Nieuws

Speelgoed: prijsverschillen tussen piekperiodes zijn soms groter dan 50 %

28 november 2017
Speelgoed kopen

28 november 2017
Gezien de vele prijsveranderingen en talrijke promotieacties is het erg belangrijk om prijzen te vergelijken voor je koopt. Dat is relatief eenvoudig dankzij het grote onlineaanbod. Qua timing is het de hoogste tijd om te bestellen.

Sinds enkele jaren volgen onze Franse collega’s van Que Choisir dagelijks de prijsevolutie van 34 speelgoedstukken tussen 1 september en eind december. Ze bekijken zowel grootwarenhuizen, grote onlineverkopers en gespecialiseerde speelgoedwinkels.

Wat hebben ze ontdekt? De prijs van speelgoed ligt hoog in september, begint vervolgens te dalen begin oktober en is het laagst tussen eind oktober en eind november. Begin december begint de prijs terug te stijgen en rond half december is hij het hoogst.

De tijd van promoties

En bij ons? “Een ding is zeker: er lopen veel promotieacties op het einde van november”, stelt een van onze consumptiespecialisten vast. “Een belangrijke boodschap voor de consumenten is dus: vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. Voor bepaalde producten kunnen de prijsverschillen erg groot zijn.”

Getuige de prijzen van afgelopen vrijdag 24 november: van € 11,99 (Bol.com) tot € 22,09 (Fun) voor het spelletje Stratego Junior of een prijsverschil van 84 %! Voor Lego Duplo “Rond de wereld” varieert het van € 66,99 (Dreamland) tot € 99,99 (Maxi Toys), een verschil van 49 %. Mastermind kost minimaal € 19,99 (Dreamland) en maximaal € 29,98 (Broze), een verschil van 50 %.

Online vergelijken is gemakkelijk

“Gezien het grote onlineaanbod zijn de prijzen meestal gemakkelijk te achterhalen”, gaat onze specialist verder. “En dus wordt vergelijken kinderspel. Toch zou ik de consument aanraden om altijd kritisch te blijven tegenover promotieacties. Je moet proberen te achterhalen in welke mate het om een echte prijsvermindering gaat.”
Onlinewinkels zijn niet altijd voordeliger dan de fysieke verkooppunten, vooral als je ook verzendkosten moet meerekenen. Bij bepaalde onlinewinkels zijn de verzendkosten gratis vanaf een bepaald bedrag dat je uitgeeft (€ 50 bij Fun en Toychamp, € 20 bij Bol.com) terwijl ze bij andere sowieso worden aangerekend.

Aankoopgedrag tijdens Sinterklaasperiode

 Naast deze adviezen hebben we ook aan een groep van consumenten gevraagd hoe zij hun aankopen doen tijdens de Sinterklaasperiode. In totaal hebben 1 093 mensen deelgenomen aan onze mini-enquête.

Wat moet je onthouden? Eerst en vooral dat 56 % van de bevraagden hun aankopen reeds 14 dagen of meer op voorhand doet, 27 % die tussen de 14 en de 8 voorafgaande dagen doet en slechts 3 % aan de vooravond van Sinterklaas zelf.

De meesten doen hun aankopen in een speelgoedwinkel (37 %), gevolgd door de supermarkt (17 %) en onlinewinkels (13%). Daar moeten we wel aan toevoegen dat in er in Vlaanderen veel meer online wordt gekocht (17 %) dan in Brussel (10%) en Wallonië (8 %).

Wat betreft het budget verklaart 49 % van de bevraagden dat ze tussen € 25 en € 50 uitgeven per kind (of kleinkind), 20 % geeft tussen € 51 en € 75 uit en 13 % besteedt meer dan € 75.