Dossier

10 tips wanneer je een fitnessabonnement afsluit

10 januari 2020

Sinds 2016 bestaat er een gedragscode voor fitnessclubs. Toch blijven conflicten tussen clubs en leden vaak voorkomen en meestal trekken de clubs aan het langste eind. Elk jaar ontvangen we dan ook honderden klachten. Voordat je lid wordt, lees je beter even onze tien tips.

De klachten gaan altijd over dezelfde problemen: fitnessclubs weigeren een abonnement te annuleren als een lid ernstig ziek wordt, ze verlengen een abonnement stilzwijgend, ze wijzigen de voorwaarden van het abonnement zonder verwittiging …

Om deze toestanden te vermijden, stelde toenmalig minister van Consumentenzaken Kris Peeters in 2016 een gedragscode op in samenwerking met de Belgische Federatie voor de Fitness- en de Wellnessindustrie. Ruim drie jaar later zijn de resultaten nogal middelmatig. Omdat de gedragscode niet verplicht is, wordt hij niet door alle fitnesscentra gevolgd. En al zeggen sommige clubs dat ze de code respecteren, hun contracten bevatten vaak nog problematische clausules. Intussen wordt er te weinig gecontroleerd en wordt niet-naleving van de code zelden of nooit bestraft.

Kortom, je doet er goed aan het contract met een loep te bekijken voordat je tekent. Wat de medewerkers van de club ook hebben gezegd of beloofd, alleen het contract telt wanneer er een geschil ontstaat.

10 tips om problemen met je fitnessclub te vermijden

  1. Doe de test voordat je je inschrijft. De meeste centra bieden de mogelijkheid om hun faciliteiten eerst eens uit te proberen. Grijp die kans. Zo kun je beter inschatten of de club voldoet aan de verwachtingen.
  2. Vraag of de club de gedragscode volgt. Het is geen waterdichte garantie, maar als er zich problemen voordoen, kun je daarop terugvallen.
  3. Vraag uitleg over de prijzen. De club moet een gedetailleerde prijslijst kunnen tonen, maar sommige “vergeten” om het inschrijvingsgeld te vermelden.
  4. Neem de tijd om de algemene voorwaarden te lezen. Vraag of je de voorwaarden op je gemak thuis kunt nalezen, waar de verkoper je niet kan beïnvloeden.
  5. Check de duur van de overeenkomst en de voorwaarden om haar te beëindigen of op te schorten. Wat is de minimumduur voordat je kunt opzeggen, welke redenen worden aanvaard voor een voortijdige verbreking (bv. ziekte) en onder welke voorwaarden? Je kunt altijd onderhandelen met het fitnesscentrum, maar laat de uitkomst schriftelijk bevestigen in twee exemplaren.
  6. Kijk goed of er een clausule in staat waarmee de fitnessclub je abonnement stilzwijgend mag verlengen en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. Deze clausule moet goed zichtbaar zijn, maar dat is zelden het geval. Het is dus mogelijk dat je abonnement automatisch wordt verlengd met een jaar, terwijl je al een tijdje was gestopt met fitnessen en het abonnement bent vergeten.
  7. Check of het contract een clausule bevat waarmee de fitnessclub de voorwaarden (bv. openingsuren) mag veranderen zonder je in te lichten en zonder je de mogelijkheid te bieden om het contract om deze reden kosteloos te verbreken. Kijk welke elementen essentieel voor jou zijn (bv. toegangsuren tegen een lagere prijs of een specifieke cursus) en bedenk of je je lidmaatschap in vraag zou stellen als deze elementen zouden worden gewijzigd of geschrapt.
  8. Betaal niet via een domiciliëring als je dat niet wilt. De fitnessclub kan je er niet toe verplichten. Ze kan wel een korting geven aan leden die via een domiciliëring betalen. Aan jou de keuze.
  9. Als je betaalt via domiciliëring, check dan elke maand of het juiste bedrag van je rekening is gehaald.
  10. Als je een contract tekent, eis dan een kopie die door de club is ondertekend.

Heb je een probleem met je fitnessclub?

Aarzel niet om het probleem aan te kaarten in de klachtenbox.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Rechten als consument  van onze community Familie & vrije tijd .

2 reacties

User name
JAN DE SMET
05/10/2019

Ben reeds vier jaar lid van fitness aan de tragel in Aalst , en heb nog geen negatieve ervaringen. De uitbater van deze site neemt steeds de goede beslissingen zo is mijn abbonement aangepast aan de concurrentie en betaal ik nu een heel pak minder. Voel me hier goed en er valt steeds te praten bij veranderingen wat ik zeer aprecieer ook zijn er de kleine attentie's er wordt geluisterd naar de klanten .
Ik vindt dat ook positieve ervaringen mogen worden gemeld.

User name
L. DECOCK
15/11/2019

Meer dan 40 jaar ononderbroken lid van FITNESS CENTER EEKLO. Nu buiten gesmeten voor zie oa klachtenbox 30.9.19 via link www.test-aankoop.be/.../uw-klacht (weigering gedurende 9 maand tot invullen attest sportvoordeel en verstrekken lidkaart + vele verwijten + .... Maar geen ernstige redenen!).
Je hebt er GEEN contract, je betaalt een periode en als je niet meer komt is dit voor hen pure winst en wordt dit niet opgeschort (ook NIET met medisch attest na bv operatie), als ze je buitensteken (ja, ik was er niet de enige in al die jaren zonder ernstige reden maar uit zijn frustratie) kan je het saldo op je buik schrijven.
Als klant heb je hier toch ook rechten!
Graag actie Test-Aankoop tegen zulke wanpraktijken.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies