Nieuws

Telewerk: moet mijn baas mij vergoeden voor mijn kosten?

Als je nu hele dagen thuis werkt, heb je een aantal kosten die je niet zou hebben wanneer je op je werk was: verwarming, elektriciteit, internet enz. In de privésector is telewerk dat op regelmatige basis wordt uitgevoerd, wettelijk geregeld. De werkgever moet de nodige apparatuur beschikbaar stellen of vergoeden, en hij moet ook de communicatiekosten terugbetalen.

10 december 2020
Thuiswerk: moet mijn baas mij voor mijn kosten vergoeden?

 

De FOD Werkgelegenheid heeft in het kader van de coronamaatregelen bepaald dat alle telewerkers in principe aanspraak kunnen maken op een onkostenvergoeding. Tijdelijk uiteraard, zolang de federale maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus van kracht zijn. Lees zeker ook ons apart dossier met de meest uiteenlopende vragen over de huidige gezondheidscrisis.

CORONA: VEELGESTELDE VRAGEN

Het doet er niet toe of je werkgever vóór de COVID-19-maatregelen al dan niet reeds telewerk toestond of niet. Er hoeft ook geen formele telewerkovereenkomst te zijn opgesteld.

Hij mag de volgende onkostenvergoeding uitkeren, zonder dat hij daar zelf RSZ-bijdragen of belasting op verschuldigd is:

  • Een vaste bureauvergoeding van € 129,48 per maand voor het gebruik van je privéwoning, klein kantoormateriaal, elektriciteit, verwarming, verzekering ...
  • Een vergoeding voor de kosten voor het gebruik van je internetaansluiting en internetabonnement (maximaal € 20 per maand) en eventueel voor het gebruik van je eigen computer (maximaal € 20 per maand).

In totaal komt dat dus neer op een vergoeding van € 149,48 per maand als je een computer van je werk gebruikt en van € 169,48 als je je eigen computer gebruikt. Je zult daar niet op worden belast wanneer je volgend jaar je jaarlijkse belastingaangifte moet invullen.

Andere kosten

Indien je kunt bewijzen dat je nog andere kosten maakt, kun je je werkgever vragen of hij akkoord gaat om je daarvoor te vergoeden. Het gaat bijvoorbeeld over het gebruik van je eigen telefoon of de aankoop van een scherm of een scanner. Hiervoor werd officieel geen bedrag vastgelegd, het moet gebaseerd zijn op de werkelijke kosten.

Indien je vóór de coronacrisis voor je dagen van telewerk van je werkgever reeds een onkostenvergoeding kreeg ten bedrage van maximaal 10 % van het brutoloon, berekend in verhouding tot het aantal dagen thuiswerk (dus indien één dag per week thuiswerk: maximaal 10 % van 1/5 van het brutoloon), mag je werkgever die regeling aanhouden. Precies zoals vroeger weliswaar, dus ook al werk je nu voltijds thuis, de vergoeding blijft dezelfde als vroeger. Maar als blijkt dat je zo aan minder komt dan € 129,48, mag je werkgever tijdelijk overschakelen op de net uitgelegde regeling die nu voor alle coronatelewerkers werd ingevoerd.

Let wel: niet alle werkgevers blijken momenteel open te staan voor de coronatelewerkvergoeding. Ook valt altijd te bezien of je daar geen ander voordeel voor moet opofferen.

Er is méér dan werk alleen

Het is belangrijk om je angst en ongerustheid qua gezondheidsrisico juist te kaderen. Raadpleeg hiervoor ons gezondheidsdossier over corona.

naar het gezondheidsdossier over corona

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

234 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

mijn fitness(sportplaza essen)rekent mij lidgeld aan zonder dat hij open is of tegenprestatie levert -mag dit wel .dat is gewoon rijk worden uit hunne zetel dat zij doen

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/03/2021

Vorig jaar reis geboekt naar Spanje bij Neckermann. Voucher gekregen wegens reisverbod en moeten herboeken voor eind april. Geboekt van 19/04 tot 29/04. Reisverbod zou nu opgeheven zijn vanaf 18/04 maar Spanje is rode zone. Zijn wij verplicht te gaan of wat zijn onze rechten en/of plichten? Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

weet iemand hoe lang het duurt wanneer je die gratis tablet krijgt?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/02/2021

Beste, we bezitten een corona-voucher van vorig jaar (enkel vlucht heen-en terug voor 2 personen. Deze is geldig tot mei 2021 (dan moeten we boeken), maar wij zijn een beetje bang en willen ons geld terug. Kan dat bij Tui-fly? Alvast bedankt, vriendelijke groeten. Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/03/2021
, Gereageerd:

Daniel DePlus wij zitten in het zelfde schuitje, maar hebben via media radio hoort dat het ogenblik is aangebroken is dat men zijn voucher terug kan uitwisselen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021
, Gereageerd:

Beste Peter, bij ons is het gelukt, zelfs tot twee maal toe! Doen zou ik adviseren. Groeten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Hallo, best kan je hiervoor onze advocaten contacteren op het gratis nummer dat we hiervoor speciaal geactiveerd hebben: 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Zij overlopen met jou de mogelijkheden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021

In Nederland wou men fraude met uitkeringen voorkomen en heeft men een "Inlichtingendienst" opgericht. In feite werden allerlei databanken aan elkaar gelinkt en kregen plaatselijke overheden de kans om daaruit te besluiten of iemand volgens hun eigen interpretatie geen fraude met uitkeringen had gepleegd. Zo kreeg je dat iemand met een oude occasie-Mercedes geen sjoemelaar was. Of iemand die uit zijn telkens groot kassaticket van het warenhuis als te luxueus levend werd beschouwd, terwijl ze ook voor haar grootouders en ouders de aankopen deed. Het foutief interpreteren of de vergissingen in die data hadden zware gevolgen: uitkeringen werden teruggeëist over vele jaren. Na een 10-tal jaar pas geraakte de zaak rechtgezet. Lees hierover:
www.groene.nl/.../ze-weten-alles-van-je

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021
, Gereageerd:

Foutje. Moest zijn: "Zo kreeg je dat iemand met een oude occasie-Mercedes een sjoemelaar was."

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2021

Deze boetes zeker laten betalen en mee met de verpleging in covid afdeling verplichten, om deze mensen hun taken te verlichten
Wat indien een familielid van deze feestjes covid krijgen? Nog verder feesten?

Ook is t heel slim dat politie, dit op media zeggen", indien ze niet open doet, kunnen wij niets doen"

Ivm vakantie verbieden naar t buitenland te reizen,
Men weet toch nog wat er gebeurd is in maart

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2021

De politiestaat komt steeds dichter en dichter. Alle EU overheden verwijten sommige dictaturen van het opsluiten van enkele politieke tegenstanders van het regime.
Overal ter wereld sluit men nu de gehele bevolking op. IS DAT DEMOCRATIE ???
Super hoge boetes, dit is hier in België blijkbaar de enige mogelijkheid om een gezondheidscrisis op te lossen. Meer politie en boetes, hiermee wordt alles opgelost in onze "democratie".

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/01/2021
, Gereageerd:

Jij weet duidelijk niet wat "democratie" betekent, Erwin...

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021
, Gereageerd:

Uhm, jij wel ? Democratie = demos kratein = heersen door het volk...je kan onze huidendaagse versie dus echt geen "democratie" noemen zoals men het in Athena voor ogen had hoor. Meer vergelijkbaar met de senataire dictaturen van de Romeinse tijd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Heersen door het volk betekent dat degenen die heersen door het volk gekozen zijn, en dat zijn ze. De maatregelen die ze uitvaardigen om ons te beschermen tegen een dodelijke besmettelijke ziekte zijn er voor ons bestwil. Hoezo is dat niet democratisch?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/12/2020

Stop die hele corona idioterie toch! Dit heeft niets te maken met corona.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/12/2020

Een klein beetje opzoekingswerk op het internet leert al vlug dat het bestaan van virussen nooit wetenschappelijk werd aangetoond (gouden standaard virologen -isoleren - koch en Rivers postulaten enz ). Top virologen (?) weigeren elk debat waar kritische vragen worden gesteld. Moeten de maatregelen worden nageleefd ? Absoluut! zo niet plaatst ge u buiten de rechtsorde en stelt ge u ondemocratisch op en steken ze u in den bak. Enkel in gedachten kunt ge er van uitgaan dat er dingen zijn die absoluut niet kloppen, maar niet voor lang meer. De gedachtenpolitie ligt op de loer!

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Wonen in een appartement. Hebben een 2de verblijf ( tuin en huisje op 15 km van ons app ) om in tuin te tuinieren. Moet daar 660 euro belastingen op betalen.
Maar dat recht om daar naartoe te gaan is ons ontnomen tijdens 3 maanden lockdown.
Kunnen wij dan geen vermindering bekomen van de 3 ontnomen maanden .
Er is enkel elektriciteit aanwezig als nuts voorziening van de gemeente en afval ophaling . Geen wegverharding.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2020

Beste, kan het ziekenfonds een uitkering terug eisen, terwijl zij de fout hebben gemaakt en dit hebben toegegeven?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Heidi, met mij is net hetzelfde gebeurd. Ik heb er geen advocaat op gezet want die kosten te veel geld. Het ziekenfonds gaat toch argumenteren dat jij had moeten controleren op hoeveel je recht had. Het ziekenfonds had zelfs een overschrijvingsformulier in de envelop waarin de brief stak dat ze hun geld terug wilden gestopt. En een sociaai assistent wou langs komen om de zaak met mij te bespreken. Hij wou met mij een afbetalingsplan opstellen. Ik heb hem vriendelijk bedankt voor zijn hulp en heb zelf een afbetalingsplan opgesteld. Testaankoop heeft geen advocaten. Alleen maar een juridische dienst. Schrijf een een aangetekende brief naar het ziekenfonds en zet Testaankoop in kopie. Ik wil wel eens weten hoe het ziekenfonds reageert. Groeten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Beste Heidi, best dat je hiervoor contact opneemt met onze advocaten, die kunnen je zeggen wat je moet doen om je rechten te laten gelden. Je kan hen bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Intussen kan je ook al klacht indienen via onze Klachtenbox om tot een oplossing te komen, ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen .Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

kan ik met de mobilhome 'snachts op een openbare plaats overnachten

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Jan, ik zie dat je nog geen antwoord ontvangen hebt op je vraag, onze excuses hiervoor. We krijgen momenteel vele soortgelijke vragen; ik raad je dan ook aan om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510, we helpen je dan graag verder. Vriendelijke groeten ! ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2020

Via Facebook krijg ik meldingen over Bitcoin Era .Is het plaatsen van geld daarop veilig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021
, Gereageerd:

Ga NOOIT in op verkopers aan de deur, op internet evenmin, ook al komen ze van de banken. Wie TestAankoop Invest neemt weet dat je bij de banken het gemakkelijkst kunt beleggen maar dan laat je de een groot deel van winsten wel aan hen. Bitcoins meer speciaal is een ongecontrleerd systeem dat weg heeft van een ongecontroleerd casino, enkel interessant voor crimineel geld.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Als je niets van bitcoins kent , niet doen . trouwens de oprichter van bitcoins is overleden en hij zou ( volgens bronnen ) de enige zijn die over de sleutels beschikt . Geloofwaardig ??? .

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Gilbert,

als je de vraag hier moet stellen of investeren in Bitcoins veilig is, dan is het zeker niet aan jou besteed. Om op die kar te springen moet je echt veel leren over wat virtuele munten zijn, en wat je er mee kan doen, op welke manier. De mensen die daar geld mee verdienen, dat zijn mensen die rekenen op mensen als U, die er gegarandeerd geld mee verliezen. Als je dan ook nog aanbevelingen krijgt via Facebook ! Waarom denk je dat iemand je aanraad om iets te kopen. Als het zo goed was, dan zou ik het zelf kopen en het juist NIET aanraden. Raadpleeg je eigen bank persoonlijk, en wees zelfs met hun advies extra voorzichtig!

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste, afgelopen 19/11/2020 heeft het FSMA haar lijst van verdachte websites bijgewerkt. De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor aanbieders als Bitcoin Era en 65capitalmarkets. 

De platforms werken vaak met nepadvertenties op sociale media, waarin een bekend persoon het heeft over een methode of project om snel rijk te worden. Wie doorklikt en contactgegevens invult, wordt meestal al snel opgebeld met een concreet belegginsvoorstel. 

Deze platforms gaan hierbij erg agressief te werk. De oplichters proberen slachtoffers zelfs te overtuigen hun computer vanop afstand te laten ‘overnemen’ om zo bepaalde overschrijvingen te doen. De oplichters proberen slachtoffers bovendien te overtuigen om steeds grotere sommen te beleggen. Een gewaarschuwd man ... Twijfel niet om ons te contacten mocht je nog bijkomende vragen hebben op het n° 02 542 33 51 (elke werkdag tot 16u), mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/10/2020

Hier hetzelfde probleem. Ik kan inloggen maar nergens gebruik van maken. Ik kan bvb geen volledige artikels of testresultaten zien, ik word bezien als een niet-lid. Ook de app werkt niet.
Benny Cox.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2020
, Gereageerd:

Beste Benny, idem hier. Als je vanuit een mail van test-aankoop een link naar de website gebruikt kan je wel overal aan, zo doe ik het, niet erg handig, maar het is dat of niks. Gr Vera

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste abonnees, soms kan het inderdaad zijn dat onze site je niet of niet langer herkent als abonnee, waarvoor onze excuses. Dit probleem kan echter opgelost worden en wel door onze abonnementendienst. Mijn collega's kunnen dan nagaan waaraan dit ligt, geef hen gerust een belletje op het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (Maandag tot donderdag : 9u tot 12u30 / 13u tot 17u; vrijdag tot 16u). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/10/2020

een vraag ivm de voucher die vele reizigers kregen naar aanleiding van de coronapandemie:
Is het nog altijd zo dat zij, die voor 19 juni 2020 een voucher gekregen hebben nog altijd geen recht hebben op directe terugbetaling en een jaar moeten wachten voor deze terugbetaling. (met nog zes maanden wachttijd nadien !!)
Een alternatief zit er voor ons omwille van verscheidene redenen niet meer in.
Ik neem aan dat testaankoop dit opvolgt en wanneer er aanpassingen zouden komen ons dit laat weten.
Het zou ook aangenaam zijn om een modelbrief op te stellen om die terugbetaling te vragen ( na een jaar) zodat er weer geen discussie kan ontstaan met de al dan niet zaken die moeten vermeld worden over de reden van terugbetaling ( geen alternatief, ouderdom, ziekte, geen vertrouwen enz....)
Met dank aan An,
Mia Gladinez



Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2020

Vraag: wat als er ons gevraagd wordt om in quarantaine te gaan? Als ik goed gelezen heb dan zetten ze ons technisch werkloos maar dan verliezen we aan loon, terwijl wij ons aan de regels houden. Dan vragen ze om corona test te doen maar als we dit verschillende keren gaan moeten doen - dan moeten wij deze testen (50€) ook zelf steeds betalen?? Dank u voor hulp

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Als dat via contacttracing gebeurd moet U geen 50 € betalen , want U krijgt een code op uw smartphone of telefonisch contact . Zelf meegemaakt .

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2020
, Gereageerd:

Wij hadden geboekt via Brussels airlines op datum van 15/5/20 t/m 5/6/20 en werden reeds terugbetaald op creditcard dd eind september

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020

Waarom zijn jullie niet kritisch tegen corona tegenstrijdigheden? De waarheid komt stilaan overal boven. Bereid jullie maar al voor op een class action.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/10/2020

Hoe kan ik als betalende abonnees gebruik maken van jullie online diensten.Ludnr xxxxxxxxxxxxxxxx op naam van Dubin De Vindt

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste, sorry voor het late antwoord ! Ik heb je gegevens gewist omwille van de privacyregeling. Als je problemen ondervindt met de toegang tot onze website, bijvoorbeeld als je informatie wil opzoeken, dan raad ik je aan om ons te contacteren op het nummer 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Normaal gezien krijg je toegang tot onze website eenmaal je je geregistreerd hebt op basis van je emailadres en abonneenummer, je maakt vervolgens een paswoord aan en dan word je als abonnee herkend en heb je toegang tot de informatie die overeenkomt met je abonnement(en). Zo heb je bijvoorbeeld geen toegang tot de koopwijzer wijnen als je geen abonnement hebt op de wijngids. Als je ons wil contacteren via het contactformulier op onze site dan kan dit via de link: https://www.test-aankoop.be/contact/contacteer-ons , je hoeft dan enkel nog te klikken op de link van de betrokken dienst. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020


Beste An,

In het besef dat de consument door de wet Muylle tot voor de periode van 19 juni 2020 geen enkel verweer of recht heeft op de terugbetaling van "niet genoten" reizen, in tegenstelling met de Europese wetgeving (m.a.w. diefstal), zijn wij tot inzicht gekomen dat we enkel kunnen denken om de terugbetaling te bekomen na één jaar. Ik neem aan dat testaankoop tegen die tijd een modelbrief gaat opstellen die ik als lid van testaankoop kan gebruiken waardoor ik mijn recht op terugbetaling kan vragen, ook de terugbetaling van de reisverzekering die daar aan vast hangt en die dus ook niet dienstig is geweest. Als gewone klant is het misschien moeilijk om de details van zo'n brief te verwoorden en dat men daar dus weer moeilijk mee gaat doen. Ik neem aan dat in die brief niet "moet" vermeld worden waarom de klant de voucher niet gaat gebruiken. Vele reizigers zullen niet graag meer met dezelfde reisorganisator in zee gaan en dus zelf voor organisator gaan spelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Mia, wij zullen steeds de consumentenbelangen voorop stellen en blijven verdedigen, onze abonnees kunnen uiteraard op ons rekenen ingeval van nood, maar ook om bepaalde zaken aan te kaarten of info in te winnen. Twijfel dus vooral niet om op ons beroep te doen ! Voor reisperikelen kan je gerust het gratis nummer 080029510 bellen (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020

Alles goed en wel maar over verplaatsen met de auto, in eigen bubbel of niet, niets te vinden. Reizen doe je ook met de auto!
Vriendelijke groeten
Cl. De Groote