Nieuws

Ryanair weigert passagiers te vergoeden, wij brengen de eerste dossiers voor de rechter

24 augustus 2018
annulering Ryanair

24 augustus 2018

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair weigert de getroffen passagiers te vergoeden voor de vluchten die werden geannuleerd omwille van de recente stakingen. Dat druist in tegen de Europese wetgeving en is dus onaanvaardbaar. Wij brengen vandaag een eerste reeks van dossiers van gedupeerde abonnees voor de rechtbank.

Ryanair blijft bij haar standpunt. Ondanks het feit dat wij samen met minister Kris Peeters en de FOD Mobiliteit hamerden op haar verplichtingen, weigert de Ierse luchtvaartmaatschappij de gedupeerde reizigers te vergoeden voor de stakingen van 25 en 26 juli en 10 augustus.

Naast de keuze voor een alternatieve vlucht of een terugbetaling van het ticket, hebben passagiers recht op een forfaitaire schadevergoeding variërend van 250 tot 600 euro in functie van de vliegafstand van vertrek tot bestemming

Ryanair neemt een loopje met de passagiersrechten

De luchtvaartmaatschappij verschuilt zich achter een situatie van overmacht, ook al oordeelde het Europees Hof van Justitie dat een interne staking geen reden is om passagiers niet te vergoeden.

Op 19 juli stuurden wij een officieel schrijven naar Ryanair om het bedrijf opnieuw te wijzen op diens wettelijke verplichtingen. Op 1 augustus bevestigde Ryanair in haar antwoord formeel dat ze geen compensaties zou uitbetalen vermits de stakingen "ongerechtvaardigd en onnodig" zijn. 

Wij kunnen ons niet verzoenen met dit standpunt, dat regelrecht indruist tegen de Europese rechtspraak.

Eerste schijf van dossiers naar de rechtbank

Wij hebben daarom beslist om een eerste "schijf" van dossiers van gedupeerde abonnees voor de rechter te brengen en in hun naam een vergoeding te eisen. In totaal hebben tot nu toe zo'n 1.350 mensen klacht neergelegd bij onze organisatie. Indien de rechtspraak in deze zaken positief blijkt, en daar vertrouwen we in, dan zullen we de luchtvaartmaatschappij opnieuw vragen haar standpunt te herzien. Indien Ryanair bij haar standpunt blijft, zullen alle andere dossiers ook bij de rechter worden ingediend opdat elke passagier een vergoeding zou krijgen. 

Tegelijkertijd moedigen wij de betrokken passagiers nog steeds aan een compensatie te vragen. Je vindt meer informatie hierover onder puntje 12 in ons dossier over de Ryanair-stakingen.

Voor informatie kun je terecht bij ons

Je kunt ons contacteren op 02 892 37 09.

Ben je als passagier geraakt door de staking, dan vind je ongetwijfeld heel wat antwoorden op je vragen in ons dossier over deze problematiek bij Ryanair. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de zaak? Schrijf je in via het formulier in ons dossier en wij houden je up-to-date.

Ga naar het dossier