Tips

Tegoedbon staat niet in wet

01 juli 2019
Tegoedbon staat niet in wet

01 juli 2019
Herstellen of vervangen, dat is de normale regel van de wettelijke garantie. Als dat niet kan, ben je niet verplicht om genoegen te nemen met een tegoedbon, je hebt het recht om je geld terug te eisen.

Hannah Van Laere uit Lier: “De nieuwe schoenen die ik had gekocht, waren na een paar dagen al kapot. Ik bracht ze terug naar de winkel. Het blijkt een productiefout te zijn die in de hele productielijn voorkomt. Daardoor kan men mij dezelfde schoenen niet leveren. Ik mag een ander paar kiezen, maar vind niets dat me bevalt. Nu biedt men mij een tegoedbon aan. Dat vind ik geen goed idee, ik wil mijn geld terug. De verkoper weigert.”

Het antwoord van onze expert 

Wanneer je een goed koopt bij een professionele verkoper, is hij wettelijk verplicht om je twee jaar garantie bieden. Dat geldt ook wanneer je schoenen koopt. In dit geval is er duidelijk sprake van een productiefout. Je kunt kiezen om de schoenen te laten herstellen of ze te laten vervangen. Maar aangezien geen van beide in de praktijk mogelijk lijken, mag je wel degelijk je geld terugvragen.

Wanneer een verkoper in zo’n geval een tegoedbon voorstelt, mag een consument die uiteraard aanvaarden als hij de zaak graag in der minne wil regelen. Maar wie zoals jij liever terugbetaling in cash wil, mag dat zeker eisen van de verkoper.

Dring daarom nog eens aan bij de verkoper. Stuur hem desnoods een aangetekende brief waar je hem in gebreke stelt om je de terugbetaling op je bankrekening te storten en laat weten dat je anders een klacht zult indienen bij de Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie.

Blijft de verkoper bij zijn standpunt, dan raden we je aan om toch te overwegen de bon te aanvaarden. Het enige alternatief is immers naar de vrederechter stappen en daarvoor is de inzet in dit geval te klein.

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Heb je ook een probleem? Aarzel niet om gebruik te maken van onze klachtenbox om je klacht via Test Aankoop te versturen. Hierdoor oefen je extra druk uit op het bedrijf en help je anderen in gelijkaardige situaties.

Naar de klachtenbox