Tips

Invoerder failliet: quid garantie?

20 maart 2019
Quentin Delattre

20 maart 2019
Er was een barst gekomen in de bodem van de koelkast van onze abonnee. De verkoper wou niet horen van een herstelling onder garantie omdat de invoerder failliet was gegaan. 

Quentin Delattre uit Erquelinnes koopt bij Martibel een volledig uitgeruste keuken, met onder meer een koelkast van het merk De Dietrich. Nauwelijks tweejaar later verschijnt er een barst in de bodem van het toestel. Die wordt hoe langer hoe groter.

Onze abonnee neemt dus contact op met Martibel. Maar die weigert de garantie, omdat ze zogezegd moet worden toegekend door de invoerder. Die is ondertussen echter failliet gegaan. Bovendien is het volgens de keukenbouwer louter een esthetisch probleem en kan de koelkast perfect werken tot De Dietrich Belgium een overnemer heeft gevonden.

Quentin is het daar niet mee eens en vraagt onze hulp.

Goed geregeld!

Wij laten de keukenbouwer weten dat hij als verkoper verplicht is om de garantie toe te passen. Dat de invoerder of de fabrikant van het toestel niet meer bestaat, verandert daar niets aan. Als handelaar mag hij zijn plicht niet van zich afschuiven. 

Overigens is het niet juist om te stellen dat het om een louter esthetisch probleem zou gaan: barsten in de wanden van een koelkast verminderen het isolatievermogen en hebben een invloed op de werking van het toestel, meer bepaald op het koelvermogen en/of het verbruik. 

Omdat er geen reactie komt, proberen we het enkele weken later opnieuw. En dan reageert Martibel wel: de firma zal gratis een nieuwe koelkast van het merk Neff bij onze abonnee plaatsen, met een verlengde garantie van vijf jaar erbovenop. Daar is Quentin uiteraard zeer tevreden mee.

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Heb je ook een probleem? Aarzel niet om gebruik te maken van onze klachtenbox om je klacht via Test Aankoop te versturen. Hierdoor oefen je extra druk uit op het bedrijf en help je anderen in gelijkaardige situaties.

Naar de klachtenbox