Nieuws

Vliegtickets: vliegtuig gemist ? Opgelet voor de "no show"-clausule !

21 december 2017

21 december 2017
Deze clausule, die volstrekt onrechtmatig is, laat een luchtvaartmaatschappij toe om een reeds betaald terugticket te weigeren, als je het heenticket om welke reden dan ook niet hebt gebruikt. Wij blijven strijden om een einde te stellen aan deze praktijk.

De komende dagen zullen verscheidene onder jullie het vliegtuig nemen om de zon en een andere omgeving op te zoeken tijdens de vakantie. Om onaangename verrassingen op de luchthaven te vermijden, een korte herinnering. Staat de “no show”-clausule in het contract van je luchtvaartmaatschappij, wees dan op je hoede!

Waarover gaat het ?

Middels die clausule, kennen verschillende luchtvaartmaatschappijen zich het recht toe om je de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen en je tickets aan een derde door te verkopen als je het eerste deel van je gecombineerde ticket niet hebt gebruikt. Een eenvoudig voorbeeld: je hebt een heen- en terugvlucht gereserveerd, maar je hebt de heenvlucht gemist door familiale omstandigheden. Twee dagen later arriveer je - op een andere manier – alsnog op je vakantiebestemming. De terugvlucht kan dan een probleem vormen. De luchtvaartmaatschappij kan beslissen dat je ticket niet meer geldig is voor de rest van je reis, dus voor je terugvlucht. Al heb je ervoor betaald, toch zal ze je aan boord weigeren, tenzij je een nieuw ticket koopt.

De consument wordt bedot

Door deze clausule kan een maatschappij twee keer langs de kassa passeren voor één zelfde zitje. De consument daarentegen verliest over de hele lijn. Hij heeft geen andere keuze dan een aanzienlijk supplement te betalen, een nieuw ticket te kopen en zal in sommige gevallen een extra nacht op zijn vakantiebestemming moeten doorbrengen (en betalen). De som die hij had neergeteld voor zijn terugvlucht zal niet worden terugbetaald.

Deze clausule moet stoppen

Wij vinden deze no show-clausule volstrekt onrechtmatig en pleiten al geruime tijd voor de afschaffing ervan. Samen met verschillende andere consumentenorganisaties, proberen we de Europese Unie tot actie aan te manen. Tevergeefs tot nog toe.  Maar … in Duitsland, Oostenrijk en Nederland zijn verschillende grote luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines wel al veroordeeld voor deze onrechtmatige clausule.

Een stap in de goede richting bij Brussels Airlines

Onze lobby heeft echter wel al vruchten afgeworpen. Eind augustus kondigden we aan juridische stappen te ondernemen tegen Brussels Airlines aangaande deze clausule. Kort na die aankondiging kregen we bericht van de luchtvaartmaatschappij dat ze bezig waren de clausule te herbekijken. Intussen is deze verbeterd en biedt ze passagiers die hun vlucht gemist hebben tot 24u na het geplande vertrekuur de tijd om de luchtvaartmaatschappij in te lichten. Is de maatschappij correct ingelicht, dan kan je zonder problemen aansluitende vluchten of terugvluchten nemen.

Bij andere maatschappijen is dit nog niet mogelijk. We richten ons daarom nu hoofdzakelijk naar de slechte leerlingen van de klas. Wat niet wil zeggen dat we Brussels Airlines niet aanmoedigen om de no show-clausule simpelweg volledig te schrappen. 

Hoe reageren?

Werd je het slachtoffer van deze no show-clausule ? Aarzel dan niet om via onze website klacht in te dienen tegen de luchtvaartmaatschappij in kwestie.

Dien klacht in

 

Afdrukken Versturen via e-mail