Nieuws

"No show" clausule? No way! Wij trekken naar de rechtbank

28 augustus 2017
Actie reizen vlucht geweigerd

28 augustus 2017
Passagiers wordt soms de toegang tot het vliegtuig ontzegd als zij een deel van hun combiticket niet hebben gebruikt, en dit op basis van een "no show" clausule in het contract. Daarmee jagen luchtvaartmaatschappijen hen nodeloos op kosten. Dat moet stoppen! Wij trekken naar de rechtbank om een einde te stellen aan deze praktijk.

In september zullen wij een consument die het slachtoffer werd van de “no show-clausule” bijstaan voor de rechtbank. Die clausule is een totaal onrechtvaardige praktijk die grote luchtvaartmaatschappijen vaak toepassen wanneer passagiers een combiticket hebben gekocht. 

De “no show-clausule” is oneerlijk

Stel, je boekte een reis met verschillende onderdelen, zoals een rondreis met diverse vluchten, een treinrit naar de luchthaven gekoppeld aan een vlucht, of gewoon een heen- en een terugvlucht). Dan riskeer je een koude douche wanneer de luchtvaartmaatschappij vaststelt dat je om een of andere reden het vorige onderdeel van dat ticket niet hebt gebruikt, bv. omdat je de vlucht had gemist. Op grond van de “no show-clausule” kan de maatschappij dan beslissen dat je ticket niet meer geldig is voor de rest van het reistraject. Ook al heb je dus het volledige traject betaald. 

De maatschappij heeft zichzelf het recht toegeëigend om die plaats voor de volgende vlucht door te verkopen aan iemand die op een wachtlijst stond. Zonder dat ze jou, de originele passagier, je geld teruggeeft. 

Er zit voor jou in zo’n geval niets anders op dan een zware toeslag te betalen of zelfs een volledig nieuw ticket te kopen. Als er nog plaats is, geraak je dan nog op de origineel geplande vlucht, maar het is best mogelijk dat je alleen nog voor een latere vlucht kunt boeken en misschien zelfs nog een overnachting moet weten te vinden.

Dat moet stoppen!

Wij hebben beslist om tegen de “no show-clausule” op te komen. We zullen een consument die het slachtoffer werd van die clausule in september allicht bijstaan voor de rechtbank. Met als eis dat de clausule ongeldig wordt verklaard en dat de betrokkene wordt vergoed voor alle schade die hij heeft opgelopen door de toepassing van de clausule. 

We treden daarmee in de voetsporen van enkele andere EU-lidstaten. In Duitsland, Oostenrijk en Spanje werden grote luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines immers reeds veroordeeld wegens het gebruik van die onrechtvaardige clausule.

Heb je ook iets dergelijks meegemaakt? Laat het ons weten via onze klachtenmodule.


Afdrukken Versturen via e-mail