laatst gewijzigd op: 24/12/2021

Welkom in de discussiegroep over factuur, leveranciers, administratie, ...

In deze discussiegroep kan je terecht met al jouw vragen en ervaringen over je factuur, leveranciers (water, elektriciteit, werken, ...) van je huis, alsook de administrative procedures in verband met je woning.

Nog enkele tips voor jouw deelname aan dit platform:

  • Ga, vooraleer je een nieuwe vraag stelt, op zoek naar vergelijkbare discussies. Wie weet bestaat er reeds een conversatie over jouw onderwerp?
  • Gebruik een duidelijke titel
  • Gebruik de onderstaande zoekwoorden om snel informatie over een bepaald onderwerp te vinden
  • Lees voor meer informatie over het gebruik van deze community de Community richtlijnen

Veel plezier en tot binnenkort!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

13 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2021

Reactie op vraag van ludwig graag

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2021
Nuttig

Voorstel van Gaele ontvangen. Antargaz. Waarom staat dit niet in de energievergelijkingsmodule ? Blijkbaar is hun voorstel goedkoper dan het contact met de Vlaamse energie my. ????

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/12/2021
, Gereageerd:

Ludwig , ík vergeleek het voorstel van Gaele en Antargaz met Mega…het aanbod van Gaele is meer dan 40% duurder . Wat voor nut heeft die Gaele. Is bovendien onbereikbaar !

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2021
, Gereageerd:

In onze energievergelijker energyguide Perfect Fit (en ook in de uitgebreide) vind je niet alle contracten van alle leveranciers terug, het zijn wel de meest courante. In de energyguide Perfect Fit krijg je dan ook een beperkte keuze van die leveranciers waarmee we kortingen hebben verkregen voor abonnees die via onze site willen overstappen: https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit We raden steeds aan om te vergelijken, een prijsofferte bekomen via een groepsaankoop kan je nog steeds best vergelijken op individuele basis om te zien of het wel zo voordelig is voor jou. 

De voordelen van groepsaankopen liggen hem meestal in totale ontzorging aan een goede prijs/kwaliteit verhouding. Normaal is het zo dat bij afloop van een contract van bepaalde duur, je leverancier je twee maand ervoor moet laten weten aan welke voorwaarden je contract vernieuwd zal worden. De leverancier verzoekt ook om jouw toestemming. Reageer je hier niet (tijdig) op, dan moet je leverancier jou overzetten naar het goedkoopste equivalent product dat hij op dat ogenblik aanbiedt. In de praktijk kan het er dan op neerkomen dat je toch blijft voort geleverd worden aan het voorgestelde product, simpelweg omdat de leverancier geen volledig vergelijkbaar tariefplan aanbiedt tegen een goedkopere prijs.  

Bij een groepsaankoop is overigens vooraf vaak al bepaald aan welk contract men zal verder beleverd worden na afloop van de looptijd van het groepsaankoop contract. Dit kun je normaliter terugvinden in de bijzondere voorwaarden die bij de ondertekening van het contract zijn verstuurd door de leverancier.

Het is dus steeds aan te raden om een nieuw voorstel goed te vergelijken met de rest van het marktaanbod om zeker te zijn dat je niet teveel betaalt. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2021

Enkele bedenkingen:
1) De goedkoopste energieleverancier kiezen, is niet altijd het beste. Een elektriciteitsleverancier dient mi een productiepark te bezitten. Traders zonder backup van een productiepark zijn erg risicovol in deze volatiele tijden. (Cfr recent debacle en faillissement van de Vlaamse Energieleverancier) Misschien best een risicoprofiel associëren met een leverancier ( zoals bij financiële beleggingen)
2) Hoe correct is het dat transportbedrijf Elia (weliswaar een privé bedrijf) buitenlandse acquisities doet gebaseerd op procentuele inkomsten van electriciteitsverbruik in België?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2021

Benieuwd hoe gaele dit oplost, daarvoor kozen we voor hen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2021

Hallo,
ik verneem zopas via de pers dat de Vlaamse energieleverancier het faillissement heeft aangevraagd.
Wat zijn onze opties als klant, wat met de betaalde voorschotten?, mijn contract vervalt op 31.12.2021

Philip.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Zelfde vraag

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2021
, Gereageerd:

Hallo Philip en Stefaan, we raden in elk geval aan om zo snel als mogelijk een nieuw energiecontract aan te gaan. Het tarief dat jullie nu betalen bij Fluvius is duurder dan om het even welke prijs bij een andere leverancier. Je kan ook vragen of je nieuwe leverancier de startdatum van je contract vervroegt, sommigen aanvaarden dat anderen weer niet, en zo kan je je contract laten aanvangen vanaf 07/12 of 08/12 of 09/12/2021. Je gaat je nieuwe leverancier dan wel moeten laten weten dat je van VEL komt, dan kan je contract vervroegd worden. 

Meer info over VEL en energie: 

https://www.vreg.be/nl/faillissement-vlaamse-energieleverancier 
https://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/faq_vreg_faillissement_leverancier.pdf 

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/vlaamse-energieleverancier-vraagt-faillissement-aan-wat-als-je-klant-bent 


5. Welke meterstand gebruikt Fluvius voor mijn slotfactuur? Hebt u een digitale meter? Dan leest Fluvius uw meterstand op afstand uit op de dag van het faillissementsvonnis. Hebt u een klassieke meter? Dan schat Fluvius uw meterstand op de dag van het faillissementsvonnis op basis van uw verbruik van de vorige periode. U kan het geschatte energieverbruik door Fluvius niet betwisten. Geeft u binnen een redelijke termijn de werkelijke wisselmeterstand (uw meterstand op de dag van het vonnis) door aan Fluvius? En valt die binnen bepaalde grenzen? Dan kan de geschatte meterstand aangepast worden. Sluit u een nieuw contract af met een andere energieleverancier? Geef dan de wisseldatum en wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius. Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.

Om je teveel betaalde voorschotten terug te vragen dien je je te registreren via onderstaande link: 

https://www.regsol.be/   

De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes. https://www.modo-law.be/attorneys/maarten-bentein/ 

Wil je zelf op zoek gaan naar een voordeliger energiecontract? Doe dan gerust een simulatie in onze energievergelijker op basis van je jaarverbruik: 

https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit 

 ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

Ik wens de prijzen van de verschillende energieleveranciers te vergelijken. Ik heb een eerste opzoeking verricht via "Mijn energie" en een 2de via "Aanbieders.be" Eigenaardig genoeg zijn de resultaten en bijgevolg de aanbevolen energieleverancier verschillend. Aanbieders.be geeft duidelijk interessantere prijzen. Kan iemand mij de betrouwbaarheid van deze site bevestigen? Ik vind de verschillen nogal groot. Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Jean -Paul, we kunnen ons enkel uitspreken over de betrouwbaarheid van onze eigen energievergelijker, die maakt namelijk gebruik van een neutraal algoritme, waarin alle elementen die ertoe doen zijn opgenomen. Als abonnee heb je dan nog eens recht op een korting wanneer je via onze site overstapt naar een andere energieleverancier. Doe gerust een simulatie via onze tool om uit te vissen of je geen voordeliger contract op de kop kan tikken:https://bit.ly/3tqrJw4   ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2021

Opletten met overschakelen naar Mega: de beloofde korting komt in de praktijk pas na 2 jaar. Mega maakte mijn afrekening namelijk op na 344 dagen waardoor ik geen recht heb op de beloofde korting en een jaar extra moet wachten. Overschakelen dan maar ? Mega rekent 75 euro vaste vergoeding per jaar die ondeelbaar is dus ........
Vorig jaar overgestapt via Test aankoop maar zij zien hier totaal geen probleem in

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/02/2020

Overschakeling van arm naar rijk gas voor verwarming en warm water:
volgens Testaankoop zijn alle toestellen in België gekocht sinds 1978 voor beide soorten gas geschikt. Nu heb ik een wandketel van Vaillant bouwjaar 2000 en deze moet volgens de onderhoudstechnieker worden vervangen. Dus zelfs aanpassing of opnieuw afstellen is niet mogelijk doch hij kan er geen reden voor geven. Ik vind dit raar, mij lijkt dit een vorm van 'oplichting' maar aangezien ik geen vakman ben wil ik me via deze weg toch wel beter laten informeren.