laatst gewijzigd op: 30/07/2021

ontkalker / waterverzachter

Ik ben van plan mij volgend jaar een waterverzachter aan te schaffen.
Graag had ik geweten welke ik het beste zou gebruiken.
Prijs / kwaliteit verhouding.
zijn er ook merken die ik absoluut niet mag nemen?
Graag hoor ik jullie ervaringen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

115 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021

Beste mijnheer De Ridder, beste lezer,

U verwoordt perfect wat ik ook heb beleefd met Aquacare-Kinetico.
Blijf er weg beste lezer als je zou overwegen met Kinetico-Aquacre in zee te gaan.

Mvg
Frans Felix

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/07/2021
Nuttig

Ik heb eens gekeken bij Minimax. Maar de scores van waterhardheid die zij opgeven per gemeente verschillen sterk met die van de Watergroep. Zijn dat geen bedrieglijke praktijken om te doen kopen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021
, Gereageerd:

Beste Jozef, ik heb daarstraks je vraag die je ons ook toestuurde via het contactformulier op onze site alvast intern doorgegeven aan de experten van onze betrokken dienst. Zodra ik van onze experten een antwoord ontvang, stuur ik het door naar je emailadres. Als je denkt van slachtoffer te zijn van misleiding of bedrog kan je dit ook gerust melden aan de FOD economie via hun centrale meldpunt die dan de zaak verder zullen uitspitten:  https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/06/2021

Beste,
In ons gebouw, mede-eigenaarschap van 4 apartementen, is in 2016 een Aquabion, antikalksysteem met zinkanode geplaatst. Ik heb altijd de indruk gehad dat dit behoorlijk werkte. De laatste maanden dachten we eraan dat het misschien nodig is om de zink-anode te vervangen. Ik las nu recent in jullie uitgave van december 2019 dat Aquabion qua doeltreffendheid 'slecht' scoort. Ik zocht verder naar andere testresultaten maar als een testopstelling al niet behoorlijk is (vb: ondersteboven gemonteerd op de ingang van een waterverwarmer bovenaan) dan kan ik ook niet vertrouwen op de resultaten. Ik wil graag vertrouwen op testaankoop maar ik vind bij jullie ook niets terug van de testopstelling. Daarentegen bracht mijn zoektocht op internet mij wel bij volgend onderzoek: www.researchgate.net/.../225517551_Magnetic_water_treatment . Dit laat toch een zeer positief resultaat zien voor dit soort antikalk systeem. Kan ik dit onderzoek vertrouwen?
Bedankt om de klaarheid te scheppen!
Wim Verheyen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/03/2021

Graag bevindingen over Natec, alternatief voor ontharders met zout, maakt gebruik van magneten en sinds 1987 op Batibouw

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2021

OPGELET voor de bedriegers van Aquacare Kinetico!

Ik ga in “het kort” mijn verhaal even doen. Ik bezit een waterontkalker type twintec van Aquacare Kinetico. Ik heb deze 10 jaar geleden gekocht met een onderhoudscontract. Dit contract dekt alle kosten
Van onderhoud en herstellingen.

Mijn toestel is 1 jaar geleden stuk gegaan. Ik heb Aquacare / Kinetico hierover gecontacteerd.
Tot mijn grote verbazing was het toestel niet herstelbaar…. Een rare diagnose aan de telefoon…
. Ze hebben me meerdere keren aan de telefoon geprobeerd een nieuw / revisie (?) toestel te doen kopen. Ik heb hen gemeld dat ze eerst moesten komen kijken omdat ik wel degelijk over een onderhoudscontract beschik en dat ze hiervoor een oplossing moesten aanbieden.

Ettelijke weken later is een technieker van Aquacare / Kinetico komen kijken. Zijn diagnose… dit toestel kunnen we niet meer maken aangezien er AL ETTELIJKE JAREN geen wisselstukken beschikbaar zijn… Het enigste wat de technieker kon doen, was ons een nieuw toestel verkopen… De diagnose van de defecte onderdelen was dan ook nog eens de verkeerde. Er waren beduidend meer onderdelen versleten door nalatig onderhoud van Aquacare / Kinetico. Ik heb opnieuw met Aquacare / Kinetico contact opgenomen…. Ik betaal 10 jaar voor een onderhoudscontract maar als het toestel defect gaat, zijn er geen onderdelen… Ik heb 10 jaar betaald voor een onderhoudscontract waarbij er geen enkele keer 1 slijtagestuk vervangen is… Aquacare / Kinetico heeft dus gedurende 10 jaar onrechtmatig 63 euro per kwartaal van mij ontvangen om NIKS maar dan ook NIKS te doen...

Uiteindelijk ben ik bij Halutec uitgekomen. Een bedrijf in Wallonië. Zij zijn de oorspronkelijke verdeler van de Twintec toestellen. Aquacare / Kinetico kocht alle wisselstukken bij hen in het verleden. Volgens Halutec zijn de wisselstukken nog steeds beschikbaar maar wil Aquacare / Kinetico ze niet meer op stock nemen. Er is dus geen enkele reden om een nieuw toestel aan te schaffen. Bijkomende laat Halutec mij weten dat een onderhoudscontract helemaal NIET nodig is voor dit type toestel. Deze toestellen zijn eigenlijk onderhoudsvrij.
Bij Halutec leveren ze zouttabletten op vraag van de klant en dan doen ze in 1 keer een check of er slijtagestukken vervangen moeten worden. Halutec heeft mijn toestel nagekeken en wat blijkt… er was NOOIT 1 slijtageonderdeel op 10 jaar tijd aan mijn toestel vervangen! Mijn toestel is uiteindelijk hersteld voor 362 euro…

Ik heb Aquacare / Kinetico hiermee geconfronteerd. Zij waren niet op de hoogte dat dit type toestel onderhoudsvrij is. Ze zeggen dat ze wel degelijk (tegen bijbetaling) zouttabletten zijn komen leveren. Dit kwam op een 70 tal euro’s. Dit klopt wel degelijk. Ze waren telkens 30 minuten aanwezig en hiervoor hebben ze zouttabletten geleverd, het toestel laten naspoelen (dit duurt even) en alles geregistreerd.
Ze hebben echter nooit 1 slijtageonderdeel vervangen. Ze lieten me weten dat ze enkel slijtagestukken vervangen als het toestel defect gaat!? Kan je u het beeld vormen…. Je hebt een onderhoudscontract op je auto en enkel als deze in panne valt gaan ze kijken voor de herstellingen… Is het niet de bedoeling deze preventief te vervangen VOORDAT een auto in panne valt?? Bijkomend was hun diagnose compleet verkeerd… Er was wel meer kapot door het nalatige onderhoud van Aquacare / Kinetico.

Ondertussen werkt mijn toestel terug 100% zoals het hoort. Ik ben nu ongeveer 1 jaar in gesprek met Aquacare / Kinetico. Ze zijn werkelijk specialist in het afwimpelen van ontevreden klanten. Ze bieden werkelijk 0,0 service. Ofwel mailen ze niet terug, is men aan telefoon niet beschikbaar, moeten ze het nakijken, wachten ze op iemand die ziek is,… Ze schuiven ook steeds elke vorm van verantwoordelijkheid van zich af. Als je even googelt kan je direct meerdere gedupeerden vinden…

Om iedereen even te waarschuwen. Heb je ooit een twintec toestel aangekocht bij Aquacare / Kinetico, doe dan het volgende:
- Zet ONMIDDELLIJK uw onderhoudscontract stop – ze doen geen onderhoud, geen herstellingen en ontvangen enkel geld tot uw toestel defect gaat. Je gooit gewoonweg geld weg aangezien dit type toestel zo goed als onderhoudsvrij is en ze hebben toch GEEN wisselstukken
- Laat je niet vangen dat uw toestel onherstelbaar beschadigd is.
- Zoek je een betrouwbare hersteller van uw toestel, contacteer dan Halutec. Het bedrijf is dan gevestigd in Wallonië maar ze zijn er perfect 2 talig. Bijkomend komen ze sneller herstellingen uitvoeren en kennen ze een goede service.
- De zouttabletten koop je bij Aquacare/KInetico aan ongeveer 70 euro per levering. Deze kan je echter perfect zelf aanschaffen bij elke doe het zelf zaak genre Hubo, Gamma, Brico. Een zak van 25 kilogram kost je dan 8 euro… De tabletten hebben dan wel een andere vorm maar ze zijn minstens even doeltreffend.
- Ik zou Aquacare / Kinetico sowieso confronteren met alle bewijzen. Hou mails en telefoongesprekken goed bij. En geef het dossier uit handen aan uw rechtsbijstand. Met Aquacare / Kinetico onderhandelen heeft weinig tot geen zin. Het blijft een nodeloos pingpongspelletje dat ze spelen en ze nemen hun verantwoordelijkheid NIET op.

In Mijn persoonlijke situatie is mijn rechtsbijstand momenteel een dagvaarding aan het opmaken. Ze gaan Aquacare / Kinetico aansprakelijk stellen zodat dergelijke bedriegers hopelijk 2 keer nadenken voordat ze nog eens klanten in het zak zetten. To be continued…


Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021
, Gereageerd:

Wat een verhaal! En laat het nu zo zijn dat ik net hetzelfde aan de hand heb. Mijn eerste toestel van Aquacare werd 10 jaar geleden vervangen door een ander. Niet te herstellen na 10 jaar. Nu, 10 jaar later, opnieuw hetzelfde. De man komt, kijkt het toestel zelfs niet na en zegt dat ze geen onderdelen meer hebben vanwege de overname. Ik krijg weer een prijs voor een nieuw toestel, zogezegd met commerciële aanbiedingen. Bij surfen achteraf zie ik dat andere leveranciers dezelfde condities aanbieden zelfs betere, aankoopprijs bij 3 anderen, blijkt gemiddeld € 500 goedkoper dan bij Kinetico. Ik heb hen ook mijn ongenoegen geuit dat ik reeds 20 jaar betaal voor verzekering maar geen enkele herstelling heb gehad en daarnaast ook het zout koop. Ik ben helaas een leek in de materie. Bedankt voor je tip, ik zoek even naar Halutec en moet anders uitzien naar een ander merk. Iemand een tip hiervoor?

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2021

schaf vooral geen toestel aan van AguavibesBV. Ondanks de veelbelovende reclame (een niet aflatende stroom aan "info" (lees blablabla) is het toestel waardeloos. ik heb een bestaande , verouderde maar werkende, installatie vervangen door "het ding" en kijk, na minder dan 2 maand: kalkaanslag. gedurende 30jaar geen last van gehad.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/07/2021
, Gereageerd:

Goeiedag,
Heb je met een test-kit kunnen zien of er terug meer kalk was ? Ik sta ook op het punt om zo’n AguaVibes te laten zetten maar ben nu niet meer zeker …

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021
, Gereageerd:

En ook niet die van Aqucare!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/02/2021

Heeft iemand ervaring met de water activitor van Agua Vibes?
Deze werkt enkel op elektriciteit. is deze technologie betrouwbaar en al getest?

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/02/2021
Nuttig

In 2017 een Apic aangeschaft op basis van Test Aankoop, 10 jaar garantie en onderhoud om de tweejaar gaven de doorslag. Water en zoutverbruik zijn enorm.
Nu is Apic overgenomen door WTS uit Olen. Om te blijven genieten van de garantie, 10 jaar, eisen ze nu een jaarlijks onderhoud met een quasi verdubbeling in prijs.
Kan dat zomaar ... ?
WTS reageert niet op mijn mail, met garantiebewijs in bijlage, ook niet na herrineringsmail.
Wat adviseert Test Aankoop ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021
, Gereageerd:

Katleen ,klopt niet helemaal, Apic Belgium en WTS was één en handelde vanuit De Pinte.Die is ermee gestopt in zijn klantenbestand doorverwezen naar ECOWATER systems uit Olen.Die firma reageert niet wanneer het over APIC WTS gaat ,zelf ondervonden, wanneer het over garantie gaat .... blijft het stil.Ook ik heb een APIC toestel op basis van Test Aankoop met 10 jaar garantie(???????) Ik denk 100% bedrogen te zijn met APIC!!! Succes ermee !! mvg Rik

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2021
, Gereageerd:

Beste, sorry voor het late antwoord, of hier de consumentenrechten geschonden zijn kan je best vragen aan onze juridische dienst via het nummer 02 542 34 34 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Meer info over garantie vind je in ons dossier via volgende link:  https://www.test-aankoop.be/familie-prive/consumentenrechten/dossier/garantie   ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021
Nuttig

ik ben al jaren gebruiker van een toestel van aquacare, heb dit aan gegaan tijdens een batibouw enkele jaren geleden, en waren toen de enige met een redelijk toestel van compact formaat.
Ik heb enkel van hun gratis zoutblokken gebruik gemaakt, en daarna op zoutkristallen van uit de winkel over geschakeld.
Ze proberen van in het begin, je een onderhouds contract aan te smeren, maar daar zijn enorm veel uitzonderingen op, waardoor je bijna in gelijk welk geval aan extra kosten komt, eens er defecten aan het toestel zijn ( zoals, enkel en alleen hun service en producten gebruiken ( dure producten )... de vervangstukken zijn dan ook nog eens heel duur ( duurder dan de aankoop van een nieuw toestel, moest je deels van het toestel laten vervangen )....
Zolang het werkt, werkt dit goed, en onderhoud is iedere keer correct gedaan door hun ( zonder contract welliswaar )... maar door het vele gebruik van zout, komt toch wel eens slijtage aan het toestel, zoals nu bij ons....
Ben dan ook zeer benieuw naar goede werkende en eventueel goedkopere alternatieven, maar wil wel heel zeker zijn van mijn zaak voor ik over stap op iets anders.... Dus alle info is welkom....

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2021
, Gereageerd:

Beste, via deze link kan je alvast ons dossier over waterverzachters raadplegen, het gaat wel om alternatieve systemen zonder zout: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/verwarmen-en-koelen/nieuws/waterontharders-doeltreffende-alternatieven , de andere worden niet meer getest. Mvg, ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/07/2021
, Gereageerd:
Nuttig

In uw laatste test van juli 2021 word niet gesproken over het ontkalkings-systeem van AguaVibes, genaamd Pulsed Ion Activation. Blijkbaar zijn er hier op het forum toch wel vragen over. Kun je ons hierover meer inlichtingen geven ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/07/2021
, Gereageerd:

Dag Luc, we hebben wel degelijk gemerkt dat er inderdaad binnen dit forum vragen over gesteld worden over AguaVibes, jammer genoeg hebben we het niet getest dus kunnen we geen info geven over de kwaliteit van het product. Het zal  trouwens ook niet worden in de toekomst. We verwijzen daarom graag door naar ons artikel (en ons advies) over waterverzachters zonder zout:  https://www.test-aankoop.be/woning-energie/verwarmen-en-koelen/nieuws/waterontharders-doeltreffende-alternatieven Meer info vind je ook nog in onze Test Aankoop magazines n° 647 en 639. 

Er zijn onlangs nog enkele systemen getest, een overzichtspublicatie staat nog in het Test Aankoop nummer 665 van Jul21. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

Kan er een test gebeuren van de waterontharders aangeboden op TV en op voordeel vanger er is nergens een degelijke werking van deze toestellen voorhanden de prijzen schommelen van 169.99 tot 139.99

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021

Beste , wij zijn namelijk van plan een waterverzachter of waterontharder te laten plaatsen. De enigste die hier al aan de deur is geweest is aquasensor . Ik moet zeggen wij zijn niet vertrouwd in deze sector zou er ons iemand info kunnen geven wat het beste prijs qualiteit product is Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/12/2020

Loodgieter heeft me Watts Oneflow aanbevolen als antikalksysteem. Iemand ervaring hiermee?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2020

Ik overweeg een Pugh Micromet 75 te laten installeren (toestel op basis van polyfosfaten). Iemand laat me weten dat indien men centrale verwarming heeft, de ketel (platenwisselaar) hiermee niet beschermd zou zijn, enkel de warmwatercirculatie wordt beschermd. Heeft iemand hier meer informatie over ?


Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021
, Gereageerd:

Wij hebben een Pugh 150. De waterhardheid blijft inderdaad hetzelfde als zonder waterontharder.
We merken wel veel kalkaftzet op de kranen, spoelbakken, in de koffiezet en de waterkoker.
We vervangen de filters om de 5 maanden.
Ik weet dus niet of dit toestel zijn werk doet, en twijfel dus om toch terug over te schakelen naar een klassiek, vervuilend en dure waterontharder.
Ik kijk uit naar de nieuwe testen in TA in Q2

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2020
, Gereageerd:

Wij ook, maar de 150...Hebt u al informatie?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020
, Gereageerd:

Nee jammer genoeg niet.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020
Nuttig

Voor mij dezelfde vraag,
Welke toestellen werken er effectief.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020
, Gereageerd:

Beste allemaal, onze experten laten weten dat we na maart 2019 in het nummer 647 van dec 2019 een vervolgtest mbt waterverzachters hebben gepubliceerd (Link:https://bit.ly/2VcfvI0  ). Verder werden in 2020 een aantal systemen voor de Italiaanse markt getest, alsook nog enkele voor de Belgische markt, waarover we in het tweede kwartaal van 2021 zullen publiceren. Het waren allemaal ‘alternatieve’ systemen die onze specialisten getest hebben, 

De ‘traditionele’ systemen hebben ze -om allerlei redenen- al lang niet meer getest, dus daarover kunnen we momenteel geen uitspraken doen. En een nieuwe test hiervan staat niet ingepland. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/03/2021
, Gereageerd:

Hallo, hoe kan ik de test van dec 2019 bekijken aub?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/11/2020

Iemand ervaring met de ontharder van Orion Technologies - www.orion-technologies.fr/anti-calcaire of Cosmic Light Watertransformer XXL van https://uwwaterman.be/ De beweringen klinken fantastisch maar als je vraagt om wetenschappelijke testresultaten blijf je op je honger zitten. Suggestie aanTA : kunnen jullie ook eens die 'alternatieven' testen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/11/2020

Heeft iemand ervaring met het systeem van uwwaterman.be?
uwwaterman.be/.../kalk-o-magic-standaard-waterontharder-detail
Of heeft iemand weet van testresultaten?
Klinkt te mooi om waar te zijn ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2020

Wij hebben een waterverzachter aangeschaft van Aquagroup uit Waregem en momenteel tevreden over, prijs was ook aan de gunstige kant en de installatie is ook correct gebeurd. Momenteel dus tevreden over

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/11/2020

Has anyone used Aqua sensor. Wanted to know about their services and price

www.waterverzachter-aquasensor.be/.../

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2020
, Gereageerd:

Blijkbaar is dit onder het bedrijf van aquaservice gesetteld

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/10/2020

wat denken jullie van aqua sensor

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/10/2020

Al twee jaar hebben we problemen met Aquacare (Kinetico). Drie maanden voor verloop van garantietermijn is ons toestel kapot gegaan. Ze hebben dus een revisie gedaan maar vragen veel geld voor. Al twee jaar via test aankoop heen en weer mailen! En geen beweging in de zaak.... Onanvaardbaar gewoon.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020
, Gereageerd:

Dag Sania,
Kan u mij eens contactern hiervoor aub? We hebben momenteek ongeveer hetzelfde voor..

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020
, Gereageerd:

Hoe kan ik u contacteren?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021
, Gereageerd:

sanja.frederix@telenet.be