Nieuws

Corona: wat met betaalde abonnementen en cadeaubons?

20 maart 2020

Een fitness- of cultuurabonnement waarvan je een tijdlang geen gebruik kunt maken? Een cadeaubon die nu dreigt te gaan vervallen? Wij vragen dat deze diensten worden opgeschort of dat ze (gedeeltelijk) worden terugbetaald als dat niet kan.

Ons sociaal leven ligt volledig stil door het coronavirus. Dat betekent ook dat we geen gebruik kunnen maken van diensten waarop we intekenden voor een bepaalde termijn, zoals een abonnement bij een fitnesscentrum of bij een cultureel centrum of een abonnement op een magazine. En cadeaubons die een vervaldatum hebben, dreigen onbruikbaar te zijn geworden als we weer naar buiten mogen. Een oplossing dringt zich op, zeker op een moment dat heel wat mensen tijdelijk werkloos zijn en hun inkomen tijdelijk zien dalen.

Bedrijven komen de klant zelf tegemoet

Een heuglijke vaststelling is alvast dat sommige bedrijven maatregelen hebben genomen om hun klanten tegemoet te komen. Ze verwittigen hen bijvoorbeeld dat er tijdelijk geen domiciliëringen worden aangeboden, dat hun abonnement voor de duur van de crisis wordt opgeschort of dat ze recht hebben op een terugbetaling. 

Schorsen zolang quarantaine van toepassing

Wij roepen alle bedrijven en organisaties op om het goede voorbeeld te volgen en klantvriendelijke maatregelen te treffen. We roepen fitness- en sportcentra, culturele centra en alle dienstenaanbieders in die zin op om abonnementen en betalingen of domiciliëringen die hiermee gepaard gaan, te schorsen voor de uur van de quarantainemaatregelen. Hetzelfde geldt voor geschenkbonnen die in de winkel kunnen geruild. Sommige winkels hebben dan wel een online aanbod maar zeker niet allemaal. Bovendien beschikt ook niet elke consument over een internetaansluiting. Als een aanbod niet kan worden opgeschort, vragen we om een (gedeeltelijke) terugbetaling. 

We hebben alvast een brief gericht naar minister van Consumentenzaken, Nathalie Muylle, om te kijken wat er mogelijk is binnen de bijzondere bevoegdheden in het kader van de coronacrisis.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

221 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2021

Deze boetes zeker laten betalen en mee met de verpleging in covid afdeling verplichten, om deze mensen hun taken te verlichten
Wat indien een familielid van deze feestjes covid krijgen? Nog verder feesten?

Ook is t heel slim dat politie, dit op media zeggen", indien ze niet open doet, kunnen wij niets doen"

Ivm vakantie verbieden naar t buitenland te reizen,
Men weet toch nog wat er gebeurd is in maart

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2021

De politiestaat komt steeds dichter en dichter. Alle EU overheden verwijten sommige dictaturen van het opsluiten van enkele politieke tegenstanders van het regime.
Overal ter wereld sluit men nu de gehele bevolking op. IS DAT DEMOCRATIE ???
Super hoge boetes, dit is hier in België blijkbaar de enige mogelijkheid om een gezondheidscrisis op te lossen. Meer politie en boetes, hiermee wordt alles opgelost in onze "democratie".

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/12/2020

Stop die hele corona idioterie toch! Dit heeft niets te maken met corona.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/12/2020

Een klein beetje opzoekingswerk op het internet leert al vlug dat het bestaan van virussen nooit wetenschappelijk werd aangetoond (gouden standaard virologen -isoleren - koch en Rivers postulaten enz ). Top virologen (?) weigeren elk debat waar kritische vragen worden gesteld. Moeten de maatregelen worden nageleefd ? Absoluut! zo niet plaatst ge u buiten de rechtsorde en stelt ge u ondemocratisch op en steken ze u in den bak. Enkel in gedachten kunt ge er van uitgaan dat er dingen zijn die absoluut niet kloppen, maar niet voor lang meer. De gedachtenpolitie ligt op de loer!

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Wonen in een appartement. Hebben een 2de verblijf ( tuin en huisje op 15 km van ons app ) om in tuin te tuinieren. Moet daar 660 euro belastingen op betalen.
Maar dat recht om daar naartoe te gaan is ons ontnomen tijdens 3 maanden lockdown.
Kunnen wij dan geen vermindering bekomen van de 3 ontnomen maanden .
Er is enkel elektriciteit aanwezig als nuts voorziening van de gemeente en afval ophaling . Geen wegverharding.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2020

Beste, kan het ziekenfonds een uitkering terug eisen, terwijl zij de fout hebben gemaakt en dit hebben toegegeven?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Heidi, met mij is net hetzelfde gebeurd. Ik heb er geen advocaat op gezet want die kosten te veel geld. Het ziekenfonds gaat toch argumenteren dat jij had moeten controleren op hoeveel je recht had. Het ziekenfonds had zelfs een overschrijvingsformulier in de envelop waarin de brief stak dat ze hun geld terug wilden gestopt. En een sociaai assistent wou langs komen om de zaak met mij te bespreken. Hij wou met mij een afbetalingsplan opstellen. Ik heb hem vriendelijk bedankt voor zijn hulp en heb zelf een afbetalingsplan opgesteld. Testaankoop heeft geen advocaten. Alleen maar een juridische dienst. Schrijf een een aangetekende brief naar het ziekenfonds en zet Testaankoop in kopie. Ik wil wel eens weten hoe het ziekenfonds reageert. Groeten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Beste Heidi, best dat je hiervoor contact opneemt met onze advocaten, die kunnen je zeggen wat je moet doen om je rechten te laten gelden. Je kan hen bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Intussen kan je ook al klacht indienen via onze Klachtenbox om tot een oplossing te komen, ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen .Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

kan ik met de mobilhome 'snachts op een openbare plaats overnachten

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Jan, ik zie dat je nog geen antwoord ontvangen hebt op je vraag, onze excuses hiervoor. We krijgen momenteel vele soortgelijke vragen; ik raad je dan ook aan om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510, we helpen je dan graag verder. Vriendelijke groeten ! ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2020

Via Facebook krijg ik meldingen over Bitcoin Era .Is het plaatsen van geld daarop veilig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Als je niets van bitcoins kent , niet doen . trouwens de oprichter van bitcoins is overleden en hij zou ( volgens bronnen ) de enige zijn die over de sleutels beschikt . Geloofwaardig ??? .

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Gilbert,

als je de vraag hier moet stellen of investeren in Bitcoins veilig is, dan is het zeker niet aan jou besteed. Om op die kar te springen moet je echt veel leren over wat virtuele munten zijn, en wat je er mee kan doen, op welke manier. De mensen die daar geld mee verdienen, dat zijn mensen die rekenen op mensen als U, die er gegarandeerd geld mee verliezen. Als je dan ook nog aanbevelingen krijgt via Facebook ! Waarom denk je dat iemand je aanraad om iets te kopen. Als het zo goed was, dan zou ik het zelf kopen en het juist NIET aanraden. Raadpleeg je eigen bank persoonlijk, en wees zelfs met hun advies extra voorzichtig!

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste, afgelopen 19/11/2020 heeft het FSMA haar lijst van verdachte websites bijgewerkt. De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor aanbieders als Bitcoin Era en 65capitalmarkets. 

De platforms werken vaak met nepadvertenties op sociale media, waarin een bekend persoon het heeft over een methode of project om snel rijk te worden. Wie doorklikt en contactgegevens invult, wordt meestal al snel opgebeld met een concreet belegginsvoorstel. 

Deze platforms gaan hierbij erg agressief te werk. De oplichters proberen slachtoffers zelfs te overtuigen hun computer vanop afstand te laten ‘overnemen’ om zo bepaalde overschrijvingen te doen. De oplichters proberen slachtoffers bovendien te overtuigen om steeds grotere sommen te beleggen. Een gewaarschuwd man ... Twijfel niet om ons te contacten mocht je nog bijkomende vragen hebben op het n° 02 542 33 51 (elke werkdag tot 16u), mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/10/2020

Hier hetzelfde probleem. Ik kan inloggen maar nergens gebruik van maken. Ik kan bvb geen volledige artikels of testresultaten zien, ik word bezien als een niet-lid. Ook de app werkt niet.
Benny Cox.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2020
, Gereageerd:

Beste Benny, idem hier. Als je vanuit een mail van test-aankoop een link naar de website gebruikt kan je wel overal aan, zo doe ik het, niet erg handig, maar het is dat of niks. Gr Vera

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste abonnees, soms kan het inderdaad zijn dat onze site je niet of niet langer herkent als abonnee, waarvoor onze excuses. Dit probleem kan echter opgelost worden en wel door onze abonnementendienst. Mijn collega's kunnen dan nagaan waaraan dit ligt, geef hen gerust een belletje op het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (Maandag tot donderdag : 9u tot 12u30 / 13u tot 17u; vrijdag tot 16u). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/10/2020

een vraag ivm de voucher die vele reizigers kregen naar aanleiding van de coronapandemie:
Is het nog altijd zo dat zij, die voor 19 juni 2020 een voucher gekregen hebben nog altijd geen recht hebben op directe terugbetaling en een jaar moeten wachten voor deze terugbetaling. (met nog zes maanden wachttijd nadien !!)
Een alternatief zit er voor ons omwille van verscheidene redenen niet meer in.
Ik neem aan dat testaankoop dit opvolgt en wanneer er aanpassingen zouden komen ons dit laat weten.
Het zou ook aangenaam zijn om een modelbrief op te stellen om die terugbetaling te vragen ( na een jaar) zodat er weer geen discussie kan ontstaan met de al dan niet zaken die moeten vermeld worden over de reden van terugbetaling ( geen alternatief, ouderdom, ziekte, geen vertrouwen enz....)
Met dank aan An,
Mia Gladinez



Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2020

Vraag: wat als er ons gevraagd wordt om in quarantaine te gaan? Als ik goed gelezen heb dan zetten ze ons technisch werkloos maar dan verliezen we aan loon, terwijl wij ons aan de regels houden. Dan vragen ze om corona test te doen maar als we dit verschillende keren gaan moeten doen - dan moeten wij deze testen (50€) ook zelf steeds betalen?? Dank u voor hulp

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Als dat via contacttracing gebeurd moet U geen 50 € betalen , want U krijgt een code op uw smartphone of telefonisch contact . Zelf meegemaakt .

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2020
, Gereageerd:

Wij hadden geboekt via Brussels airlines op datum van 15/5/20 t/m 5/6/20 en werden reeds terugbetaald op creditcard dd eind september

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020

Waarom zijn jullie niet kritisch tegen corona tegenstrijdigheden? De waarheid komt stilaan overal boven. Bereid jullie maar al voor op een class action.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/10/2020

Hoe kan ik als betalende abonnees gebruik maken van jullie online diensten.Ludnr xxxxxxxxxxxxxxxx op naam van Dubin De Vindt

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste, sorry voor het late antwoord ! Ik heb je gegevens gewist omwille van de privacyregeling. Als je problemen ondervindt met de toegang tot onze website, bijvoorbeeld als je informatie wil opzoeken, dan raad ik je aan om ons te contacteren op het nummer 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Normaal gezien krijg je toegang tot onze website eenmaal je je geregistreerd hebt op basis van je emailadres en abonneenummer, je maakt vervolgens een paswoord aan en dan word je als abonnee herkend en heb je toegang tot de informatie die overeenkomt met je abonnement(en). Zo heb je bijvoorbeeld geen toegang tot de koopwijzer wijnen als je geen abonnement hebt op de wijngids. Als je ons wil contacteren via het contactformulier op onze site dan kan dit via de link: https://www.test-aankoop.be/contact/contacteer-ons , je hoeft dan enkel nog te klikken op de link van de betrokken dienst. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020


Beste An,

In het besef dat de consument door de wet Muylle tot voor de periode van 19 juni 2020 geen enkel verweer of recht heeft op de terugbetaling van "niet genoten" reizen, in tegenstelling met de Europese wetgeving (m.a.w. diefstal), zijn wij tot inzicht gekomen dat we enkel kunnen denken om de terugbetaling te bekomen na één jaar. Ik neem aan dat testaankoop tegen die tijd een modelbrief gaat opstellen die ik als lid van testaankoop kan gebruiken waardoor ik mijn recht op terugbetaling kan vragen, ook de terugbetaling van de reisverzekering die daar aan vast hangt en die dus ook niet dienstig is geweest. Als gewone klant is het misschien moeilijk om de details van zo'n brief te verwoorden en dat men daar dus weer moeilijk mee gaat doen. Ik neem aan dat in die brief niet "moet" vermeld worden waarom de klant de voucher niet gaat gebruiken. Vele reizigers zullen niet graag meer met dezelfde reisorganisator in zee gaan en dus zelf voor organisator gaan spelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Mia, wij zullen steeds de consumentenbelangen voorop stellen en blijven verdedigen, onze abonnees kunnen uiteraard op ons rekenen ingeval van nood, maar ook om bepaalde zaken aan te kaarten of info in te winnen. Twijfel dus vooral niet om op ons beroep te doen ! Voor reisperikelen kan je gerust het gratis nummer 080029510 bellen (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020

Alles goed en wel maar over verplaatsen met de auto, in eigen bubbel of niet, niets te vinden. Reizen doe je ook met de auto!
Vriendelijke groeten
Cl. De Groote

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/09/2020

hallo ik ben lid geworden allang en voor tablet te krigen ik heb tot nu niks gekregen grt ahssini mohamed

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/09/2020
, Gereageerd:

Dag Mohamed, het spijt me dat je je welkomstgeschenk nog niet ontvangen hebt ! Dat is uiteraard niet de bedoeling en je kan dit gerust melden aan mijn collega's van de abonnementendienst. Zij kunnen dit voor jou nakijken en het nodige doen. Je kan hen bereiken via het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2020

Wat mij betreft een domme beslissing om mondmaskers overal verplicht te maken. Voor de verplichting reed ik overal met de fiets naartoe, de bakker, de winkel enz.. Ik ging tevoet met de hond naar het bos, amper 500 meter van thuis. Nu gebruik ik voor alles de auto en in het bos kom ik toch niemand tegen. Goed voor het milieu dus.
Ik begrijp de verplichting op drukke plaatsen, maar het gaat te ver.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Beste Herman ,
Niemand verplicht jou om de fiets NIET te nemen . En mondmaskerplicht , Ja overal ook waar het niet druk is , het beschermt jou maar ook anderen . Natuurlijk kan je hem even onder je kin hangen in het bos als je wandelt met de hond als er niemand is . ik doe dat ook .

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/08/2020

crissisgids reeds ee week besteld maar niet ontvangen

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/09/2020
, Gereageerd:

Beste Marc, onze excuses dat je je gids nog niet ontvangen hebt. Het zou kunnen dat er inderdaad wat vertraging zit in het leveren van de gids maar dat kan ik jammer genoeg zelf niet checken. Je kan hiervoor best even onze abonnementendienst contacteren op het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/08/2020

Ik vraag mij af of het verplichten van een mondmasker wel 100% wettelijk afdwingbaar is overal zoals nu in heel de provincie Antwerpen. Indien je veilig afstand kan houden is het dragen ervan niet nodig volgens de experts. Enkel op drukke plaatsen zoals in winkelstraten en binnen heeft het wel nut. Ik moet nu wandelen met de hond of fietsen met een mondmasker op terwijl dit geen bewezen nut heeft. Wij hebben tot hiertoe altijd te richtlijnen gevolgd, we hebben zelfs altijd maar een bubbel van 4 personen gehad maar die mondmasker plicht is er over. Een tijd geleden was er geen speld tussen het hoofddoek verbod te krijgen en nu kan men mensen verplichten een mondmasker te dragen. Is dat niet in strijd met 1 of andere grondwet of een persoonlijke vrijheid ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

Beste Peggy ,

Een hoofddoek is een religieuze aangelegenheid , een mondmasker is een medische bescherming qua gezondheid . Dit is iets heel anders , daar is geen grondwet voor nodig . in een ziekenhuis- operatiekwartier is dit standard

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2020
, Gereageerd:

niet alleen de verplichting om het mondmasker te dragen, heel in het begin van de crisis was het zelfs niet opportuun om er een te dragen, je werd bijna afgeschoten indien je nog maar sprak van een mondmasker, het beschermde toch niet het was zelfs niet gezond.
We weten allemaal waarom dat toen niet nodig was, heel China droeg ze maar hier in België was het niet nodig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/07/2020

Wij hadden een app gehuurd van een Vlaamse eigenaar voor de maanden april en mei 2020 in Tenerife en betaalden hiervoor 3.100 euro.
Wegens corona konden en mochten wij niet vertrekken.
Via testaankoop gevraagd naar bemiddeling en of compensatie, geen resultaat.
Eigenaar liet via advocaat weten dat eigenaar niets hoeft terug te betalen (wettelijk) overmacht omdat app ter beschikkiing stond.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/10/2020
, Gereageerd:

allemaal gefoeffel steeds nieuwe aanbiedingen boeken betalen en de dag nadien een mail ontvangen dat uw reis terug geannuleerd is en zo blijft men altijd wachten op terugbetaling Dan ben ik al lang overleden en mijn geld verdwijnd in hun zakken Wij zijn de slachtoffers van alles