Nieuws

Financiële problemen Air Berlin: wat je moet weten als reiziger

20 oktober 2017
Air Berlin

20 oktober 2017
Air Berlin verkeert momenteel in grote financiële moeilijkheden. Ben je ongerust over je geboekte vlucht, of heb je vragen in verband met reeds lopende klachten of claims tegen de Duitse luchtvaartmaatschappij? Hier vind je alle informatie!

De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin heeft op 15 augustus 2017 staking van haar betalingen aangevraagd. Dit is in behandeling bij een Duitse rechtbank. Air Berlin zit dus in financiële problemen, maar heeft aangekondigd de komende drie maanden wel door te gaan met haar (bedrijfs)activiteiten. Dit met behulp van een krediet gegeven door de Duitse overheid. Sommige vluchten worden uitgevoerd, andere niet. Je kunt nagaan om welke vluchten het gaat op de website van Air Berlin.

Je rechten als consument

De aanvraag van staking van betaling geeft je als consument niet het recht om je vlucht kosteloos te annuleren. Weet ook dat Air Berlin flinke schulden heeft, waardoor het niet zeker is of je als gedupeerde reiziger in de toekomst nog geld zult kunnen terugkrijgen van Air Berlin.

Hieronder antwoorden op een aantal veel gestelde vragen over wat je kunt doen als consument.

Heb je een ticket gekocht voor de komende weken?

Op dit moment gaan de vluchten gewoon door en kun je dus gebruik maken van dit ticket. Verkies je eerder om je ticket te annuleren en een terugbetaling te vragen?

  • Heb je een niet-flexibel ticket (regular tariff, bv. EconomyLight) geboekt? Dan kun je alleen om terugbetaling van de luchthavenbelastingen (fees and taxes) vragen vanaf het moment dat er een vereffenaar wordt aangeduid. Van zodra we zijn gegevens kennen, plaatsen we deze informatie op onze website.
  • Heb je een flexibel ticket (bv. EconomyFlex-Tarif) geboekt?
    - Tickets gekocht VOOR 15 augustus 2017: je kunt een terugbetaling van het ticket vragen via de vereffenaar.
    - Tickets gekocht NA 15 augustus 2017: je kunt een terugbetaling van het ticket vragen via het Guest Relation Team van Air Berlin.
Heeft Air Berlin je vlucht geannuleerd?
  • Heb je je tickets betaald met een kredietkaart en wordt de vlucht niet uitgevoerd? Neem dan contact op met www.mijnkaart.be en doe een terugbetalingsverzoek ("chargeback request").
  • Heb je je reservatie betaald met een debetkaart of overschrijving ? Dan kun je een claim indienen bij het Guest Relation Team van Air Berlin. Dit zal dan worden geregistreerd in een eventuele toekomstige vereffeningsprocedure en de vereffenaar zal jou contacteren.
Heb je een claim ingediend tegen Air Berlin vanwege een annulering, vertraging, instapweigering of problemen met je bagage?

Je kunt een claim indienen bij het Guest Relation Team van Air Berlin. Dit zal dan worden geregistreerd in de eventuele toekomstige vereffeningsprocedure en de vereffenaar zal je contacteren.

Je vlucht met Air Berlin maakt deel uit van een pakketreis die je hebt geboekt?
De reisorganisator is verantwoordelijk voor vervangend vervoer als de Air Berlin-vlucht is geannuleerd.
Heb je je vliegtuigticket van Air Berlin gekocht via een reisbemiddelaar?

De reisbemiddelaar kan aansprakelijk ("professionele diligentie") gesteld worden in functie van de datum van de aankoop van ticket (bijvoorbeeld verkoop ticket vanaf 15 augustus). De reisbemiddelaar zou eveneens de prijs kunnen terugbetalen, indien de fondsen nog niet werden overgemaakt aan Air Berlin.

Deze situatie zal geanalyseerd moeten worden rekening houdend met je persoonlijke situatie.

Indien de aankoop van je ticket dateert van 6 maanden geleden of later, stellen we voor om een alternatief te vragen of de terugbetaling te eisen om je rechten te vrijwaren. Bewaar in dat geval zeker alle documenten! 

Andere vragen? 

Gebruik onze klachtenbox om je klacht rechtstreeks over te maken aan de reisagent, luchtvaartmaatschappij, hotelmanager …

Naar de klachtenbox

Of schakel onze advocaten in voor advies en bemiddeling.

Wat Test Aankoop voor je kan doen


Afdrukken Versturen via e-mail