Nieuws

Stipte treinen blijven een wensdroom

26 juli 2017
stiptheid nmbs

26 juli 2017
De stiptheid van onze treinen laat nog veel te wensen over. De cijfers die TreinTramBus en Navetteurs.be maandelijks verzamelen, spreken boekdelen. Vooral tijdens het spitsuur kampen de treinen op de belangrijkste nationale lijnen met aanzienlijke vertragingen.

Heel wat treinen reden in juni nog minder stipt dan we al gewend waren. Onder de belangrijkste lijnen zagen we dat vooral Luik-Namen (slechts 60% van de treinen kwam aan volgens schema), Luik-Brussel (66%), Bergen-Brussel (68%) en Gent-Brussel (69%) dieper wegzakten. Deze percentages zijn maandgemiddelden voor het totale treinverkeer in beide richtingen. De lijn Hasselt-Brussel droeg de rode lantaarn met een gemiddelde stiptheid van amper 59%. Andere lijnen gingen erop vooruit: Antwerpen-Brussel (85%), Essen-Brussel (83%), Namen-Charleroi (82%) en Charleroi-Brussel (89%). De lijn Namen-Brussel maakte een flinke inhaalbeweging, maar strandde nog steeds op slechts 70%.

Limburgers komen te laat

De vertragingen die onze treinen in juni opliepen, lopen sterk uiteen. Sommige lijnen slagen erin om een bijna foutloos parcours te rijden. Tussen La Louvière en Bergen zult u gemiddeld niet meer dan een minuut later op uw bestemming uitkomen. De ervaring van reizigers tussen Hasselt en Brussel verschilt drastisch. Zij komen gemiddeld meer dan zeven minuten te laat aan.

Povere resultaten tijdens spitsuur

Als we het treinverkeer opsplitsen in dal- en spitsuren worden de cijfers nog pijnlijker. Opvallend veel treinen op de hoofdlijnen reden in het spitsuur te laat het station binnen. Wie van Hasselt naar Brussel pendelde, kwam in de helft van de gevallen met vertraging aan. Ook de helft van het werkvolk dat van Brussel naar Luik spoorde, mocht er niet op rekenen om op tijd aan te komen. Maar zelfs in de daluren stijgt de stiptheid op de belangrijkste lijnen zelden boven 90% uit.

Compensatie aanvragen

Reizigers die een vergoeding eisen vanwege een vertraging, kunnen een aanvraag indienen bij de NMBS. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen occasionele vertragingen van meer dan 60 minuten en herhaalde vertragingen vanaf 15 minuten of vanaf 30 minuten. We hebben samen met de NMBS een nieuwe vergoedingsregeling uitgewerkt en worden betrokken bij het ontwerp van de nieuwe website van de spoorwegen. Dat zou het aanvragen van een vergoeding moeten vergemakkelijken.


Afdrukken Versturen via e-mail