Nieuws

Weer stakingen op komst bij Ryanair: laat je rechten gelden

29 augustus 2019

29 augustus 2019
Vanaf 1 september zou er in een maand tijd op tien dagen worden gestaakt bij Ryanair. Vluchten kunnen worden vertraagd of zelfs geannuleerd. Ben jij betrokken, weet dan welke rechten je hebt en hoe je ze kunt laten naleven.

Vanaf zondag zal het cabinepersoneel van Ryanair in totaal 10 dagen staken om te protesteren tegen de geplande sluiting van luchthavenbases door de lowcostmaatschappij. De werkonderbrekingen zullen plaatsvinden op 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 en 29 september, meestal dus op vrijdag en zondag. Hierdoor zul je als passagier af te rekenen hebben met vertragingen en geannuleerde vluchten.

Uiteraard moet Ryanair je ten allen tijde persoonlijk op de hoogte houden als jouw vlucht zal worden verhinderd. Waartoe de luchtvaartmaatschappij precies is verplicht, hangt af van de tijd tussen hun aankondiging en de vlucht zelf.

Je rechten

Als de annulering minstens 2 weken voor vertrek wordt meegedeeld

In dat geval moet Ryanair een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.

Als de annulering wordt meegedeeld tussen 2 weken en 7 dagen voor vertrek

Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.

Maar je hebt ook recht op bijstand (drank, maaltijden, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) en op een financiële vergoeding (van € 250 tot € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht), tenzij Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 2 uur voor het geplande uur vertrekt en maximaal 4 uur na de geplande aankomsttijd aankomt.

Als de annulering minder dan 1 week voor het vertrek wordt meegedeeld

Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.

Ook hier heb je bovendien recht op bijstand (drank, maaltijden, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) en op een financiële vergoeding (van € 250 tot € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht). Als Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt, mag die maximaal 1 uur voor het geplande uur vertrekken en maximaal 2 uur na de geplande aankomsttijd aankomen.

Bereid je dossier goed voor

Om je rechten goed te verdedigen, moet je een dossier samenstellen met minstens de volgende elementen:

  • Een kopie van het ingevulde en ondertekende EU-klachtenformulier;
  • Een kopie van de reservatie en de vliegtickets;
  • Een duidelijke omschrijving van de bedragen die je terugvordert, met kopies van alle documenten die verbonden zijn aan de uitgaven waarvoor je de terugbetaling eist;
  • Een kopie van de klacht en elke uitwisseling (e-mails, sms …) met de luchtvaartmaatschappij met betrekking tot de annulering of de vertraging.

Hulp nodig?

Je vindt een antwoord op heel wat vragen in ons dossier “Wat als je vlucht is vertraagd of wordt geannuleerd door een staking?”

Naar ons dossier

Maar ook Test Aankoop kan je helpen bij de verschillende stappen die je moet zetten. Bel hiervoor naar onze dienst individuele hulpverlening op 02 542 34 34.

025423434

Een klacht indienen?

Wil je je ontevredenheid over de dienstverlening laten blijken? Dan kan dit via onze klachtenbox, of je kunt ons contacteren op 02 892 37 05.

Naar de klachtenbox