Persbericht

Hello Belgium, Bye Bye Belgium?

26 maart 2021

De aankondiging van de Hello Belgium Railpass, het initiatief om mensen naar winkelsteden of wandelplaatsen te vervoeren door de zachte mobiliteit te promoten, ligt al geruime tijd achter ons.  Bijna een jaar na de aankondiging echter, blijkt dat heel wat consumenten de pas nog niet gebruikt te hebben.

Op het einde van de zomer van 2020 bezorgde de NMBS de 'Hello Belgium Railpass' aan alle Belgische inwoners ouder dan 12 jaar mits ze deze voor 30 september 2020 hadden aangevraagd. De aanvraag was blijkbaar vrij groot (3,6 miljoen passen) voor een aanbod dat bestond uit 2 gratis ritten per maand, te gebruiken tot31 maart 2021. Het potentiële aantal nieuwe treingebruikers werd destijds door de NMBS op 360.000 geschat!

Alleen werden de coronamaatregelen in de tussentijd niet opgeheven en besliste de regering ze zelfs te verlengen. De mogelijkheden om naar de vier uithoeken van het land te reizen, zijn voor de meeste Belgen zeer beperkt. De reisvoorwaarden konden nooit als normaal worden beschouwd en waren bijgevolg geen stimulans om van het gratis aanbod gebruik te maken. Hiertegenover stond evenwel een aanzienlijk budget van ongeveer 120 miljoen euro.

Daarom wil Test Aankoop bij de consumenten peilen naar hun gebruik van de pas. De mini-peiling is beschikbaar op https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/public-transports/hello-belgium-pass-stop-of-anders

Enkele dagen voordat het aanbod vervalt, pleit Test Aankoop voor een verlenging tot minstens het einde van de zomer om tenminste de mogelijkheid te geven de tot nu toe ongebruikte ritten van de pas te gebruiken. Test Aankoop vermoedt dat dit er wel eens veel zouden kunnen zijn. De consumentenorganisatie benadrukt dat het ook beter is te wachten tot het moment dat cafés, restaurants, cinémazalen, … in de stadscentra zullen opengaan om de pas te gebruiken. De vrijkaarten voor het openbaar vervoer kunnen er immers voor zorgen dat meer mensen zich zullen verplaatsen en zo de lokale economie zullen ondersteunen van zodra er versoepelingen in voege treden, maakt Test Aankoop zich sterk.

Dus wordt het Hello Belgium, of toch maar Bye Bye Belgium?

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.