laatst gewijzigd op: 02/03/2021

Digitale meter en accumulatieverwarming

Na het vervangen van mijn analoge meter door een digitale heb ik problemen met mijn accumulatieverwarming.

Fluvius kan het niet oplossen, en schuift het probleem door naar Tea, die de digitale meters plaatst in opdracht van Fluvius.

Klinkt dit bekend, of ben ik de enige die daar probleem mee heeft?

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

25 reacties

sorteer op :
Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/02/2021
Nuttig

Eindelijk heb ik belangrijke informatie gekregen van de VREG:
Mensen met een exclusieve nachtmeter kunnen blijkbaar tot 2028 uitstel
krijgen voor de plaatsing van een digitale meter! Zo kunnen ze een oplossing zoeken voor een alternatieve verwarmingsbron. In tussentijd
wordt een gemiddeld piekvermogen van 2,5 kW in rekening gebracht. Jammer dat Test-aankoop daar niet achter is gekomen. Dit is ook bij deze
mijn laatste bijdrage hier, vanaf maart ben ik geen lid meer. Veel geluk en
gezondheid voor iedereen!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/02/2021
, Gereageerd:

Beste Wim, jammer dat je ons verlaat, wij wensen je alvast hetzelfde toe ! Ik heb even navraag gedaan hierover bij onze experten. 

Die hebben geen weet van een uitstel van de digitale meter tot 2028 voor mensen met accumulatieverwarming. Wel is het zo dat volgend jaar het capaciteitstarief in voege treedt, wat nadelig is voor consumenten met accumulatieverwarming aangezien ook het historische voordeeltarief op de kosten van openbaredienstverplichtingen wordt afgebouwd. Tijdens de verschillende publieke consultaties die de VREG over de hervorming van de nettarieven organiseerde sinds 2016, hebben wij ons verzet tegen een bruuske afbouw van dit kortingstarief dat volgens ons tot een stijging op vlak van energiearmoede kan leiden. Zie ook onze communicaties van 26/08/2020 en 22/09/2020 en zie ook het rapport van de VREG op p.32/156 zienswijze 23.

Positief is wel dat onze expliciete vraag naar een meer geleidelijke afbouw werd ingewilligd. De afbouw zal geleidelijk gebeuren over een periode van acht jaar in plaats van de eerst voorziene vier jaar, dus tegen 2028. Voor de kosten gerelateerd aan de openbaredienstverplichtingen wordt de korting voor exclusief nachtverbruik afgebouwd van 75% in 2020 naar 70% in 2021 (in plaats van de initieel voorziene 40%). In de komende jaren zal deze korting verder afgebouwd worden, met 10 % per jaar. Dit neemt evenwel niet weg dat het voordeeltarief traag maar gestaag wordt afgebouwd. Toch blijven wij van mening dat energie-efficiënte alternatieven voor elektrische verwarming niet voor iedereen technisch of financieel haalbaar zijn en zeker kwetsbare gezinnen extra ondersteuning verdienen. Intussen werden wel verhoogde premies aangekondigd voor de 140 000 gezinnen met een exclusief nachtteller als die investeren in isolatie, hoogrendementsglas of een warmtepomp.

Heb je nog een analoge meter, die enkel de stroomafname registreert en dus niet de piek, dan zul je voor het capaciteitstarief inderdaad een minimale vaste bijdrage moeten betalen die overeenstemt met een verbruikspiek van 2,5 kW. Daarnaast zul je nog een deel van de kosten per kWh aan een hoger tarief betalen dan klanten met een digitale meter. Ook hier hebben wij aangegeven geen voorstander te zijn van de introductie van een vaste term. Wij hebben tijdens de publieke consultaties gepleit voor het behoud van het huidige model (kWh-gebaseerd) voor klanten met een klassieke meter. De VREG bleef echter bij zijn standpunt op dit vlak (zie ook dit rapport: https://www.vreg.be/nl/document/rapp-2020-17 op p.21/156 zienswijze 13). Mvg, ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/02/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Hier een uittreksel van de mail die ik heb gekregen van de VREG:

Omdat de historische korting voor exclusief nachtverbruik geleidelijk wordt afgebouwd (tot 2028), zal de uitrol van de digitale meter bij exclusief nachtklanten naar later verschuiven (plaatsing vanaf 1/1/2028) – tenzij deze klanten ook prosument zijn, een budgetmeter moet geplaatst worden of er een defect zou zijn met de huidige meters en een metervervanging noodzakelijk is. Immers, zolang er een apart exclusief nachttarief bestaat, moet bij de vervanging van de klassieke meter door een digitale meter een 2de digitale meter worden geplaatst, voor de meting van het (piek)verbruik op het exclusief nachtcircuit. De kosten van deze extra meter, die daarna overbodig zou worden, kunnen best vermeden worden. Bijgevolg zal het merendeel van de exclusief nachtklanten in de eerstvolgende jaren nog geen capaciteitstarief aangerekend krijgen o.b.v. hun gemeten piekvermogen. Zij hebben nog meerdere jaren tijd om – waar mogelijk en voor zover zij daarvoor kiezen – te investeren in oplossingen om het piekverbruik af te vlakken.


Meld je aan om toegang te krijgen.

28/02/2021
, Gereageerd:

Ik heb bij deze aan de VREG ook gevraagd om dit duidelijk te communiceren naar
de 140 000 gedupeerden via de media, want dit is toch wel 8 jaar ademruimte om oplossingen te zoeken die er niet zijn :) ... in deze periode zal er nog vanalles kunnen
gebeuren zoals misschien het belastingsvrij maken van de elektriciteit die je gebruikt
voor de elektrische wagen, warmtepomp, boiler of elektrische verwarming. Dat zou veel beter zijn dan her en der subsidies en premies uit te delen want dit zijn toch altijd vergiftigde geschenken op termijn, dat is nu al wel bewezen. De grootste vervuilers kunnen tax-free kerosine tanken. Als de overheid daar nog maar 1% tax op zou heffen
kan onze elektriciteit voor groene toepassingen volledig tax-free gemaakt worden. Wij
moeten ons verbruiksgedrag aanpassen, overheid doe dat dan ook a.u.b. en geef de mensen perspectief in deze bijna onmogelijke energietransitie!

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2021
, Gereageerd:

Beste Wim, bedankt om dit met ons te delen, zou je ons dit via het contactformulier willen doorsturen ajb, we zijn hier zeer benieuwd naar: https://bit.ly/2Ffll7j  , ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/03/2021
, Gereageerd:

Beste Wim, bedankt voor het delen van deze informatie, ik heb je mail ook ontvangen via het contactformulier en alvast intern doorgestuurd naar de betrokken diensten ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/02/2021

Beste, wil dit zeggen dat de meter van "exclusief nachttarief" 24/24 uw accumulatoren oplaadt? Groeten

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Helaas niet, het opwarmen tijdens de dag gebeurt met dagstroom.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/02/2021

En gaat de regering de mensen met PV ZP en met een nacht tarief met accumulatie een/geen financiële compensatie geven?

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Dat zou ik niet verwachten. Het nachttarief (distributiekosten) van fluvius wordt volgend jaar afgeschaf en het nachttarief wordt afgebouwd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/02/2021
, Gereageerd:

Beste, gezinnen met elektrische verwarming of warmtepomp worden inderdaad extra hard getroffen door het arrest van het Grondwettelijk Hof. Hun hoge winterverbruik zal niet meer gecompenseerd kunnen worden door hun hoge zomerproductie wat uiteraard een grote financiële impact heeft. We pleitten bij het kabinet dan ook al voor extra compensatie voor deze groepen. Tijdens de gesprekken die we met het kabinet van de minister van Energie hebben gehad, kregen we alvast te horen dat dit wordt onderzocht. Via onze rekenmodule kan je alvast een berekening doen om de impact te weten te komen na de schrapping van de voordelen van de terugdraaiende meter: https://bit.ly/3dcyLQd   ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/01/2021

Betreft digitale meter/accumulatie:
kan je na het plaatsen van de digitale meter nog gebruik maken van het speciaal nachttarief voor het opladen van de accumulatie radiatoren?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Met het exclusief nachttarief heb ik geen ervaring. Ik heb altijd het tweevoudige tarief gehad. Zoals vroeger verteld, heeft het bloed, zweet en tranen gekost om de accu's opnieuw ' s nachts te laten opwarmen na het plaatsen van de digitale meter, maar tot begin januari heeft het gewerkt. Nu krijg ik de sturing niet meer geregeld (door het afschaffen van het exclusieve nachttarief?). 'Nachts verwarmt het gewoon, maar tijdens de dag soms ook, en dan met dagstroom, en non stop, zodanig dat er tot 25° en meer in de living is, en da daaraan verbonden verbruik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021
, Gereageerd:

Zoals je hier beneden kan lezen kan dat zorgen voor een half jaar lang miserie en dat allemaal in het vooruitzicht om onze zakken leeg te kunnen halen met dat digitale onding. Want weet goed dat de VREG nog altijd geen simulator heeft uitgerold, zoals voor mensen met zonnepanelen, waar je kan zien hoeveel ze je zakken gaan uitschudden! ... Geen info, niks! Bij mij wilden ze ook een afspraak maken voor de plaatsing van een digitale meter en
ik heb ze mijn verhaal gedaan en vriendelijk gevraagd om even weg te blijven. Waar blijven onze compensaties in dit hele verhaal zoals voor de zonnepaneeleigenaars. Zij maken minder winst maar wij met onze 100% groene verwarming maken veel meer verlies. Hier is het laatste nog niet van gezegd!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2020

De sturing van je accumulatie verwarming heeft een aansluitpunt met aanduiding Rn of LF, dat aansluitpunt krijgt spanning op het moment dat er nachttarief is. Als je dat niet meer hebt moet je een kschakelklokje plaatsen dat gedurende 8 uur spanning geeft aan dat punt, zonder spanning op dat punt kan de accumulatieverwarming niet opladen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020
, Gereageerd:

De kabel tussen de meterkast en de sturing van de verwarming was inderdaad geknipt tijdens het wisselen van de meters. Er werd mij gezegd dat ik dat moest oplossen met een schakelklok in mijn verdeelkast, maar deze oplossing heb ik niet aanvaard want als er binnen een tijdje een probleem is met de schakelklok zou ik dat zelf moeten oplossen. Ik heb dus geëist, en gekregen, dat de aansluiting tussen meterkast en sturing hersteld werd, en zoals gezegd, is het na 7 pogingen gelukt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2020

Bij mij is het eindelijk in orde. De 7de poging, met een technieker van Fluvius samen met een technieker van mijn installateur, was de goede. Het probleem zoals vroeger beschreven is dat de contactschakelaren (onder de analoge meter) bij het plaatsen van de digitale meter verwijderd worden omdat de digitale meter automatisch overschakelt van dag- naar nachtstroom. Maar voor accumulatieverwarming is een contactschakelaar nodig voor de sturing van de verwarming. Zulke contactschakelaren heeft de technieker die de meter komt wisselen niet mee, en de techniekers van Fluvius die voor de eerste 6 pogingen gekomen zijn hadden ze wel mee, maar wisten niet hoe ze de aansluiting moesten doen.
De boodschap is : veel geduld en blijven aandringen tot het in orde is. Bij mij heeft het van 9 maart tot eind oktober geduurd.
Succes.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Klinkt zeker bekend!
Ik heb hetzelfde voor.
Eergisteren is de analoge teller vervangen door een digitale en nu detecteert de module de dag nacht wisseling niet meer, waardoor de accumulatiekachel niet kan opladen op nachttarief.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Klinkt zeker bekend!
Ik heb hetzelfde voor.
Eergisteren is de analoge teller vervangen door een digitale en nu detecteert de module de dag nacht wisseling niet meer, waardoor de accumulatiekachel niet kan opladen op nachttarief.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2020

Zou die digitale meter de puls van het net om over te schakelen op exclusief nachttarief misschien niet herkennen?

Ik heb ook accumulatoren en binnenkort hebben wij allemaal een probleem denk ik. Lees deze discussie maar eens:

"VREG en de capaciteitsformule vanaf 1 jan 2022 ... een drama"

Ik hoop dat je huidige probleem snel opgelost geraakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020

Na 6 pogingen door 5 verschillende techniekers van Fluvius nog niet hersteld. Ben ik echt de enige met zo een probleem?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2020
, Gereageerd:

Je vermeldt echter niet 'wat' het probleem is.

Werkt de accumulatieverwarming niet meer?
Laadt deze niet meer op op het nachttarief?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2020
, Gereageerd:

Het probleem is dat de accumulatieverwarming 's nachts niet meer oplaadde. De technieker van de onderaannemer die de digitale meter geplaatst had heeft de kabel tussen de meterkast en de sturing van de verarming geknipt.
Na de 6 pogingen laadde de verwarming wel 's nachts, maar stopte niet meer met opladen bij het overschakelen naar dagstroom. De kachels werden heet, en ik had tot 28° in mijn living.
Een van de technieker zei me dat de digitale meter niet geplaatst mocht worden met accumulatieverwarming, maar werd tegengesproken door zijn collega's.
Na de 6de poging werd mij gemeld dat ze me niet meer konden helpen omdat de installatie voor hen te complex was. Na het verzenden van een ingebrekestelling heb ik bekomen dat mijn installateur samen met een technieker van Fluvius zou komen om het probleem op te lossen. Dit gebeurt nu op 23/10.Hopelijk wordt het dan opgelost. Ik laat het nog weten.
Als er sprake is van de analoge meter te vervangen door een digitale raad ik sterk aan om vooraf de installateur te contacteren, want de technieker die de plaatsing uitvoeren zijn niet opgeleid voor installaties met accumulatieverwarming.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/01/2021
, Gereageerd:

Heb zelfde probleem meerdere klachten ingediend bij fluvius maar tevergeefs

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021
, Gereageerd:

Bij mij heeft fluvius wel gereageerd nadat ik op hun site een klachtformulier ingevuld had. Om het probleem op te lossen, heb ik wel, na 5 vergeefse poging, een ingebrekestelling aangetekend verzonden, en daarop is er snel gereageerd. Omdat fluvius en onderaannemers niet konden herstellen, zijn wij overeengekomen om de volgende interventie te doen met een technieker van fluvius, en 1 van mijn installateur, en zo werd het opgelost. De factuur van mijn installateur is door fluvius betaald.