Nieuws

Te rap kapot: al 4 200 meldingen na amper twee maanden

26 januari 2017
te rap kapot

26 januari 2017
Ons meldpunt “Te rap kapot” heeft op amper twee maanden tijd bijna 4 200 meldingen ontvangen van producten die niet even lang meegingen als de consument had verwacht, een onverhoopt succes. Vooral kapotte smartphones, printers en wasmachines blijken grote frustraties in de Belgische huishoudens. 

In november 2016 lanceerden we op onze website het meldpunt Te Rap Kapot - dat rechtstreeks toegankelijk is via www.terapkapot.be - om producten te signaleren die het te snel laten afweten.

Op een bijzonder korte periode kregen we bijna 4 200 meldingen, en daarmee hebben we reeds een eerste concrete overwinning geboekt.

Uiteraard kunt u problemen blijven melden en zo mee strijden voor duurzamere en repareerbare toestellen, die zowel beter zijn voor de consument als voor het milieu.

Naar ons meldpunt Te rap kapot

Smartphones, de absolute nummer 1

Ons meldpunt legt enkele terugkerende pijnpunten bloot. Zo gingen maar liefst 641 van de 4 200 meldingen over mobiele telefoons: defecte aanraakschermen, toestellen die voortdurend uitvallen evenals problemen bij het installeren van updates voor het besturingssyteem.

De meeste klachten gaan echter over de batterij: ze lopen erg snel leeg of gaan stuk binnen de garantietermijn. Uit de verzamelde getuigenissen blijkt bovendien dat de verkoper de batterij van een mobiele telefoon vaak buiten de garantie houdt, wat niet wettelijk is.

Opvallend: in 427 gevallen werd een poging gedaan om het toestel te repareren. Slechts bij 10 % slaagde die herstelling ook. Vaak werd de reparatie stopgezet wegens te duur of keert het probleem achteraf gewoon terug.

Printers en wasmachines

De meeste printers zijn slechts twee tot drie jaar oud wanneer ze het al laten afweten. De meeste van de 287 klachten gingen over de printerkoppen en de inktpatronen. Slechts een kwart van de problemen kon worden hersteld.

Ook wasmachines scoren met 337 meldingen erg hoog. De meeste klachten manifesteerden zich na gemiddeld drie of vier jaar, terwijl een redelijke levensduur rond de tien jaar zou moeten liggen. Het gros van de meldingen ging over de printplaat en de kogellagers. Gezien de prijs van zulke toestellen kozen de meeste consumenten voor herstel, in slechts een kwart van de gevallen met een bevredigend resultaat.

Van melding tot oplossing

Het meldpunt bracht aan het licht dat tien consumenten met één bepaalde wasmachine van het merk Samsung (WF 1124 ZAC) hetzelfde probleem ondervonden: de printplaat liet het afweten, een fabricagefout. Wij namen contact op met Samsung om tot een oplossing te komen.  Al zeker 99 consumenten lieten de printplaat vóór december 2016 vervangen buiten garantie.

Op onze vraag zal Samsung deze personen contacteren en zaak per zaak onderzoeken of zij recht hebben op compensatie.

De 22 personen die hun toestel níet lieten herstellen, komen eveneens in aanmerking voor compensatie.

Als u zelf zo’n toestel in huis had of heeft en de foutmelding “error code 3E” te zien kreeg, kunt u de klantendienst van Samsung contacteren. Wij volgen de compensatieprocedure van dichtbij op.