Nieuws

Ryanair mag terugbetaling niet uitstellen

24 april 2020
corona ryanair

Ryanair wil zijn klanten niet meteen vergoeden voor de geannuleerde vluchten. Dat is onwettig. Bovendien schept de vliegmaatschappij verwarring op zijn website.

De coronacrisis schept veel verwarring onder reizigers. Luchtvaartmaatschappijen annuleren vluchten en hotels sluiten hun deuren. Waar heb je recht op: uitstel, terugbetaling, tegoedbon?

Als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, moet ze haar klanten twee mogelijkheden bieden: terugbetaling binnen zeven dagen of een omboeking naar een andere vlucht.

Ryanair schuift betaling op lange baan

Ryanair komt deze verplichting niet na. Reizigers die kiezen voor een terugbetaling, krijgen hun geld pas “na de covid-19-crisis”. Dat is niet alleen onduidelijk, het is ook onwettig. Klanten vertellen ons bovendien dat de website de aanvraag van een terugbetaling bemoeilijkt. Wie de optie “terugbetaling” aanklikt, komt terecht bij de procedure voor een tegoedbon.

Namens deze klanten hebben wij aan Ryanair gevraagd om duidelijk te communiceren over beide opties. De procedure voor het krijgen van een terugbetaling moet even toegankelijk zijn als die voor een tegoedbon. We hebben ook geëist dat de luchtvaartmaatschappij de aanvragen tot terugbetaling binnen zeven dagen regelt. Ryanair weigert echter om zijn wettelijke verplichting na te komen.

Wij overwegen om verdere stappen te doen.

Meer info?

Is je reis in het water gevallen en heb je vragen over de gevolgen van de annulering? Raadpleeg onze veelgestelde vragen of bel 02 542 34 34.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

413 reacties

sorteer op :
U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
09/08/2020

Beste,
In december vorig jaar heb ik via MyTrip.nl een reis geboekt naar de Filipijnen in mei dit jaar.
Ik heb een annulatieverzekering plus de officiële bevestiging v.d. vliegmaatschappij (China Southern Airlines) dat de vlucht reeds weken vooraf geannuleerd was.
Sinds mei heb ik MyTrip.nl tevergeefs proberen te contacteren..., ze reageren totaal niet...!!! Mails worden niet beantwoord en de tel. zet u voor onbepaalde duur in wacht...
Kan iemand me verder helpen?
Dank bij voorbaat.
Ed

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/08/2020
, Gereageerd:

Dag Edward, dit vinden we inderdaad niet kunnen! Je kan ons hiervoor gerust contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u), we helpen je dan graag verder. Mvg, ^An

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
09/08/2020

Beste,
In december vorig jaar heb ik via MyTrip.nl een reis geboekt naar de Filipijnen in mei dit jaar.
Ik heb een annulatieverzekering plus de officiële bevestiging v.d. vliegmaatschappij (China Southern Airlines) dat de vlucht reeds weken vooraf geannuleerd was.
Sinds mei heb ik MyTrip.nl tevergeefs proberen te contacteren..., ze reageren totaal niet...!!! Mails worden niet beantwoord en de tel. zet u voor onbepaalde duur in wacht...
Kan iemand me verder helpen?
Dank bij voorbaat.
Ed

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
09/08/2020

Ik heb meteen de modelbrief gebruikt en doorgestuurd naar mijn reisverzekering voor een gedeeltelijke terugbetaling van mijn jaarpremie. Daardoor krijg ik 12% van mijn premie terugbetaald. Bedankt T/A want mijn verzekeringsmakelaar was hiervan niet op de hoogte...

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/08/2020
, Gereageerd:

Beste Pol, bedankt om ons dit even te melden ! Je kan inderdaad via onze modelbrief een aanvraag tot terugbetaling doen van je reisbijstandsverzekering. Voor meer info kan je bellen naar het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u), mijn collega's helpen je graag verder ! Mvg ^An

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/08/2020
, Gereageerd:

Beste An , Pol heeft geluk gehad om een voorstel te krijgen . Zelf heb ik per mail de dag voor jullie publicatie van een modelbrief een aanvraag gestuurd naar VAB verzekeringen om een gedeeltelijke terugbetaling (PRO RATA) te verkrijgen van mijn VAKANTIEPAKKET + ANNULATIE verzekering . Totaal 408 euro .
Verzekeringen onderschreven 24/12/2019 voor een reis naar Canada op 26/06/2020 en uiterraard geannuleerd door reisorganisator . Negatief antwoord van VAB op basis van wetgeving artiekel ...
Toch wel zeer teleurstellend dat ik voor de resterende looptijd zelfs geen voorstel kreeg . Geen reis gemaakt sinds 24/12/2019 en geen plannen voor de toekomst . Dus overbodige reisverzekering .


U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020

Een klein uur na mijn vorige reactie krijg ik uiteindelijk een mail van "Refund Departement Brussels Airlines" (Kan klaarblijkelijk niet in het Nederlands).

Ik heb op 22/2/20 een boekingsbevestiging gekregen voor een vlucht BRU-FAO en op na hun annulering heb ik op 26/03/20 de ontvangstbevestiging van mijn (online) terugbetalingsaanvraag ontvangen.

Na heel wat mails en telefoontjes kreeg ik vandaag 8/08/20 dus het bericht dat
refunds mijn aanvraag voor terugbetaling ontvangen heeft, maar ... met de vermelding:

""Op dit moment ontvangen wij een groot aantal vergelijkbare verzoeken. Brussels Airlines werkt hard aan een tijdige terugbetaling. Wij vragen echter uw begrip voor het feit dat de terugbetaling als gevolg van de pandemie en de moeilijkheden die deze crisis met zich meebrengt, mogelijk niet binnen de gebruikelijke termijnen kan worden verwerkt.""

In het kort komt het er op neer dat na 150 dagen mijn terugbetaling ontvangen is, maar dat het nog veel langer kan duren vooraleer ik mijn centjes terug heb.

En wij, de Belgische belastingbetaler hebben 300 miljoen steun verleend aan Brussels Airlines. Ze gaan ons dus misschien ooit terug betalen met ons eigen geld.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020

Aan An (Moderator),

Waarom wordt er door Testaankoop wel een "actie" opgestart voor bijvoorbeeld "groepsaankoop van zonnepanelen" (enzovoort) maar niet TEGEN luchtvaartmaatschappijen die ( 4 maanden na hun annulering van onze vluchten) nog steeds NIETS hebben terugbetaald ???
Graag eens DUIDELIJKE antwoorden voor de duizenden gedupeerden die hier geen antwoord krijgen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/08/2020
, Gereageerd:

Beste, het is inderdaad niet evident om terugbetaling te verkrijgen zelfs al heb je er in principe recht op ! Via de Klachtenbox op onze site kan je rechtstreeks een gratis klacht indienen mocht je moeilijkheden ondervinden mbt je reis. Ik geef graag de link ernaartoe mee : https://www.test-aankoop.be/klagen .

Ook via het klachtenformulier reizen op onze site kan je aangifte doen van je wedervaren met je luchtvaartmaatschappij (en/of reisorganisator). Al deze klachten worden gebundeld en het is de bedoeling om op deze manier de eisen meer kracht bij te zetten . Mocht je verder advies nodig hebben twijfel dan niet om ons te contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Verder laten wij ons door geen enkel bedrijf onder druk zetten, inclusief de luchtvaartmaatschappijen, en zetten wij ons steeds in om een oplossing te vinden waar mogelijk. Mvg, ^An

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/08/2020

Wij zouden op 21 augustus naar Catalonië gaan.
- mogen wij nog landen in Barcelona nu het daar 'rode zone' is?
- we krijgen geen voucher of terugbetaling omdat er nog geen negatief reisadvies is , nu code oranje in Catalonie.
Wat kunnen we doen?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
07/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Evelyne, het is op dit moment moeilijk te bepalen of je überhaupt nog kan vertrekken op die dag ! De situatie kan inderdaad van dag tot dag veranderen en dat maakt het er voor de reiziger niet gemakkelijk op. Of je reis doorgaat of geannuleerd wordt hangt af van het reisadvies van Buitenlandse Zaken, mocht dit negatief zijn dan zal je reisorganisator je reis sowieso annuleren. En als zij je reis annuleren dan heb je in principe recht op terugbetaling !  Twijfel niet om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510 voor verder advies. Mvg, ^An

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020
, Gereageerd:

Hallo An, je schrijft "in principe recht op terugbetaling".

Waarom "in principe"? Ofwel heb je recht, ofwel niet. Kan dat niet duidelijker geformuleerd worden?

Dank u.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/08/2020

Wij hadden een reis gepland naar Turkije in mei. Ticketten geboekt via BudgetAir. Deze reis is geannuleerd en nu krijgen we 2 wekelijks een mailtje dat ze de terugbetaling aangevraagd hebben bij Turkisch Airlines maar dat deze nog altijd niet gestort hebben en dat ze afhangen van deze luchtvaartmaatschappij om ons vliegtickets terug te betalen.
Turkisch Airlines is een van de betere vliegtuigmaatschappijen dus het verwondert me sterk dat deze na 3 maanden nog steeds niets terug betaald hebben.
Wat moet ik nu doen, blijven wachten op BudgetAir ?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/08/2020
, Gereageerd:

Beste moderator An. Ik stuurde reeds een bericht naar juridische zaken test aankoop. Ik kreeg als antwoord dat hun dienst niets kan doen wanneer het om een bestemming buiten europa is, dus ook turkije.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
07/08/2020
, Gereageerd:

Beste Wera, ik raad je aan om hiervoor onze advocaten te contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Normaal moet een terugbetaling gebeuren binnen een 'redelijke' termijn en twee maanden of langer is dat niet ! Zaak is dat je niet langer meer aan het lijntje gehouden wordt en terugbetaling bekomt. Aarzel ook niet om via de Klachtenbox op onze site rechtstreeks een gratis klacht bij hen in te dienen (je hebt dan wel het juiste emailadres nodig), ik geef je alvast de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen . Mvg, ^An

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/07/2020

Wij hebben in Februari geboekt ,op 20 juni hebben we een bericht gekregen reis geannuleerd . Voucher gekregen ,juist onze reisverzekering niet . Wat kunnen we doen om deze terug te krijgen .
Vriendelijk groeten

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
28/07/2020

Goeie morgen,

Ik heb een vraag.
Gezien de huidige COVID maatregelen weten wij vandaag niet of we op 12 september naar Zweden kunnen reizen.
In de mail ontvangen van jullie op 25 juli merk ik dat het resterende bedrag automatisch van mijn creditkaart zal worden afgeboekt op 1 augustus.
Ik ben het hiermee niet eens.Als onze vakantie niet kan doorgaan,zijn de onze centen verloren.Het gaat hier over 310 €.
Ik heb ook de belangrijke informatie gelezen (ontvangen op 20 juli ) dat ik kan omboeken voor 75 € naar een andere bestemmming of een later tijdstip.
Wij willen geen ander tijdstip daar mijn jaarlijkse vakantie op het werk vastligt en niet kan worden ingetrokken.
De reis verplaatsen naar volgend jaar wil ik ook niet.We hebben al 2 vouchers in ons bezit van geannuleerde vakantie bestemmingen.
Een andere bestemming kiezen kost ons 75 €.
Op heden heb ik nog niets extra moeten bijbetalen bij andere firma's.
We hebben onze vakantie bestemming en tijdstip reeds vastgelegd op 15 januari.De faktoren die daar hebben meegespeeld waren tijdstip en land van bestemming.
ZEKER EN VAST NIET EEN COVID PANDEMIE
Wij hopen dan van ganser harte indien de vakantie niet kan door gaan,
wegens corana maatregelen of sluiting van landsgrenzen dit verblijf door jullie wordt geannuleerd en onze centen worden terug gestort.
Ondertussen zal ik TEST AANKOOP contacteren om mij verder te informeren wat onze mogelijkheden zijn en of het kan dat de reis automatisch wordt afgeboekt van mijn rekening.
Eveneens betreffende de extra kost van 75 € bij omboeking.
Alvast bedankt voor de aandacht en eventueel antwoord.
Met vriendelijke groeten.
Rita.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
24/07/2020

Ik heb via de modelbrief bij Touring de terugbetaling gevraagd van mijn reisverzekering voor een Thalys-reis (die door Thalys geannuleerd werd), maar hierop kreeg ik volgend antwoord :

Tijdelijke verzekeringspolissen kunnen bij wet helaas niet terugbetaald worden.
Wij verwijzen hiervoor naar de Wet betreffende de verzekeringen van 4 april 2014.

Art. 57.§ 5. Het opzeggingsrecht is niet van toepassing op reis- en bagageverzekeringspolissen of soortgelijke kortetermijnverzekeringspolissen met een looptijd van minder dan één maand, noch op levensverzekeringsovereenkomsten gebonden aan een beleggingsfonds.

Klopt dit?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
22/07/2020

Test Aankoop reisbijstandsverzekering wijzigde haar voorwaarden 3 maal op twee weken tijd en steeds ten nadele van de klant! Zelf de informatie op de TA site is niet meer correct omtrent het eigen product!!! De voorwaarden moeten gewoon afdwingbaar zijn ipv een goedkope terugbetaling van de polis!!! Precies een autoverzekering dat geen zin heeft om een total loss te betalen maar in plaats ervan de jaarlijkse bijdrage terugbetaald?! Waar zijn we mee bezig?!

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
22/07/2020

je moet weer lid zijn om te kunnen downloaden. dat ze maar stoppen dan met die onzin te sturen

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/07/2020
, Gereageerd:

inderdaad zeggen dat ze helpen maar je moet eerst betalen

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
14/07/2020

Wij zouden graag naar het Comomeer (Lombardije) gaan. Naast de algemene Italiaanse maatregelen zouden er ook regionale maatregelen zijn. Weet er iemand aan wat wij ons moeten houden? Welke maatregelen ze daar opleggen? Ik lees bijvoorbeeld dat je ook verplicht zou zijn om buiten alitjd een mondmasker te dragen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
14/07/2020

P&O Ferries heeft zijn personenvervoer tussen Zeebrugge en Hull tijdelijk stopgezet. Daardoor heb ik dus mijn geplande reis naar Schotland moeten opzeggen. Het is echter onmogelijk om met P&O Ferries contact op te nemen om een terugbetaling van heen en terugreis aan te vragen. Ik heb hiervoor al meerdere mails verstuurd, zonder succes. Het telefoonnummer verwijst dan weer naar de website waar geeneens duidelijk wordt gegeven aangaande procedures voor terugbetaling. Kan u mij verder helpen?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/07/2020

Inderdaad. Ryanair weigert zelfs me mijn voucher code te geven. Ik vroeg die na 2 maanden tevergeefs een refund te claimen, aan. dat is nu ook alweer 2 maanden geleden. Ik heb tot op heden nog geen voucher code ontvangen. Ook reageren ze niet op mijn pogingen tot contact.

Ik zal mij dan ook graag aansluiten bij eender welke actie die test-aankoop overweegt te nemen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Mijn zoon boekte voor hem, zijn vriendin en hun baby in februari een enkele reis Zeebrugge-Hull met P&O op donderdag 16 juli. Volgende week dus. Vandaag kreeg hij te horen dat de overtocht geannuleerd is en dat hij een voucher kan krijgen, wat hem absoluut niet interesseert, of dat hij via Rotterdam kan gaan maar dat hij dan wel moet bijbetalen want de goedkoopste cabines zijn er niet meer. Moet hij dat zomaar aanvaarden? Hij is niet van plan de volgende jaren gebruik te maken van de ferry;s van P&O.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Mijn zoon boekte voor hem, zijn vriendin en hun baby in februari een enkele reis Zeebrugge-Hull met P&O op donderdag 16 juli. Volgende week dus. Vandaag kreeg hij te horen dat de overtocht geannuleerd is en dat hij een voucher kan krijgen, wat hem absoluut niet interesseert, of dat hij via Rotterdam kan gaan maar dat hij dan wel moet bijbetalen want de goedkoopste cabines zijn er niet meer. Moet hij dat zomaar aanvaarden? Hij is niet van plan de volgende jaren gebruik te maken van de ferry;s van P&O.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Dag allemaal

heeft er ondertussen al iemand zijn centen van geannuleerde vluchten terug gekregen van Brussels Airlines?

Groeten

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Peter,

ik heb in Februari een vlucht geboekt naar Faro, Portugal vertrek op 18 April, ik heb talloze mails, telefoons en websiteformuliers verstuurd naar Brussels Airlines voor terugbetaling wegens hun annulatie. Ik heb nu al 3 referentienummers van dossiers, maar mijn centen heb ik nog niet terug gezien (dit na meer dan 5 maanden).
En dan te zeggen dat wij (de Belgische belastingbetaler) 300 miljoen aan Brussels Airlines gegeven hebben, om hun te redden.... !!!

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/07/2020
, Gereageerd:

Nog geen centen terug gezien voor onze geannuleerde vluchten van mei. Wel al 2X een email met de boodschap dat we "geduld moeten hebben" gezien de moeilijke situatie. De 2de mail met een referentienummer. ("logged under de following ref number").

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/07/2020
, Gereageerd:

Idem hier voor twee vliegreizen in april en mei.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
06/07/2020

Wij hebben op 18/01/2020 een reis geboekt naar Turkije via Dimension Travel Experts met vertrek op 20/08. We zien het gezien de omstandigheden niet zitten om te vertrekken. Na contact met de reisorganisator kregen we te horen dat we het volledige bedrag moeten betalen en kwijt zijn na annuleren. Klopt dit?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Ashley,

als er op 20/8 geen negatief reisadvies is voor Turkeye, en de vluchten gaan normaal door en je hotelkamer is beschikbaar, dan zijn jullie zelf aan het annuleren, en dan is het, als je geen annuleringsverzekering hebt, normaal dat je je centjes kwijt bent. Spijtig. "Het niet meer zien zitten om te reizen" is geen geldige reden om je reissom terug te krijgen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
02/07/2020

Onze vluchten Charleroi - Cascassonne (H/T) van resp. 23/03 en 31/03 werden, omwille van corona, door Ryanair geannuleerd. Op 20/03 heb ik voor de 4 personen van onze groep restitutie aangevraagd. Tot op heden geen reactie van Ryanair. Een voucher heb ik niet aangevraagd omdat we in de nabije toekomst geen vluchten gaan uitvoeren met Ryanair. Hoe verder? Want ik wil mijn geld écht wel terug.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies