laatst gewijzigd op: 24/05/2018

Grasmaai robots

Heb in een testaankoop nummer van 2005 een artikel gelezen waar ook automatische grasmaairobots besproken werden.

Het ging hier om de Robomow en Electrolux automow.
Heb de indruk dat die van electrolux nu verkocht wordt als Husqvarna automow.

Nu heb ik de vraag of er iemand redelijk recente ervaringen heeft met 1 van deze machines.
Wat is zoal het verschil tussen Robomow en Husqvarna die nu op de mark zijn?

Alle tips zijn welkom;

Alvast bedankt
Dave

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Je zal dan hulp kunnen vragen,

kwaliteitsantwoorden ontvangen,

en op de hoogte blijven van de nieuwigheden

Registreer je gratis

reacties

User name
dave.leen
28/07/2009

Heb ondertussen een 2 tal weken een Robomow RL350 in bruikleen.

Mijn ervaringen:
- installatie loopt zeer vlot. draad leggen volgens bijgeleverde afstandslat, test doen en draad definitief bevestigen.
- het gras is mooi gedaan, eens het programme ten einde is zijn er nergens plekken te zien die de maaier gemist heeft.

als mijn ervaringen positief blijven zal ik wellicht tegen volgende zomer zelf zulks een machine aanschaffen.

Het is trouwens een geweldig zicht om de maaier bezig te zien... ;D

User name
ed.isolde@telenet.be
09/09/2009

Ik heb zelf een rl1000 van robomow.
in één woord: SCHITTEREND

Aangekocht in mei 2009. Hij rijdt dus al zo'n 4 maand rond, en ik ben uitermate tevreden met het resultaat.
De draad leggen was wel een hels karwei, aangezien ik overal boordstenen geplaatst heb en ik wil dat de grasmaaier perfect naast de boordsteen zijn weg aflegt (1 cm nauwkeurig). Je kunt de standaardafstand met het robolineaal nemen voor betonplaten , maar dan blijft een bredere strook achter die je met de strimmer moet maaien.
De robomow maait volgens een driehoekpatroon. Hij maait VOLLEDIG AUTOMATISCH. We zijn 4 weken op vakantie geweest en ons gazon zag er prachtig uit toen we terugkwamen.
In een test van robotmaaiers las ik volgende uitspraak:
Ambroggio is de ferrari va de robotmaaiers (uitzicht en design) en de robomow is de hummer. (zwaar en degelijk)

User name
dave.leen
04/04/2010

Ondertussen is de bruikleen van de RL350 ten einde.
Gezien het grote gemak dat we hiervan mochten ervaren ben ik opzoek gegaan naar een nieuw model.

Wat me makkelijk leek was dat enkele modellen zijn uitgerust met een laadstation. Dit wil zeggen dat ze op vooraf geprogrammeerde dagen/uren vanuit hun station vertrekken, het gras afrijden en nadien terugkeren om verder op te laden.
Je kan dus idd perfect enkele weken op reis gaan en thuis komen terwijl het gazon er nog steeds mooi bij ligt. Natuurlijk is het ook zalig om te weten dat het gras wordt afgereden terwijl je zelf op het werk bent en eens je thuis komt, je rustig kan genieten van je tuin.

Aangezien onze niet al te grote tuin (250m²) ging mijn keuze uit naar de RM400. Echter bij het laatste bezoek aan de robomow website bleek er ook een City110 te koop in Makro die bijna dezelfde specificaties heeft. De zaken die er niet in zitten zijn voor ons geen must en het toestel is een 300€ goedkoper.

Zodoende zoomt er nu een Robomow City 110 rond in onze tuin. Een mooi toestel voor een schappelijke prijs (999€)

User name
fredegandus
03/05/2010

Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een ROBOMOW RL1000 geïnstalleerd. Het toestel heeft ongeveer een jaar goed gefunctioneerd, maar is sedertdien al drie maal bij de verkoper binnengebracht voor herstelling. De problemen waren : zigzaggend rijden en niet meer automatisch opladen (diverse malen). Telkens ben ik de maaier vier tot vijf weken kwijt geweest, en vermits het gras niet beseft dat de maaier weg is, ben ik verplicht het gazon manueel af te rijden (wat net niet de bedoeling is).
De verkoper is wel van goede wil, maar bezit blijkbaar niet de nodige know-how voor een degelijke herstelling, zodat het toestel steeds naar de importeur dient gebracht (die het blijkbaar ook niet goed weet). Op de vraag wat er juist defect is, kan men ook nooit een degelijk antwoord geven. Ook rechtstreeks contact met de fabrikant in Israel heeft geen enkele reactie uitgelokt - ik had minstens een verontschuldiging verwacht.
Ook heb ik de batterijen reeds na minder dan twee jaar moeten vervangen.
De huidige toestand is nu dat ik geen gebruik kan maken van de automatische functies, en dat ik de batterij steeds met de winterlader dien op te laden. Het maaien dien ik steeds manueel te starten, dus een mooi gazon na een paar weken vakantie zit er bij ons niet in.
Ik ben het nu zodanig beu dat ik het toestel niet meer binnenbreng voor herstelling - ik heb ondertussen al herstellingskosten betaald ter waarde van een kleine zelftrekker.
Kandidaat koper : verzin voor je begint - eis de nodige garanties van je verkoper als je een ROBOMOW aanschaft.

User name
king1
06/05/2010

Ben vorige week langs geweest bij een aannemer van tuinen die tevens en uitsluitend grasrobots verkoopt. Interessant is dat ik daar elk merk (Husqvarna, Ambroggio, Robomow ...) aan het werk kon zien (en horen).
Ikzelf zoek een model voor een grasopp. van max. 250m². Meest gebruiksvriendelijk (vervangen mes, hoogte instellen, kuisen onderaan) en tevens meest interessant omdat deze als enige een mes heeft dat buiten de wielbasis maait (kantjes van het grasperk dus ook mee) is de Robomow RM400. (€1299) Dit was echter ook het luidruchtigste model alhoewel de modellen van 2010 nu minder geluid produceren.
Opvallend is het bijna equivalente model Robomow city110 voor €999 (= €300 minder aub) maar enkel exclusief te koop bij Makro. Nader onderzoek echter omtrent deze city110 leert dat hij op gebied van programmatie geen startpunt kan ingeven (op afzonderlijke perken te bewerken), geen beveiliging / alarm met pincode heeft, geen autom. aanpassing van het toerental naargelang het gras langer of kort staat, de onderkuip niet dezelfde is van de RM400 én...dat in de city110 onderdelen verwerkt worden welke niet meer in de RM400 gestoken worden....
Het prijsverschil moet inderdaad ergens zitten ! Bijkomend nadeel (niet te verwaarlozen) in geval van defect = lang gaan aanschuiven in Makro, toestel moet verpakt in originele verpakking en men is het voor enkel weken kwijt; evenmin contact met een technisch onderlegd iemand.
Bij de verkoper waar ik was gaat geen enkele grasrobot de deur uit voor herstelling ! Men onderhandelt met de technieker zelf en men is zijn toestel slechts een min. tijdspanne kwijt. Desnoods mogelijkheid vervangmachine !
Ik vind deze meerkost van €300 voor een RM400 model gegrond en ga ook niet langer twijfelen denk ik omdat voor mij service achteraf even belangrijk is.
Indien iemand belangrijke tips of bijkomende info heeft graag hoor !

User name
petere
18/06/2011

Ik heb ook al meer dan een jaar zo'n City110. Werkt zeer goed.
Eén nadeel : vrij lawaaierig. Een piepend geluid. Her ergens anders gelezen dat dit komt van de overbrenging van motor naar wielen. Op de duurdere toestellen zou dit vervangen zijn door een 'stillere' oplossing.
Ik ben op zoek naar montage-instructies om de City100 uit elkaar te halen ; dan kan ik mogelijks het lawaai wegkrijgen door te smeren of zoiets. Weet iemand meer ?

User name
Herbi
18/08/2011

[Q]Re: Grasmaai robots
Ik heb ook al meer dan een jaar zo'n City110. Werkt zeer goed.
Eén nadeel : vrij lawaaierig. Een piepend geluid. Her ergens anders gelezen dat dit komt van de overbrenging van motor naar wielen. Op de duurdere toestellen zou dit vervangen zijn door een 'stillere' oplossing.
Ik ben op zoek naar montage-instructies om de City100 uit elkaar te halen ; dan kan ik mogelijks het lawaai wegkrijgen door te smeren of zoiets. Weet iemand meer ?
[/Q]

Ik zit met hetzelfde probleem, wie heeft er een oplossing ?????

User name
lBart Ingelaere
10/09/2011

Ik heb de robomow city 110 sinds 2 jaar in bezit, gekocht in de Makro. Ik was eerst zeer tevreden (het ding nam een vervelend karweitje over op een aanvaardbare wijze). Wat me steeds meer stoorde was het helse lawaai - een schril gepiep- die het toestel maakt.
OK, een gewoon grasmaaier maakt nog veel meer lawaai, maar een dergelijke robomow doet er uren over om het grasperk te maaien. Dus de lawaaihinder duurt erg lang, te lang voor mijn zenuwen en die van de buren.
Dat hoeft blijkbaar niet zo te zijn. Een andere buur kocht het Husqvarna toestel (wel twee keer zo duur) dat nauwelijks hoorbaar is.
Vandaag is het toestel stuk (na twee jaar is dit toch wel erg snel). Erg benieuwd hoe snel het toestel gerepareerd zal zijn. Blijkbaar is de producent een Israelisch bedrijf. Als het daar eerst naar toe moet, dan vrees ik dat ik best onmiddellijk een nieuw toestel koop. Mijn keuze zal rap gemaakt zijn: robots doen het voldoende goed, dus het mage een nieuwe robot zijn. Wel neem ik het degelijke, maar wel dure merk bij een verdeler die een eigen reparatiedienst heeft.

User name
Kees F
01/05/2012

Ik wil een robot maaier aanschaffen, ben mij aan het orienteren.
Kan iemand mij vertellen hoe lang deze RM400 moet maaien per week voor 250 m2.
Is dat elke dag ?? uur of een aantal keer per week een aantal uren?
Of heeft iemand ervaring met de Automower 210C, die schijnt duidelijk stiller te zijn, wat voor ons heel belangrijk is.

User name
boudewijn-rita
14/06/2014

Ik heb geen robotmaaier maar wel een buur met een Robomow die in t' begin alle 6 dagen/week 4 uur rondtoerde en dit voor een gazon van een kleine 500 vierkante meter.Echt enorm vervelend om dit uren te moeten aanhoren.Na protesteren rijd hij nog 3a4 dagen 3uur rond en dit alleen als 't niet regent en dus alleen als het goed weer is en men in de tuin zit.Nochthans woon ik in een wijk waar op 200 m van ons de trein rijd en waar ik geen last van heb en buren met af en toe luidruchtige kinderen waar ik ook totaal geen last van heb om maar te zeggen hoe vervelend dat gebrom is.Heb Test-Aankoop reeds aangesproken waarom ze dit niet duidelijker vermelden in hun test en om te vragen wat ik hier aan kan doen ,eventueel met gerechtelijke stappen.Grote vraag die ik me dan nog stel:Waarom een gazon aanleggen als men er niet aan wil werken en men dan alzo niet beter in een appartement ging wonen en de grond overlaten aan mensen die zo graag in de tuin werken? 

 

User name
dirkwave824
12/06/2016

Hallo
mijn Robomow RS 630 (zwaarste model, voor 30 are) zou dit jaar zijn vierde zomer moeten ingaan maar dat gaat niet lukken. Voor 2700 EUR/3 is dat dus een investering geweest van  900 EUR per jaar... Problemen: net na de garantie (2 jaar) (speelgoed-)lagertjes van voorste pivoteerwieltje kapot, 100 EURO voor een nieuw wieltje (lagertjes apart niet verkrijgbaar). Bij aanvang van dit grasjaar, as linksachter (plastic) breekt. Asje (waarde 5 EURO?) is niet verkrijgbaar apart, een gans nieuw achtertrein links moet worden gekocht: 120 EURO. Een maand later: idem aan de rechterkant: 120 EURO. Sedert gisteren (mijn maat is vol): hij herkent de ondergrondse kabel niet meer (ook niet op een ander terrein waar hij af en toe werd uitgeleend - is een poging om de overdreven prijs te compenseren -  en perfect werkte). Ik ook niet, die kabel is ingegroeid in het gazon; ding volledig uit elkaar gehaald, proper gemaakt, geen avance. Totale kost: 3040 EUR. De tuinwinkel waar ik dit ding kocht, raadt mij aan een ander merk te kopen. Zij zijn uit robomow gestapt wegens ontoereikende service vanuit het moederbedrijf...
Hij staat klaar voor het groot vuil.
Bezint eer ge begint?

Robomow grasrobot RS630 defect duur ervaring service problem probleem 

User name
Carolus
05/08/2016

Juni vorig jaar kocht ik een Robomow RC304, dus het kleinste model robot. We hebben maar een grasveld van ongeveer 120 m2.<div>Ons grasveld is héél vlak. Er kunnen wel enkele bobbeltjes zijn van vroegere molshopen.</div><div>We hebben alles laten installeren door iemand die daar verstand van heeft.</div><div>Deze grasmaaier is een RAMP! Het telkens laten in orde maken heeft ons al meer gekost (werkuren) dan het machine zelf.</div><div>Het zijn geen stukken, maar hij loop constant vast aan de randen van het gras, maar ook op het grasveld zelf.</div><div>Vandaag hebben we bredere wielen laten zetten. Hopelijk gaat het nu beter.</div><div>Vorige week was ineens het mes er uit gevallen. Ook weer laten herstellen!</div><div>We hebben 3 jaar garantie, maar wat heb je daaraan als het machine niet goed werkt.</div><div>Bezint eer ge begint!?</div><div>Op aanraden van een artikel in Test Aankoop hebben we dit apparaat gekocht.</div><div>In de krant (HLN) stond: Een klein of net heel groot gazon, een hobbelig terrein of één met scherpte hellingen? De nieuwste generatie robotmaaiers kan het allemaal aan."</div><div>MINI= Robomow RC304</div><div>Deze handige, kleine maaier is uitzonderlijk snel, waardoor hij minder tijd op je gazon moet doorbrengen.</div><div>Met zijn brede wielen kan hij grillige en hobbelige terreinen makkelijk aan. Staat het gras eens wat hoger, dan mail hij er turbomodus probleemloos doorheen.</div><div>Dit werkpaardje maait netjes de graskanten mee, wat extra werk spaart, enz.....</div><div>Allemaal larie dus!!</div><div>Kan iemand (Test Aankoop) mij aanraden wat ik kan doen???</div>

User name
Test-Aankoop
05/08/2016

@Carolus

Bedankt voor je eerlijke feedback. Ik stuurde je bedenkingen ondertussen door naar de specialiste die de test uitvoerde zodat we er rekening mee kunnen houden.

We raden je in ieder geval aan om een klacht in te dienen bij Robomow via onze website. Je mag hier volgende link voor gebruiken: https://www.test-aankoop.be/klagen .

Aarzel niet om even te bellen naar onze juridische dienst op het nummer 02 892 37 05 (ma-vrij van 09.00-12.30 en 13.00-16.00) voor een eerste advies. Groeten, Bert

User name
Carolus
08/08/2016

Bedankt.
Zal er werk van maken.
Ondertussen wiel afgevallen.

User name
dominique
02/10/2016

De husqvarna was een ramp voor de herstellingen meer dan 200€ per maand. Vele stukken zijn er vervangen geweest. Batterie buitenste chassis en vele voorwielen en rollagers. Na 3 jaar was het modderboard kapot. Was goed voor vervangen.
Daarna een Bosch Indigo gekocht. De eerste 3 maand perfect. Daarna standaard omruiling voor de herstelling. Dit is wel 5 maal gebeurd. Maar na 2 jaar is de waarborg verlopen. Na vele mails is het toestel terugbetaald geweest.
De oude benzine maaier voor 800m² is terug uit het stof gehaald.
Iemand een idee voor een beter toestel?

User name
johnmcbecker
22/06/2017

Husqvarna 230 acx is inderdaad ook niet feilloos: eerste jaar nieuwe interne kabel moeten laten plaasten (gelukkig nog onder garantie maar moest wel gebeuren bij 1ste onderhoud van de dealer waarbij hij nog eens 80€ bij vroeg?), na 4 jaar 2 nieuwe batterijen (180€) moeten plaatsen voor een gazon van 700m2 ondanks dit type geschikt is voor 3000m2. Vlak daarna motherbord stuk 700€. na 7ste seizoen basisplaat stuk. Robot kon basisstation niet meer vinden (kostprijs zonder plaatsing +/- 170€). Ik heb zelf de basisplaat uiteen gehaald en geconstateerd dat de antennedraad stuk is (gecorrodeerd) door vermoedelijk bij montage tijdens productie een snede in deze draad gekomen (scherpe plastic randen onderaan deze plaat) draadjes kan je zien vlak onder het laadtoestel. Zelf herstelt voor 0€. Voor zo'n degelijk merk mag dit echt niet! Als ik het door een dealer zou laten uitvoeren, zou met dit min. 170€ gekost hebben. Dit kan echt niet. Bij aankoop kost het toch redelijk (2800€) wat. Dus onderdelen zouden toch ook aanvaardbaarder mogen zijn.

Kan iemand dit ook vaststellen?

User name
JAN LAUWERS
12/10/2017

Robomow RS625, heb hem ondertussen bijna 2 jaar, vorig jaar werkte hij perfect moet ongeveer 20 are afrijden en deed dat perfect. Helaas dit jaar zijn er wel minpunten:
2 x achteras gebroken
1 x moederbord vervangen
En telefoon module , die er standaard insteekt werkt niet, evenals blue tooth die niet naar behoren werkt.
Gelukkig heb ik een goede dealer (segmow) die alles naar behoren tracht op te lossen. Want moederbedrijf laat blijkbaar steken vallen.
Maar probleempjes blijven aanhouden, stilvallen zonder enige reden, compleet wegvallen scherm, terug opnieuw opstarten...
Ik ga hem terug binnen brengen bij dealer, misschien heeft hij oplossing.

User name
Test-Aankoop
16/10/2017

Hoi, je kan er zeker ons dossier even bijhalen om na te gaan welke nu de beste zijn en waar je op dient te letten bij de aankoop van een robotmaaier. Link: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/doehetzelf-tuin/dossier/robotmaaiers Mvg, ^Bert

User name
JAN LAUWERS
20/10/2017

robomow terug van bij dealer.
Werkt weer perfect.
Alles hersteld onder garantievoorwaarden.
Deze maaier aanraden als beste koop lijkt mij een brug te ver van test aankoop.

User name
koenraad.rombaut
23/05/2018

Gelijkaardige slechte ervaringen met Robomow RS612, gekocht in 2015 bij Robocleaners. Na nog geen 2 maanden reeds defect. Door Robocleaners doorverwezen naar Robomow hersteldienst, na 3 zomermaanden is men er niet in geslaagd probleem op te lossen. Na meer dan 1 jaar miserie probleem zelf gevonden en gelukkig correcte vervangstukken ontvangen. In derde jaar alweer compleet uitvallen van toestel. Na 3 herstellingen op rij via Robocleaners, blijkt toestel na enkele weken telkens terug defect. Ondertussen is toestel nog steeds defect, is garantie vervallen en kan ik beginnen betalen voor de herstellingen. Toestel blijkt voornamelijk in voor- en najaar gewerkt te hebben en in de (warme) zomerperiode defect te zijn. Ik kan spijtig genoeg noch Robomow als merk noch Robocleaners als verkoper aanraden. Deze laatsten verschuilen zich achter de voorwaarden van Robomow.