Nieuws

Thomas Cook : garantiefonds stopt met doorverwijzing naar banken

07 oktober 2019

Het Garantiefonds Reizen verwees sommige klanten van Thomas Cook door naar hun bank voor de terugbetaling van hun reiskosten. Banken zijn echter niet verplicht om hun klanten te vergoeden, het Garantiefonds wel. Nadat we het fonds hierover interpelleerden, werd de doorverwijzing gestopt.

Sinds het faillissement van Thomas Cook wordt het Garantiefonds Reizen overstelpt met aanvragen tot terugbetaling. Vorige week stond de teller op meer dan 16 000 dossiers. Op zijn website kondigde het fonds echter aan dat klanten die hun reis met hun kredietkaart hadden betaald, een terugbetaling via hun bank konden regelen.

Het klopt dat kredietkaarthouders door sommige banken worden terugbetaald wanneer er iets misloopt met hun reis. Maar dat is een commerciële geste van de banken voor klanten die de reis met hun kredietkaart hadden betaald. Banken kunnen niet worden verplicht om gedupeerde klanten van Thomas Cook die met een kredietkaart hebben betaald, te vergoeden. Er is slechts één instelling die deze verplichting heeft en dat is het Garantiefonds.

Overleg werpt vruchten af

Vorige week hebben we deze kwestie aangekaart bij het Garantiefonds. Als gevolg daarvan heeft het fonds zijn communicatie aangepast en worden klanten van Thomas Cook niet langer doorverwezen naar hun bank.

Over de behandeling van geschenkbonnen hebben we nog geen overeenstemming bereikt. Klanten die een geschenkbon hebben gebruikt om een reis te boeken, zullen worden vergoed door het fonds. Wie zijn bon nog niet heeft gebruikt, zou volgens het fonds geen recht op een vergoeding hebben. Wij zien geen reden om een onderscheid te maken. In beide gevallen hebben de klanten een geldige vordering tegenover Thomas Cook. Op dit punt zullen we blijven overleggen met het Garantiefonds.

Heb je hulp nodig met de terugbetaling?

Wij kunnen je helpen met het samenstellen en indienen van een correct dossier bij het Garantiefonds Reizen. Bel ons op 02 542 34 34.

02 542 34 34

Heb je vragen?

Misschien vind je het antwoord op je vragen in ons dossier "Meest gestelde vragen". Dat wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de bijzondere situaties die ons gemeld worden.

naar de meest gestelde vragen

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

1 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019

Hallo,

GFG beweert effectief dat ze de cadeaubonnen niet verstoren.

Maar we moeten het nog steeds proberen bij GFG, kunt u ons uw bestand sturen via ons contactformulier dat u vindt via de volgende link:
www.test-aankoop.be/klagen ^Pol

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies