laatst gewijzigd op: 30/11/2021

Een stortvloed aan klachten over energiefacturen: reageer!

Een afrekening waarbij je bijna € 7 000 moet ophoesten. Het tart alle verbeelding. Nochtans is dat een van de klachten die wij in onze klachtenbox hebben binnengekregen. We zetten de puntjes op de i en vertellen hoe je je zaak het best verdedigt.

Lees meer : https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/een-stortvloed-aan-klachten-over-energiefacturen

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

16 reacties

sorteer op :
Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/11/2021
Nuttig



Online niet mogelijk om over te stappen naar een andere energieleverancier via mijnenergie.be.
Zijn dit weer nieuwe trucjes van de foor
vervaldatum huidige contract 1/1/2022
Niet mogelijk om een nieuw aansluiting online aan te vragen tot maandag 6 december.

Luminus en alle andere spelers in de energiesector (leveranciers, netbeheerders, …) in de energiesector schakelen over naar een nieuw beheerssysteem voor klantgegevens.

Daardoor is de online verwerking voor nieuwe aansluitingen in deze periode niet beschikbaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/11/2021
, Gereageerd:

Dag Rudy, het is inderdaad zo dat de invoering van het nieuwe centrale dataplatform, dat de energiemarkt vanaf november in gebruik neemt en een betere data-uitwisseling tussen marktspelers mogelijk moet maken, tevens nieuwe mogelijkheden zou moeten bieden. Volgens Atrias, de dochteronderneming van de Belgische distributienetbeheerders, kan het nieuwe centrale systeem een hoger volume aan data aan en kunnen toekomstige evoluties sneller ontwikkeld worden. 

Dergelijke ingreep gaat gepaard met een downtime van heel wat systemen gedurende een transitieperiode in november. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/11/2021

Beste waarom kan ik geen klacht indienen via jullie bij de Vlaamse energieleverancier?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/11/2021
, Gereageerd:

Omdat ze niet durven, of niks zinnigs kunnen argumenteren, testaankoop is niemand bang van, dat zie je aan de overwinningen... Sabena, laat me niet lachen, ging zonder jullie ook wel

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

Hoi, normaal gezien zou dat moeten lukken! Er zijn ons geen problemen bekend om een klacht in te dienen bij hen. Kan je het nog eens proberen? Mag ik je vragen om ons een mail te sturen indien het niet zou lukken, dan kunnen we nakijken waar het probleem precies ligt. ^Bertrand

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/10/2021
Nuttig

Van 182euro pm naar 275euro pm.dit is echt absurd.vragen niet of we dat kunnen betalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/10/2021
, Gereageerd:

Hallo, als je een energiecontract met een variabel tarief hebt zouden we nog enigszins kunnen begrijpen dat je de voorschotten verhoogt, uit voorzorg. Als je je in die situatie bevindt, vinden sommige leveranciers zoals Lampiris zelfs dat het beter is om de voorschotten met 30 tot 50 % te verhogen. Maar het initiatief daartoe zou volgens ons bij de consument moeten liggen. Als je niet akkoord gaat met die verhoging, kan je ze proberen af te zwakken. Wij vinden dat de verhoging van de voorschotten en de bepaling van het bedrag ervan aan het oordeel van de klanten zouden moeten worden overgelaten. Uiteindelijk zijn zij het best geplaatst om hun eigen financiële toestand in te schatten en te oordelen over de kansen op een meer of minder aanzienlijke verhoging. Je kan hiervoor ook klacht indienen via onze klachtenbox om je rechten te doen gelden: https://www.test-aankoop.be/klagen , vooral mocht je van een vast tarief genieten en je contract nog niet ten einde loopt; zien wij geen reden voor een verhoging van je voorschotten. 

Daarnaast bestaat de enige oplossing erin om van leverancier te veranderen, voor zover je dan een goed alternatief vindt. Doe gerust een simulatie in onze neutrale energievergelijker op basis van je jaarverbruik: https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/11/2021
, Gereageerd:

In september krijg ik bericht van de Vlaamse Energieleverancier dat mijn maandelijks voorschot zou verhogen van 66 naar 172 euro, omwille van de stijgende gasprijs. Ik stap over naar Engie met een vast contract voor één jaar, voorschot is 89 euro. Nu krijg ik het voorstel om mijn maandelijks voorschot aan te passen naar 157 euro. Hun motivatie hiervoor is dat mijn afrekening in februari wordt gemaakt en dat deze verbruiksperiode korter is dan 1 jaar.
Is dit correct: ik heb toch een vast contract getekend om een prijsstijging op te vangen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2021
, Gereageerd:

Begin dit jaar zijn we overgestapt naar Engie naar Lampiris omdat dit volgens Test-Aankoop de goedkoopste energieleverancier was (aardgas en elektriciteit). Ons maandelijks voorschot bedroeg 188,27 euro. Wij hebben recent de afrekening gekregen en er werd ons een bedrag van ca. 100 euro teruggestort. Leuk nieuws tot Lampiris plots en zonder enige vorm van informatie het maandelijks voorschot verhoogt van 188,27 euro naar maar liefst 417,11 euro (!)

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

@Gerrit Niclaes Dit is inderdaad correct, omdat je factuur voor het grootste gedeelte (>70%) bestaat uit kosten die variabel zijn. Ook al heb je een vast contract. Dat betekent dus dat je prijs wel degelijk nog kan stijgen, enkel de prijs voor de energie zelf ligt vast en kan dus niet meer veranderen.
@Francis De Bock, dat lijkt ons wel een enorme verhoging. Het klopt dat de prijzen gaan stijgen, maar het lijkt ons niet meteen verantwoord om met zo'n bedrag te verhogen. Heb je al contact genomen met Lampiris om dit terug naar beneden aan te passen? Als je een variabel tarief hebt is het wel aan te raden om het hoger te laten dan wat het origineel was. ^Bertrand

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/11/2020
Nuttig

Ik heb een vraag ik heb zonnepanelen en ik eerst telefoon om de digitale meter te plaatsen waarbij de keuze vast gelegd was om de terugdraaiende meter 15 jaar te houden nu krijg ik weer telefoon dat ik verplicht ben te schakelen naar digitale nu had ik gevraagd om terug te bellen na wat opzoek werk op vreg kom ik het volgende tegen conform het decreet blíjft wie voor eind 2020 zonnepanelen laat plaatsen, 15 jaar lang het recht behouden op het principe van terugdraaiende teller in combinatie met het prosumententarief. Let op wij dienden een vernietigd beroep bij het grondwettelijk hof .dus op het moment dat fluvius terug belde stelde ik de vraag of er al een uitspraak is waarop deze nee antwoorde waar ik zij bel dan terug die er wel is waar ik te horen kreeg dat ik weigerde en elkaar in de rechtbank zou zien .wat kan of moet ik doen groeten steven

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020
, Gereageerd:

Beste Steven, als je zelf om de installatie van een digitale meter hebt gevraagd dan dien je ook zelf te betalen voor de plaatsing ervan. Enkel wanneer Fluvius je zelf contacteert voor de vervanging van je analoge meter door een digitale, dan zijn de kosten voor hen. Het voordeel van de terugdraaiende meter gedurende 15 jaar na installatie maar vooral ook goedkeuring van zonnepanelen wordt inderdaad in vraag gesteld door de VREG die hiervoor een zaak heeft aangespannen voor het Grondwettelijk Hof, momenteel is er nog geen uitspraak hieromtrent. Voor meer advies kan je als abonnee gerust onze juridische dienst contacteren op het nummer 02 542 34 34. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020

Wie kan het mij uitleggen ?
Op 01/05/2019 stap ik over naar Lampiris ;meterstand 000.010
op 10/065/2019 geeft fluvius mijn jaarlijkse meterstand door 999.548 dus 462 kWh teruggedraaid door mijn zonnepanelen
Op 01/06/2020 eerste afrekening ontvangen ; meterstand 000.006
Dus voor dit eerste jaar verbruik van 10 naar 06 ,GEEN verbruik , eigenlijk -04 kWh
Aanrekening van Lampiris 458 kWh tussen 01/05/2019 en 01/06/2020
Ik diende klacht in via de Test Aankoop klachtenbox . Lampiris heeft mij opgebeld en 20 minuten een voor mij verwarrende uitleg gegeven zonder resultaat eigenlijk .
Ik mailde naar de VREGG maar deze hebben mij geantwoord dat zij daarin niet kunnen tussenkomen en dat het een probleem is voor de leverancier in casu Lampiris .
Ik belde naar Fluvius maar ook deze zegden dat zij enkel meterstanden doorgeven en dat het een probleem is voor de leverancier.
Ik begrijp niet waarom ik toch 458 kWh moet betalen en geen verbruik had!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020
, Gereageerd:

We hebben hetzelfde voor , ik heb een verbruik van 0 met een opleg van 3700€ ; dan zou een mens toch eens nadenken over het plaatsen van zonnepanelen ????

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/08/2019

Wij moeten een opleg betalen van gas en electriciteit.subtotaal 2737,53€excl btw.wij hebben al 1800 €incl btw betaald.van het subtotaal trekken ze het betaalde bedrag af excl btw 1493,91€daarna rekenen ze terug btw bij nog verschuldigde bedrag en komt dus op 1505.03€te betalen.als wij 1800€voorschot betaald hebben waarom trekken ze dan maar het bedrag zonder btw af?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/08/2019
, Gereageerd:

Ik had een opleg van ongeveer 2400euro; ik heb drie mails en drie aangetekende brieven verstuurd om de rekening te herzien, ik kreeg telkens dezelfde aanmaning, tot wanneer iemand mij gebeld heeft en dan is de factuur aangepast naar 754 euro.