Dossier

Dit moet u weten voordat u op soldenjacht gaat...

21 december 2016
solden

21 december 2016

Zowel in de winter als in de zomer worden ons tijdens de solden interessante koopjes gegarandeerd. In principe! Want om optimaal van uw aankopen te genieten, doet u er goed aan waakzaam te blijven om eventuele trucjes van de verkopers in de gaten te houden.

Vragen of problemen in verband met de koopjesperiode?

  • Hebt u gemerkt dat een winkel werkt met valse solden? Formuleer uw klacht  via onze online klachtenmodule of bel ons op 02 892 37 05, en help ook andere gebruikers door uw informatie te delen via de commentaarmogelijkheid onderaan deze pagina.
  • U vertrekt naar het buitenland? Pik de solden mee op uw bestemming dankzij de gratis gids van het ECC
  • Deel vanaf 2 januari uw ervaringen met de solden op onze Facebookpagina.

Geen referentieprijs meer

In het verleden voorzag de wet op de handelspraktijken en de bescherming van de consumenten dat de verkoper geen prijsvermindering kon aankondigen wanneer de nieuwe prijs lager was dan de "referentieprijs". Deze referentieprijs werd gedefinieerd als de laagste prijs die toegepast werd gedurende de maand die voorafging aan de eerste dag waarop de nieuwe prijs aangekondigd werd.

In juli 2014 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie geoordeeld dat een dergelijke maatregel te streng was. De notie van referentieprijs bestaat dus niet langer. Er blijft enkel een algemeen verbod gelden op het bedriegen van de consument betreffende de prijs, zijn berekeningswijze, of het bestaan van een specifiek voordeel dat aan deze prijs gebonden is. Resultaat: de situatie is chaotisch! Hoe kan zonder duidelijk gedefinieerde referentieprijs gecontroleerd worden of een korting wel degelijk toegepast werd? Of hoe kan gecheckt worden of de handelaar, enkele dagen voor de aankondiging van een (valse) promotie, zijn prijzen niet verhoogd heeft? Elke situatie moet voortaan per geval geëvalueerd worden om te bepalen of de promotie bedrieglijk is of niet.

Valse solden: opgelet!

Een vorige enquête heeft onthuld dat huishoudelektro- en meubelzaken, meer dan andere winkels, de gevaarlijke neiging hebben om de prijs eerst te verhogen om daarna een korting toe te staan. Resultaat: de uiteindelijke prijs is even hoog als de basisprijs.

Waakzaamheid is dus meer dan noodzakelijk. Het terrein verkennen vóór de solden om de toepasselijke prijs te controleren, de prijzen online checken, niet aarzelen om de prijs te bekijken die zich onder het nieuwe prijskaartje bevindt… Deze verstandige tips zullen u wellicht in staat stellen de oplichterspraktijken te beperken. Als u vaststelt dat de prijs die vermeld staat op het nieuwe etiket hoger is dan de prijs eronder, vraag dan aan de verkoper om de korting op de laagste prijs toe te passen. 

Aarzel niet om klacht in te dienen als u denkt bedrogen te zijn. Dat kunt u doen via onze online klachtenmodule of bij de Economische Inspectie.

Vóór de solden

De wintersolden starten begin januari en de zomersolden begin juli. Ze worden voorafgegaan door een wachttijd die een maand duurt. Een periode waarin de winkels geen kortingen kunnen aankondigen, althans wat de kleding, de schoenen en de lederwaren betreft.

De wet staat echter toe dat er tijdens de wachttijd uitverkopen of andere commerciële acties georganiseerd worden. Tijdens deze acties zijn prijsverminderingen toegelaten. Het is gewoon verboden om ze "solden" te noemen. De laatste jaren dook de praktijk van de gezamenlijke aanbiedingen op: kort voor de officiële soldenperiode bieden talrijke handelaars artikelen aan tegen verlaagde prijs, op voorwaarde dat u er minstens twee koopt.

Garantie, ruilen, retourneren…

Ongeacht of het artikel gesoldeerd is of niet, u hebt steeds recht op de wettelijke waarborg van twee jaar. Als een verkoper beweert dat dit niet het geval is, houdt hij u aan het lijntje.

Een kledingstuk dat tijdens de solden gekocht wordt tegen 250 € i.p.v. 400 € moet u eenzelfde gebruik garanderen. Als het artikel een gebrek vertoont, zoals bijv. een rits die na 14 dagen niet meer sluit, mag de verkoper niet weigeren om de garantie toe te passen met het argument dat u het tijdens de solden tegen een weggeefprijs gekocht heeft.

Een verkoper mag echter wel weigeren om een gesoldeerd artikel in te wisselen of terug te nemen, gewoon omdat het u niet bevalt. Zelfs voor een niet-gesoldeerd artikel is hij wettelijk niet verplicht om een uitwisseling te aanvaarden. Het betreft een louter commercieel gebaar. Maar als dit gebaar in normale omstandigheden algemeen toegepast wordt, ziet de verkoper hier in de soldenperiode vaak van af.

Valse solden gezien? Deel uw ervaringen!