Antwoord van expert

Moet ik onderzoekskosten betalen voor de herstelling van een toestel onder garantie?

06 januari 2021
Natacha Dierickx

Een verkoper mag na de eerste zes maanden onderzoekskosten in rekening brengen als jij niet kunt aantonen dat het gebrek reeds bij de levering bestond. Dat ondervond ons lid Natacha Dierickx.

Natacha Dierickx (foto) uit Tervuren: “Wij kochten voor onze dochter een laptop van Acer bij Coolblue. Een goede zeven maanden later brak een toets af van het toetsenbord. De laptopshop stuurde het toestel terug voor herstelling. Maar blijkbaar valt dat probleem niet onder de garantie en zou de herstelling € 75 kosten. Als we dat niet willen betalen, moeten we alsnog € 39,95 ophoesten voor onderzoekskosten. Hadden we dat allemaal vooraf geweten, dan hadden we de laptop niet binnengebracht.”

Het antwoord van onze expert 

Wij gaan niet akkoord met de redenering aan de basis. Een toetsenbord is onlosmakelijk verbonden met het toestel. Als er een toets afbreekt, valt dat dus onder de wettelijke garantie. De wet sluit geen enkel gebrek uit, tenzij het te wijten is aan een normale slijtage (bv. batterijen in een zaklamp of een fietslicht). 

De wettelijke garantie houdt in dat de verkoper alle kosten voor de herstelling, de vervanging en ook de levering en de terugzending op zich moet nemen. Hij mag geen bestek- of diagnosekosten aanrekenen, tenzij hij kan bewijzen dat het gebrek het gevolg is van een verkeerd gebruik. 

Nu, zelfs al zou de verkoper uiteindelijk toegeven dat de afgebroken toets gedekt is door de wettelijke garantie, dat zou nog niet betekenen dat hij ook bereid zou zijn om de garantie toe te passen en de herstelling gratis uit te voeren. Hij kan daar makkelijk onderuit doordat de toets pas na de eerste zes maanden is afgebroken. En dan volstaat het niet om het defect aan te tonen om de wettelijke garantie te kunnen inroepen. Je moet kunnen bewijzen dat het gebrek reeds in de kiem bestond bij de levering (lees: dat het om een fabrieksfout gaat). De kans is groot dat de verkoper zal schermen met het argument van verkeerd gebruik, en dan sta je in de praktijk heel zwak. Zonder expertise is het bijna onmogelijk om dat te ontkrachten, en zo’n expertise kost ook nog eens handenvol geld.

Als je je toestel wilt terugzien, vrezen we dat je de € 39,95 zult moeten betalen. Een verkoper mag na de eerste zes maanden wel degelijk onderzoekskosten in rekening brengen als jij niet kunt aantonen dat het gebrek reeds bij de levering bestond. Je kunt eventueel online een klacht indienen via meldpunt.belgie.be van de FOD Economie. Dat kan nuttig zijn indien zou blijken dat de bewuste verkoper systematisch de garantie weigert. Het is bijzonder jammer dat de verkoper je niet van meet af aan duidelijk heeft gemaakt welke de mogelijke kosten waren, zodat je zelf kon beslissen of je de laptop afgaf of niet.

Een probleem? Wij kunnen je helpen