Dossier

Verloren of beschadigde bagage

10 februari 2017
reizen reisbagage

10 februari 2017
Is je vliegtuig vertrokken zonder je bagage of is deze beschadigd? Wat kun je dan doen? Wat zijn je rechten? Waar kun je terecht om advies te krijgen of om een klacht in te dienen?

In geval je bagage niet mee is met je vlucht, moet je dat op de luchthaven melden. Men zal je een speciaal formulier laten invullen ("Property Irregularity Report"), waardoor een onderzoek naar je vermiste bagage wordt opgestart.

In afwachting heb je wellicht een en ander nodig. Meestal verstrekt de luchtvaartmaatschappij een kit met het meest noodzakelijke toiletgerei (tandenborstel, zeep …). Anders moet je dat zelf kopen. Blijf daarbij redelijk en bewaar de aankoopbewijzen. De luchtvaartmaatschappij zal je op basis daarvan vergoeden.

Neem daarna geregeld contact op met de luchtvaartmaatschappij om op de hoogte te worden gehouden van het onderzoek. Als je bagage na 21 dagen nog niet is opgedoken, gaat men ervan uit dat ze verloren is. Je hebt recht op een schadevergoeding.

Is je bagage verzekerd? Contacteer je reisverzekeraar om te controleren of je via hen een vergoeding kunt krijgen.

Schadevergoeding

Je kunt enkel een schadevergoeding eisen als je binnen die termijn ook een schriftelijke klacht hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij zelf (liefst aangetekend).
Als je bagage zoek is, dien dan zowel bij de luchthaven als bij uw luchtvaartmaatschappij klacht in.

Er is een maximale schadevergoeding vastgelegd, die in februari 2017 neerkwam op ongeveer € 1 436. Als je geen aankoopbewijzen kunt voorleggen, zul je meestal minder krijgen dan wanneer je je eis wel kunt staven. Je zult dan ook met de maatschappij moeten onderhandelen over het bedrag van de schadevergoeding. Aarzel niet om uitleg te vragen als je het oneens bent met wat men je voorstelt. 

Gaat het om een Belgische maatschappij, dan kun je bij ons terecht:

Een probleem? Wij helpen je

Indien het gaat om een buitenlandse luchtvaartmaatschappij binnen de EU kan het ECC België tussenkomen en trachten tot een minnelijke schikking te komen.

Als je koffer beschadigd is

Ook dan heb je recht op een vergoeding. Een luchtvaartmaatschappij moet je bagage immers in dezelfde staat teruggeven als die waarin je ze hebt afgeleverd. Doe meteen aangifte van de schade op de luchthaven en breng ook de luchtvaartmaatschappij binnen zeven dagen schriftelijk op de hoogte (liefst aangetekend). Neem foto's van de schade en stuur ze mee. De regels voor de schadevergoeding zijn dezelfde als die in geval van verlies.