Nieuws

Als je bagage niet mee is met de vlucht

17 augustus 2022
probleem met bagage

Wanneer je je koffer maar niet ziet verschijnen op de bagageband in de luchthaven, mag je de luchtvaartmaatschappij om een vergoeding vragen.

Je kent dat gevoel wel: je staat aan de bagageband in de luchthaven en iedereen heeft zijn koffer al meegenomen, maar jij wacht nog tevergeefs. Dan komt het eropaan om de juiste stappen te zetten zodat je indien nodig kunt worden vergoed voor het verlies.

Doe aangifte

Meld meteen het verlies van je bagage op de luchthaven. 

Men zal je een speciaal formulier laten invullen, het "Property Irregularity Report", waardoor een onderzoek naar je vermiste bagage wordt opgestart.

De luchtvaartmaatschappij zal je dan meestal een kit bezorgen met het meest noodzakelijke toiletgerei (tandenborstel, zeep …). Anders moet je dat zelf kopen en je er daarna voor laten vergoeden. Blijf redelijk en stuur de aankoopbewijzen op. 

Eis een schadevergoeding

Neem daarna geregeld contact op met de luchtvaartmaatschappij om op de hoogte te worden gehouden van het onderzoek naar je vermiste bagage. Als je koffer niet snel wordt gevonden, dien dan een schriftelijke klacht in bij de luchtvaartmaatschappij (liefst aangetekend) en eis een schadevergoeding. Want als je bagage na 21 dagen nog altijd niet is opgedoken, gaat men ervan uit dat ze verloren is. Zorg dat je klacht is verstuurd vóór die 21 dagen om zijn. 

Er geldt een maximum voor de schadevergoeding. In juli 2022 was dat ongeveer € 1 670. “Ongeveer” want dat cijfer is het afgeronde resultaat van de omzetting van 1 288 “Speciale Trekkingsrechten “, de rekeneenheid van het Internationaal Muntfonds die in de wet is vastgelegd.

Je zult hoe dan ook met de maatschappij moeten onderhandelen over hoeveel schadevergoeding je krijgt. Aarzel niet om uitleg te vragen als je het oneens bent met wat men je voorstelt. Als je geen aankoopbewijzen kunt voorleggen, zul je meestal minder krijgen dan wanneer je je eis wel kunt staven. 

Vergeet niet dat mocht je beschikken over een verzekering waarin dekking wordt geboden voor bagage, je je via die verzekeraar kunt laten vergoeden in plaats van via de luchtvaartmaatschappij.

Als je bagage beschadigd is

Ook wanneer je koffer niet verloren is gegaan maar wel schade heeft opgelopen, heb je recht op een vergoeding. Een luchtvaartmaatschappij moet je bagage immers in dezelfde staat teruggeven als die waarin je ze hebt afgegeven. 

Doe meteen aangifte op de luchthaven en breng de luchtvaartmaatschappij binnen zeven dagen schriftelijk op de hoogte (liefst aangetekend). Neem foto's van de schade en stuur ze mee. 

De regels voor de schadevergoeding zijn dezelfde als die in geval van verlies.

Meer info?

Als je nog andere informatie zoekt over de regeling van problemen bij afloop van je reis, vind je misschien een antwoord in een van onze reisdossiers.

NAAR ONZE DOSSIERS OVER PROBLEMEN NA JE REIS

Heb je nog andere reisvragen, dan kun je elke werkdag gratis contact opnemen via onze reishulplijn 0800 29 510, tussen 9 en 18 uur.

BEL ONZE REISHULPLIJN