Nieuws

Corona: wat met betaalde abonnementen en cadeaubons?

20 maart 2020

Een fitness- of cultuurabonnement waarvan je een tijdlang geen gebruik kunt maken? Een cadeaubon die nu dreigt te gaan vervallen? Wij vragen dat deze diensten worden opgeschort of dat ze (gedeeltelijk) worden terugbetaald als dat niet kan.

Ons sociaal leven ligt volledig stil door het coronavirus. Dat betekent ook dat we geen gebruik kunnen maken van diensten waarop we intekenden voor een bepaalde termijn, zoals een abonnement bij een fitnesscentrum of bij een cultureel centrum of een abonnement op een magazine. En cadeaubons die een vervaldatum hebben, dreigen onbruikbaar te zijn geworden als we weer naar buiten mogen. Een oplossing dringt zich op, zeker op een moment dat heel wat mensen tijdelijk werkloos zijn en hun inkomen tijdelijk zien dalen.

Bedrijven komen de klant zelf tegemoet

Een heuglijke vaststelling is alvast dat sommige bedrijven maatregelen hebben genomen om hun klanten tegemoet te komen. Ze verwittigen hen bijvoorbeeld dat er tijdelijk geen domiciliëringen worden aangeboden, dat hun abonnement voor de duur van de crisis wordt opgeschort of dat ze recht hebben op een terugbetaling. 

Maar niet alle bedrijven doet een dergelijke geste. Fitnesscentrum BasicFit stelt een beslissing uit tot in april, wat betekent dat zij sowieso hun lidgelden voor de maand maart aanrekenen.

Schorsen zolang quarantaine van toepassing

Wij roepen alle bedrijven en organisaties op om het goede voorbeeld te volgen en klantvriendelijke maatregelen te treffen. We roepen fitness- en sportcentra, culturele centra en alle dienstenaanbieders in die zin op om abonnementen en betalingen of domiciliëringen die hiermee gepaard gaan, te schorsen voor de uur van de quarantainemaatregelen. Hetzelfde geldt voor geschenkbonnen die in de winkel kunnen geruild. Sommige winkels hebben dan wel een online aanbod maar zeker niet allemaal. Bovendien beschikt ook niet elke consument over een internetaansluiting. Als een aanbod niet kan worden opgeschort, vragen we om een (gedeeltelijke) terugbetaling. 

We hebben alvast een brief gericht naar minister van Consumentenzaken, Nathalie Muylle, om te kijken wat er mogelijk is binnen de bijzondere bevoegdheden in het kader van de coronacrisis.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Rechten als consument  van onze community Familie & vrije tijd .

 10 reacties

User name
WIM VAN GENECHTEN
28/03/2020

Wij hebben met 40 personen een kasteel gehuurd in de Ardennen . Nu kan dit misschien niet doorgaan met het coronavirus . Als het helemaal niet kan doorgaan hebben we dan recht op een volledige terugbetaling van ons voorschot ? Want de eigenaar heeft ons opties gegeven . Optie 1 is 50% laten vallen als het niet door gaat . Optie 2 is 25% laten vallen als we terug boeken voor in het jaar 2021 op weekend te gaan . Hebben zij daar het recht op met deze onvoorspelde situatie van het coronavirus .

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Als je wil weten wat je rechten zijn als consument in dit geval kan je best even contact opnemen met onze advocaten op het gratis nummer 080029510 . Ze zullen je graag verder helpen ! Mvg, ^An

User name
JOHAN TROCH
28/03/2020

Met welk product kan ik het best schakelaars en deurklinken ontsmetten.

User name Moderator
An | Moderator
30/03/2020

Het genetisch materiaal van coronavirussen is bedekt met een laag vet (de lipidelaag), waardoor ze gevoelig reageren op stoffen die vet oplossen zoals alcoholen, zeep of afwasmiddelen. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat deze producten het virusoppervlak beschadigen en het virus inactief maken. Daarom dat handen wassen met zeep zo’n goede voorzorgsmaatregel is om besmetting te voorkomen, en dat alcohol (minimum 60%) en javel aangeraden worden om vaak gebruikte oppervlakken te ontsmetten. Verdere info hierover vind je in ons artikel via volgende link:  https://bit.ly/2UrbdgC .Mvg, ^An

User name
JOHAN BRISSON
30/03/2020

Beste,
Wij hebben (bijna) een huis gekocht in Spanje (Valencia). De compromis en de garantie werden, via onze lokale gestor, ondertekend en betaald op 9 maart 2020 in Valencia. De definitieve acte bij de notaris in Spanje is voorzien op maandag 4 mei 2020. De kans dat wij dan (veilig) naar Spanje kunnen vliegen voor de ondertekening lijkt me heel klein. Hoe kunnen we dit oplossen?
mvg
JB

User name Moderator
An | Moderator
31/03/2020

Best is het hiervoor even contact op te nemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 . Ze zullen je graag verder helpen ! ^An

User name
MARCEL ROOFTHOOFD
31/03/2020

Wij zouden met een groep van 6 op cruise gaan einde mei (Baltische staten) . Nu moeten we het saldo betalen voor half april, anders moeten we annuleren en verliezen we de helft van de risson. Wat moeten we doen?

User name Moderator
An | Moderator
31/03/2020

We merken inderdaad dat er gewacht wordt met annuleringen door de reisorganisatoren, het Ministerieel Besluit dat recent werd uitgevaardigd door minister Muylle voorziet dat er een voucher moet worden afgegeven voor het bedrag dat de reiziger reeds had betaald (en dus niet na het bijstorten van het saldo om dan nadien een voucher te krijgen !), in jouw geval kan je een voucher eisen voor het reeds betaalde bedrag.  Als je hierbij problemen ondervindt kan je gerust onze advocaten om raad vragen via het gratis nummer 080029510 . ^An

User name
MARC DE LAET
31/03/2020

Beste, Ik heb vorig jaar geboekt voor een Cruise Baltische Staten. Sinds de corona crisis ons land heeft bereikt ben ik daar niet meer zo zeker van. Ik heb de reis volledig betaald. Ik heb ook de organisator bericht gestuurd van de zeer gebrekkige informatie die we krijgen.
Zij berichtten mij dat tot 25 april alle afvaarten zijn geannuleerd. De afvaart naar de Baltische Staten is 28 april. Echter het schip ligt in Amsterdam, Nederland heeft quarantainemaatregelen tot 1 juni, deelnemers aan de cruise worden met bussen, dicht op elkaar dus, naar Amsterdam gereden. Ik vind het onverantwoord om nu 500 man, personeel van het schip niet meegerekend, op zo'n cruise de zee in te sturen. De landen die we zouden aandoen zijn ook gesloten of zullen ons waarschijnlijk niet binnenlaten.
Ik vind dat de organisatie te weinig ruimte laat tussen wat de wetenschappers zeggen en de tijd die het toerisme neemt om terug aan de slag te gaan.
Als ik nu annuleer laat ik 50% van reissom vallen, maar als de reis dan alsnog niet doorgaat krijg ik die andere 50% ook nog? Ik zit in een tweestrijd tussen door het onverantwoord werken van de reissector. Mvg, Marc

User name Moderator
An | Moderator
31/03/2020

Best is het nog even af te wachten voor jezelf stappen onderneemt, de volledige reissom heb je toch reeds betaald. De data ivm quarantaine en andere veiligheidsmaatregelen kunnen inderdaad nog verder worden opgeschoven en dan zal die reis sowieso door de organisator zelf moeten worden geannuleerd. Als dit gebeurt zal je normaal gezien een voucher aangeboden krijgen die je volgens een recent decreet ook gaat moeten aanvaarden.  Maar sowieso vechten wij dit aan, want wij pleiten dat terugbetaling moet mogelijk zijn als het niet anders kan. Bij twijfel neem je best contact op met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 .   ^An