laatst gewijzigd op: 02/08/2021

Opdringerige verkopers van Luminus

Wanneer gaat Test-Aankoop eens een artikel wijden aan de opdringerige verkoopstechnieken van verkopers van Luminus, o.a. aan de ingang van Mediamarkt en Makro. De verkopers kennen de betekenis van het woord NEE niet, plegen als ik de klachtenbox van TA mag geloven met de regelmaat van de klok valsheid in geschrifte door klanten die toezeggen om een vergelijking te doen met hun huidige energieleverancier, ineens een contract aan te smeren, en hun manier van werven is daarbuiten ook ongelofelijk irritant. Mediamarkt blijft siberisch doof voor de klachten van de consumenten over opdringerige verkoopspraktijken, en het feit dat ze hierdoor klanten verliezen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

9 reacties

sorteer op :
Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/07/2021
Nuttig

Luminus zet haar praktijken intussen telefonisch verder.

Vandaag voor de tweede keer telefonisch gecontacteerd door Luminus.
Zelfs nadat ik vroeg om het voorstel per e-mail door te sturen, bleef de verkoper aandringen, en vroeg allerlei gegevens, waaronder mijn bankrekening, wat ik weigerde, waarna - na enig doorvragen - bleek dat dat diende om een domiciliëring af te sluiten. Daarnaast verklaarde hij bij hoog en bij laag dat ik op jaarbasis minder zou betalen, en berekende mij een belachelijk lage maandaflossing, zonder erbij te vertellen dat een jaarafrekening volgt...
Hij stuurde mij geen voorstel per e-mail, maar wel een mail met de link "Ga hier naar je persoonlijk voorstel". Hierbij kwam ik op de website van Luminus, waar ik wel mijn persoonlijke gegevens, maar geen concrete berekening vond. Om dit te doen moest ik eerst de bijzondere en algemene voorwaarden aanvinken voor akkoord, en daarna op "JA, IK BEVESTIG MIJN BESTELLING door hier te klikken" klikken, wat ik dus niet gedaan heb.
Hoewel dit misschien allemaal juridisch niet aanvechtbaar is, vond ik het geheel met het "pushy" toontje en misleidende uitleg, en de e-mail die geen berekening inhield maar naar een contractbevestiging linkte, in elk geval erg misleidend en zelfs agressief.
Minder alerte en kritische mensen zouden zich m.i. hierdoor wellicht laten om de tuin leiden of intimideren...

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/08/2021
, Gereageerd:

Beste Carl, bedankt om deze info met ons hier te delen, niet iedere consument is inderdaad even alert, jammer genoeg, getuige hiervan de vele klachten die we reeds ontvingen. Deze agressieve verkoopspraktijken kan je ook onder de aandacht brengen van de FOD economische zaken die hiervoor een meldpunt hebben en een onderzoek kunnen starten. Ik geef je even de link mee: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

zelfde problemen met besparenkan.be
Ik had in een popup mijn gegevens nagelaten vanwege interesse in voordelige tarieven.
Dan werd ik opgebeld door besparenkan.be en er werden zogezegde "voordelige tarieven" naar voor geschoven.
Op dat moment heb ik tot april 2021 een contract bij de Vlaamse EnergieLeverancier.
Daardoor werd mij voorgesteld dat men mij zou noteren, en in maart volgend jaar terug opbellen om te zien of ik dan werkelijk zou overstappen.
Al mijn gegevens werden daarom doorgegeven.
Dan komt tegelijk tijdens dat gesprek een e-mail van besparenkan met een contractvoorstel.
Ik zie dat daarop nog zou moeten getekend worden, dus het is niet definitief.
Dan heeft die dame mij "in de rapte" nog ergens doen klikken.
Achteraf gezien is dit een agressieve dwang geweest om mij tot een contract met Elegant te dwingen.
Want 2 dagen erna kwam een e-mail van besparenkan met de boodschap dat ik nu vanaf volgende maand klant ben bij Elegant.
Daarop heb ik een e-mail teruggestuurd met de melding dat dit niet doorgaat wegens andere afspraken en ongewenste agressieve praktijken.
Tevens vermeld dat ik abonnee ben bij TA.
Uiteindelijk kwam 's anderendaags een telefoon met veel blabla en uiteindelijk excuses , gevolgd door de vernietiging en een bevestigende e-mail.
Kous af dus!
1 gouden raad: toon telefonisch geen belangstelling want je kan niet snel genoeg zien of beseffen dat er iets verkeerd loopt.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/01/2020
Nuttig

Bij Luminus overschakelen naar een andere leverancier met domiciliering betekent niet dat de volledige domiciliering stop gezet word. Eventueel bijkomende diensten zoals bijstand e.d blijven gewoon lopen.Let erop dat wel alles stopgezet word

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2020
, Gereageerd:

Een heel goede opmerking! We hebben inderdaad al vergelijkbare klachten gekregen via onze juridische dienst. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2019

Ik heb hetzelfde probleem met Essent. Zij hebben blijkbaar aan Fluvius gemeld dat ik van leverancier verander. Ik heb nooit iemand ontmoet van Essent of enige actie ondernomen om te veranderen. Het probleem sleept nu al maanden aan. Fluvius heeft zelf mijn meterstanden geschat en ik kreeg een afrekening van mijn huidige leverancier. Het kost allemaal veel tijd en energie om dit weer recht te zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019

BRAVO aan Test-Aankoop om dit eindelijk eens onder de aandaht van de media te brengen!!!

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019
, Gereageerd:
Nuttig

Bedankt, twijfel vooral niet om ons te contacteren als je ook eens zoiets zou meemaken. We hebben er ook een leuke video over gemaakt, die vind je hier: https://youtu.be/JVfrIvNCh8k Delen mag!!!

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2019
Nuttig

Dei verkopers zijn alleen het probleem niet. Ze doen simulaties en toezeggingen van promoties maar met kortingen op het einde van je contract. Wanneer echter de slotafrekening komt zijn deze kortingen niet in mindering gebracht en krijg je een afrekening volle pot: geen 25% korting op je elektriciteit en gasprijs... Na veel miserie en 2 maand later krijg je met veel tegenzin een klein stukje van de korting om te tonen aan TA kijk wij zijn van goede wil... En die geloven dat dan ook!