Nieuws

Test Aankoop en Groupon bereiken akkoord in het dossier Luierbox

08 augustus 2018
Groupon deal

08 augustus 2018
Via Groupon.be kon je in 2016 een luierabonnement afsluiten met korting. Klonk mooi, maar in de praktijk werden de luiers niet geleverd door de leverancier Luierbox. Wij startten een groepsvordering opdat consumenten gecompenseerd zouden worden voor het verlies van de € 300 die ze betaald hadden aan Luierbox. Nu is er een akkoord bereikt met Groupon.

In de loop van 2016 sloot de firma Luierbox een contract af met Groupon, waarbij werd overeengekomen om, via het platform van het e-commerce bedrijf, jaarabonnementen aan te bieden waarbij consumenten 50% korting zouden krijgen op een luierabonnement ter waarde van € 600. Die promo-actie hield in dat de klanten € 30 betaalden voor een kortingsvoucher die ze vervolgens konden gebruiken om gedurende 12 maanden korting te krijgen op het maandelijkse luierabonnement van Luierbox. Maar na een of twee keer stopte de firma Luierbox met die leveringen. Momenteel loopt een strafrechtelijk onderzoek tegen Luierbox en diens zaakvoerder. Groupon is niet betrokken in dit strafrechtelijk onderzoek.

Groupon

Na op de hoogte te zijn gebracht van het niet leveren van luiers door Luierbox, besliste Groupon vrijwillig alle getroffen klanten de bij hen aangekochte voucher (€ 30) terug te betalen. Nadien bood de Amerikaanse onderneming klanten ook de mogelijkheid om, na het bezorgen van hun betalingsbewijs aan Luierbox, € 300 aan Groupon-credits op te nemen waarmee dan op het platform aangeprezen goederen en diensten konden worden aangekocht. 

Rechtzaak aangespannen door Test Aankoop

Omwille van de talrijke klachten die we ontvingen, besloten we in overleg te treden met Groupon om te kijken welke betere compensatiemogelijkheden mogelijk waren voor de betrokken klanten. Vermits de onderhandelingen in eerste instantie niet vruchtbaar bleken en geen overeenkomst werd gevonden, stelden we de Groupon in gebreke waarna in de herfst van 2017 een groepsvorderingsprocedure werd gestart voor de burgerlijke rechtbank te Brussel. Voor ons was Groupon verantwoordelijk voor het compenseren van de klanten van Luierbox die geen luiers hadden ontvangen.

Akkoord gevonden met Groupon

Uiteindelijk hebben we een akkoord bereikt met Groupon waarmee de juridische procedure wordt beëindigd. Klanten die naar behoren en op volledige wijze hun claim indienen zullen van Groupon een uitbetaling krijgen ten belope van € 200 in cash en € 100 in credits op hun Groupon-account. Niet minder dan 1269 consumenten komen in aanmerking voor deze compensatie. 

Als gevolg van dezee overeenkomst, beslisten wij een punt te zetten achter de groepsvordering die we hadden gestart in het najaar van 2017. Voor Groupon is deze overeenkomst geen erkenning van schuld of tekortkoming en beschouwt ze de betalingen aan klanten als een commerciële tegemoetkoming. 

Wij zullen alle 1 269 betrokken consumenten contacteren om hen te helpen schadevergoeding te verkrijgen, en hebben daarvoor een online aanvraagformulier voor compensatie beschikbaar gemaakt.

Ben jij betrokken geraakt bij deze zaak en heb je specifieke vragen? Contacteer ons dan op 02 542 33 91.


Afdrukken Versturen via e-mail