Nieuws

Kan ik mijn reis annuleren vanwege het coronavirus?

27 februari 2020
coronavirus

Steeds meer landen en streken worden getroffen door het coronavirus. Wat betekent dat voor je vakantieplannen?

Als je plannen hebt om te reizen naar landen waar het coronavirus is uitgebroken, vraag je je wellicht af of dat raadzaam is. We raden aan om het reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken voor dat land op te zoeken op diplomatie.belgium.be (klik in de linkerkolom op “Op reis in het buitenland” en dan op “Reisadvies”). Momenteel geldt er alleen een negatief reisadvies voor reizen naar de provincie Hubei en voor “niet-essentiële reizen” naar de rest van China.

Annulering door reisorganisatie

Zodra een land of streek een negatief reisadvies krijgt, annuleren de reisorganisatoren in principe alle geplande reizen naar die bestemming. Ze willen de veiligheid van hun klanten immers niet op het spel zetten. Deze annulering kost je niets. Ofwel krijg je een min of meer vergelijkbaar voorstel (andere bestemming, andere vertrekdatum …), ofwel krijg je alle kosten terugbetaald.

Zelf annuleren

Wil je zelf je reis annuleren naar een gebied dat werd getroffen door het coronavirus? Wettelijk heb je in onvermijdbare, buitengewone omstandigheden op je bestemming, bijvoorbeeld door een epidemie, de mogelijkheid kosteloos op te zeggen. Ook dan moet een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken de leidraad zijn.

Een advies van Buitenlandse Zaken om de "instructies van de lokale overheid te volgen", zoals momenteel geldt voor reizigers in Italië, is geen negatief reisadvies. Wil je in dat geval annuleren, dan moet je wellicht kosten betalen. Neem contact op met het reiskantoor of de reisorganisator, misschien valt er wel iets te regelen.

Als je zelf een reis hebt georganiseerd en je wilt die afblazen, moet je contact opnemen met de verschillende dienstverleners: luchtvaartmaatschappij, hotels enzovoort. Of je de kosten van het vliegticket terugkrijgt, hangt af van het soort van ticket (flexibel of onveranderlijk). Veel luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten naar China zelf al geannuleerd. Dan krijg je de kosten integraal terugbetaald.

Wat de verblijfskosten betreft, gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan in geval van een “no show”. Heb je een grote korting gekregen omdat je heel vroeg geboekt hebt, dan kun je niet annuleren, om welke reden dan ook.

Verzekering dekt geen epidemie

Een annuleringsverzekering geldt jammer genoeg meestal niet in het geval van een epidemie, op een enkele uitzondering na.

Heb je een reisbijstandsverzekering? Die zal normaliter alleen tussenkomen als je effectief ziek bent, niet als je vervroegd wilt terugkeren omdat er een epidemie is uitgebroken. Voor meer info verwijzen we naar ons dossier Coronavirus: 3 vragen over reisbijstand en annulatie.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Reizen van onze community Familie & vrije tijd .

 71 reacties

User name
KOEN
26/03/2020

Bij Brussels Airlines krijg je een voucher, te gebruiken vóór eind van dit jaar ... Geen woord over terugbetalingen. Dit is wat ik via e-mail vernam :

"Alle passagiers met een ticket geboekt voor of op 31 maart (met vluchten t.e.m. 31 december – geannuleerd of niet) kunnen hun ticket omboeken t.e.m. 31 augustus, naar een nieuwe reisdatum tot 1 jaar na aankoop van je ticket (of t.e.m. 31 december 2020, afhankelijk van welke datum eerst komt). Indien gewenst, kan je ook je bestemming en/of vertrekluchthaven aanpassen. Als je geïnteresseerd bent in deze optie, moet je voorlopig geen actie ondernemen. Contacteer ons simpelweg voor 31 augustus, wanneer je klaar bent om je nieuwe vlucht vast te leggen. Zo kan je gerust nadenken over een latere reisoptie, zonder tijdsdruk."

User name Moderator
An | Moderator
26/03/2020

We zijn hier inderdaad van op de hoogte en hebben al de betrokken partijen aangeschreven. Uit solidariteit met de reissector kan je ervoor kiezen om de voucher te aanvaarden of de vlucht uit te stellen, maar je kan er als consument niet toe verplicht worden. Volgens ons moet een terugbetaling dus kunnen ! Momenteel is er nog discussie hieromtrent, wordt dus vervolgd i ^An

User name
PHILIPPE DROESBEKE
26/03/2020

Hallo, bij Sunweb schermt men ook met een voucher die een jaar geldig zou zijn. Terugbetalingen zouden niet mogelijk zijn.
Ik las in HLN van eergisteren dat Didier Reynders zegt dat dit niet strookt met de Europese wetgeving en dat terugbetalingen wel zouden kunnen. Men zou als klant de keuze hebben en niet verplicht zijn om de voucher te aanvaarden.
Graag uw mening hierover aub.
Alvast bedankt.

Philippe Droesbeke

User name
KJELL
26/03/2020

Ook wij hebben een skireis geboekt via Sunweb. Eerst werd ons via mail een terugbetaling beloofd. Nu komen ze hierop terug en krijgen we een voucher die slechts 1 jaar geldig is.
Dit jaar ging onze laatste skireis zijn vooraleer we aan kinderen begonnen. Dus volgend jaar zie ik me niet zwanger op die latten staan.
Ik heb hen ondertussen met aandrang gevraagd om de Europese richtlijnen te volgen en het bedrag ten laatste over een maand terug te storten. Helaas krijg ik hier een negatief antwoord op.

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Als reisbedrijven dan toch absoluut met vouchers willen werken, wel dat men dan uit de 50 miljard euro put die Minister Decroo uit zijn hoed toverde om er de gedupeerden hun "tegoedbonnetje" van terug te betalen bij niet-gebruik. Want, veel bons zullen nooit gebruikt worden door ziekte, echtscheiding, zwangerschap, overlijden, emigratie, invaliditeit, enz.

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Conform de Europese wetgeving moet een terugbetaling inderdaad mogelijk zijn! Momenteel zitten we rond de tafel in overleg met de reissector en het doel is om hierover uiteindelijk gezamenlijk te communiceren. Volgens het Ministerieel Besluit dat recent werd uitgevaardigd mag je de voucher niet weigeren, maar de discussie is nog niet afgesloten. ^An

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Ik heb vandaag na raadpleging van de juridische dienst van Test Aankoop de reis geannuleerd die ik bij Lauwers Reizen had geboekt. Reden: zwaarwichtige omstandigheden (coronacrisis) die de reis (vertrek 25.04) onmogelijk maken. Zoals de wet voorziet kan de klant in dat geval annuleren zonder de reisorganisator schadevergoeding te moeten betalen. De organisator heeft twee weken de tijd om de betaalde som (€ 2.700) terug te betalen. De aangetekende brief gaat morgen op de post. Benieuwd... Lauwers beweert op zijn website bij annuleren alleen vouchers te zullen geven.

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Ik wacht nog even alvorens mijn annulatie te verzenden, want wat ik deze ochtend op Radio2 hoorde , bracht geen hoop. Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) verklaarde dat het decreet van Muylle nationale wetgeving is die bindend is. Wat bu?

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Inderdaad, je mag de voucher volgens het decreet niet weigeren. We zijn momenteel in overleg met de reissector en zullen hier binnenkort over berichten. Best nog even afwachten dus tot er meer klaarheid is. ^An

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Dag An, dank voor je reacties.
Ik zit zo te denken (zonder te willen vooruitlopen) : Als Test Aankoop niet slaagt in het doen intrekken van het "decreet Muylle" van 20 maart 2020 kan de organisatie eventueel ijveren voor een beter gebruik van de opgelegde vouchers.

De reisorganisator is in de regeling van 20 maart zowat de enige regisseur. Hij heeft slechts één verplichting: de waarde van een voucher moet minstens één jaar kunnen gebruikt worden.

Echter, geen mens kan voorspellen hoe Europa de coronacrisis doorkomt. Het zou wel eens kunnen dat reizen voor de rest van het jaar onmogelijk wordt. In dat geval is een voucher dat bijvoorbeeld in mei 2020 wordt afgeleverd meteen 8 maanden onbruikbaar. Alweer is de consument de dupe.

Daarom...

1. Een voucher moet langer dan één jaar geldig zijn. Twee à drie jaar zou beter zijn.

2. De waarde van een voucher moet deelbaar zijn. Het moet mogelijk zijn het bedrag van een voucher voor meerdere reizen te kunnen gebruiken. Een voucher van bijvoorbeeld 3.000 euro, na een annulatie in 2020, zou in 2021 of 2022 voor twee reizen van ieder 1.500 euro, of voor drie reizen van 1.000 euro moeten kunnen gebruikt worden.

3. De normale annulatieregeling voor pakketreizen moet voor reizen geboekt onder het stelsel van de voucher kunnen aangewend worden, waarna terugbetaling (met aftrek van de contractuele schadevergoeding) moet mogelijk zijn.

4. Een voucher moet overdraagbaar zijn. Als ik geen gebruik van een voucher wens te maken, moet ik het voucher kunnen overdragen aan derden. Bijvoorbeeld aan familieleden, vrienden, enz.

De filosofie hierachter is dat het geld de klant toebehoort. De klant is kredietgever. De reisorganisator moet aanvaarden dat de klant mee beslist hoe zijn geld wordt aangewend.

Het zijn slechts ideeën, maar misschien ligt hier nuttig werk voor Test Aankoop indien het niet zou lukken het decreet Muylle te doen intrekken.

Vriendelijke groeten,
P.

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Bedankt voor je interessante bijdrage, je opmerkingen heb ik alvast intern doorgestuurd ! Mvg, ^An

User name
PETER SMEETS
28/03/2020

Sorry. Overleg is hier misplaatst. De consument moet de keuze hebben zijn geld terug te krijgen. Volgend jaar gaan we toch terug op reis. Eventueel het jaar erop. Maar: dan zeker niet bij zulke reisorganisaties. Hoe pijnlijk dit ook is. Dat is het voor ons, consument ook! Duitsland en Nederland liggen vlakbij om te vliegen met andere maatschappijen...

User name
MYRIAM JANSSENS
31/03/2020

wij hebben een vliegreis geboekt naar Valencia via Nederland. Hebben ook het bericht gekregen dat de vlucht geannuleerd is en wij in de loop van april een voucher voor het betaalde bedrag zullen ontvangen. Van een terugbetaling is geen sprake.

User name
Alain MEERTS
26/03/2020

Zelfde verhaal bij RSD reizen waar er zelfs geen sprake is van een voucher maar een omboeking zonder duidelijkheid rond einddatum. Heb via mail gemeld dat ik niet akkoord ben en vraag terugbetaling gelet wij deze reis de volgende maanden of zelfs volgend jaar niet gaan kunnen doen. Heb verwezen naar de europese richtlijn maar wacht nog op antwoord. Ik verwacht een negatief antwoord. In hoeverre kunnen wij, indien nodig, verdere stappen ondernemen op juridisch vlak. Ik verwacht ook niet veel van onze regering in dit dossier. Heb nog een andere reis maar daar gaat het enkel om vliegtuigtickets. De hotels zijn via Booking en daar heb ik gratis annulatie.

User name
PETER WOUTERS-VAN DEN BOSSCHE
26/03/2020

Lauwers Reizen stelt mij op deze manier op hoogte van het feit dat mijn dagreis à € 200,25 niet zal doorgaan:

"Beste klant,

Naar aanleiding van de corona-crisis zijn onze kantoren gesloten en minimaal bezet.
Uw mail zal zo snel als kan, maar met een mogelijke vertraging van enkele dagen, verwerkt worden.

Tot op heden zijn al onze reizen met vertrek tot en met 19/04/2020 geannuleerd.
Reizigers wiens reis hierdoor niet kan doorgaan, ontvangen van ons automatisch een tegoedbon voor hun reeds betaalde bedrag.
Onze medewerkers stellen alles in het werk om deze administratie zo spoedig mogelijk af te handelen.
Wij vragen dan ook vriendelijk om niet zelf met ons contact op te nemen.
Mails hierover worden als niet-prioritair behandeld.

Voor reizen na 19/04/2020 is er op dit moment nog geen beslissing genomen.
Wij volgen de situatie op de voet en nemen indien nodig ook voor deze reizen de nodige maatregelen.
U wordt hierover dan ook te gepasten tijde gecontacteerd.
Gelieve ons daarvoor momenteel ook niet te contacteren.

Alvast bedankt voor uw begrip en vertrouwen."

Ik stel hun mijn eis van terugbetaling van hogervermelde som, ipv een voucher voor en zij antwoorden:

"Beste

Wij kunnen u enkel een tegoedbon bezorgen die geldig is voor boekingen tot 30/04/2021

De reis zelf kan dan dus ook nog plaatsvinden later in 2021 , alleen de boeking moet gebeuren voor 30/04/0021

Bedankt voor uw begrip !



Reizen Lauwers NV - Nijverheidsstraat 17 - B-2530 Boechout "

waar ik helemaal niks aan heb wegens niet uitvoering van de door mij betaalde dienstverlening en méér nog mijn weigering om binnen HUN gestelde termijn(en) een andere reis of dagtrip te moeten boeken, zonder enige vorm (opnieuw) van annulatieverzekering

Ik wil mijn geld omdat zij om welke reden dan ook mijn reis NIET hebben uitgevoerd!

't Is te zeggen...

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Een mooi voorbeeld van zich aan alle verantwoordelijkheid te onttrekken. Waarom zou de voucher slechts één jaar geldig mogen zijn? Waarom geen twee jaar? Niet iedereen gaat ieder jaar op reis. En wat 2020 betreft: dit jaar is door de coronacrisis sowieso hopeloos voorbij. Terwijl we voor de tweede jaarhelft met een onbruikbare tegoedbon zitten opgescheept. In tegenstelling tot wat minister Muylle zegt, namelijk dat ze de consument "vrijwaart", laat ze hem voor de liquiditeit van reisbedrijven opdraaien zonder er enige voordeel aan over te houden.

User name
PETER DHONDT
26/03/2020

Wat kan tui me aandoen indien ik weiger het saldo op de uiterste betaaldatum over te maken voor een reis die normaal de eerste week van mei moet plaatsvinden maar die hoogst waarschijnljk niet zal gebeuren, ook al heb ik van tui nog geen annulering vernomen. Wat mogen ze dan doen met mijn voorschot ?

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Volgens Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) moet u betalen als de reisorganisator u garandeert dat de reis doorgaat. Als hij u dat niet kan garanderen, heeft het geen zin te betalen.

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Je kan hier best onze advocaten over contacteren op het gratis nummer 0800 29 510. Ze zullen je graag verder helpen ! ^An

User name
HERLINDE BEERENS
31/03/2020

dat vraag ik mij ook af. wij moeten ook nog een serieus saldo betalen aan TUI en dat betekent dat die voucher ook veel hoger wordt. Kan je dan geen voucher krijgen van voorschot alleen?

User name
EDDY LOOTENS
27/03/2020

Hoi

Dit zijn uitzonderlijke tijden. Ik ben het ermee eens dat in normale tijden bij annulatie je je geld moet kunnen terugkrijgen. Maar indien iedere consument strikt op alle rechten staat in deze tijden schuift de economische impact volledig door naar de reissector. De kans dat die over kop gaat is dan enorm. In deze tijden moet men ook eens wat verder durven kijken dan zijn strict individuele rechten.

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Toch is wat nu gebeurt niet koosjer... 1) Tijdens de bankencrisis (2008) vond de regering geld om de banken te redden, ze kan nu geld vrijmaken om de reissector te steunen 2) een minister (Muylle) kan wettelijk gesproken geen decreet uitvaardigen dat in strijd is met de Europese regelgeving die altijd voorgaat op de Belgische, 3) minister Decroo maakte al 50 miljard euro beschikbaar voor steun aan bedrijven, 4) er bestaat in de reissector een Garantiefonds Reizen dat over geld beschikt om de consument te redden. ---

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Indien (als) Test Aankoop er niet in slaagt het Muylle-decreet te doen intrekken, zijn we verplicht de vouchers (tegoedbonnen) te aanvaarden. Echter, in dat geval stellen zich een reeks belangrijke vragen:
1. Voor de goede orde moet een voucher minstens twee en niet één jaar geldig blijven.
2. Stel dat één voucher 4.000 euro waarde draagt. Zal het dan mogelijk zijn die som voor meerdere reizen te gebruiken? Bijvoorbeeld een kort reisje à 1.000 euro en daarnaast een lange reis à 3.000 euro?
3. Wat gebeurt er met de waardebon wanneer de reiziger ziek wordt, overlijdt, zwanger is... met andere woorden, getroffen wordt door overmacht en niet meer kan reizen?
4. Zal een met de waardebon geboekte pakketreis door de klant later geannuleerd kunnen worden met daaraan verbonden terugbetaling? Of blijft de consument aan die bon ten eeuwige dage gebonden?
5. Wat wanneer de consument een reis boekt die bijvoorbeeld 800 euro goedkoper is dan de oorspronkelijk geboekte reis? Krijgt de consument het overschot dan cash terug?
Misschien blijft hier (eventueel) een belangrijke tussenkomst van Test Aankoop mogelijk?

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Ter informatie...
Deze ochtend verklaarde Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) in De Inspecteur op Radio2 het volgende:
1. De reactie van EU-commissaris D. Reynders brengt de Belgische consument geen soelaas.
2. Door het decreet Muylle is de Belgische wetgeving nu strenger dan de Europese, maar zolang ze staande blijft, moet de consument vouchers aanvaarden voor geannuleerde reizen.
3. De Europese Commissie stemde met het decreet Muylle in zodat de consument geen andere keuze heeft en vouchers moet aanvaarden voor zover ze aan de wettelijke voorschriften voldoen: a) minstens één jaar geldig b) ter waarde van het volledige bedrag dat betaald werd.
4. In geval van overmacht (ziekte, ongeval, e.d.m.) blijft de mogelijkheid bestaan om terugbetaling van de waardebon te verkrijgen.

User name
Sofie
27/03/2020

Onze reis werd reeds geannuleerd voor dat de wetgeving ter zake is verschenen in het Belgisch Staatsblad; zelfs voor dat het besluit werd goedgekeurd. Er werd na de annulatie van onze reis aan ons meegedeeld dat we een terugbetaling mochten verwachten. Ons rekeningnummer werd opgevraagd. Enkele dagen later kregen we bericht dat de terugbetaling toch niet zou volgen en dat we een voucher zouden krijgen. Er werd toen verwezen naar een krantenartikel ( de aangepast regelgeving was er nog niet). Eens te meer hebben wij dit geprotesteerd. Vervolgens verschijnt het Ministerieel Besluit. De aanpassing treedt overeenkomstig het Ministerieel Besluit maar inwerking op de dag van haar bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. De aanpassing aan de wet, als deze de toets van het Europese recht al zou doorstaan, is mijns inziens niet van toepassing op reizen die reeds werden geannuleerd alvorens de nieuwe regelgeving is verschenen in het Belgisch Staatsblad. Wij hebben dit aan onze leverancier van de pakketreis meegedeeld en toch weigert zij de terugbetaling.

User name
PIETER DEWEVER
28/03/2020

Renteloze lening...
Minister Muylle kan haar decreet van 20 maart uitbreiden met de bepaling dat de tegoedbon (voucher) als renteloze lening aan de reissector moet aanzien worden. Zo kan de klant die de bon in 2020 of 2021 niet gebruikt vanaf januari 2022 (via het Garantiefonds Reizen) het bedrag terugvorderen.

User name
PIETER DEWEVER
30/03/2020

Ik kreeg van het kabinet van minister Muylle volgend antwoord:
Geachte meneer Dewever,

Bedankt voor uw voorstel om de voucher als renteloze lening aan de reissector te aanzien zodat de klant de voucher vanaf januari via het Garantiefonds het bedrag kan terugvorderen. We bekijken wat mogelijk is

Alvast bedankt
Goeie moed!
Vriendelijke groeten

Claire Finaut
Medewerker Nathalie Muylle
Minister van Werk, Economie en Consumenten,
belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

User name
NADINE VERSTRATEN
28/03/2020

Mijn vriendin en ik hebben een pakketreis geboekt naar Spanje (vertrek 14 mei) bij Sunweb. Het saldo moeten wij volgende week betalen, maar wij zijn niet geneigd dat te doen vermits die reis toch niet zal doorgaan. In een voucher zijn we niet geïnteresseerd, want we zijn allebei 70plussers en zijn niet zeker of wij volgend jaar weer een grote reis gaan maken. Als we nu annuleren (binnen de 42 dagen voor vertrek) zijn de kosten 30%, wat iets minder is dan het voorschot dat we hebben betaald. Nu mijn vraag: hebben we ook recht op een voucher voor dat bedrag? Daar kunnen we dan wel eventueel een citytrip mee maken.

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

HIervoor kan je best onze juridische dienst contacteren via het gratis nummer dat we speciaal nav de coronacrisis hebben gecreëerd : 080029510 . Twijfel niet om hen te bellen, ze helpen je graag verder! Mvg, ^An

User name
PETER SMEETS
28/03/2020

Ik zou op 7 mei op vakantie gaan naar de Costa del Sol, 11 nachten... Ik moet eerst in het begin van het jaar mijn vakantiedagen vastleggen van mijn werkgever. Die zijn NIET meer verplaatsbaar. Dus ik heb geen verlofdagen meer om op het einde van het jaar naar daar te gaan, als daar de Corona-virus tenminste fatsoenlijk onder controle is tenminste. Ik heb mijn reis besteld via Travel partners in Zonhoven. Pakketreis met Tui. Zij zeggen dat ze een bon willen geven, op te nemen dit jaar of in de winter. Ik ben nog nooit in de winter op vakantie geweest > Geen behoefte aan. Het reisadvies is nog steeds niet aangepast. Ze zeggen, als de overheid het reizen naar Spanje verbiedt, dat ze eventueel wel terug betalen. Ik ben maar een gewone arbeider. Moet hard sparen om toch eens op vakantie te kunnen gaan. Weg is dat hard gespaard geld! Zien jullie oplossingen?

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Op dit moment zitten we samen met de reissector rond de spreekwoordelijke tafel omdat we er ons goed van bewust zijn dat niet iedereen kan gebruik maken van zo'n voucher. Maar sowieso mag je de bon niet weigeren volgens het recente Ministerieel Besluit. Als je twijfels hebt bel gerust even naar onze advocaten via het gratis nummer 080029510 ! Mvg, ^An

User name
caroline morissens
28/03/2020

Bij connections krijgen we 2 aparte vouchers aangeboden. 1 bij Avis voor een huurwagen en 1 voor vluchten bij delta airlines. Als ze nog een gewone voucher zouden aanbieden voor een reis naar keuze, zou ik nog durven ja zeggen. Maar onze reis naar Amerika ( we waren 2 jaar niet op vakantie geweest om dit te kunnen doen tijdens de paasvakantie) kunnen we niet voor 1 april volgend jaar laten doorgaan. Dus zowiezo zijn we weinig met een voucher die ze nu aanbieden. Daar we twee kinderen hebben die meegaan en opvang moeten hebben voor onze hond. Al onze hotels bij booking en hotels.com stonden 12 u later terugbetaald op de rekening, zonder extra annulatieverzekering want we hadden nog eens 450 euro extra betaald voor een bijstands en annuleringsverzekering bij protections, maar die komen natuurlijk ook niet tussen. Dus datgene wat ik dacht niet terug te krijgen onmiddellijk terug. Dikke pluim voor hotels.com en booking.
Volgende vakantie zal ik wel zonder reisbureau regelen.

User name
PIETER DEWEVER
29/03/2020

Of het kan helpen weet ik niet, maar ik heb net volgende tekst naar "Knack lezersbrieven" gemaild :
De minister en de consument

Minister Nathalie Muylle is federaal minister van Werk, Economie en Consumenten. Zij is de auteur van een decreet dat op 20 maart 2020 onder druk van de reislobby verscheen in het Staatsblad: reisorganisatoren die als gevolg van de coronacrisis, een reis annuleren, moeten de klant niet langer terugbetalen. Het decreet, dat afwijkt van de Europese richtlijn en de Belgische wetgeving, laat reisorganisatoren voorlopig drie maanden toe om de klant een voucher (tegoedbon voor een latere reis) te bezorgen in plaats van de reis terug te betalen.

De bon moet, aldus het decreet, minstens één jaar geldig zijn. Dat is vanaf nu tot april-mei 2021. Tegen alle EU-wetgeving in, mag de consument de voucher niet weigeren.

Het gevolg laat zich raden: duizenden gedupeerden gaan hun voucher nooit (kunnen) gebruiken: klanten of hun familieleden die overlijden, mensen die niet meer op reis durven gaan uit angst in het buitenland besmet te worden, mensen die van hun werkgever niet op het gepaste moment vakantie mogen nemen, fysiek of financieel onvermogen, ouderdom tout court, mensen die een gezinswijziging beleven door echtscheiding of zwangerschap, mensen die na een medisch ingrijpen aan een lange revalidatie beginnen, enz.

De consument zou er beter aan toe zijn geweest indien het decreet de reeds betaalde som als een renteloze lening had omschreven die de klant vanaf 2022 (via het Garantiefonds Reizen?) mag terugvorderen. Het is tenslotte zijn geld en niet het geld van de reisorganisator.

Als dit de manier is (nood breekt wet) waarop ministers in de toekomst bepaalde sectoren gaan "redden", zijn we nog lang niet thuis. En ook: wat is de rol van het Garantiefionds Reizen eigenlijk?

User name
Mathias S.
29/03/2020

Het is schandalig dat die reisfirma's nu mogen spelen met ons geld. In tijden van crisis hebben de gewone gezinnen veel harder hun geld nodig dan die reisorganisatoren met miljoeren euros winst per jaar. Die politieke spelletjes kloppen toch voor geen meter.
En stel nu nog dat je binnen een jaar terug op reis kan, je weet sowieso al dat de reizen volgend jaar een stuk duurder gaan worden, dus je zal nooit meer hetzelfde kunnen boeken als het jaar ervoor waardoor we nog meer gaan moeten betalen.
Totaal onaanvaardbaar, en ik zie toch graag mijn geld terug

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje
Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Om te weten of je alsnog het saldo dient te betalen kan je best onze juridische dienst contacteren via het gratis nummer 080029510 . Geef hen gerust een belletje, ze helpen je graag voort ! Mvg, ^An

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje
Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje

Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name
PIETER DEWEVER
29/03/2020

Vreemde filosofie... Het decreet Muylle verplicht de klant om met zijn geld de reisbedrijven te redden. Niet uit vrije keuze maar door de wet verplicht. Ondertussen krijgen de media (kranten, tv) het eveneens moeilijk omdat de advertentie-inkomsten smelten als sneeuw voor de zon. Gaat Muylle een nieuw decreet uit haar hoed toveren die alle Belgen verplicht dagelijks een krant te betalen die misschien niet meer verschijnt omdat de krant anders in moeilijkheden komt? En terug tv-taks invoeren om VTM te redden?

User name
PIETER DEWEVER
30/03/2020

De Zwitserse minister van volksgezondheid heeft de mensen zopas via de media geïnformeerd dat uit alle wetenschappelijke gegevens blijkt dat de pandemie minstens tot eind mei zal voortwoekeren. Hier in België verwacht viroloog Marc Van Ranst pas een normalisatie van het leven vanaf september (als iedereen zich aan de regels houdt). Het zal dus nog lang duren voor mensen weer op reis zullen (durven, kunnen...) gaan. Daar ligt de reden om de vouchers (regoedbonnen) , als ze onvermijdbaar (zouden) zijn, een geldigheid van minstens TWEE jaar te geven en niet van minstens één jaar zoals minister Muylle het gauw-gauw-gauw in haar decreet goot..

User name
LUCIEN BEAUSON
30/03/2020

Mijn reis bij tui met vertrek 15 mei is nog niet geannuleerd.Je gaat bij annulering een voucher ontvangen maar ik had liever de keuze tussen voucher en terugbetaling.Kan ik terugbetaling eisen daar ik niet van plan ben een andere reis te bestellen die 1000€ duurder is en 3 dagen minder.

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Jammer genoeg mag je de voucher niet weigeren ! Momenteel is er nog discussie, ook al omdat de Europese wetgeving voorziet in een terugbetaling.  Wij zijn alvast met de reissector in overleg gegaan en zullen binnenkort hierover berichten. Als je twijfelt neem dan gerust contact op met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 ! Mvg, ^An

User name
LUCIEN BEAUSON
30/03/2020

Wat als er toch een terugbetaling is volgens de Europese wetgeving en je de voucher al gekregen heb.

User name
KOEN VAN HOLDER
30/03/2020

Verblijf geboekt bij Centerparcs (Meerdal - Nederland).
We hadden tijdens de paasvakantie geboekt, met name de duurste periode bij uitstek, inclusief de "paasbrunches" voor 5personen.
Ik had reeds contact met hen en kreeg te horen dat we een voucher krijgen. Ik had hierbij de vraag gesteld voor welk bedrag en tot wanneer deze geldig zou zijn.
Het antwoord is dat hij tot einde dit jaar geldig is en niet deelbaar is.
Nu vind ik dit niet kunnen om verschillende redenen:
1) Er is geen enkele vakantie mogelijk binnen het jaar die de volledige voucher kan opgebruikt worden
2) De paasbrunches die reeds betaald werden zijn eigenlijk extra's, die zouden ze toch moeten terugbetalen?
3) De voucher zou toch minstens een jaar geldig moeten zijn?

Welke zijn de wettelijke zaken waar ik reeds in discussie kan over gaan?
De annulatieverzekering, het geld daarvan ben je dit sowieso kwijt?

User name
MICHELINE VANDEN DRIESCH
30/03/2020

Ik heb een reis geboekt bij Nordic naar Ijsland, te vertrekken op 15/06/2020, en reeds een voorschot betaald. Ben ik verplicht het saldo te betalen op 5/5/2020 = 2572€ ? En als de reis niet doorgaat ? Mag ik dan een voucher voor het totaal bedrag, of alleen het voorschot vragen ? Zijn de reizen ook volledig gedekt door te betalen met een golden credietkaart ?

User name
RONNY MOERMAN
30/03/2020

Bij Sunweb heb ik een reis geboekt met een Premium All Risk annulatieverzekering. Krijg ik dan mijn reis volledig terugbetaald ??

User name
GUY VERHULST
30/03/2020

Wij hadden via TUI een hotel geboekt in Zwitserland; de dag vóór ons vertrek werden we via het reisbureau verwittigd dat TUI de reis had afgelast wegens het corona-virus. Nog steeds volgens het reisbureau zouden we van TUI een voucher krijgen voor een andere reis; we weten nog niet hoe lang deze geldig zou zijn. Maakt dit ook deel uit van de discussie over de pakketreizen, of zijn we sowieso verplicht om de voucher te aanvaarden? Volgens ons reisbureau moeten we wel omdat het Ministerieel Besluit dat voorschrijft... .

User name
Mathias S.
30/03/2020

de maatregel is op 20 maart van toepassing gekomen. Wat met reizen die de organisatie voor die datum annulleerde en een terugbetaling beloofde?

User name
PIETER DEWEVER
30/03/2020

Op NPO1 (Tijd voor Max) was vandaag te horen dat de Europese commissie volgende week met aanvullende adviezen komt. De kans bestaat dat deze inhouden dat wie zijn vouchers binnen het jaar niet gebruikt, daarna het geld zou mogen opvragen.

User name
MARTIN JANSSENS
30/03/2020

Hallo. Wij hebben een busreis geboekt naar Engeland maar pas voor augustus. Veiligheidshalve hebben wij een mail gestuurd naar Carolus reizen om deze reis te annuleren en dit méér dan 90 dagen voor afreis en VOORAL op basis van hun bijzondere voorwaarden art. 5 ( annulering door reiziger ). Ik vermoed dat deze annulering kan aanzien worden als "gewone" annulering door de reiziger waardoor wij niet vallen onder de bijzondere regeling met de vouchers en deze vouchers dus niet moeten aanvaarden en het voorschot kunnen terug vragen. Maar.... gezien de huidige toestand meldt de website van Carolus reizen dat GEEN ENKELE mail gelezen zal worden en ook NIET BEHANDELD zal worden en er telefonisch géén contact mogelijk is. Ik meen toch te mogen denken dat mijn mail rechtsgeldig is en de annulering dient aanvaard te worden? Of vergissen wij ons? Graag uw mening. Dank bij voorbaat.

User name
MARTIN VANBRABANT
30/03/2020

Hallo, ik heb vorig jaar al een voorschot betaald voor een bellvilla in Ardennen en moet binnen 1 week de rest betalen. De reis zou voor eind mei zijn maar we zien dat niet direct zitten. Wat zijn onze opties? Alvast bedankt

User name
VAN AKEN ANNEMIE
30/03/2020

Ik heb een weekendje geboekt bij Landal Nederland vertrek op 12 juni en tot maandag 15 juni. Hiervoor heb ik een voorschot betaald. De rest van het bedrag moet ik betalen tegen 17 april. Ik probeerde tevergeefs Landal Contact Center te bereiken. Op hun websitestaat dat al de mensen die vanaf juni een vakantie hebben geboekt geduld moeten oefenen zij zullen gecontacteerd worden. Mijn vraag: moet ik nu het resterend bedrag betalen op 17 april of wacht ik beter? Ik heb wel een annulatieverzekering genomen.

User name
PIETER DEWEVER
30/03/2020

Tot 15 maart kon je op de website van Lauwers Reizen volgende tekst lezen (citaat):
"Wat als mijn reis geannuleerd wordt in geval van negatief reisadvies? In dit geval betalen wij 100% van de reis terug of kan u omboeken naar een andere reis."
Op die manier werden de klanten gerustgesteld. Echter...
Toen, plots en zonder overgang, verdween die tekst en was er even later sprake van niks, geen terugbetaling meer en een verwijzing naar het Ministerieel Besluit dat vouchers (tegoedbonnen) voorzag.
Kan dat zomaar?

User name
GEERT POPELIER
30/03/2020

Wij gingen eind mei met enkele fietsvrienden normaal naar Toscane. We hadden een hotel geboekt en een reisbus. Het hotel doet niet moeilijk, de verhuurder van de reisbus wel. Hij dreigt nu 150 euro exclusief BTW in te houden als we nu afzeggen en als we nog een maand wachten 350 euro. Dit kan dus ook niet !

User name
FRANK GEUVENS
30/03/2020

Wij hebben via Boocking.com een rondreis in Schotland, met onze eigen wagen, eind juni. We zouden de overzet met P&O doen van zeebrugge naar Hull.
Den boekingen via Boocking.com kunnen we gratis annuleren. Voor de overzet met P&O is dat een ander paar mouwen. Op dit moment kost de annulering 15% van het totale bedrag, ondanks een negatief reisadvies en de coronacrisis.
Kunnen wij dit bijvoorbeeld recupereren via het garantiefonds?

User name
DIRK VAN MOORTEL
30/03/2020

Ik heb zelf een hotel geboekt in Zuid-Tirol, Italië voor een week eind juni. Wij hebben 300 € voorschot betaald. De voorwaarden van het hotel waren zeer duidelijk. We konden tot 30 dagen voor afreis gratis annuleren met terugbetaling van het voorschot. Nadat Marc Van Ranst in de afspraak op Canvas verklaard had, dat reizen deze zomer naar het buitenland niet mogelijk zouden zijn, hebben wij besloten ons hotel aan te schrijven om deze reis te annuleren. Van het hotel kregen we geen enkele reactie (ook geen terugbetaling). Wij hebben dan opnieuw het hotel gecontacteerd en onze reis naar begin september verplaatst. Toen reageerden ze na 5 minuten!!!!! Ik denk dat indien de reis uiteindelijk niet zal kunnen doorgaan, wij zullen kunnen fluiten naar onze centjes. Wat zijn de Europese regels hierover? Als Europese consument sta je heel zwak, ze weten best wel dat je geen 1000 kilometer ga rijden om je geld terug te eisen.

User name
BRIGITTE CLAUS
30/03/2020

Bij Transvia melden ze al dat ze tot EIND MAART 2021 geen vluchten van en naar Brussel zullen verzorgen en opperen dat je ook vanuit een ander land de voucher kan gebruiken, dat is toch totaal onaanvaardbaar ?

~ITEM.ALT~
Je vlucht is geannuleerd

Beste mevrouw .,
Jouw vlucht van of naar Brussel met boekingsnummer DBSWMD gaat niet door. Dit komt door de zeer uitzonderlijke situatie die is ontstaan door het coronavirus (COVID-19). De autoriteiten hebben verregaande maatregelen genomen, waardoor helaas ook jouw reis wordt geraakt.

Vanwege het coronavirus hebben we besloten dat we vliegen vanaf Brussel uitstellen tot maart 2021. We weten niet hoelang deze situatie duurt, en willen onze passagiers wel zoveel mogelijk duidelijkheid geven over hun reis.

Natuurlijk vinden we het ontzettend vervelend dat we je nu ook geen andere vlucht vanaf Brussel kunnen aanbieden. Je krijgt een voucher ter waarde van jouw boeking, inclusief de extra producten die je hebt gekocht, zoals bagage. Met deze voucher kun je een nieuwe vlucht boeken naar een bestemming naar keuze. Daarmee hoef je niet te wachten tot we vanaf Brussel vliegen, je kunt bijvoorbeeld ook een vlucht vanaf Eindhoven boeken.

Je ontvangt de voucher voor eind april en behoudt daarmee de waarde van je boeking. We gebruiken hiervoor dit e-mailadres.

Heb je nog een vraag? Bekijk alle updates en antwoorden op veelgestelde vragen over het coronavirus. Hier vind je ook meer informatie over de voorwaarden van je voucher.
Met vriendelijke groet,

Transavia


.
.

User name
BRIGITTE CLAUS
30/03/2020

Ik boekte eveneens verblijf in Benidorm via booking.com van 17/04 tem 26/04 Zij raadden me nu blijkbaar aan rechtstreeks met de accommodatie contact op te nemen om te checken wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Is het raadzaam dit advies op te volgen ?

User name
BRENDA VERSTICHEL
31/03/2020

Ik heb via hun klachtenformulier onmiddelijke terugbetaling geëist. Die vouches is alleen van toepassing op pakketreizen als ik mij niet vergis.

User name
BRIGITTE CLAUS
30/03/2020

Deze mail vandaag van Transvia ontvangen: Vanwege het coronavirus hebben we besloten dat we vliegen vanaf Brussel uitstellen tot maart 2021. We weten niet hoelang deze situatie duurt, en willen onze passagiers wel zoveel mogelijk duidelijkheid geven over hun reis.

Natuurlijk vinden we het ontzettend vervelend dat we je nu ook geen andere vlucht vanaf Brussel kunnen aanbieden. Je krijgt een voucher ter waarde van jouw boeking, inclusief de extra producten die je hebt gekocht, zoals bagage. Met deze voucher kun je een nieuwe vlucht boeken naar een bestemming naar keuze. Daarmee hoef je niet te wachten tot we vanaf Brussel vliegen, je kunt bijvoorbeeld ook een vlucht vanaf Eindhoven boeken.

User name
PIETER DEWEVER
31/03/2020

Het Europees Consumenten Centrum verspreidt in Nederland volgende tekst :
Voordelen van de voucher
Met de corona-voucher kunt u de geannuleerde pakketreis op een later moment opnieuw boeken. Welke voordelen heeft de voucher nog meer? Check het hieronder!

Geldigheid
De voucher heeft de geldigheid van één jaar. Voor de einddatum van de voucher moet u een nieuwe reis boeken. De reis zelf kan verder in de toekomst liggen. U hoeft dus niet binnen dat jaar te reizen.

Garantiedekking
Heeft u de voucher geaccepteerd en komt de reisorganisatie in financiële problemen? Geen zorgen! Het tegoed van de corona-voucher is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Bij faillissement van de reisorganisatie krijgt u het geld, dat u heeft betaald voor de pakketreis, terug van het garantiefonds.

Waarde voucher
De waarde van de voucher is gelijk aan het bedrag dat u voor uw reis heeft betaald. Als uw reis is geannuleerd vanwege het coronavirus en u heeft de reissom nog niet volledig voldaan, dan hoeft u de restantbetaling niet meer te voldoen. U krijgt een voucher met de waarde van de aanbetaalde reissom.

Reis boeken met corona-voucher
Boekt u een nieuwe reis met de corona-voucher en is deze goedkoper dan de waarde van uw voucher? Dan krijgt u het verschil terug. Bij een duurdere reis betaalt u het verschil bij of u boekt een andere reis voor dezelfde waarde als de voucher.

Corona-voucher geaccepteerd? Later geld terugvragen kan!
Heeft u de voucher geaccepteerd en wilt of kunt u hier om persoonlijke redenen toch geen gebruik van maken, dan heeft u recht op terugbetaling van de volledige waarde van de voucher. Dit kan vanaf 6 maanden nadat u de voucher accepteerde.

User name
CATHY BROUCKAERT
31/03/2020

Wij hebben een seizoensplaats op een camping in Nederland, seizoen loopt van 1 april tot 1 november. Wij mogen het land niet uit en weten niet hoelang dit zal duren.
We hebben de camping gevraagd, voordat het seizoen begon, om onze plaats om te boeken naar volgend jaar. Hun antwoord was, nee, dat doen we niet, de camping is namelijk open. Zwembad en restaurant zijn wel gesloten op de camping.
We zijn dus gewoon ons geld kwijt!

User name
JOHAN SCHOONAERT
31/03/2020

Wij boekten enkel vliegtickets bij tuifly met vertrek op 30/03/2020 van Oostende naar Malaga en terug op 05/04 maar wegens de corona zijn de vluchten geschrapt. Wij krijgen hiervoor geen voucher omdat het enkel om tickets gaat en geen pakketreis.
Of zullen wij toch nog een voucher krijgen voor dezelfde prijs ?

User name
FILIP VAN DEN DORPE
31/03/2020

heb een voorshot betaald van 260 euro voor reis in mei. Als ik die reis wil annuleren moet ik 217 euro betalen komt dit bovenop mijn voorschot ?

User name
MIEKE WOUTERS
31/03/2020

Ik heb in januari 2020 een weekend, 3 tot en met 6 april, geboekt bij Landal. Samen met dit weekend heb ik een annulatieverzekering, 29€, genomen.
Ze stellen voor om een voucher te ontvangen. De voucher is een jaar geldig. Ik accepteerde maar realiseerde me dat ik een annulatieverzekering had betaald.

Ik was niet op de hoogte dat de annulatieverzekering maar een deel van de reis terugbetaald.
Het is Landal die de reis heeft geannuleerd vanaf het moment dat de grens met Nederland gesloten werd. Daarvoor mochten de mensen die geboekt hadden voor maart wel naar het park maar waren de facileiten zoals zwembad, receptie enz... gesloten. Geen faciliteiten en toch hetzelfde moeten betalen als voor een normaal weekend. Dit klopt toch niet en dat wil ik ook niet.

Wanneer ik de vouchter gebruik en er enkel in een andere periode van het jaar nog plaats is, moet ik een meerprijs betalen.


Een aantal keren heb ik gevraagd om mijn annulatieverzekering aan te spreken en mijn reis terug te betalen maar daar kreeg ik een negatieve reactie op.


Dit is hun antwoord

Geachte mevrouw Wouters

Dank voor u e-mail.

Een annuleringsverzekering dekt (een deel van) de kosten wanneer je reis niet door kan gaan door een ernstige gebeurtenis, zoals een ongeval, ziekte of overlijden van jezelf of een familielid in de 1e of 2e graad

Naar aanleiding van het corona virus en het niet of maar gedeeltelijk gebruik kunnen maken van onze parken, heeft Landal GreenParks besloten om recreatie vouchers in het leven te roepen. Deze vouchers kunt u gebruiken voor een nieuw verblijf.

Landal GreenParks zal geen geld terug geven. De waarde van de door u ontvangen voucher is ook de waarde die u betaald heeft.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Sandra Meeldijk - Clausing

Afdeling Speciale Reserveringen

Landal GreenParks BV

Postbus 95991

2509 CZ Den Haag

T: 0031-70-3003505

E-mail: specialereserveringen@landal.nl

http://www.landal.nl

User name
CATHERINE VAN ROY
31/03/2020

ik volg dit probleem, dit jaar hadden we besloten om eens te profiteren en hebben we ons geld in verschillende vakanties, waarvan al een deel werd geannuleerd en die van Juli - aug-sept weten we niet of we naar buitenland zullen mogen gaan? en mijn dochter heeft ook vakantie geboekt maar hogescholen zijn van plan om datums van Examens te verlengen en herexamen ook dus groot vraagteken. Mijn geld zou ik zelf nu goed kunnen gebruiken gezien Technisch werkloos - ik heb al aan Tui en Corendon België een mail gestuurd met artikel van Reynders waarin duidelijk vermeld staat dat de klant Keuze moet hebben en dat de Reisorganisaties maar hun waardebon interessanter maken dan het terug betalen.
+ 1 jaar dat is veel te kort wij weten niet met het werk - school ,... wanneer we zullen kunnen gaan en waar

User name
PIETER DEWEVER
31/03/2020

Van het kabinet van minister Muylle, ontving ik zonet volgend bericht :
Geachte meneer Dewever,

De reiziger kan de voucher naar eigen keuze besteden. We bekijken de mogelijkheid om over te gaan tot terugbetaling van de voucher wanneer deze na de periode van 1 jaar niet gebruikt werd. Ter verduidelijking: de periode van 1 jaar is de geldigheidsperiode van de voucher. Dit betekent dat de boeking voor de reis moet gebeuren binnen deze periode, niet dat de nieuwe reis ook effectief moet plaatsvinden binnen 1 jaar.

Goeie moed!
Vriendelijke groeten
Claire Finaut
Medewerker Nathalie Muylle
Minister van Werk, Economie en Consumenten,
belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

User name
SABINE BELIS
31/03/2020

Ik had een reis gepland naar Zuid-Afrika in mei, en had hiervoor de vluchten rechtstreeks geboekt bij AirFrance en British Airways. Beide maatschappijen hebben hun vluchten hiervoor geannuleerd en stellen me enkel de mogelijkheid van een voucher voor. Ik lees nu dat ze eigenlijk ook de mogelijkheid voor terugbetaling moeten voorstellen. Ik kreeg tot nu toe geen enkele reactie van beide maatschappijen. Welke stappen moet ik verder ondernemen?

User name
PIETER DEWEVER
31/03/2020

Ik blijf pushen en heb Claire Finaut, medewerker minister Muylle, volgend bericht bezorgd:
"Waarde Claire Finaut

Om te handelen conform de Europese regelgeving heeft het Nederlandse ACM (Autoriteit Consument & Markt) samen met de reissector op 26 maart afgesproken dat de reisorganisator zijn verplichtingen moet nakomen. Lees: als de klant de voucher niet gebruikt MOET voorzien worden in een UITGESTELDE terugbetaling.

Het uitgangspunt daarbij was om een balans te vinden tussen de rechten van consumenten en het voortbestaan van de reisaanbieders.

Consumenten kunnen na zes maanden geld terugkrijgen
Zo is afgesproken dat consumenten de vouchers ook kunnen inwisselen voor een reis die start op een later tijdstip dan binnen een jaar. Die nieuwe reis is dan gewoon gedekt door de SGR-garantie (is bij ons Garantiefonds Reizen).
Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken. Hiermee blijft dus hun recht op geld terug in stand maar alleen op een later tijdstip.

Ik twijfel er niet aan dat de minister een even klantvriendelijke regeling kan bewerkstelligen. Want in de huidige regeling gaan duizenden gedupeerde klanten, die de vouchers niet kunnen gebruiken omwille van allerlei redenen (ziekte, invaliditeit, ouderdom, zwangerschap, verandering van werkomstandigheden, overlijden...) hun geld kwijt zijn.

Mijn echtgenote is verpleegster. Heeft mevrouw de minister er al aan gedacht dat vele zorgwerkers (artsen, verpleegkundigen, technici...) die op dit ogenblik onmenselijke en risicovolle inspanningen doen om met corona besmette medemensen te redden, er later voor gestraft worden door een onbruikbare voucher in hun brievenbus te vinden...

User name
BRENDA VERSTICHEL
31/03/2020

Gisteren mailtje gekregen van Transavia dat onze vlucht Alicante - Brussel geannuleerd is. Ze annuleren trouwens alle vluchten van en naar Brussel tot maart 2021. Ze willen mij viucher geven die 1 jaar geldig is, als ik hem niet gebruik kan ik na 1 jaar mijn geld terugvragen. Volgens hun eigen algemene voorwaarden moeten ze echter een vlucht die ze zelf annuleren de vlucht integraal terubetalen.
Ik heb via hun klachtenformulier op hun website klacht ingediend, het kan volgens het klachtenformulier wel 3 maand duren voor ik een antwoord krijg.

User name
BRENDA VERSTICHEL
31/03/2020

Gisteren mailtje gekregen van Transavia dat onze vlucht Alicante - Brussel geannuleerd is. Ze annuleren trouwens alle vluchten van en naar Brussel tot maart 2021. Ze willen mij viucher geven die 1 jaar geldig is, als ik hem niet gebruik kan ik na 1 jaar mijn geld terugvragen. Volgens hun eigen algemene voorwaarden moeten ze echter een vlucht die ze zelf annuleren de vlucht integraal terubetalen.
Ik heb via hun klachtenformulier op hun website klacht ingediend, het kan volgens het klachtenformulier wel 3 maand duren voor ik een antwoord krijg.