Nieuws

Werd je reis geannuleerd? Dien een klacht in met de hulp van Test Aankoop

22 juni 2020
platform reisklachten

Hoewel reizen sinds kort weer mag, is het chaos alom: reizen en vluchten die nochtans waren bevestigd, worden alsnog geannuleerd, callcenters zijn overbezet … Aarzel niet om een klacht in te dienen op het nieuwe platform dat we daar speciaal voor hebben gecreëerd.

Binnen Europa zijn de buitengrenzen weer open gegaan. Hoewel er nog geen sprake is van een terugkeer naar de ‘normale’ situatie van vóór de Covid 19-crisis, kun je dus opnieuw reizen, zowel voor het werk als privé. Toch zijn er nog altijd luchtvaartmaatschappijen en touroperators die plots een vlucht of een reis annuleren. Onzekerheid troef bij hun klanten. Wij willen daar iets aan doen.

Wij worden overstelpt met vragen

Het is niet omdat er nu opnieuw mag worden gereisd dat de zorgen voorbij zijn.

Heel wat consumenten willen hun reis zelf annuleren omdat ze ongerust zijn over het besmettingsgevaar ter plekke of omdat ze vinden dat de voorzorgsmaatregelen in het buitenland niet voldoen voor een zorgeloze vakantie.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen blijven nog altijd weigeren om reizigers terug te betalen van wie de vlucht werd geannuleerd of laten hun klanten (te) lang op de vervangende voucher wachten. De wetgeving is nochtans duidelijk en zou dus correct moeten worden toegepast. 

Er zijn sinds kort zelfs klachten over vluchten die tegen spotprijzen worden aangeboden, maar als ze eenmaal werden geboekt , worden ze soms al enkele minuten na de bevestiging van de reservering geannuleerd. Vluchten die beschikbaar blijven voor dezelfde bestemming, worden vervolgens tegen (veel) hogere prijzen aangeboden.

Wij bundelen de klachten voor meer slagkracht

Sinds de coronacrisis is losgebarsten, hebben wij al meer dan 20 000 klachten binnengekregen over annulaties van reizen en vluchten. Dit zijn de namen die het vaakst terugkeren: Ryanair (26,6 %), TUI (21,1 %), Brussels Airlines (17,7 %), Edreams (7,84 %) en Booking (7,21 %).

Aangezien er veel soortgelijke klachten zijn, hebben we beslist om op onze website een pagina te creëren waar je je klacht kunt registreren. Aarzel niet om daar te melden indien je een probleem hebt met een luchtvaartmaatschappij of een touroperator. Wij zullen alle klachten bundelen en ze aan de betrokkenen bezorgen, in de hoop dat de zaken zo sneller zullen worden afgehandeld en dat rekening wordt gehouden met de rechten van de consumenten.

NAAR HET KLACHTENPLATFORM

Wij staan voor je klaar

We blijven verder ter beschikking voor al je mogelijke vragen over reizen. Je kunt gratis bellen naar het nummer 0800 29 510, van maandag tot donderdag van 9 tot 18 uur en op vrijdag van 9 tot 16.45 uur.

BEL 0800 29 510

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

555 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2021

heb ook een woning in het buitenland zonder toeristische bedoelingen waar ik sinds september 2020 nog geen kans gezien heb naar ginder te rijden. Nu terug bij niet essentiele reizen geen uitzonderingen voorzien op het document op eer. Die woning heeft ook onderhoud nodig zoals je woning hier in Belgie. Bij het verlaten van de woning in september nog elektrische installatie draaiende houden en hopen dat er geen pannes gebeuren. Niemand wil dat hij zijn huis terug vind in vervallen toestand
Heeft iemand hier een oplossing ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2021

Dan vraag ik me af, want daar wordt weer met geen woord over gerept, als het bezoeken van een eigendom (stacaravan in ons geval) in het buitenland onder essentiële verplaatsing valt. Deze moet ook ooit nog eens onderhouden worden

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2021
, Gereageerd:

toch wel, er wordt echter uitsluitend over voertuigen gesproken in het MB en niet over woningen in het buitenland. Terwijl aan appartement dringende aanwezigheid nodig is voor noodzakelijk onderhoud zonneboiler en andere.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2021
, Gereageerd:

maar uiteraard moet je de nieuwe maatregelen in de eerste plaats zien als een noodzaak om onze ziekenhuizen belasting niet kapot te maken en de verspreiding en import van de nieuwe, veel gevaarlijkere virusvariant proberen te beperken. Denk aan alle zorgactoren en herinner je Bergamo en Cremona.. Uit respect voor onze zorgprofessionals stel ik reizen nu uit

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021

Mijn zonen hebben na hun examens nu donderdag 28/01 een vlucht. Ik wil ze omboeken gezien de rebookable mogelijkheid bij Brussels Airlines maar dat kost 80 EUR extra tot 110 EUR extra per ticket. Heeft het ministerieel besluit dat morgen 27/01 in voege gaat impact, ik bedoel opdat de omboeking door die wetsmaatregel geen extra kost zou mogen betekenen ? Brussels Airlines service desk kan niet antwoorden, verwijst naar website die niet up-to-date is hierover en verbreekt de lijn

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021

Beste,
Ik had een reis geboekt in februari 2020 via Connections.Gezien corona werd deze geannuleerd door connections en werd me een voucher opgestuurd welke verloopt in juni 2021.Gezien de problemen nog niet zullen opgelost zijn voor die tijd zou ik graag nu reeds de terugbetaling willen vragen.Kan dit of moet ik wachten tot de voucher verloopt + extra 6 maanden wachttijd in het slechtste geval.
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/01/2021
, Gereageerd:

Inderdaad, geen goede oplossing in zicht. Voorschot betaald in mei 2019 !!! Om persoonlijk redenen is het voor ons niet meer mogelijk om die reis in 2021 !! nog te doen. Blijft men vasthouden aan 1 jaar na de vertrek datum + dan nog 6 maanden wachten om terugbetaling te krijgen. Of komt er nog een aanpassing aan die regel die dan laat blijken dat er alsnog geen terugbetaling komt gezien de zware omstandigheden van vandaag. Kan testaankoop geen " algemene " brief opstellen als voorbeeld die door de klant dan kan gebruikt worden. Ik vrees dat er weer een reglementje bijkomt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Weet iemand of het wettelijk verplicht is dat een boeking via Air bnb wordt terugbetaald of of zij verplicht zijn een voucher te geven? (wij hebben een bungalow geboekt voor 7 vrienden, op een bepaald moment mochten maar 5 personen meer samenkomen, Air bnb weigert een voucher of terugbetaling, centen kwijt)

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/12/2020

Beste,

Ik heb een vliegticket geboekt met Ryanair (voor maandag 28/12/2020), maar heb die helaas moeten verplaatsen naar de zomer 2021. Mijn ticket voor de zomer 2021 kost minder dan die van 28/12/2020, maar ik heb geen terugbetaling gekregen. Kan dit zomaar?

Met vriendelijke groeten,

Shana

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Na onze reis vanwege Corona virus afgelopen zomer te hebben geannuleerd, krijgen wij nu het bericht van tui om voor eind Jan 2021 opnieuw bij hen een reis te boeken anders verliezen wij definitief ons reeds betaald voorschot. Hebben zij hiertoe het recht ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Hallo,

Gisteren, 21/12 werden wij op de hoogte gesteld door sunweb dat onze reis met bestemming Egypte van 27/5/2021 niet kan doorgaan. Onze voucher die wij als voorschot gebruikten wordt vervangen door een nieuwe voucher. De gebruikte voucher was van de periode voor 19/6/2020. Is dit logisch en normaal?
mvg., Herman

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Herman, als de reisorganisator je reis zelf heeft geannuleerd, kan die je inderdaad een voucher voorstellen. Of je die waardebon dan verplicht moet aanvaarden (terwijl zulke vouchers niet worden gedekt door het GarantieFonds Reizen ingeval faillissement van de reisorganisator) en op welke manier je terugbetaling van je voorschot kan bekomen, daarvoor kan je best onze advocaten bellen op het gratis nummer 080029510, elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2020

Beste,

ons verblijf in centerparcs tussen kerst en nieuwjaar kan niet doorgaan, kunnen we via de verzekering Multirisk/totale bescherming van +europ assistance ( genomen via centerparcs) onze centen terugeisen?
Vriendelijke groeten

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Dirk, hiervoor kan je best onze advocaten contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Maar het zal in ieder geval afhangen van de contractvoorwaarden van de polis en meer bepaald wat er geregeld is onder annulatievoorwaarden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020

Ik zou in mei 2020 naar Ibiza op reis gegaan zijn maar door corona heb ik deze moeten annuleren . ik heb al veel mails gestuurd om mijn geld terug te krijgen of voucher te krijgen maar ik heb nog altijd geen reactie gehad van Ryanair ! hoe kan ik dit oplossen? dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Chantal, we krijgen momenteel vele vragen van bezorgde reizigers die met soortgelijke problemen te kampen hebben. Twijfel dus vooral niet om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

Voor onze gecancelde vlucht van juli naar Mexico met Lufthansa hebben we toen gekozen voor een voucher, die is geldig tot 31 december 2021 maar we zien het niet zitten om volgend jaar al te reizen, kunnen wij nog het geld van de vlucht terugvragen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste Ronny, hiervoor kan je best contact met ons opnemen, onze advocaten geven je de nodige informatie hieromtrent op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020
, Gereageerd:

Hallo An, bedankt om mij in contact te brengen met één van jullie advocaten die mij nog vroeg om eerst nog eens telefonisch contact op te nemen met Lufthansa vooraleer TA iets zou ondernemen, toeval of niet, 4 dagen later stond het volledige bedrag terug op onze rekening van onze Mastercard.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020

Beste allen, ik kan jullie maar 1 advies geven : reis zoveel mogelijk. Er is niets fout om te reizen, het is zeer gezond zowel mentaal als fysiek. Luister niet naar al die virologen, epidemielogen, vaccinologen en alle andere die hebben gelogen. Je gezondheid gaat voor en als je het een beetje verstandig aanpakt en niet het feestvarken gaat uithangen, dan is er geen enkel probleem.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020
, Gereageerd:

Beste Donald, als u vindt dat al die virologen, epidemielogen, vaccinologen hebben gelogen ( naast alle anderen) dan zou u toch eens moeten vertellen wie het bij het rechte eind heeft gehad . Na deze tweede uitbraak is het toch wel uiterst duidelijk dat al die - logen niet hebben gelogen . Een aantal anderen wel , zij hebben alles geminimaliseerd en herleidt tot een bagatel met het gekende resultaat. Dit gezegd, reizen is niet op zich verkeerd, wat men doet , waar men zich in begeeft en waar men zich bevindt is inderdaad een belangrijk element . Helaas , dat was het niet voor een te ruime groep , het mag dan nog een minderheid zijn, uit met voorsprong de
leeftijdsgroep 18-30 jaar ( +/-) , maar het mag of mocht niet te veel gezegd ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Dat de virologen en de niet door het volk gekozen ministers vanaf het begin met de natte vinger hebben gewezen staat inmiddels vast, dat er nog veel onbekende zaken zijn is ook al bewezen, dat mensen die wel het nodige doen om te voorkomen diktatoriaal beperkingen opleggen is compleet fout. Wanneer we zie dat in het prille begin regeringleiders en partijvoorzitters totaal in de fout gaan weetje al dat de bevolking dat ook in heeft gezien. Dus trek zelf uw conclusie maar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Sorry, maar juist OMDAT et (toen en nog ) veel onbekenden waren ( zijn ) is het fout van te zeggen dat men er met de natte vinger heeft naar gewezen . Er is ' gewezen ' op alles wat men meende te moeten in acht nemen om de strijd tegen het virus aan te gaan . Dictatoriaal is totaal niet waar . Ze hebben gewezen , nogmaals, op alles wat ze meenden te moeten doen om de strijd aan te gaan, rekening houdend met nog niet bekende zaken . Het omgekeerde doen zou pas echt fout tot crimineel zijn geweest. Het zijn politici die eerder de steken lieten vallen ( super duidelijk toch na de versoepelingen ?? ) U ziet dus de wetenschappers EN de politici beiden als fout , dit is niet correct . Trouwens als beiden in fout zouden zijn geweest, dan kan ik me afvragen WIE het dan wel zonder fouten hebben KUNNEN doen ? De ' sociale media' soms ? Allicht zijn dat zelfs de allerslechsten ....Dat is met permissie mijn conclusie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2020

TA meldde me een gratis nummer waar ik kon bellen . Het ging over een bijstand & annulatie verzekering bij Touring - een jaarabonnement - , dat wegens het niet doorgaan van reizen niet is gebruikt kunnen worden maar wel voor beiden een vol jaar is betaald . TA meende dat ook hier iets zou kunnen worden teruggevorderd. Men zou me terug contacteren , is niet gebeurd. So be it . Ik heb wel de verzekeringen opgezegd en daarvan bevestigingen van Touring gevraagd. Verschelende keren al. Men reageert daar totaal niet op . Mag dit een verwittiging zijn voor wie dit leest en voor TA dat Touring hier totaal onbetrouwbaar is en dat ze - al eerder ervaren - eigenlijk nooit reageren als hen duidelijkheid wordt gevraagd. Op dat vlak een van de slechtste bedrijven die ik ken . Nog straffer, ze zonden een mail, enquête, om te weten hoe tevreden ik was over het contact en hoever ik ze zou kunnen aanraden bij anderen , dat VOOR dat er nog maar één antwoord is gekomen ( nog steeds niet). Wel, antwoord op die vraag is simpel : NUL tevreden en NUL aanraden .

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020

Na maanden is het nog steeds huilen met de pet op ! Ik heb de voucher die we van Neckermann(zaliger, nu in faling)/Sunweb ontvingen onmiddellijk gebruikt voor een ... autovakantie de week zelf en geen euro meer betaald dan de waarde van de voucher. Wij wilden niet riskeren om nogmaals bedrogen te worden en we hadden blijkbaar *groot* gelijk. Neckermann Wat ons betreft zullen alle toekomstige vakantie met de wagen plaatsvinden, Booking.com 1 week vooraf met extra verzekering zodat we niet betalen mocht de B&B/App toch de deuren sluiten. Ons niet meer gezien ... wij spelen zelf wel reisbureau en eigen persoonlijke vervoersmaatschappij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/10/2020

Mag ik vragen aan de voorgaande commentatoren op te houden met hun totaal ongepast hysterisch gedrag. Dit is geen politiek forum. Er bestaat wel degelijk een grote nood aan degelijk reisadvies omdat veel mensen nu eenmaal reeds reizen hebben geboekt of van plan waren dat te doen. En Test Aankoop levert daar goed werk. Er is overigens niets verkeerd aan het feit dat mensen nog op een veilige manier reizen met respect van de daarvoor geldende regels. Dit is goed voor het mentaal en dus ook fysiek welzijn, iets waar de zogenaamde virologen totaal geen rekening mee houden. Ik ken mensen die een depressie nabij zijn omdat ze vrezen opnieuw "opgesloten" te worden. Kankerpatiënten die weten dat ze maar een paar jaar meer te leven hebben. Wie reizen ongepast vindt, kan van zijn zelfgekozen quarantaine gebruik om bvb. eens het boek De eenzame eeuw van Noreena Hertz te lezen (verkrijgbaar in de De Standaard Boekhandel). Loneliness kills.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Nu het in ons land dramatisch wordt met COVID-19 en het in heel Europa super slecht gaat, is het ongepast om met deze reisadviezen te verschijnen. De enige goede tips zijn thuis te blijven en contacten te vermijden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Onvoorstelbaar. Ik weet niet wat ik hier lees. Leven jullie op een andere wereld? Iedereen zit te roepen dat de situatie zéér ernstig is en jullie geven hier tips om de kantjes eraf te lopen. Foei!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Jullie missen de belangrijkste tip.... blijf eens thuis deze vakantie!

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Het is nu zeker niet het moment om te reizen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Ach An, je hebt al een maand niet meer gereageerd op vragen van ongeruste klanten.
Toch niet ziek hoop ik, of mogelijk een "burn-out" van te vaak het telefoon nummer van de "Juridische dienst" door te geven, een stelletje oelewappers die enkel een telefoon opnemen omdat jullie hen daarvoor betalen. En juristen zijn het al zeker niet, ze kennen niet eens de beginselen van de Europese wetgeving. Studentjes?
ZEEEER teleurgesteld in Testaankoop.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies