Gids

Ontvang je gratis gids "In 30 vragen door de crisis"

28 juli 2020
coronagidsnl 800x450

Vandaag staat de teller op meer dan 20 000 corona-gerelateerde vragen. De 30 meestgestelde vragen over gezondheid, reizen en geld tijdens deze crisisperiode zijn bij elkaar gebundeld, mét antwoord. Bel ons op 0800 29 510.

In quarantainetijden was er vooral doodse stilte op het landschapsbureau. Maar rustig was het niet bepaald voor onze experten en advocaten. Zij hebben de leden van Test Aankoop nog vaker dan anders geholpen. Niet 1 000 keer per dag, maar 1 400 keer hebben ze vanachter hun keukentafel, vanuit hun bureaustoel of desnoods hun tuinfauteuil alle twijfels van onze leden helpen oplossen.

Vandaag staat de teller op een kleine 20 000 corona-gerelateerde vragen. Onze experten en advocaten namen twijfels weg over niet-terugbetaalde vliegtuigtickets, weerbarstige video-apps, loodzware hypotheken of ongebruikte busabonnementen. Ze adviseerden over handgels of mondmaskers en keken over jouw schouder mee bij de belastingaangifte.

De meestgestelde vragen over geld, vrije tijd en gezondheid

De belangrijkste adviezen van onze experts en advocaten aan de leden hebben we gebundeld in een kleine gids. Doe er jouw voordeel mee. Bel ons vandaag nog om een gratis exemplaar toegestuurd te krijgen.

Vraag nu je gids aan op 0800 29 510

Download gratis onze gids

EXCLUSIEVE TOEGANG

Word supporter om de gids te raadplegen!


IK WORD SUPPORTER
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

266 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2021

Waar exact gaat de feed-back van het tonen van een Covid-Safety-Certificate naartoe eens bijvoorbeeld de restaurantuitbater u heeft toegelaten tot zijn restaurant en in hoeverre wordt de informatie waar een burger geweest is opgeslagen, verwerkt en beschikbaar gesteld aan wie/wat? Kan TestAankoop hier onderzoek naar laten doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/10/2021

Dag Test-Aankoop.
Ik hoop op juridische bijstand en hulp.
Ik kocht vorige maand een wellnessabonnement voor €915 geldig voor een jaar. Met de nieuwe corona-maatregelen en het invoeren van het Covid Safe Ticket wordt mij de toegang tot de wellness ontzegd. Ik kan geen CST voorleggen en voel mij gediscrimineerd. Ik ben deze morgen (31/10/2021) gaan praten met de baas van het complex en heb hen de situatie uitgelegd. Uitgelegd dat ik wegens medische redenen de grote investering heb gedaan om dit bedrag aan hen te spenderen. Uitgelegd dat zij geen wettelijke grond hebben om te discrimineren. Uitgelegd dat andere grote complexen wel op een wettelijk bepaalde en neutrale manier reageren. Dat het dus kan om elke klant zo goed als mogelijk tevreden te houden. Ik stuitte op zeer veel weerstand en een oogkleppen-mentaliteit. Mijn abonnement werd bevroren, als oplossing, maar ik ga hiermee niet akkoord. Wie weet wanneer ik opnieuw van de sauna kan genieten, terwijl ik het NU voor mijn gezondheid nodig heb. Ik heb genoeg bewijzen om te staven dat dit voor medische redenen gebeurt. Graag zou ik mijn geld terugkrijgen, hoe worden mijn rechten hier gerespecteerd en welke stappen kan ik verder zetten? Vriendelijk bedankt, Annelies Puype

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/10/2021
, Gereageerd:

Even nog vermelden dat het onderscheid tussen horeca en wellness hier dus niet wordt gemaakt. Voor hen is het wellnessgedeelte hetzelfde als het horecagedeelte. Wat dus duidelijk niet het geval is. Een face-to-facegesprek heeft niet uitgehaald, ik wil het hierbij niet laten. Bedankt!

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2021

Het rekeningnummer waar ik mijn abonnementsgeld op stort is veranderd... is dit normaal, ik ben hier niet van op de hoogte of heb ik info gemist?
Leonel xxxxxxxxxxxxxxxx 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021
, Gereageerd:

Dag Leonel, ik heb je gegevens omwille van de privacy regeling moeten verwijderen. Misschien is er een vergissing gebeurd, maar dat kunnen we enkel checken als je de collega's van abonnementendienst even contacteert op hun rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Dan kunnen zij je hier uitsluitsel over geven, mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/08/2021

ik heb een site gevonden waar je een geregistrede rijbewijs kan kopen zonder examen . Is die site wel te vertrouwen

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2021
, Gereageerd:

Hallo Daniel, dit is fraude ... je kan dit melden aan de FOD economie via hun centrale meldpunt: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/07/2021

Beste, in april zou mijn vriendin met Rwandair terugvliegen naar haar thuisland Zambia. Rwandair annuleerde deze vlucht waardoor wij een ander ticket bij een andere maatschappij dienden te boeken. Al vier maand vragen wij om een refund. Telkens weer krijgen we excuses en de vraag om geduld en telkens dezelfde gegevens,... maar er gebeurt niets. Welke stappen kan ik ondernemen want ons geduld is op.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2021
, Gereageerd:

Ok, goed dat je ons even contacteert! In dat geval raad ik je aan om contact op te nemen met onze juridische dienst via het gratis nummer 080029510 zodat we kunnen nagaan wat hier de beste opties zijn. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/07/2021

Hoe komt het dat "Turkije ,"voor de Belgische staat rood kleurt en voor de Nederlandse staat "oranje".

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Lieven, hoewel het Europees Centrum voor Ziektepreventie en Controle een "Europese" kaart met kleurcodes publiceert, kan elk land apart kleurcodes toepassen op buitenlandse bestemmingen.

De officiële, Belgische kleurcodes worden gepubliceerd via info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land 
Voor niet-eu landen zoals Turkije geldt dat er reisbeperkingen blijven gelden tot deze formeel worden opgeheven. Op 18 juni heeft het Europees Centrum de beperkingen opgeheven voor een aantal landen, doch niet voor Turkije. Ook België behoudt haar reisbeperking ten aanzien van Turkije. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021

Wij mijn man en ik hebben ons ingeschreven om via een dienstencentrum een reis naar compostella te boeken via spain is more de reis moest doorgaan verleden jaar maar uitgesteld wegens corona we hebben een voorschot betaald maar zouden dit jaar gaan nu hebben we wegens gezondheidsredenen besloten om toch niet mee tegaan is dat zo dat wij ons voorschot voor de reis die vorig jaar moest doorgaan maar niet kon wegens corona volledig kwijt zijn dat is wat spain is more zegt volgens deman van het dienstencentrum wie weet raad aub

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Annie, meestal is er bij de herboeking een nieuwe overeenkomst ontstaan waarop dus nu de gewone regels van toepassing zijn. Indien men annuleert om gezondheidsredenen zou de annulatieverzekering kunnen tussenkomen. Is dat niet het geval gelden de algemene voorwaarden met opzegvergoeding. De omstandigheid dat er vorig jaar verschoven is door corona gaat juridisch geen oplossing bieden in de meeste gevallen. Uiteraard zou er wel een minnelijke akkoord over onderhandeld kunnen worden. Het is het proberen waard. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021

Wat zijn de gevolgen voor mensen die allergisch zijn aan verschillende stoffen zowel voeding als op medisch vlak niet mogen gevaccineerd worden. We weten uiteindelijk nog altijd niet wat de gevolgen zijn omdat de testfase nog altijd gaande is tot 2023.Zelf gehoord aan telefoon met medewerker van Pfizer. Op welke manier moeten deze mensen beschermd worden tegen het vaccins die uiteindelijk geen vaccins is maar een gentherapie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/07/2021
, Gereageerd:

Dag Monique, er blijven vast en zeker nog vele vragen onbeantwoord, meer wetenschappelijk onderzoek is nodig en de adviezen die hieruit voortvloeien zijn het resultaat van een proces van voortschrijdend inzicht. Welke voordelen heeft een COVID-19-vaccinatie voor jou persoonlijk? En wat zijn de eventuele risico’s? Wij ontwikkelden de tool Mijn Vaccin Balans om de individuele voor- en nadelen van een coronaprik voor je op een rijtje te zetten, lees hier meer over via volgende link: https://www.test-aankoop.be/gezond/gezondheidszorg/preventie/nieuws/mijn-vaccin-balans ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/06/2021

Dag Albine ik heb in de maand mei een klacht ingediend bij TA over belvilla. Van de +700 € reiskosten uiteindelijk + de all in verzekering ontvingen wij na annulatie 87 € terug. Heel die tijd bleven zij stomdoof, cfr ons dossier. Graag spoedig nieuws. Zijn er nog gedupeerden van Belvilla?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/06/2021
, Gereageerd:

Dag Jan, onze excuses dat je nog geen nieuws hebt ontvangen in verband met je dossier, ik heb dit even nagekeken en je dossier en je vraag alvast op tafel gelegd bij onze juridische dienst zodat ze er zo snel als mogelijk het gepaste gevolg aan kunnen geven. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/06/2021

Ik heb een abonnement bij respiro fitness en wil dit opzeggen heb een contact van twee jaar. Moet ik die twee jaar volledig verder betalen of kan ik eerder opzeg doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2021
, Gereageerd:

Hallo Krista, contracten die omwille van overmacht niet worden uitgevoerd, kunnen niet alleen worden bevroren, maar ook worden beëindigd. Met teruggave van hetgeen onverschuldigd betaald is geweest. Niemand kan gedwongen worden om lid te blijven van een fitnessclub wanneer diensten niet worden geleverd. 

Zo hebben we bijvoorbeeld Basic Fit in gebreke gesteld. Wij vroegen de keten om alle abonnementen en betalingen (of domiciliëringen) op te schorten voor de duur van de quarantainemaatregelen en om de sinds 23 oktober ten onrechte ontvangen maandelijkse betalingen volledig terug te betalen. Als je wil kan je bij Respiro Fitness een gratis klacht indienen via onze klachtenbox om je eisen kracht bij te zetten en tot een oplossing te komen: https://www.test-aankoop.be/klagen ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021

ik heb consumptiecheques ontvangen maar kan er bijna nergens mee terecht
handelaars krijgen hun geld heel laat ( na 3 maanden)
Volgens mij dus een compensatie waar we niets mee zijn....

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

Dag Marleen, bedankt voor je bijdrage, het is inderdaad niet fijn als je dit soort cheques ontvangt en er niet van kan genieten, bijvoorbeeld omdat bepaalde handelaars (nog) niet open zijn ... ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2021

Ik wil niet gevaccineerd worden, dus ben ik dat niet. Wat als ik een fietstocht in buurland Nederland wil doen, van enkele weken. Dus verblijf ik in B&B's.
Wat kan me gebeuren ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/05/2021
, Gereageerd:

Beste Luc ,
Ik vind het spijtig voor uzelf en anderen dat u zich niet laat vaccineren , maar in Nederland moet u in quarantaine gaan voor 10 dagen , en bij thuiskomst in Belgie 7 dagen , dat is zo tot eind Juni .
Als U gevaccineerd bent heeft u meer vrijheid in de buurlanden . zonder vaccinatie kan men u op sommige plaatsen toegang weigeren en terecht vind ik .

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021
, Gereageerd:

Beste Luc en Julien, bedankt voor jullie bijdragen, je kan altijd de site van Buitenlandse Zaken checken voor de laatste stand van zaken in verband met reizen binnen (en buiten) Europa: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/nederland ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2021
, Gereageerd:

Jouw reactie (laatste zin) vind ik niet ok. Er zijn mensen die zich niet mogen laten vaccineren om gezondheidsrisico's en die ondergaan hetzelfde lot als andere niet-gevaccineerden. Tenslotte blijft iedereen vatbaar en kan die het virus doorgeven. Gevaccineerden kunnen nog steeds anderen ziek maken, zelf ziek worden en doodgaan aan het virus, zie recente situatie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021

Geld ! Geen zorgen om maken. The Great Reset is in aantocht. Volgens ene Claus Schwaab (of zoiets) van het World Economic Forum (Wef) in Davos bezit tegen 2035 niemand nog geld of eigendom en alle mensen zullen gelukkig zijn? Hoe een en ander in zijn werk zal gaan weet ik ook niet, maar als ge nu ziet hoe ze met dat covid dinges tekeer gaan zou dat best kunnen lukken! Slaap wel!

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/05/2021

Hallo wij zijn een koppel man en vrouw gehuwd . Al maak dat niet uit . Nu zit het zo het huis dat we huren en dat ons was beloofd anders hadden we dat niet gehuurd hadden ze ons beloofd dat het huis nooit zou worden verkocht omdat het later naar de kinderen zou gaan. Ineens tijdje terug kregen we te horen dat het huis zou worden verkocht en naar schijnt mag dat in plaats van na de 9 jaar na 6 jaar wat nu het geval is . Probleem is wij hebben het hier om naar onze zin te maken redelijk wat geld van ons spaarpotje dat maar klein was in gestoken ook werken dat voor hun was normaal en dan was altijd oh Cor jij maak het wel af naar je zin maar woude we het afwerken dan was het met eigen geld zoals muren bepleisteren en dan maar weer schilderen wat we al was gebeurd dus twee maal werk . Dan muren dat vochtig waren lieten ze met producten bewerken maar de rest van de afwerking was op onze kosten en meer van die dingen. Nu is die keuken del vloer ook nog vlekken zwar van het vocht en daarom dat ze het gaan verkocht is is veel geld nodig om alles weer in orde te brengen nieuwe buizen van water want die er in zitten vallen zo in mekaar dus hebben ze per toeval gezien met een nieuwe water verwarmer omdat de vorige kapot was gesprongen door de Electric en water gaat niet samen. En de gewone Electric is hier ook brand gevaarlijk gemaakt. En nu moeten wij verhuizen we hebben geen geld er voor ik ben invalide en zware hartpatiënt rug patient zit in een rolstoel. En met die corona gedoe moog je niet veel mensen vragen om te komen helpen heb er naar gebeld om te vragen maar mijn man is ook een rug patiënt die normaal geopereerd moet worden maar hij wil het niet laten doen omdat ik niet alleen mag blijven moet ik de tijd dat hij in ziekenhuis is ergens worden geplaatst wegens hartfalen en nierfalen er ieder moment iets kan gebeuren daarom mag ik niet alleen blijven. En geld voor een verhuisbedrijf ja dat hebben wij niet . We komen zelfs te kort om eten te kopen laat staan andere kosten en met die Corona is helemaal een ramp mag van de dokters alleen in de tuin effe ook niet in de zon door nog een ziekte dus zit ik al heel veel jaren tussen 4 muren op gesloten. Is er iemand die ons kan helpen met raad van hoe en wat we zoude liefs naar Maasmechelen gaan wonen mijn zussen wonen daar en dan zou ik ook wat hulp kunnen hebben . Ook al doet het ons veel hart pijn want onze zoon wil hier blijven wonen in Ekeren in plaats met ons mee te gaan want zo ga ik mij ook niks gerust voelen wat weer niet goed is voor mijn hart . Leven is een hel voor ons zowel mijn man als ik en onze zoon zien het niet meer zitten om zo te leven. De zo gezegde vrienden hoe meer hulpboevend je word laten ze je gewoon in de steek. Ik heb hier gewoon niemand meer buiten mijn ventje zie ik nu en dan mijn zoon die eens komt als ik een goede dag heb hij is zelf door kanker zolang zwaar ziek geweest dat hij het niet aan kan mij zo slecht te zien. HEL HEL wie weet een oplossing OCMW is geen optie dan krijgt mijn ventje weer een hartinfarct en ik niet alleen. Groeten hopelijk is er iemand die ons een oplossing weet voor ons hoe we het kunnen doen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Ik verneem dat prijzen van producten in de bouwsector met 25% zullen stijgen . Persoonlijk ging ik in op een maximum prijs voor het bouwen van mijn woning , door uitstel met als oorzaak de architect die naliet mijn plan op afgesproken tijd te bezorgen zou ik nu slachtoffer worden van deze verhoging. Ik kan dit niet aanvaarden , ik zou klacht neer leggen bij min . economische zaken mocht het bedrijf zijn verhoging ook naar mijn engagement bij hen door trekken. wie heeft nog dergelijke ervaring?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Vera, dit zou inderdaad verre van correct zijn mocht je buiten de maximumprijs vallen voor het bouwen van je woning, door nalatigheid van een derde partij. Als je wil kan je hiervoor een klacht indienen via onze klachtenbox: https://www.test-aankoop.be/klagen om tot een oplossing te komen. Uiteraard kan je als abonnee ook voor bouwgeschillen beroep doen op onze advocaten via het rechtstreekse nummer 02 542 34 34. Ze helpen je graag verder, mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

mijn fitness(sportplaza essen)rekent mij lidgeld aan zonder dat hij open is of tegenprestatie levert -mag dit wel .dat is gewoon rijk worden uit hunne zetel dat zij doen

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/07/2021
, Gereageerd:

Je bent niet de enige die hier problemen mee ondervond, is dit ondertussen nog steeds het geval?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/03/2021

Vorig jaar reis geboekt naar Spanje bij Neckermann. Voucher gekregen wegens reisverbod en moeten herboeken voor eind april. Geboekt van 19/04 tot 29/04. Reisverbod zou nu opgeheven zijn vanaf 18/04 maar Spanje is rode zone. Zijn wij verplicht te gaan of wat zijn onze rechten en/of plichten? Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

weet iemand hoe lang het duurt wanneer je die gratis tablet krijgt?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/02/2021

Beste, we bezitten een corona-voucher van vorig jaar (enkel vlucht heen-en terug voor 2 personen. Deze is geldig tot mei 2021 (dan moeten we boeken), maar wij zijn een beetje bang en willen ons geld terug. Kan dat bij Tui-fly? Alvast bedankt, vriendelijke groeten. Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/03/2021
, Gereageerd:

Daniel DePlus wij zitten in het zelfde schuitje, maar hebben via media radio hoort dat het ogenblik is aangebroken is dat men zijn voucher terug kan uitwisselen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021
, Gereageerd:

Beste Peter, bij ons is het gelukt, zelfs tot twee maal toe! Doen zou ik adviseren. Groeten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Hallo, best kan je hiervoor onze advocaten contacteren op het gratis nummer dat we hiervoor speciaal geactiveerd hebben: 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Zij overlopen met jou de mogelijkheden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021

In Nederland wou men fraude met uitkeringen voorkomen en heeft men een "Inlichtingendienst" opgericht. In feite werden allerlei databanken aan elkaar gelinkt en kregen plaatselijke overheden de kans om daaruit te besluiten of iemand volgens hun eigen interpretatie geen fraude met uitkeringen had gepleegd. Zo kreeg je dat iemand met een oude occasie-Mercedes geen sjoemelaar was. Of iemand die uit zijn telkens groot kassaticket van het warenhuis als te luxueus levend werd beschouwd, terwijl ze ook voor haar grootouders en ouders de aankopen deed. Het foutief interpreteren of de vergissingen in die data hadden zware gevolgen: uitkeringen werden teruggeëist over vele jaren. Na een 10-tal jaar pas geraakte de zaak rechtgezet. Lees hierover:
www.groene.nl/.../ze-weten-alles-van-je

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021
, Gereageerd:

Foutje. Moest zijn: "Zo kreeg je dat iemand met een oude occasie-Mercedes een sjoemelaar was."

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies