Nieuws

Thomas Cook: zo vraag je je geld terug

30 september 2019

30 september 2019
Ben je gerepatrieerd tijdens het voorbije weekend? Is je vakantie ingekort? Kun je niet vertrekken zoals gepland? Weet je niet hoe je een dossier online kunt indienen? Wij helpen je en volgen je dossier bij het Garantiefonds Reizen op.

In het voorbije weekend zijn 4 700 Belgische Thomas Cook-klanten (van de 13 000 die op het moment van het faillissement in het buitenland verbleven) teruggekeerd via vluchten die het Garantiefonds Reizen had georganiseerd. Zij die nu nog op een buitenlandse bestemming verblijven, zouden ten laatste op 6 oktober worden gerepatrieerd.

Veel vragen onbeantwoord

Veel klanten blijven met vragen over vergoedingen en terugbetalingen zitten. Sommigen zagen zich bijvoorbeeld verplicht om hun hotel ter plaatse te betalen. Anderen hadden een reis geboekt via een cadeaubon. Of ze waren al vertrokken op vakantie voordat het faillissement van Thomas Cook werd uitgesproken. Hoe zal de vergoeding worden geregeld?

De 3 000 oproepen die we hebben ontvangen sinds vorige week tonen aan dat het faillissement niet makkelijk is voor de gedupeerde klanten, en niet makkelijk te beheren voor het Garantiefonds Reizen.

Terugbetaling zal nog even duren

Het Garantiefonds doet wat het kan, maar heeft al meer dan 16 000 aanvragen tot terugbetaling ontvangen. De crisis treft meer dan 70 000 mensen in ons land. Op dit moment concentreert het fonds zich op de repatriëring. Het heeft aangekondigd dat de afhandeling van dossiers na 15 oktober begint, in chronologische volgorde in functie van de vertrekdatum. Je moet dus geduld oefenen.

Wij helpen met je dossier

Om al die redenen heeft Test Aankoop besloten om op te treden. We willen hulp bieden aan mensen die zich willen verzekeren dat hun dossier correct wordt ingediend, of die zich in een speciale situatie bevinden.

Ben je niet zeker dat je je dossier correct hebt samengesteld? Is je situatie bijzonder omdat je vakantie is ingekort of juist omdat je niet op de geplande datum kon terugkeren? Onze dienst zal je informeren en helpen. Aarzel niet om ons te bellen op nummer 02 542 34 34.

02 542 34 34

Misschien vind je het antwoord op je vragen in ons dossier Meest gestelde vragen. Dat wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de bijzondere situaties die ons gemeld worden.

naar de meest gestelde vragen

TUI ronselt Thomas Cook-klanten

We hebben ook contact opgenomen met TUI. Die reisorganisatie heeft het faillissement van Thomas Cook aangegrepen om een promotie voor teleurgestelde klanten te lanceren. Wie nog geen aanvraag tot terugbetaling heeft ingediend bij het Garantiefonds, kan TUI een volmacht geven om dat te doen en op vakantie vertrekken met hen. Let op, klanten die hun Thomas Cook-vakantie met een kredietkaart hebben betaald - en dat zijn er velen - komen niet in aanmerking voor deze promotie.

Als de prijs van je reiscontract bij TUI lager ligt dan het bedrag dat het Garantiefonds je terugbetaalt, schrijft TUI een tegoedbon uit ter waarde van het verschil, geldig voor een jaar. Zo probeert TUI, dat nu de enige grote touroperator in ons land is, nieuwe klanten te ronselen.

Ben je geen Thomas Cook-klant, maar werd je vlucht geannuleerd door Brussels Airlines?

Je komt niet in aanmerking voor een vergoeding via het Garantiefonds. Brussels Airlines heeft echter verplichtingen tegenover jou en je kunt zelfs een schadevergoeding vragen.

Alle details staan in ons dossier Verloopt je vlucht niet zoals verwacht?

naar ons dossier

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies