Nieuws

Duizenden stuks bagage kwijt op Zaventem: wat kun je doen?

18 juli 2018

18 juli 2018
Op de luchthaven van Zaventem werd het bagage-afhandelingssysteem in amper één week tijd twee keer geveld door een technische panne, waarvan de eerste keer op 7 juli. Sommige passagiers wachten ondertussen nog steeds op hun bagage. Wij eisen een schadevergoeding voor wie langer dan drie dagen moest wachten.

Het systeem dat de bagage op de luchthaven van Zaventem verwerkt, lag onlangs tweemaal plat op één week tijd. Duizenden stuks bagage bleven achter en veel vluchten vertrokken met enkel de passagiers en hun handbagage. Vooral klanten van Brussels Airlines blijken getroffen. Na verschillende dagen hebben de meeste reizigers hun bagage terug, maar voor een aantal onder hen is er nog steeds geen oplossing.

“Overmacht”

Gedupeerde reizigers lieten ons reeds weten dat Brussels Airlines moeilijk te bereiken is en ze nog steeds vruchteloos wachten op hun bagage. Bovendien weigert de luchtvaartmaatschappij hen een schadevergoeding te betalen, omdat de storingen een geval van “overmacht” zouden zijn.

Of het hier al dan niet om overmacht gaat, is in feite niet van belang. Wat moet worden gecontroleerd, is of Brussels Airlines alle nodige stappen heeft ondernomen om de bagage zo snel mogelijk bij de reizigers te krijgen. Volgens de wet moet de luchtvaartmaatschappij bewijzen "alle maatregelen te hebben genomen die redelijkerwijs gevergd konden worden om de schade te vermijden, of dat het hun onmogelijk was dergelijke maatregelen te nemen”.

Toch recht op schadevergoeding

De vraag is of dat hier wel effectief gebeurd is. Doorgaans kan zoekgeraakte bagage namelijk binnen twee à drie dagen bezorgd worden aan de reizigers, maar er zijn heel wat reizigers die al veel langer wachten dan dat.

Wij zijn van mening dat wie langer dan drie dagen moest wachten op zijn bagage tóch recht heeft op een schadevergoeding, aangezien het er niet op lijkt dat Brussels Airlines alle “redelijkerwijs gevergde maatregelen” heeft ondernomen. De bagage is immers niet eens zoek, ze moet enkel nog ter plaatse afgeleverd worden! Wij zullen de luchtvaartmaatschappij dan ook op de hoogte brengen van ons standpunt en onze eis in een aangetekend schrijven.

Concurrent TUIfly toont ten slotte hoe het ook kan: gedupeerde reizigers krijgen € 60 per bagagestuk, per dag vertraging.

Wat kun je zelf doen als je bagage zoek raakt?

  • Is je bagage niet mee met je vlucht, dan moet je dat op de luchthaven melden. Je zult een speciaal formulier moeten invullen ("Property Irregularity Report"), waarna een onderzoek naar je vermiste bagage wordt opgestart.
  • In afwachting heb je wellicht bepaalde basisspullen nodig. Meestal geeft de luchtvaartmaatschappij een kit mee met het meest noodzakelijke toiletgerei (tandenborstel, zeep …). Anders moet je dat zelf kopen. Blijf daarbij redelijk en bewaar de aankoopbewijzen. Let op, je hebt hier enkel recht op bij de heenreis. 
  • Neem daarna geregeld poolshoogte bij de luchtvaartmaatschappij of je reisorganisator. Als je bagage na 21 dagen nog niet is opgedoken, wordt ze als verloren beschouwd. 
  • Is je bagage verzekerd? Contacteer je reisverzekeraar om te controleren of je via hen een vergoeding kunt krijgen.
  • Je kunt enkel een schadevergoeding eisen als je binnen die termijn ook een schriftelijke (liefst aangetekend) klacht hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Dien zowel bij de luchthaven als bij je luchtvaartmaatschappij en reisorganisator klacht in.

Problemen met een luchtvaartmaatschappij of reisorganisator? Laat het weten via onze klachtenbox of bel onze juridische dienst op 02 892 37 09, die voor jou zal tussenkomen.

Naar onze klachtenbox