Tips

Als de online aangekochte gsm niet voldoet

15 november 2018
Mevrouw Vandeputte

15 november 2018
Onze abonnee koopt voor haar vader online een speciale gsm voor senioren. Ze laat meteen weten dat het toestel niet voldoet. De handelaar weigert om het geld terug te betalen omdat de verpakking beschadigd is. Dankzij onze tussenkomst komt hij daar alsnog op terug.

Mevrouw Vandeputte uit Bertem koopt een gsm voor haar vader op de website van de Thuiszorgwinkel, die verbonden is met de Christelijke Mutualiteiten. Het gaat om een speciale gsm voor senioren, voorzien van vier voorkeuzetoetsen. Als je op zo’n toets drukt, belt de gsm automatisch het voorgeprogrammeerde nummer. Een handige functie voor de vader van onze abonnee.

Maar daar blijft het dan ook bij. Bij ontvangst van het toestel blijkt namelijk dat het enkel naar die vier nummers kan bellen! Die cruciale informatie stond niet in de beschrijving op de website. Daar heeft mijnheer Vandeputte dus niets aan, want hij wil niet alleen zijn familie, maar ook andere mensen kunnen bellen. Zijn familie brengt de gsm de volgende dag nog terug naar de Thuiszorgwinkel in Leuven en vraagt om een terugbetaling. De winkel neemt het toestel in ontvangst en belooft om het terug te sturen naar de hoofdzetel. De winkelier noteert ook het rekeningnummer om het aankoopbedrag terug te storten.

Enkele weken later nemen onze abonnees contact op met de hoofdzetel om te vragen hoe het zit. Blijkbaar is de gsm daar echter nog niet toegekomen. Enige tijd later belt de hoofdzetel terug om te laten weten dat het toestel niet kan worden terugbetaald, omdat de verpakking beschadigd is.

Onze abonnees antwoorden dat ze recht hadden op 14 dagen bedenktijd, aangezien het om een aankoop op afstand ging, en dat ze de verpakking wel moesten openen om het toestel te bekijken en de handleiding te lezen. Bovendien, zeggen ze, staat nergens in de wet dat de verpakking ongeopend moet worden teruggestuurd. Omdat ze geen reactie meer krijgen, contacteren ze ons.

Goed geregeld! 

Wij geven onze abonnees gelijk en vragen de Thuiszorgwinkel om hen toch terug te betalen.

Dat werpt wel vruchten af: een week later meldt de winkel ons dat het aankoopbedrag een van de volgende dagen zal worden teruggestort. Kort nadien bevestigt de familie Vandeputte dat ze het geld inderdaad heeft teruggekregen.

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Heb je ook een probleem? Aarzel niet om gebruik te maken van onze klachtenbox om je klacht via Test Aankoop te versturen. Hierdoor oefen je extra druk uit op het bedrijf en help je anderen in gelijkaardige situaties.

Naar de klachtenbox