Nieuws

Thomas Cook: wat Test Aankoop voor jou kan doen

26 september 2019

26 september 2019
Nu Thomas Cook Belgium failliet is verklaard en alle toekomstige vluchten zijn geschrapt, wordt het Garantiefonds overstelpt met aanvragen voor repatriëringen en schadeloosstellingen. Test Aankoop helpt jou je dossier samen te stellen en in te dienen.

De Gentse ondernemingsrechtbank heeft zoals verwacht het faillissement uitgesproken van Thomas Cook Belgium NV. De reisagentschappen van Thomas Cook NV en Neckermann, die tot een andere juridische entiteit behoren, kunnen jou tot nader order wel helpen bij het boeken van reizen bij andere operatoren. Enig voorbehoud is dus aangeraden, aangezien de toekomst van deze vestigingen onzeker is.

Voor wie al op vakantie vertrokken is, verandert het faillissement niet veel. Het Garantiefonds heeft vanaf het begin van de crisis het voortouw genomen en staat in voor de nodige repatriëringen. De vluchten zullen bovendien dagelijks worden georganiseerd (zeker in het geval van een terugvlucht) en het Fonds geeft dag per dag aan welke vertrekvluchten kunnen doorgaan en welke niet (te vinden op www.gfg.be).

Voor wie nog moet vertrekken, heeft het faillissement wel gevolgen. De curatoren van de failliet verklaarde vennootschappen, aangesteld door de rechtbank, en het Garantiefonds Reizen hebben beslist dat alle reizen die nog geboekt waren, worden geschrapt.

Schadeloosstelling via Garantiefonds

Als je binnen enkele dagen, weken of maanden op vakantie zou vertrekken, zie je deze trip dus helaas aan je voorbijgaan. De vluchten worden afgelast, en de enige optie die overblijft is dus een terugbetaling eisen. Het Garantiefonds zal je helpen bij die aanvraag voor een schadeloosstelling. Uiteraard moet je niet zelf je reis gaan annuleren. Dan verlies je automatisch de bescherming van het Fonds en ben je eraan voor de moeite.

Test Aankoop biedt hulp aan

Zoals verwacht wordt het Garantiefonds momenteel bedolven onder de vragen en de dossiers. Ook bij Test Aankoop komen er honderden telefoons per dag binnen en hebben we intussen al meer dan 600 dossiers die in aanmerking komen om te worden doorgegeven aan het Fonds. Het mag duidelijk zijn dat het even zal duren voordat al deze dossiers zijn behandeld en voordat alle beschikbare krachten zijn ingezet om de behandeling te versnellen en er zo voor te zorgen dat de reizigers binnen een redelijke termijn zijn schadeloos gesteld.

We staan in contact met het Garantiefonds om onze hulp aan te bieden bij de samenstelling van de dossiers en we hebben dit ook voorgesteld aan het kabinet van minister van Werk, Economie en Consumenten, dat ook werd aangesproken door het Fonds. Wij wachten nog op hun reactie.

Ben jij een van de gedupeerden?

Neem contact met ons, een van onze medewerkers helpt je verder.

02 542 34 34