Nieuws

Koop je op een market place? Volg dan zeker onze tips

26 november 2020
market places

Weten bij wie je online koopt, is cruciaal om nare verrassingen te voorkomen wanneer het na de aankoop misloopt. Want de naam van de webshop is niet altijd de naam van de eigenlijke verkoper.

Er zijn webshops die rechtstreeks uitgaan van de verkoper zelf. Andere zijn eigenlijk market places of onlineverkoopplatformen, omdat meerdere verkopers er hun goederen te koop aanbieden. Nog andere zijn een mix van een eigen webshop en een platform. 

Maakt dat iets uit? Op het eerste gezicht denk je misschien van niet. Maar wacht maar tot je plots moet betalen om het pakje terug te sturen, terwijl je pertinent zeker weet dat dat normaliter niet het geval is op die website. De verklaring is simpel: je bent onderworpen aan de voorwaarden en handelspraktijken van de eigenlijke verkoper.

Weten bij wie je online koopt, is dus cruciaal. Daarom enkele gouden tips.

Weet bij wie je koopt

  1. Kijk goed uit of er een andere verkoper vermeld staat dan de naam die aan de website is gelinkt. Je moet de naam bij het aanbod zelf terugvinden (soms is dat wel in kleine lettertjes) en vervolgens ook nog eens in het winkelmandje. 
  2. Klik op de naam van de verkoper of op het icoontje ernaast. Als hij echt bestaat, moet je dan zijn bedrijfsnaam, adres, ondernemingsnummer, contactgegevens te zien krijgen
  3. Is die verkoper geen professionele handelaar maar een particulier? Dan is de regel van het wettelijke herroepingsrecht waardoor je je achteraf nog zonder kosten kunt bedenken, normaliter niet van toepassing. En je zult je evenmin op de wettelijke garantie kunnen beroepen. Tenzij het platform iets anders bepaalt. 
  4. Is het een professionele verkoper maar is hij buiten de EU gevestigd? Dan is het moeilijker om je rechten te doen gelden in geval van problemen. Je riskeert bovendien bijkomende kosten via de koerierdienst die je het pakje komt leveren (btw, douanerechten, administratieve kosten).
  5. Lees het oordeel van eerdere kopers en ga ook buiten de website zelf op zoek naar ervaringen van anderen. 
  6. Let erop dat voldoende info wordt gegeven over het product: kenmerken, prijs, bijkomende kosten, leveringstermijn … Ga zeker ook na of je over een bedenktijd beschikt en hoe het zit met de kosten als je het pakje zou willen terugsturen.

Wees voorzichtig bij het betalen

Geef voor de betaling de voorkeur aan een kredietkaart of PayPal.

Betaal hoe dan ook uitsluitend via het platform.

Geef nooit gevolg aan een vraag van een verkoper om de betaling buiten het platform te doen, bijvoorbeeld via Western Union. 

Zit je met een probleem?

Je kunt elke werkdag met je vragen terecht bij de experts van onze Adviesdienst op het nummer 02 542 34 34.

BEL 02 524 34 34

Wanneer het geschil een buitenlandse verkoper betreft maar van binnen de EU, staat het Europees Centrum voor de Consument paraat voor je.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/06/2021

Beste, ik kocht vorige maand een cosplay masker van een kunstenaar op Etsy uit Rusland. Ik betaalde hier 74$ voor. Nu een goeie 3 weken later krijg ik een brief van Bpost dat ik €198 aan invoerrechten moet betalen voor 30/06. Het pakje kan nog geen 400gr wegen volgens mij en de prijs 74$. Ben ik nu gek of is dit een krankzinnig hoog bedrag?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021

Wat met de zendingen die als geschenk verstuurd worden na 1 juli? Genieten deze nog steeds een BTW vrijstelling wanneer de waarde lager is dan 45 euro?

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021
, Gereageerd:

Dag Deborah, voor zover onze experten kunnen zien blijft de BTW-vrijstelling gelden als het gaat om een geschenk van de ene particulier aan de andere onder de 45 euro; Het moet dan natuurlijk wel duidelijk zijn dat het een zending is van een particulier naar een particulier. Als men een bestelling plaatst in Azië en men geeft de contactgegevens op van de bestemmeling om hem te verrassen is er nog steeds een handelstransactie en dus geen vrijstelling. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/05/2021

Heb zoals iedereen een brief van Bpost gekregen. Maar sta versteld van de inhoud waarin staat "Ook U kocht onlangs verschillende keren iets in een webshop buiten de EU". Dit klopt want ik heb verschillende zaken in Amerika, Schotland en China gekocht. Maar welk recht heeft Bpost om bij te houden waar in mijn aankopen doe? Zij moeten enkel zorgen dat het correct geleverd wordt en dat kunnen ze in 9 van de 10 gevallen zelfs niet. Men zou Bpost beter eens volledig doorlichten en daar een grondige GDPR analyse doen en de levertermijnen nakijken, want je betaald er wel voor.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Beste Jean Pierre, op deze manier word je in elk geval verwittigd door Bpost dat je tot tweemaal toe riskeert te betalen voor aankopen buiten de EU, aan BTW en invoerrechten. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2021

Vallen de Engelse websites voortaan ook onder deze regels ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Peter, sinds Brexit zijn de regels enigszins veranderd. Meer info hierover vind je in ons dossier via deze link: https://www.test-aankoop.be/familie-prive/reizen/dossier/brexit/onlineaankopen ^An 

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies