Nieuws

Staking en minimumdienst bij de NMBS: compensatie is van toepassing

11 juli 2018
U hebt rechten

11 juli 2018

De minimumdienst bij de NMBS verbetert ongetwijfeld de situatie bij stakingen, maar stelt niet noodzakelijk alle pendelaars tevreden. Als je slachtoffer bent van vertragingen behoud je je recht op compensatie!

Minimale dienstverlening, vertragingen en compensatie

Afgaande op de reacties op de sociale netwerken en de resultaten van een enquête door de Franstalige reizigersvereniging navetteurs.be, zijn treinreizigers tamelijk tevreden over de minimale treindienst die de NMBS bij de recente stakingen heeft ingesteld.

Maar het rijden van één trein op drie - gemiddeld genomen - weerspiegelt uiteraard niet het reële aanbod op het hele netwerk. Afhankelijk van de lijn, station en dienstregeling verschilt de situatie voor de treinreizigers...

Minimumdienst: wat zijn de minpunten?

De meest vermelde problemen door pendelaars: aangekondigde treinen die uiteindelijk toch niet rijden, het feit dat er minder treinen rijden, de afwezigheid van treinen in het station van vertrek en een langere reistijd.

Het is momenteel echter een ongewone periode, want studenten hebben vakantie en veel werknemers zijn in jaarlijks verlof. We zullen dus nog moeten afwachten alvorens definitieve conclusies te trekken.

Op welke compensatie heb je recht?

Ter herinnering, als je een vertraging van 60 minuten of meer hebt met een trein die werd bevestigd, dan heb je nog steeds het recht om de volledige terugbetaling van je traject te eisen van de NMBS. Tenzij je werd geïnformeerd over een eventuele vertraging voordat je het ticket kocht of op een andere trein hebt gereisd. Vergeet niet om je aanvraag binnen 30 kalenderdagen na de vertraging in te dienen.

Gedeeltelijke compensatie is ook mogelijk voor vertragingen van minstens 15 of 30 minuten, maar deze laatste moeten zich meermaals voordoen. In dat geval kunt je je aanvraag binnen 6 maanden na je eerste vertraging indienen.

Details en formulieren zijn beschikbaar op de website van de NMBS.

Problemen om compensatie uitbetaald te krijgen?

  • Als je abonnee bent, aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze advocaten op 02 892 37 05. 
  • Iedereen kan ook een klacht tegen de NMBS indienen via onze klachtenbox.

NAAR ONZE KLACHTENBOX