Nieuws

Bagage achtergebleven op Zaventem? Vraag een compensatie

22 augustus 2019

22 augustus 2019

Ben jij een van die duizenden passagiers van wie (een deel van) de bagage op zaterdag 3 augustus in Zaventem achterbleef terwijl je vliegtuig de lucht in ging? Test Aankoop helpt je een schadevergoeding te vragen.

Op 3 augustus liet het bagage-afhandelingssysteem op de luchthaven van Zaventem het afweten. Resultaat: duizenden passagiers moesten zonder of met beperkte bagage vertrekken. Tot op vandaag moet het merendeel van de getroffen passagiers het stellen met verontschuldigingen of loze beloftes. Op een of twee uitzonderingen na bleven compensaties uit.

“Overmacht”

Volgens de  luchtvaartmaatschappijen kun je geen aanspraak maken op een schadevergoeding omdat de storing aan het afhandelingssysteem een geval van “overmacht” zou zijn.

Maar of het hier al dan niet om overmacht gaat, is in feite niet van belang. Wat moet worden gecontroleerd, is of de luchtvaartmaatschappij alle nodige maatregelen heeft genomen om de bagage zo snel mogelijk bij de reizigers te krijgen. De wet spreekt over  "alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd konden worden om de schade te vermijden” en anders moet de maatschappij bewijzen dat het onmogelijk was om dergelijke maatregelen te nemen.

Nog steeds wachten op schadevergoedingen

Doorgaans kan zoekgeraakte bagage binnen twee à drie dagen aan de reizigers worden bezorgd. Om die reden zijn wij van mening dat wie langer dan drie dagen moest wachten op zijn bagage, recht heeft op een schadevergoeding. In dat geval mag men namelijk aannemen dat de luchtvaartmaatschappij niet alle “redelijkerwijs gevergde maatregelen” heeft genomen. Zeker omdat bij het voorval van zaterdag 3 augustus de bagage niet eens zoek was, ze moest alleen nog ter plaatse worden gebracht.

Test Aankoop helpt je een vergoeding te vragen

Talloze mensen namen met Test Aankoop contact op voor dit probleem. Daarom werd beslist:

  • om Brussels Airport aan te schrijven. Het antwoord daarop luidde dat zij geen enkele verantwoordelijkheid nemen en het belang van de investeringen in de infrastructuur onderstrepen;
  • de verschillende luchtvaartmaatschappijen aan te schrijven en hen te vragen een voorstel tot schadevergoeding te doen. Test Aankoop is trouwens verwonderd dat zij in het belang van hun klanten geen stappen hebben genomen tegen de luchthaven;
  • een telefoonlijn te openen voor passagiers die menen recht te hebben op een schadevergoeding en op terugbetaling van de gemaakte kosten als gevolg van dit incident.  

Denk jij ook recht te hebben op een schadevergoeding? Test Aankoop zal je dan  bijstaan. Bel naar 02 892 37 05.

02 892 37 05

Wat kun je zelf doen als je bagage zoek raakt?

  • Je moet dat op de luchthaven melden. Je zult een speciaal formulier moeten invullen ("Property Irregularity Report"), waarna een onderzoek naar je vermiste bagage wordt opgestart.
  • In afwachting heb je wellicht bepaalde basisspullen nodig. Meestal geeft de luchtvaartmaatschappij een kit mee met het meest noodzakelijke toiletgerei (tandenborstel, zeep …). Anders moet je dat zelf kopen. Blijf daarbij redelijk en bewaar de aankoopbewijzen. Let op, je hebt hier enkel recht op bij de heenreis. 
  • Neem daarna geregeld poolshoogte bij de luchtvaartmaatschappij of je reisorganisator. Als je bagage na 21 dagen nog niet is opgedoken, wordt ze als verloren beschouwd. 
  • Is je bagage verzekerd? Contacteer je reisverzekeraar om te controleren of je via hen een vergoeding kunt krijgen.
  • Je kunt enkel een schadevergoeding eisen als je binnen die termijn ook een schriftelijke (liefst aangetekend) klacht hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Dien zowel bij de luchthaven als bij je luchtvaartmaatschappij en reisorganisator klacht in.

Problemen met een luchtvaartmaatschappij of reisorganisator? Laat het weten via onze klachtenbox of bel onze juridische dienst op 02 892 37 05, die voor jou zal tussenkomen.

Naar onze klachtenbox

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in de groep Reizen van onze community Familie & vrije tijd te stellen.

reacties

Wees de eerste om te reageren