laatst gewijzigd op: 14/01/2022

Extra kosten octa+ zonnepanelen

Ik heb een mail ontvangen dat er vanaf januari maandelijks een extra kost aangerekend wordt van 1,5€ per kVA. Deze kost is voor het herstel van het evenwicht van de zonnepanelen op het elektriciteitsnet.

Dit komt voor mij op een extra 45€ per jaar, is octa de enige die dit doet of voeren de andere energie leveranciers ook deze kosten in?

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

12 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/01/2022

Ik veronderstel dat wij daar de prosumententarief voor betalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/01/2022

Energieleverancier Octa+ rekent eenzijdig extra kost aan bij eigenaars zonnepanelen: “Misleidende informatie”
Energieleverancier Octa+ rekent eigenaars van zonnepanelen sinds begin dit jaar extra kosten aan. Het gaat in sommige gevallen zelfs tot meer dan 200 euro extra per jaar. Dat ontdekte de onderzoeksredactie van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. Klanten worden verwittigd, maar krijgen geen andere keuze. Wie weigert, moet maar een andere leverancier zoeken. Volgens de federale ombudsman gaat het om “misleidende informatie”. De economische inspectie onderzoekt de zaak.

Heel wat klanten van Octa+ kregen de afgelopen weken een brief in de bus. Vanaf 1 januari moeten ze een bijkomende kost betalen voor hun zonnepanelen. De kost hangt af van het aantal zonnepanelen en kan oplopen tot meer dan 200 euro per jaar. Octa+ voert de maatregel in bij zowel nieuwe contracten als bestaande contracten. Het gaat dus om een eenzijdige wijziging, waar klanten niets tegen in te brengen hebben.

Volgens Octa+ gaat het om zogenaamde ‘onevenwichtstarieven’. Tarieven die de energieleveranciers moeten betalen aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, om het onevenwicht op het net te herstellen. Dat onevenwicht ontstaat omdat eigenaars van zonnepanelen soms overtollige zonne-energie op het net steken, en anderzijds energie afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt. Die tarieven zijn de afgelopen maanden sterk gestegen door de hogere energieprijzen. Octa+ rekent die hogere tarieven nu rechtstreeks door aan de klanten met zonnepanelen die nog beschikken over een terugdraaiende teller.

“Dat kan niet zomaar”, reageert de federale ombudsman Energie, Eric Houtman. “Dit is misleidende informatie. Bestaande contracten mogen niet zomaar eenzijdig opengebroken worden." In een schriftelijke mededeling aan de klanten zegt Octa+ dat het “wijzigingen kan doorvoeren die veroorzaakt zijn door elementen die onafhankelijk zijn van de wil van Octa+”. Klanten die weigeren de extra kost te betalen, hebben de mogelijkheid “zich in te schrijven bij een andere energieleverancier." De economische inspectie van de Overheidsdienst Economie onderzoekt de zaak.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/01/2022

Energieleverancier Octa+ rekent eenzijdig extra kost aan bij eigenaars zonnepanelen: “Misleidende informatie”
Energieleverancier Octa+ rekent eigenaars van zonnepanelen sinds begin dit jaar extra kosten aan. Het gaat in sommige gevallen zelfs tot meer dan 200 euro extra per jaar. Dat ontdekte de onderzoeksredactie van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. Klanten worden verwittigd, maar krijgen geen andere keuze. Wie weigert, moet maar een andere leverancier zoeken. Volgens de federale ombudsman gaat het om “misleidende informatie”. De economische inspectie onderzoekt de zaak.

Heel wat klanten van Octa+ kregen de afgelopen weken een brief in de bus. Vanaf 1 januari moeten ze een bijkomende kost betalen voor hun zonnepanelen. De kost hangt af van het aantal zonnepanelen en kan oplopen tot meer dan 200 euro per jaar. Octa+ voert de maatregel in bij zowel nieuwe contracten als bestaande contracten. Het gaat dus om een eenzijdige wijziging, waar klanten niets tegen in te brengen hebben.

Volgens Octa+ gaat het om zogenaamde ‘onevenwichtstarieven’. Tarieven die de energieleveranciers moeten betalen aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, om het onevenwicht op het net te herstellen. Dat onevenwicht ontstaat omdat eigenaars van zonnepanelen soms overtollige zonne-energie op het net steken, en anderzijds energie afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt. Die tarieven zijn de afgelopen maanden sterk gestegen door de hogere energieprijzen. Octa+ rekent die hogere tarieven nu rechtstreeks door aan de klanten met zonnepanelen die nog beschikken over een terugdraaiende teller.

“Dat kan niet zomaar”, reageert de federale ombudsman Energie, Eric Houtman. “Dit is misleidende informatie. Bestaande contracten mogen niet zomaar eenzijdig opengebroken worden." In een schriftelijke mededeling aan de klanten zegt Octa+ dat het “wijzigingen kan doorvoeren die veroorzaakt zijn door elementen die onafhankelijk zijn van de wil van Octa+”. Klanten die weigeren de extra kost te betalen, hebben de mogelijkheid “zich in te schrijven bij een andere energieleverancier." De economische inspectie van de Overheidsdienst Economie onderzoekt de zaak.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2022

www.octaplus.be/.../zwaardere-belasting-van-het-transmissienet
Dit is de link waarin de uitleg van Octa te lezen is.
Voor wie is deze extra vergoeding van toepassing?

Alle klanten in Vlaanderen met zonnepanelen en een mechanische meter.
Alle klanten in Wallonië met zonnepanelen met eender welk metertype.
Deze forfaitaire vergoeding bedraagt 1.5 € excl. btw per maand en per kilovoltampère (kVA) en zal worden toegevoegd op je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer. Klanten met en digitale meter die betaald worden voor het injecteren op het net en dus ook zorgen voor dat evenwicht en bovendien ook geen prosumenten tarief betalen betalen deze extra kosten dus niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2022

www.octaplus.be/.../zwaardere-belasting-van-het-transmissienet
Dit is de link waarin de uitleg van Octa te lezen is.
Voor wie is deze extra vergoeding van toepassing?

Alle klanten in Vlaanderen met zonnepanelen en een mechanische meter.
Alle klanten in Wallonië met zonnepanelen met eender welk metertype.
Deze forfaitaire vergoeding bedraagt 1.5 € excl. btw per maand en per kilovoltampère (kVA) en zal worden toegevoegd op je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer. Klanten met en digitale meter die betaald worden voor het injecteren op het net en dus ook zorgen voor dat evenwicht en bovendien ook geen prosumenten tarief betalen betalen deze extra kosten dus niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2022

Volgens de website van octa+ zelf zou dit een verplichting zijn van Elia, van toepassing voor alle zonnepaneel eigenaars met een mechanische meter in Vlaanderen.
Ik vermoed dat dit dus gaat gelden voor alle leveranciers.
Zou Testaankoop dit een keer kunnen nakijken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2022

Ik heb dezelfde mail ook gekregen op 30/12/21: vanaf 01/01/22 zal een extra vergoeding voor eigenaars van zonnepanelen aangerekend worden. Als je niet akkoord bent, verander dan van leverancier (momenteel is het echter niet echt de beste moment om te veranderen denk ik).
Zij spreken in hun mail van een 'verplichting', maar zeggen er niet bij van wie die verplichting uit gaat (octa+ zelf, netverdeler, overheid, ...?)
De extra kost komt voor mijn installatie (5.2KW omvormers) uit op een 113€/j incl BTW (1.5€x5.2kWX12mX1.21), dit is toch weer ong 10€/m extra!
Ik hoop dat Testaankoop dit allemaal eens goed onder de loupe neemt:
- Is dit echt een verplichting van buiten octa+?
- Is dit ook zo bij de andere energie leveranciers?
- Is een mailtje daags voordien voldoende als melding van de bijkomende kost?
- Waarom 1.5€/KW?
- ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2022

Ik heb dezelfde mail ontvangen en wanneer je niet akkoord gaat moet je maar van leverancier veranderen . Ik heb een gedacht dat ze van klanten met zonnepanelen met terugdraaiende teller vanaf willen

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/01/2022

Bernadette Theuwissen

Ik heb dezelfde email ontvangen. Op basis van de informatie is het me zelfs als leek niet duidelijk hoe ik de meer kost kan berekenen. Kan iemand mij dat verduidelijken? Ik heb een chat bericht gestuurd naar de klantendienst en wacht op hun antwoord.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/01/2022
, Gereageerd:

Heb dezelfde mail ontvangen. Volgens mij gaat het over de grote van de omvormer, 1,5 euro per kva geeft bij een omvormer van 3kva 1,5x3=4.5 euro excl BTW( per maand)

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/01/2022

Zit in dezelfde situatie. Voor mij 126 euro excl BTW per jaar.
Het lijkt me niet aanvaardbaar dat ze deze kostverhoging 1dag ! op voorhand per mail melden.
Heb de vraag via Testaankoop formulier gesteld. Voorlopig nog geen antwoord.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2022

Ook ik heb zo een mail ontvangen. Mijn contract loopt tot juli 2022. Van leveranciers is op dit moment heel slecht midden in de winter. Kan dit zo maar.