Nieuws

Passagiersrechten: info over vluchturen doet vragen rijzen

11 oktober 2017
Tuyfly

11 oktober 2017
Vermelden luchtvaartmaatschappijen bewust een later aankomsttijdstip op hun tickets om te vermijden dat ze schadevergoeding moeten betalen bij een vertraging? Een eerste klacht in die zin werd in elk geval ingediend.

Zo’n 80 passagiers, vertegenwoordigd door de firma Claim It, hebben onlangs klacht neergelegd tegen de maatschappij TUIfly. Waarom? In de luchthaven van Brussel stond op de infoschermen dat de vlucht Punta Cana-Brussel 3 uur en 4 minuten vertraging had opgelopen. Voldoende om een schadevergoeding te eisen. Wat bleek? Op de vliegtuigtickets was het vermelde aankomstuur 40 minuten later dan degene die op de infoschermen werd meegedeeld.

Eenvoudige voorzorgsmaatregel of poging zich in te dekken?

Voor deze passagiers heeft TUIfly bewust de duur van de vlucht verlengd op de tickets om te vermijden dat ze een schadevergoeding moeten betalen bij vertraging. De maatschappij verwerpt die aantijging, maar geeft wel toe dat het vermelde aankomstuur op de tickets rekening houdt met een mogelijke vertraging, vooral in vakantieperiodes. 

In dit geval zal de rechtbank oordelen of de "marge" van 40 minuten aanvaardbaar is of niet.

Een kleine marge voorzien, dat is normaal

"Dat maatschappijen een kleine marge voorzien met betrekking tot het aankomstuur van een vlucht lijkt normaal, " zegt onze specialist in passagiersrecht. "Dat verklaart overigens waarom redelijk wat vluchten vroeger landen dan het aankomstuur dat op het ticket staat vermeld, tot grote tevredenheid van de klanten. Beweren dat die marge bewust wordt ingebouwd om te vermijden dat er schadevergoeding moet worden betaald bij een vertraagde vlucht, is nog iets anders. Dat lijkt me moeilijk te bewijzen, maar wij volgen deze zaak met grote belangstelling en zijn benieuwd naar de uitspraak van de rechter."

Hoe reageren?

Ondertussen adviseren we iedereen die met dezelfde problematiek te maken kreeg om een klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie en daarbij zoveel mogelijk elementen toe te voegen die je zaak ondersteunen (normale duur van de vlucht, bewijs van vertraging bij aankomst…). Als TUIfly wordt veroordeeld in bovenstaande zaak zullen dergelijke klachten in de toekomst ongetwijfeld ernstiger worden genomen. 


Afdrukken Versturen via e-mail