Nieuws

Groepsvordering tegen Groupon in Luierbox-fraudezaak

07 augustus 2017
groupon pamperbox luierbox groepsvordering

07 augustus 2017
Wij starten een groepsvordering tegen Groupon in het dossier “Luierbox”. Wij vragen dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt: elke gedupeerde consument, die meestal € 300 tot € 350 betaalde voor luiers, moet worden terugbetaald.

Groupon is alom bekend voor zijn online aanbiedingen, voor kappersbeurten, massages, 3-gangenmenu’s enz., dit steeds tegen flink gereduceerde prijzen. Ga je op het aanbod in, dan koop je eigenlijk een voucher, die je bij de verkoper kunt inwisselen.

Luierbox

Eén van de partners van Groupon was Luierbox. Dit bedrijf bood in de loop van vorig jaar abonnementen aan voor de maandelijkse levering van luierboxen, tegen een scherpe prijs. Aanvankelijk gebeurde dit via de site pamperbox.be, maar na een klacht van Procter&Gamble over het gebruik van de merknaam "Pampers" gingen deze praktijken door op luierbox.be.

Maar de luiers werden niet of nauwelijks geleverd. Aanvankelijk kwam het bedrijf met smoesjes op de proppen, maar na verloop van tijd was Luierbox gewoon onbereikbaar.

2500 gedupeerden op Facebook

Op internetfora en sociale media verzamelden zich al snel groepen gedupeerden. De grootste groep vormde zich op Facebook, met 2 500 leden. Bijna al deze mensen hadden een abonnement van € 300 tot € 350 afgesloten. De FOD Economie werd ingeschakeld en diende een klacht in bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.

Terugbetaling van Groupon eisen via groepsvordering

Ook wij ontvingen heel wat klachten in het Luierbox-dossier en daarom gingen we er bij Groupon voor pleiten dat de betrokken klanten terugbetaald zouden worden.

Maar Groupon beweert in deze zaak enkel een tussenpersoon te zijn, en is enkel bereid om een waardebon te geven aan de getroffen consumenten. Maar daarmee minimaliseert het bedrijf zijn wettelijke verplichtingen. In werkelijkheid is het duidelijk verkoper van alle diensten en goederen op zijn website.

Omdat Groupon niet inging op onze vraag naar een terugbetaling, zagen we ons genoodzaakt om de zaak voor de rechter te brengen. Dit verloopt via een groepsvordering.

Iedereen die het aanbod van de waardebon van Groupon niet heeft aanvaard, kan hieraan deelnemen. Via de link hieronder vind je alle concrete informatie over hoe dit praktisch in zijn werk gaat, welke documenten we van je nodig hebben etc.

Alle informatie over de groepsvordering tegen Groupon

Situatie afhankelijk van de manier waarop je gekocht hebt: een overzicht

Heb je rechtstreeks een abonnement genomen bij de online winkel Luierbox.be, of gekocht via Groupon of Social Deal? En op welke manier heb je betaald? Hieronder een overzicht van wat je best doet afhankelijk van de manier waarop de aankoop is gedaan.

1. Heb je betaald met een kredietkaart?

Als je de aankoop hebt betaald met een kredietkaart, is er sowieso goed nieuws: je kunt in dat geval gebruik maken van de zogenaamde “chargeback” procedure.

Met behulp van deze procedure kun je rechtstreeks bij de uitgever van je kredietkaart (via www.mijnkaart.be) of je bank aankloppen voor een terugbetaling omdat je de bestelde goederen niet hebt ontvangen. Vergeet niet om onze modelbrief met bewijs van aangetekende verzending toe te voegen aan je communicatie.

Sommige banken voorzien in hun algemene voorwaarden ook een chargebackprocedure voor betalingen met debetkaarten. Voor de toepassing hiervan informeer je je best schriftelijk bij je bank. Verwerpt de bank het verzoek tot terugbetaling en werd de kaart uitgegeven door je bank, dan kun je in België ook bij Ombudsfin terecht.

Let op: deze procedure kan slechts toegepast worden tot zes maanden na de betaling.

2. Heb je gekocht via Groupon met een debetkaart, en hun aanbod niet aanvaard?

Groupon had een voorstel gedaan dat bestaat uit het terugbetalen van de kortingsvoucher van € 30 en het aanbieden van een compensatie in de vorm van een Groupon-krediet ter waarde van € 300.

Wij zijn echter van oordeel dat het bedrijf zijn volledige verantwoordelijkheid als online verkoper moet nemen: elke gedupeerde consument moet volledig worden terugbetaald. Groupon minimaliseert echter zijn wettelijke verplichtingen en wilde niet ingaan op die vraag.

Daarom hebben wij beslist om een groepsvordering op te starten om via juridische weg terugbetaling te vragen voor iedereen die het aanbod van de waardebon van Groupon niet heeft aanvaard.

Concretere informatie over hoe dit praktisch in zijn werk gaat, welke documenten we van u nodig hebben etc. vind je via de link hieronder.

Alle informatie over de groepsvordering tegen Groupon

3. Heb je gekocht via SocialDeal met een debetkaart?

Momenteel zijn wij nog in gesprek met SocialDeal om een oplossing te vinden voor de consumenten die via hun platform klant zijn geworden van Luierbox. Wij houden je hierover op de hoogte.

4. Je hebt rechtstreeks gekocht bij Luierbox met een debetkaart?

In dit geval moet je je als gedupeerde richten tot de eigenaar van Luierbox voor de terugbetaling.

Momenteel is er door het parket van Leuven een strafrechterlijk onderzoek opgestart tegen deze man, en je kunt je daarvoor burgerlijke partij stellen.

Wij zullen iedereen gratis ondersteuning bieden bij deze burgerlijke partijstelling.

De vraag is uiteraard of de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder nog de middelen hebben om de talrijke gedupeerden te vergoeden.


Afdrukken Versturen via e-mail