Nieuws

App Coronalert scoort goed op privacy en gebruiksvriendelijkheid

09 december 2020

Getest en goedgekeurd: Coronalert, de Belgische corona-app om de verspreiding van het virus mee te helpen indijken. De app is heel privacyvriendelijk en makkelijk in gebruik. Wat ons betreft dus weinig redenen om ze niet te installeren. We beantwoorden de voornaamste vragen.

Wat je moet weten over Coronalert

Het doel van de Belgische app Coronalert is de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan door het bron- en contactonderzoek te versnellen. De app zorgt ervoor dat wie in nauw contact is geweest met een besmet persoon eerder gewaarschuwd kan worden, mits beide personen de app gebruiken.  

Wat is de meerwaarde?

Coronalert kan bijhouden met wie je contact hebt gehad zonder dat je die persoon kent, bijvoorbeeld op de trein. Ook voor gevallen waarbij mensen schroom hebben om hun contacten aan een telefonist door te geven, biedt de app een oplossing, want de contacten worden volledig automatisch en anoniem in kaart gebracht. De app kan ook sneller werken dan telefonisch contactonderzoek.

Hoe werkt de app?

Ze maakt voortdurend anonieme, willekeurige codes aan. Deze codes worden uitgewisseld met andere smartphones die in de buurt zijn en de app gebruiken. De uitwisseling gebeurt via bluetooth. Naast het installeren van de app moeten gebruikers dus ook bluetooth in de instellingen van hun smartphone activeren.

Je smartphone bewaart alle codes die hij zelf heeft uitgestuurd én de codes van de personen met wie je in nauw contact kwam. De codes afkomstig van andere smartphones blijven maximaal 14 dagen op je toestel bewaard. De app registreert bij iedere code-uitwisseling ook de afstand op dat moment tussen twee Coronalert-gebruikers en de duur van het contact. 

Twee scenario’s zijn denkbaar:

  • Je test zelf positief op corona. Dan kun je dit aangeven in de app. Je eigen codes worden dan verzonden naar een centrale server die in België wordt beheerd door Sciensano. De apps van andere smartphones kunnen die server aanspreken en zo de codes die ze hebben verzameld vergelijken met de codes op de server. Als er een match is en zij binnen anderhalve meter én minstens 15 minuten bij jou in de buurt waren, dan krijgen zij een melding in de app met de vraag om 10 dagen quarantaine te respecteren en een test af te leggen indien zij symptomen van Covid-19 zouden vertonen.
  • Je ontvangt de melding “Hoog risico” en ziet een rood scherm in de app. Dat betekent dat jouw app op de centrale server codes heeft gevonden die ook op jouw toestel werden bewaard en dat je dus nauw contact hebt gehad met iemand die besmet is met het coronavirus. Minstens één keer per dag checkt de app of er een match is tussen de bewaarde codes en de naar de server geüploade codes (voor iOS is dit momenteel vier keer per dag, voor Android één keer per dag). De melding laat alleen zien op welke dag het contact heeft plaatsgevonden, niet het precieze uur, wie dit is en waar je die persoon bent tegengekomen.

Heb je geen risicocontact gehad, dan krijg je een groen scherm te zien. Zelfs als je de melding krijgt dat er een blootstelling is geweest met een besmet persoon, kan het scherm groen blijven: dat wijst erop dat het contact minder dan een kwartier duurde, of op meer afstand dan ongeveer anderhalve meter.

Moet de app continu actief zijn?

Alles gebeurt automatisch. De app werkt volledig op de achtergrond, waardoor je je smartphone normaal kunt gebruiken. Zelfs al sluit je de app af, dan nog kan de app op de achtergrond werkzaam blijven (een speciale API - zorgt daar voor). Eens geïnstalleerd, hoef je er dus niet op te letten dat de app altijd actief is. 

Op sommige apparaten wordt de app niet elke dag “wakker”. De problemen bij apps die in slaap vallen zitten vooral bij Android.
Google is hier al sinds juni aan het werken samen met de verschillende fabrikanten van Android-smartphones. Er is al vooruitgang geboekt: het probleem is al gedeeltelijk opgelost, maar het blijft een werkpunt. Het is daarom – zeker voor die toestellen – best om minstens eenmaal per dag de app te openen. Het bekijken van de Sciensano-statistieken is daar een goede reden voor.

Wat moet er gebeuren opdat twee smartphones codes kunnen uitwisselen?

Uiteraard moeten beide personen de app downloaden in de Google Play of Apple App Store en installeren. Daarnaast moeten op beide toestellen bluetooth én de zogenaamde blootstellingsmeldingen geactiveerd zijn. Bij het openen van de app wordt je gevraagd om beide te activeren, dus proactief hoef je dat in principe niet te doen.

Lees hier hoe je de app installeert

Is mijn privacy beschermd?

Ja. Privacy was erg belangrijk tijdens het bouwen van de corona-app. Het is ook één van de redenen waarom de uitrol zo lang op zich heeft laten wachten. Niemand wil dat bedrijven of hackers met gezondheidsgegevens aan de haal kunnen gaan. Of dat de app voor een ander doel wordt ingezet dan het coronavirus onder controle krijgen.

De privacy-technische aspecten van de app hebben we uitvoerig getest en uit onze analyse blijkt dat de app geen steken laat vallen op vlak van privacy. Aan de hand van de verzamelde en verstuurde gegevens is het niet mogelijk om je direct of indirect te identificeren. De app is volledig anoniem. Je wordt bovendien goed ingelicht over het privacybeleid. 

Lees hier het uitgebreide privacyrapport

Worden de gegevens ook veilig verstuurd?

Ja. Die worden zo goed mogelijk beschermd. De uitwisseling van gegevens tussen de app en de servers is versleuteld. En dat geldt ook voor de gegevens die zich op je smartphone en op de servers bevinden. De servers zijn bestand tegen DDoS (Distributed Denial of Service)-aanvallen. Dat betekent dat IP-adressen die teveel verzoeken naar de server sturen, geblokkeerd worden. En de app is beschermd tegen “man-in-the-middle-aanvallen”: hackers kunnen niet zomaar het internetverkeer tussen de app en de server onderscheppen.

Wat als ik een test laat uitvoeren?

Laat je een test afnemen, laat dan zeker aan je huisarts of medewerker van een testcentrum weten dat je de app gebruikt. Gebruikers van de app die een coronatest laten afnemen, moeten hun app en test aan elkaar (laten) linken via een testcode.

In de app bestaat daarvoor een knop "Genereer de code". De zeventien cijfers die daaruit komen, moet de dokter of medewerker van een testcentrum ingeven in het patiëntendossier zodat de code samen met de testaanvraag naar Sciensano kan worden gestuurd.

Maar de praktijk toont dat dit niet altijd gebeurt. Het probleem is dat zonder testcode app-gebruikers het resultaat van hun test niet via de app kunnen opvragen. Een nieuwe versie van de app (uitrol vanaf 19/11/2020) biedt hier een oplossing voor. De 17-cijferige code blijft behouden, maar je zal deze code op verschillende momenten kunnen doorgeven, en niet enkel op het moment dat je een test laat afnemen. Als er bij Sciensano in de database geen testcode van de app staat omdat de arts die niet had meegegeven, krijg je dan bijvoorbeeld later op de dag waarop je een test liet afnemen een sms. Deze sms start een webformulier op je smartphone waar automatisch de testcode ingevuld staat. Je moet als gebruiker enkel nog je rijksregisternummer invullen en aangeven wanneer je symptomen begonnen zijn. Dat zou het proces vlotter moeten maken.

Is installatie van de app verplicht?

Neen. De installatie is volledig vrijwillig. Ook het uploaden van de anonieme codes indien je positief test, is je eigen keuze.

Kan mijn kind de app installeren?

Er wordt vanuit gegaan dat een kind vanaf 13 jaar alleen kan instemmen met de installatie en het gebruik van de app. Onder deze leeftijd moet je als ouder in principe toestemming geven. De verantwoordelijkheid voor die toestemming ligt echter wel bij de ouders zelf. In de app is er geen aparte oplossing daarvoor voorzien.

Is mijn smartphonebatterij sneller leeg als ik de app gebruik?

De app gebruikt bluetooth en draait voortdurend op de achtergrond. Dat vergt altijd wat energie, maar volgens de makers van de app niet veel. De app gebruikt een bluetooth-techniek die minder stroom nodig heeft: Bluetooth Low Energy. Die techniek wordt onder andere ook gebruikt om de afstand en tijd tussen de gebruikers van de app in te schatten. Het stroomverbruik kan per smartphone wat verschillen, maar de impact op je batterij zou heel beperkt moeten zijn. Dit hebben we echter nog niet kunnen testen.

Werkt de app in andere landen?

Dat is wel de bedoeling. Er komt een overkoepelende “gateway” die gekoppeld is aan de nationale servers. Die gateway kan dan bijvoorbeeld gebruikt worden om Belgische anonieme codes te uploaden en codes van andere landen te downloaden. Coronalert zou hierbij aansluiten in oktober 2020.

Van wie is de app?

Coronalert werd gebouwd in opdracht van Sciensano, het Interfederaal Comité voor Testing & Tracing en de entiteiten verantwoordelijk voor de contactopsporing in Brussel, de Duitstalige Gemeenschap, Vlaanderen en Wallonië.

De app werd ontwikkeld door DevSide en Ixor. De veiligheidsaspecten werden gecontroleerd door NVISO.

Belangrijke onderdelen van de app zijn gebaseerd op de Duitse Warn-App, op de Europese open standaard DP3T (Decentralized Privacy-Preserving Proximity Tracing) en op de Exposure Notification-technologie van Apple en Google.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

49 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/05/2021

Ik krijg net via mijn coronalert-app de melding dat mijn test is toegevoegd, maar dat de resultaten nog niet bekend zijn. Met alles erop en eraan, dus datum van besmetting en de code van die test....maar ik heb helemaal geen test laten uitvoeren. Dus test van iemand anders!

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/06/2021
, Gereageerd:

Dag Nathalie, da's inderdaad goed fout, want uiteraard niet de bedoeling dat dit gebeurt. Kan je ons hiervan een printscreen opsturen, het zou ons wel interesseren. Dit kan via het contactformulier op onze site:https://www.test-aankoop.be/contacteer-ons?contactType=health  Bedankt alvast; mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/04/2021

Op de Samsung smartphone van mijn vriendin kwamen vanaf donderdagnamiddag 15/4 berichten binnen van provider Base over een abnormaal hoog gebruik van mobiele data. De volgende ochtend stelde ze hetzelfde vast en heeft ze het mobiel internet op haar smartphone afgesloten. Nader onderzoek van het gegevensgebruik wijst uit dat de app CORONALERT deze piek van dataverbruik heeft veroorzaakt, een verbruik van meer dan 600 MB op 16 uur tijd! Heeft iemand anders een gelijkaardige ervaring met het dataverbruik van CORONALERT?
De blootstellingschecks gebruiken geen mobiele data dus de oorzaak moet elders liggen. Het vakje van "achtergrondgegevens beperken' (de app communiceert dan enkel via wifi) stond weliswaar niet aangevinkt maar dat moet toch bij veel mensen het geval zijn? We hebben als goede burgers deze app gedownload en ingeschakeld maar het kan toch niet dat dit ons telefoonrekeningen bezorgd van 80 euro en meer op enkele uren tijd!

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/05/2021
, Gereageerd:

Dat hebben wij ook gehad. (TELENET). Ik heb het gemeld aan telenet en aan sciensano masr nooit een reactie op gekregen. De helpdesk van telenet wist niet van gelijkazrdige pronlemen. Sciensano heeft nooit gereageerd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/04/2021
, Gereageerd:

Beste, ik ben even te rade gegaan bij onze experten. Die merken wel op dat over het algemeen dit probleem zich niet voordoet en bij de meeste gebruikers de apps slechts enkele megabytes gebruikt, maar er zijn blijkbaar een aantal enkelingen die wel zo’n piek in verbruik hebben gekend zoals bij jou het geval is. 

Onze experten gaan ervan uit dat in zulke gevallen de instellingen verbruiken wanneer men niet met wifi verbonden was toeliet. Als je dan bijvoorbeeld op een drukke plaats bent geweest, zal de app veel verbruiken omdat die met veel andere smartphones gegevens uitwisselt. Dus de instelling ‘Gebruik mobiele netwerken’ best uitzetten. Sciensano zou wel standaard ervoor kunnen zorgen dat die instelling reeds is aangevinkt. Wat je hoge factuur betreft, kan je misschien eens bij Sciensano zelf polsen of anders klacht indienen via onze site: https://www.test-aankoop.be/klagen ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2021

Hoe kan ik Cookys omzeilen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2021

zeer nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/01/2021

Dit vind ik heel erg want onlangs heeft whatsapp ook product catalogus geïntroduceerd voor bedrijven. https://www.biobey.be maakt gebruik van whatsapp catalogus dus dit is misschien zelfs gevaarlijk voor ons bedrijf.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/01/2021

Goed dat een aantal lezers protesteren dat de app niet downloadbaar is op oudere toestellen. Het zou Test Aankoop moeten zijn die dat van het eerste moment had aangeklaagd.
Voor de rest vond ik nergens via de app en de website ervan uitleg over wat je moest doen bij een groen scherm en toch een risico-contact. Enkel op de VRT-website was te lezen dat je in dit geval niets moest doen. Dat staat nu ook wel in dit artikel van Test-aankoop maar waarom staat dat niet uitgelegd op de website van de coronalert. Opnieuw zou het Test Aankoop moeten zijn die daarop wijst.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2020

De pandemie : slechts één specialist - Marc Wathelet - gaf reeds een jaar terug zijn ongezouten mening aan onze verantwoordelijken. Vele malen zelfs omdat hij als één van de eersten besefte hoe veel dodelijker en besmettelijker dit virus was dat op ons afkwam en we niet kenden. Maar werd toen telkens weggelachen als dramaqueen. En hij bleek helaas toen reeds correct.
Sindsdien heb ik enkel een steeds meer groeiend respect voor de premier van Nieuw Zeeland : Jacinda Ardern. Een grote dame. Zij won begin dit jaar, van zodra het gevaar bekend werd, onmiddellijk advies in bij de specialisten (virologen die wisten waarover het ging dus) en nam direct "pragmatische" actie. Zodoende lag de economie geen dag stil . Alles bleef open en tot op de dag van vandaag zijn er 25 corona overlijdens...Geen wonder dat deze dame onlangs met een verpletterende meerderheid her-verkozen werd

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2020
, Gereageerd:

Bedankt, Pierre, voor je interessante bijdrage ! ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020

Toen ik bij Telenet voor onbeperkt internet (WIGO) koos, was dit enkel voor de snelheid, nu kom ik te weten dat dit (snel?) normaal, SLECHTS van 0000u tot 1200u is, tijdelijk tot 1700u.
En die snelheid/traagheid deelt zich door al de in het gezin gebruikte toestellen. Welk gezin heeft slechts 1 toestel? Veel te duur voor wat het is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2020
, Gereageerd:

Beste Marc, onbeperkt kan je beter niet letterlijk nemen, jammer genoeg. Twijfel niet om onze koopwijzer te gebruiken om uit te vissen of je niet beter af bent bij een andere provider. Je hebt enkel een recente factuur nodig :) Link: http://bit.ly/2uNSIIx  ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Ik begrijp niet zo goed wat dan verstaan wordt onder onbeperkt internet. Ik heb een Wigo35 abonnement maar ik krijg nu al de melding dat ik 80% van mij pot data heb opgebruikt en de nieuwe pot krijg ik pas op 6/2. Moet ik dan overstappen naar een Wigo60 maar daar staat ook onbeperkt internet...?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020

Kan de sluwe ontwikkelaar van de App mij sponsoren voor het aankopen van een smartphone die iOs 13.6 of hoger aankan aub?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2020

Bij installeren Corona Alert krijg ik boodschap iOS 13.6 of hoger noodzakelijk. Nochtans draait mijn iPhone op 14.0.1? Dat oudere OS'en niet ondersteunt worden begrijp ik, maar dat nieuwste OS niet ondersteunt wordt gaat er bij mij niet in. Wie maakt zulke rommel? En hoeveel koste dat weeral aan belastingsgeld?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Beste, het is een beslissing van Apple geweest om geen ondersteuning te bieden voor die app bij oudere toestellen. Maar het is inderdaad een spijtige zaak. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Ik volg u volledig, Roel. Het commercieel belang overstijgt nog maar eens dat van het algemeen welzijn...

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2020

Ik krijg zonet een bericht van mijn vader dat de app niet werkt op zijn iPhone (iOS 12). Ongehoord dat oudere versies niet ondersteund worden, net voor de mensen die ze het meest nodig hebben en proberen digitaal te zijn! Hoeveel 70-plussers kennen jullie met de nieuwe iPhone?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Volledig mee eens, Cindy!

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

Hoi. Alle functionaliteiten uitgezet. Ttz Wifi,bleutooth en locatie.
Vanaf 23.00 uur tot 09.00 uur. Batterij (-) 55 %.
Dus app werkte op de achtergrond. Appetje er afgezwierd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Hallo Roger, bedankt voor je waardevolle getuigenis, ik heb je post alvast intern doorgegeven aan de betrokken dienst. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020

Kunnen die app ook testen? Ik weet niet hoe ze de afstandsmeting filteren. Heb BLE scanner geïnstalleerd op Asus tablet. Een Huawei P20 Lite, en een Xiaomi Mi A3 op 0.5 meter. De Huawei ziet hij op 0.3m , de Xiaomi op 7.5m volgens de LE bluetooth afstandsbepaling. Fluctuerend tussen 0 en 20 meter.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020

iK HEB EEN SAMSUNG GALAXY 5 MINI.
eN NATUURLIJK IS DE APP GEINSTALLEERD.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020

Hallo.
Wanneer het vereiste opstaat ttz locatie, wifi en bleutooth, dan heeft mijn batterij 30% verbruikt op 3 uren 30 minuten. Dat is toch niet normaal?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Hallo Roger, de app gebruikt bluetooth en draait voortdurend op de achtergrond, het stroomverbruik kan per smartphone wat verschillen, maar we hebben dit jammer genoeg nog niet kunnen testen. Meer info over de corona app kan je in ons dossier terugvinden via de link https://bit.ly/3ieBxTK  . ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Mijn iPhone 5 is niet compatibel. Blijkbaar werkt het enkel bij de nieuwere gsm’s. Dan vraag ik me af het een zinvolle app is. Tenzij ik in een grote minderheid ben met een oudere gsm, maar dat denk ik niet

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Net geprobeerd te installeren op mijn Iphone 6, spijtig te lezen dat Apple de app pas toe laat vanaf versie 6s. Er zijn dus zeer veel Iphones uitgesloten van deze app. Opdat de coronalert app effectief zou zijn, is een hoog percentage gebruikers nodig. Op deze manier zal het niet lukken, Apple...

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

veel besmettingen gebeuren ook omdat sommige besmette mensen geen symptomen hebben, dus ook niet getest zijn. Voor zulke gevallen is de app zinloos. Ik had méér vertrouwen in het opleiden van honden die de ziekte detecteerden, de kost zal misschien te hoog geweest zijn.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Mijn vrouw is eveneens bezitter van een niet eens zo oude iPhone 6 en kan de app dus niet installeren. Zodoende wordt het wel een exclusief clubje. Misschien nuttig dat Test Aankoop toch reageert bij de app ontwikkelaars en/of bij Apple.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020
, Gereageerd:

Beste Robert, jammer genoeg kan die app inderdaad niet geïnstalleerd worden op oudere iPhones. Dat laatste is een beslissing van Apple om voor oudere toestellen geen ondersteuning te bieden, daar hebben de ontwikkelaars van de app geen invloed op. Ik heb je post alvast intern doorgegeven aan de betrokken dienst. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

app enkel te downloaden met IOS 13.6. Oudere toestellen die nog zeer goed functioneren, IOS 12.4.8 , kunnen deze app niet installeren. Een deel van de mensen wordt dus uitgesloten voor het project of ze moeten meedoen met de wegwerpmaatschappij