Nieuws

Ryanair past algemene voorwaarden aan

20 december 2018

20 december 2018
De luchtvaartmaatschappij aanvaardt nu toch dat Belgische consumenten die zich benadeeld voelen naar een Belgische rechtbank mogen stappen, en niet naar Ierland moeten gaan.

Eindelijk positief nieuws van Ryanair. Reizigers die klachten hebben over de lagekostenmaatschappij moeten niet langer een klacht indienen in Ierland, maar kunnen dit voortaan bij een Belgische rechtbank. Maar aan de toegeving zitten wel enkele voorwaarden.

Belgische rechtbanken zijn bevoegd

In oktober melden we dat Ryanair zijn algemene voorwaarden had aangepast. Wat bleek? Passagiers die een klacht hadden, moesten die neerleggen voor een Ierse rechtbank. Hiermee maakte de maatschappij het voor de ontevreden passagiers praktisch zo goed als onmogelijk om een klacht of bezwaar in te dienen.

Deze bepaling is nu geschrapt. Voortaan kunnen consumenten die in België wonen een Belgische rechtbank inschakelen om hun ongenoegen te uiten, bv. bij een geschrapte vlucht of een grote vertraging. De toewijzing van de rechtspraak hangt voortaan af van de woonplaats van de consument in kwestie. Ryanair heeft zijn algemene voorwaarden inmiddels ook in die zin aangepast op zijn website.

De nieuwe voorwaarden gelden wel enkel voor consumenten, en niet voor professionals. Bovendien moet de consument bij een geschrapte vlucht of een grote vertraging altijd eerst een klacht indienen bij Ryanair zelf , alvorens naar de rechtbank te stappen.

De weg is nog lang

Ondanks de voorwaarden die nog steeds van toepassing zijn, zet Ryanair dus toch een stap in de richting van de consument. Andere bemerkingen blijven echter aan de orde.
Zo betreuren we het nieuwe beleid van de maatschappij op het vlak van toegelaten bagage. Sinds 1 november mag je handbagage maximaal de afmetingen 40x20x25 cm hebben (d.i. de grootte van een handtas of een kleine computertas), zonder dat je moet bijbetalen.

Daarnaast weigert Ryanair nog steeds om passagiers die hun vlucht vertraagd of geschrapt zagen ten gevolge van de stakingen tijdens de zomer schadeloos te stellen. Wij zetten onze juridische actie verder om alsnog een compensatie los te weken voor de getroffen reizigers. In het totaal openden we 1 400 dossiers na deze stakingen, en eind augustus stelden we al procedures in bij de vrederechter in Zaventem en in Charleroi.

Check ons dossier

Wil je weten wat je moet doen als jouw vlucht is geannuleerd, of vanaf hoe lang vertraging je recht hebt op een schadevergoeding? Raadpleeg dan ons dossier Stakingen, vertragingen en annuleringen bij Ryanair: wij beantwoorden jouw vragen.

Ga naar het dossier

Steun Test Aankoop in de verdediging van de consumenten

Meer dan 300 000 personen net als jij helpen ons dagelijks de belangen te verdedigen van ALLE consumenten. Om deze missie in alle onafhankelijkheid te volbrengen, rekent Test Aankoop, dat niet gefinancierd wordt door ondernemingen of de overheid, op de steun van zijn abonnees.

 

Elk jaar voeren we meer dan 5 000 testen uit van producten en diensten in onafhankelijke laboratoria, nemen we exclusieve enquêtes af, geven we praktische en juridische adviezen op maat, ondersteunen wij leden bij geschillen met een bedrijf of een organisatie, bemiddelen we bij de openbare en internationale instanties en voeren we campagnes met als bedoeling om jouw stem, de stem van de consument, te laten horen!

 

Door abonnee te worden van Test Aankoop help je ons om verder de rechten te verdedigen in een voortdurend veranderende consumptiemaatschappij.

 Word abonnee

Al geabonneerd? Meld je aan