Nieuws

Ryanair mag terugbetaling niet uitstellen

24 april 2020
corona ryanair

Ryanair wil zijn klanten niet meteen vergoeden voor de geannuleerde vluchten. Dat is onwettig. Bovendien schept de vliegmaatschappij verwarring op zijn website.

De coronacrisis schept veel verwarring onder reizigers. Luchtvaartmaatschappijen annuleren vluchten en hotels sluiten hun deuren. Waar heb je recht op: uitstel, terugbetaling, tegoedbon?

Als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, moet ze haar klanten twee mogelijkheden bieden: terugbetaling binnen zeven dagen of een omboeking naar een andere vlucht.

Ryanair schuift betaling op lange baan

Ryanair komt deze verplichting niet na. Reizigers die kiezen voor een terugbetaling, krijgen hun geld pas “na de covid-19-crisis”. Dat is niet alleen onduidelijk, het is ook onwettig. Klanten vertellen ons bovendien dat de website de aanvraag van een terugbetaling bemoeilijkt. Wie de optie “terugbetaling” aanklikt, komt terecht bij de procedure voor een tegoedbon.

Namens deze klanten hebben wij aan Ryanair gevraagd om duidelijk te communiceren over beide opties. De procedure voor het krijgen van een terugbetaling moet even toegankelijk zijn als die voor een tegoedbon. We hebben ook geëist dat de luchtvaartmaatschappij de aanvragen tot terugbetaling binnen zeven dagen regelt. Ryanair weigert echter om zijn wettelijke verplichting na te komen.

Wij overwegen om verdere stappen te doen.

Meer info?

Is je reis in het water gevallen en heb je vragen over de gevolgen van de annulering? Raadpleeg onze veelgestelde vragen of bel 02 542 34 34.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

547 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/12/2020

Beste,

Ik heb een vliegticket geboekt met Ryanair (voor maandag 28/12/2020), maar heb die helaas moeten verplaatsen naar de zomer 2021. Mijn ticket voor de zomer 2021 kost minder dan die van 28/12/2020, maar ik heb geen terugbetaling gekregen. Kan dit zomaar?

Met vriendelijke groeten,

Shana

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Na onze reis vanwege Corona virus afgelopen zomer te hebben geannuleerd, krijgen wij nu het bericht van tui om voor eind Jan 2021 opnieuw bij hen een reis te boeken anders verliezen wij definitief ons reeds betaald voorschot. Hebben zij hiertoe het recht ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Hallo,

Gisteren, 21/12 werden wij op de hoogte gesteld door sunweb dat onze reis met bestemming Egypte van 27/5/2021 niet kan doorgaan. Onze voucher die wij als voorschot gebruikten wordt vervangen door een nieuwe voucher. De gebruikte voucher was van de periode voor 19/6/2020. Is dit logisch en normaal?
mvg., Herman

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Herman, als de reisorganisator je reis zelf heeft geannuleerd, kan die je inderdaad een voucher voorstellen. Of je die waardebon dan verplicht moet aanvaarden (terwijl zulke vouchers niet worden gedekt door het GarantieFonds Reizen ingeval faillissement van de reisorganisator) en op welke manier je terugbetaling van je voorschot kan bekomen, daarvoor kan je best onze advocaten bellen op het gratis nummer 080029510, elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2020

Beste,

ons verblijf in centerparcs tussen kerst en nieuwjaar kan niet doorgaan, kunnen we via de verzekering Multirisk/totale bescherming van +europ assistance ( genomen via centerparcs) onze centen terugeisen?
Vriendelijke groeten

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Dirk, hiervoor kan je best onze advocaten contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Maar het zal in ieder geval afhangen van de contractvoorwaarden van de polis en meer bepaald wat er geregeld is onder annulatievoorwaarden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020

Ik zou in mei 2020 naar Ibiza op reis gegaan zijn maar door corona heb ik deze moeten annuleren . ik heb al veel mails gestuurd om mijn geld terug te krijgen of voucher te krijgen maar ik heb nog altijd geen reactie gehad van Ryanair ! hoe kan ik dit oplossen? dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Chantal, we krijgen momenteel vele vragen van bezorgde reizigers die met soortgelijke problemen te kampen hebben. Twijfel dus vooral niet om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

Voor onze gecancelde vlucht van juli naar Mexico met Lufthansa hebben we toen gekozen voor een voucher, die is geldig tot 31 december 2021 maar we zien het niet zitten om volgend jaar al te reizen, kunnen wij nog het geld van de vlucht terugvragen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste Ronny, hiervoor kan je best contact met ons opnemen, onze advocaten geven je de nodige informatie hieromtrent op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020
, Gereageerd:

Hallo An, bedankt om mij in contact te brengen met één van jullie advocaten die mij nog vroeg om eerst nog eens telefonisch contact op te nemen met Lufthansa vooraleer TA iets zou ondernemen, toeval of niet, 4 dagen later stond het volledige bedrag terug op onze rekening van onze Mastercard.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020

Beste allen, ik kan jullie maar 1 advies geven : reis zoveel mogelijk. Er is niets fout om te reizen, het is zeer gezond zowel mentaal als fysiek. Luister niet naar al die virologen, epidemielogen, vaccinologen en alle andere die hebben gelogen. Je gezondheid gaat voor en als je het een beetje verstandig aanpakt en niet het feestvarken gaat uithangen, dan is er geen enkel probleem.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020
, Gereageerd:

Beste Donald, als u vindt dat al die virologen, epidemielogen, vaccinologen hebben gelogen ( naast alle anderen) dan zou u toch eens moeten vertellen wie het bij het rechte eind heeft gehad . Na deze tweede uitbraak is het toch wel uiterst duidelijk dat al die - logen niet hebben gelogen . Een aantal anderen wel , zij hebben alles geminimaliseerd en herleidt tot een bagatel met het gekende resultaat. Dit gezegd, reizen is niet op zich verkeerd, wat men doet , waar men zich in begeeft en waar men zich bevindt is inderdaad een belangrijk element . Helaas , dat was het niet voor een te ruime groep , het mag dan nog een minderheid zijn, uit met voorsprong de
leeftijdsgroep 18-30 jaar ( +/-) , maar het mag of mocht niet te veel gezegd ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Dat de virologen en de niet door het volk gekozen ministers vanaf het begin met de natte vinger hebben gewezen staat inmiddels vast, dat er nog veel onbekende zaken zijn is ook al bewezen, dat mensen die wel het nodige doen om te voorkomen diktatoriaal beperkingen opleggen is compleet fout. Wanneer we zie dat in het prille begin regeringleiders en partijvoorzitters totaal in de fout gaan weetje al dat de bevolking dat ook in heeft gezien. Dus trek zelf uw conclusie maar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Sorry, maar juist OMDAT et (toen en nog ) veel onbekenden waren ( zijn ) is het fout van te zeggen dat men er met de natte vinger heeft naar gewezen . Er is ' gewezen ' op alles wat men meende te moeten in acht nemen om de strijd tegen het virus aan te gaan . Dictatoriaal is totaal niet waar . Ze hebben gewezen , nogmaals, op alles wat ze meenden te moeten doen om de strijd aan te gaan, rekening houdend met nog niet bekende zaken . Het omgekeerde doen zou pas echt fout tot crimineel zijn geweest. Het zijn politici die eerder de steken lieten vallen ( super duidelijk toch na de versoepelingen ?? ) U ziet dus de wetenschappers EN de politici beiden als fout , dit is niet correct . Trouwens als beiden in fout zouden zijn geweest, dan kan ik me afvragen WIE het dan wel zonder fouten hebben KUNNEN doen ? De ' sociale media' soms ? Allicht zijn dat zelfs de allerslechsten ....Dat is met permissie mijn conclusie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2020

TA meldde me een gratis nummer waar ik kon bellen . Het ging over een bijstand & annulatie verzekering bij Touring - een jaarabonnement - , dat wegens het niet doorgaan van reizen niet is gebruikt kunnen worden maar wel voor beiden een vol jaar is betaald . TA meende dat ook hier iets zou kunnen worden teruggevorderd. Men zou me terug contacteren , is niet gebeurd. So be it . Ik heb wel de verzekeringen opgezegd en daarvan bevestigingen van Touring gevraagd. Verschelende keren al. Men reageert daar totaal niet op . Mag dit een verwittiging zijn voor wie dit leest en voor TA dat Touring hier totaal onbetrouwbaar is en dat ze - al eerder ervaren - eigenlijk nooit reageren als hen duidelijkheid wordt gevraagd. Op dat vlak een van de slechtste bedrijven die ik ken . Nog straffer, ze zonden een mail, enquête, om te weten hoe tevreden ik was over het contact en hoever ik ze zou kunnen aanraden bij anderen , dat VOOR dat er nog maar één antwoord is gekomen ( nog steeds niet). Wel, antwoord op die vraag is simpel : NUL tevreden en NUL aanraden .

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020

Na maanden is het nog steeds huilen met de pet op ! Ik heb de voucher die we van Neckermann(zaliger, nu in faling)/Sunweb ontvingen onmiddellijk gebruikt voor een ... autovakantie de week zelf en geen euro meer betaald dan de waarde van de voucher. Wij wilden niet riskeren om nogmaals bedrogen te worden en we hadden blijkbaar *groot* gelijk. Neckermann Wat ons betreft zullen alle toekomstige vakantie met de wagen plaatsvinden, Booking.com 1 week vooraf met extra verzekering zodat we niet betalen mocht de B&B/App toch de deuren sluiten. Ons niet meer gezien ... wij spelen zelf wel reisbureau en eigen persoonlijke vervoersmaatschappij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/10/2020

Mag ik vragen aan de voorgaande commentatoren op te houden met hun totaal ongepast hysterisch gedrag. Dit is geen politiek forum. Er bestaat wel degelijk een grote nood aan degelijk reisadvies omdat veel mensen nu eenmaal reeds reizen hebben geboekt of van plan waren dat te doen. En Test Aankoop levert daar goed werk. Er is overigens niets verkeerd aan het feit dat mensen nog op een veilige manier reizen met respect van de daarvoor geldende regels. Dit is goed voor het mentaal en dus ook fysiek welzijn, iets waar de zogenaamde virologen totaal geen rekening mee houden. Ik ken mensen die een depressie nabij zijn omdat ze vrezen opnieuw "opgesloten" te worden. Kankerpatiënten die weten dat ze maar een paar jaar meer te leven hebben. Wie reizen ongepast vindt, kan van zijn zelfgekozen quarantaine gebruik om bvb. eens het boek De eenzame eeuw van Noreena Hertz te lezen (verkrijgbaar in de De Standaard Boekhandel). Loneliness kills.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Nu het in ons land dramatisch wordt met COVID-19 en het in heel Europa super slecht gaat, is het ongepast om met deze reisadviezen te verschijnen. De enige goede tips zijn thuis te blijven en contacten te vermijden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Onvoorstelbaar. Ik weet niet wat ik hier lees. Leven jullie op een andere wereld? Iedereen zit te roepen dat de situatie zéér ernstig is en jullie geven hier tips om de kantjes eraf te lopen. Foei!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Jullie missen de belangrijkste tip.... blijf eens thuis deze vakantie!

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Het is nu zeker niet het moment om te reizen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Ach An, je hebt al een maand niet meer gereageerd op vragen van ongeruste klanten.
Toch niet ziek hoop ik, of mogelijk een "burn-out" van te vaak het telefoon nummer van de "Juridische dienst" door te geven, een stelletje oelewappers die enkel een telefoon opnemen omdat jullie hen daarvoor betalen. En juristen zijn het al zeker niet, ze kennen niet eens de beginselen van de Europese wetgeving. Studentjes?
ZEEEER teleurgesteld in Testaankoop.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Het is niet het moment om tr reizen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Zijn de campings open zo ja weke

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Beste Guido, je kan deze vraag gerust stellen aan onze advocaten op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

We hebben een annulatieverzekering en reisbijstandsverzekering bij Touring afgesloten voor de uitbraak van Corona voor onze reis in juli 2020 naar Amerika. De brief van Test Aankoop heb ik verzonden voor terugbetaling van de verzekering, maar Touring weigert deze te betalen. Heeft er iemand nog ervaring hiermee?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/11/2020
, Gereageerd:

Ze weigeren om terug te betalen en geven een antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb.
Ik heb er 2 autoverzekeringen en zal ze allebei opzeggen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/10/2020

Wij hebben nog steeds de betaling van onze vlucht niet terug ontvangen van Ryanair, vlucht van mei 2020 naar Italië. Aanvraag reeds lange tijd ingediend en kregen paar weken geleden nog een mail naar welke periode we onze vlucht willen wijzigen, net of ze onze aanvraag voor terugbetaling niet ontvangen hebben. Contact opnemen met Ryanair helaas onmogelijke zaak. Nog mensen met zelfde probleem?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

beste Danny,
bij ons hetzelfde geval met ryanair voor een reis naar ierland in mei 2020.
alles doorgegeven aan ta, tot op heden nog altijd niks resultaat.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Beste Rudi, sommige dossiers kunnen inderdaad langer aanslepen eer er wordt overgegaan tot terugbetaling, bij andere dossiers is er wel sneller terugbetaling. Wij van onze kant blijven aanhouden, uiteraard, de consumentenrechten dienen in deze te worden gerespecteerd ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2020
, Gereageerd:

ja, ik krijg ook niets terug. Ze sturen een standaard mail die zelf geen antwoord was op mijn vraag.
Touring NOOIT MEER

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020
, Gereageerd:

Beste Danny, wij hadden ook een reis in juli naar Spanje gepland. Ook meermaals een refund gevraagd via een online formulier. Test-Aankoop ingeschakeld, de terugbetaling via MasterCard .... en uiteindelijk in september de bevestiging gekregen dat we de terugbetaling mogen verwachten. Nu een maand later hebben we het bedrag eindelijk ontvangen! De aanhouder wint!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/11/2020
, Gereageerd:

Dag Marleen, Bedoel je dat je een beroep hebt gedaan op de advocaten van TestAankoop? Ik heb via de klachtbox al tweemaal een klacht ingediend voor geannuleerde vluchten in de paasvakantie en nog steeds geen resultaat.






Meld je aan om toegang te krijgen.

26/11/2020
, Gereageerd:

Hallo Michel, als je de stand van zaken in je dossier wil weten, raad ik je aan om ons te contacteren via het nummer van de consumentendienst 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Toeval of niet: dezelfde dag (30-9-2020) dat we ons hadden aangesloten bij Testaankoop kregen we bericht van De Blauwe Vogel dat ze ons voorschot gingen terugstorten, wat intussen gebeurd is. (Jammer dat het heel wat voeten in de aarde gehad heeft om ons bij Testaankoop aan te sluiten: er gingen meerder dagen over waarin we van het kastje naar de muur gestuurd werden; volgens mijn vrouw lag de fout bij het callcenter of de coronalijn, maar dat terzijde.)
In een vorig bericht schreef DBV: ‘Als de overheid toch eist dit terug te betalen, gaan alle airlines en touroperators één voor één over kop.’ --- Ja, beste Vogel, dat eist de overheid: Sinds 20 juni 2020 kan de reiziger opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen, uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (volgens artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten).
In hun laatste bericht waarin gemeld werd dat ze gingen terugstorten schrijft DBV: We mogen ons gelukkig prijzen dat dik 99% van onze klanten uiterst begripvol is, in deze nooit geziene tijden. --- Nu val ik van mijn stoel. Als 99% van de klanten bestaat uit begripsvolle, tevreden geluksvogels, waarom dan moeilijk doen als 1% zijn rechtmatige centen opeist? Het zou in onze beoordeling over De Blauwe Vogel alvast een pluspunt geweest zijn als dat zonder morren gebeurd was, maar nu is alle vertrouwen weg. Geen eieren meer van deze onbetrouwbare Vogel die een trouwe en goede klant verliest (reizen met de DBV o.a. naar Zuid-Afrika, Cuba, Spanje, cruise naar de Baltische Staten.)

Nog dit: een ei kan niet geschoren worden, daarom: waarom geen wet die een ondernemer, onverschillig van welke aard, verplicht om alle ontvangen voorschotten op een daartoe geblokkeerde rekening te plaatsen? Pas als de werken volledig uitgevoerd zijn of de diensten verleend zijn, mag hij dat voorschot van die rekening afhalen, tenzij de klant zich daar met een goede reden tegen verzet. Een voorschot zou eigendom van de klant moeten blijven zolang de werken of dienstverlening niet volbracht is. Het gaat niet op dat een onderneming met geld van de klant ondernemingen aangaat, immers niet één onderneming is risicoloos. De klant deelt niet in de winst van het bedrijf, hij moet daarom ook niet delen in eventuele verliezen of falingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/11/2020
, Gereageerd:

Juist hetzelfde gebeurde met onze boeking naar Zuid-Afrika nog altijd ons voorschot van 2000 euro niet terug en reeds geboekt voor de coronatijd verleden jaar in november .onze reis zou doorgegaan zijn op 11.11.2020 is door De Blauwe Vogel geannuleerd een 3 tal weken voor de afreisdatum nog steeds geen cent gezien triestig maar wel juist dezelfde reacties als u hebt gehad

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020
, Gereageerd:

Beste Leo,
Andere testaankoop leden, die hier ervaring meer hebben,

Wij hebben ook een reis geboekt vorig jaar naar Dubai die normaal moest doorgaan in Mei 2020.... hoe kan ik best men voorschot terug vragen gezien mei 2021 voor ons nu onmogelijk lijkt.

Alvast bedankt voor uw reactie
Mvg,
Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/10/2020
, Gereageerd:

Beste,

Heb je je reisbureau al aangeschreven en je wensen kenbaar gemaakt? Let op want ze zijn geslepen, zo schreef De Blauwe vogel: indien wij na 15 niets meer van u hebben gehoord, gaan we er van uit dat deze regeling past voor u (ze hadden dus zelf al iets geregeld, wat een onbeschaamdheid).
Ik kan niet méér zeggen dan dat je moet nagaan of je voldoet aan de wettelijke voorwaarden om je voorschot terug te krijgen; aard van de reis, bestemming en datum van boeking zullen van belang zijn; Testaankoop zal je daarbij zeker kunnen helpen.
Wat Testaankoop verder betreft: ik weet niet of het toeval was, maar dezelfde dag dat we lid werden, kregen we bericht dat we ons voorschot zouden terugkrijgen, wat inmiddels gebeurd is. Laat je reisbureau alvast weten wat je wilt, en zit hen op de hielen door niet aflatend te schrijven als het blijkt dat je recht hebt op die teruggave.

Veel succes

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/10/2020
, Gereageerd:

Hey Ingrid,

Ik heb inderdaad De Blauwe Vogel reeds aangeschreven per email met de omschrijvingen van andere leden die ook bij deze reisagent hebben geboekt.
Ze lieten mij weten dat in min 15 maanden moet wachten op mijn voorschot en waren verbaast dat ik pas na vier maand heb gereageerd op hun voorstel, ze beweren dat ze voor ons de reis al reeds terug gereserveerd hebben in mei 2021 bij het resort in Dubai en dat ze gingen bekijken na de aftrek van de annuleringskosten wat ik mogelijk zou terug krijgen ...

Ik probeer via testaankoop een klacht in te dienen om te zien wat het uithaald, helaas weet ik niet alle details over de voorwaarden....

Toch alvast bedankt voor je reactie.

Mvg,
Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/10/2020
, Gereageerd:

Inderdaad, de ware aard van "mooie" reisagentschappen met mooie praatjes en euforische beelden van prachtige reizen, worden nu beschermd door de Belgische reglementering. Een nieuwe regering .... een nieuwe wet die zegt dat de voorschotten van reizigers die een voucher ontvangen hebben van "voor" 20 juni 2020 direct moeten terugbetaald worden." Mevrouw Muylle ligt uit de regering dus nu haar wet ook " Deze voorschotten vasthouden is pure diefstal omdat er geen leveringen tegenover staan. Dat moest een gewone burger eens proberen !!! Vele reizigers voelen zich bedrogen en zullen ooit al deze reisbureaus terzijde laten liggen. Ik dacht dat testaankoop meer zou kunnen verwezenlijken (ooit heeft testaankoop gezegd dat ze "de terugbetaling na één jaar en dan nog misschien zes(!) maanden moeten wachten" zouden aanklagen en trachten deze termijn van zes maanden terug te willen brengen tot drie maanden. Waar is het recht van de consument die niets gehad heeft!