laatst gewijzigd op: 20/01/2021

Brussel stad 30: een briljant idee?

Sinds 1 januari is Brussel de grootste zone 30 in Europa. Slechts enkele wegen ontsnappen aan de snelheidsbeperking want voortaan moet je overal in de Brusselse agglomeratie 30 km/u rijden.

Wat vind jij hiervan? Heb jij in Brussel al eens 30 km/u gereden?

Er zouden minder ongevallen zijn, maar ook minder geluidsoverlast en een betere verstandhouding tussen voetgangers, fietsers en automobilisten. Denk jij dat wonen in Brussel nu veel aangenamer zal zijn?

Deel hieronder jouw mening en ervaringen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

51 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021

Er is net een uitspraak geweest zonder beroep door het parket waar de 30km/u verworpen werd en de automobilist kreeg een boete op basis van de 50km/u
Zeer mooi precedent.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

Ik stel vast dat sinds de 30km/h ingevoerd werd, er véél meer mensen menen dat voorrangsregels niet meer van toepassing zijn omdat zij menen genoeg tijd te hebben om hun egoïstische manoeuvers uit te voeren alvorens het verkeer aankomt ??? Mensen rijden nu ook veel meer door rode lichten omdat de wachttijden aldus oplopen.... ??? Voetgangers en fietsers menen nog meer dan anders dat oogkleppen verplicht zijn .... ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

Ik ben tegen het algemeen 30 km-beleid. Het Brussels gewest, tegen het principe van de gemeentelijke autonomie , legt deze verplichting op. Vroeger, bij de invoering van het algemeen verbod op quads in Brussel, heeft Ukkel niet meegedaan, gemeentelijke autonomie. Nu is het Brussels gewest dus ook bevoegd op gemeentewegen, en niet alleen meer op de gewestwegen. Men had aan elke gemeente kunnen vragen, in welke straten is 30 gepast, en elders minder. In zekere straten is 30 km/h zeker gepast, maar het algemeen opleggen past alleen maar in de ideologische profilering van de groene beweging die geen oog heeft voor economie of werkgelegenheid.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Om niet te zeggen dat auto's in Brussel verboden worden beslist men de snelheid te verlagen naar 30 km/u. Maar als het openbaar vervoer zich ook aan die 30 km/u moet houden gaan we beter te voet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Ik denk het niet. Ik vermijd Brussel al omdat mijn auto te vervuilend is. Want wij verzeilen terug naar de Middeleeuwen met zijn feodale staten. Brussel, Gent, Antwerpen, allemaal verschillende LEZ. Doe zoals in Frankrijk of Duitsland, een sticker voor het ganse land. Als ik al eens in Brussel kwam, er zijn overal opstoppingen, sneller dan 30 km/u kan je toch niet rijden. Laatst was ik in Gent. In de binnenstad, met al die fietsers die zich niet aan de wegcode houden, levensgevaarlijk, ook aan 30 km/u. Mij zie je daar niet meer, en mijn geld ook niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

In alle steden en dorpskernen 30km/u. Op alle autostrades in België 100km/u. Minder ongevallen, minder lawaai en veel minder verbruik/CO2...en het maakt echt niet veel uit in tijd!

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021
, Gereageerd:

Geen slecht idee, terug naar paard en kar, waarom niet onmiddellijk terug draaien naar het steentijdperk ? De mensen leefden toen eigenlijk véél minder lang...

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021
, Gereageerd:

Dus u beweert dat hoe sneller men kan rijden hoe langer men leeft? Toch nog eens over nadenken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Beperk de snelheid in alle stadskernen.
Verhoog de snelheid terug op de autowegen.
Pas het Duits systeem toe op autostrade 130 en op bepaalde plaatsen en op bepaalde momentenonbeperkt

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Prima idée, sowieso gekoppeld aan een performant openbaar vervoer...

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Uitstekende maatregel: veilig en veel minder stress in het verkeer. Veel rustiger rijden.
En vooral: minder uitstoot, minder lawaai ==> dus een betere leefomgeving.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021
Nuttig

Ik vind het een prachtige maatregel! Brussel is niet gebouwd om overal 50 of 70km/u te rijden. Ik herinner me, met enige weemoed, de prachtige lanen afgeboord met bomen toen ik eind jaren 60 in Brussel centrum naar school ging. Daar hebben ze 4-vaks banen van gemaakt waarlangs je best niet op een terras gaat zitten.
De afgelopen 20 jaar waren er nog weinige straten waar je 50 of 70km/u kon rijden, je staat gewoon stil in de files, zelfs in de buitenwijken zoals Evere of Haren.
Ik begrijp niet waarom sommigen continu op hun snelheidswijzer moeten kijken, ik zet gewoon mijn max snelheid op 30 - 50 of 70 . . .
Zal het nu meer tijd kosten om je te verplaatsen? Nauwelijks! In 1975 zette ik 30 minuten om van Diegem naar Brussel centrum te rijden. In 2000 was dat een uur geworden. Als ik tegen max 30km/u die rit doe (zonder files) doe ik er nu 35 minuten over!
Homogene snelheidszones zorgen ook voor minder onverwachte boetes. Ik herinner me dat niet eens 5 jaar geleden op een afstand van 3 km de snelheidsbeperking van 50 naar 90 naar 70 naar 30 naar 50 km/u ging. Dat was pas een oplichterij!
Ik hoop dat 30km/u een standaard wordt in woongebieden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021
, Gereageerd:

Ik weet niet of je uit hetzelfde Brussel komt als ik in de jaren 60 ?
Als dat zo is, raad ik U aan naar de Ardennen te verhuizen.
Een stad moet economisch rendabel blijven. Dit is een werkplaats en geen wandelpark voor mensen die niets te doen hebben de ganse dag...

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021
, Gereageerd:

Als economische rendabiliteit gemeten wordt in de snelheid waarmee men door een stad mag rijden heeft u uiteraard groot gelijk. Terzijde: in de Ardennen kan u nog aan 90 km/u over de wegen rijden mocht u dat interesseren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

Bedankt, Paul, om met je getuigenis een andere kijk te geven op deze maatregel ... ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Aanhoudend 30 km rijden is gewoon mensen stresserend laten rijden . Punt. Amen en uit. Is dat de bedoeling ? Denk men nu toch dat iedereen de wagen aan de kant zal laten en een fiets nemen ? Maar waarom beste politici in Brussel, waarom niet ineens heel Brussel als ' fietsstraat ' aangelegd ? Elke auto achter de fiets ...aan minder dan 20 km /uur, misschien 15 km ? Dan zou de kassa nog veel meer rinkelen, want dat is uiteindelijk , niet openbaar gezegd, wel bedoeld, de echte reden . Niet de ' veiligheid ', woord waar je alle gezond verstand mee dood kan doen tegenwoordig ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Ik rijd meestal met de fiets door Brussel. Voorzichtig en met hesje en helm. Wat ik al meegemaakt heb! Ik vind dit een fantastische maatregel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

EINDELIJK! PRACHTIG INITAITIEF!
Hopelijk wordt dit ook de norm voor alle dorpskernen in Vlaanderen, of beter nog: in heel België.
Nu nog een groot aantal fietsstraten of fietszones er bij hetgeen op vele vlakken veel mensen heel gelukkig zal maken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021
, Gereageerd:

Nog een veel beter idee = verbied al het autorijden in de week. Laat koning fiets het pendelwerk over nemen. Beter voor onze conditie en gezonde lucht...

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Deze maatregel is zogezegd bedoeld om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren... Euh.... Dat mag toch ook niet sneller dan 30 km/u!!! Ik heb nu de neiging om eerder ongeveer 25 km/u te rijden, om er zeker van te zijn dat ik de 30 km/u niet overschrijdt. Hopelijk maakt de (bus-)chauffeur en trambestuurder achter mij zich daar niet druk over...
De ritten met tram en bus duren nu langer: ofwel vermindert de frekwentie (slechte stimulans!), ofwel moeten meer bussen (uitlaat!) en trams rijden, dus meer chauffeurs, dus binnenkort wellicht ook duurder (ook slechte stimulans)! Ook de taxiritten duren nu langer, dus voor hun minder klanten...
Traag is saai, weg koncentratie!
Die politieke logika verbaast mij niks meer!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Iedereen die niet akkoord gaat met wat er met de mobiliteit gebeurd, had maar beter nagedacht in het stemhokje !!! Wij hebben nog niet eens het topje van de ijsberg gezien. De ijsberg is véél dieper dan je denkt. Er komen nog meer controles in onze "democratie" die meer gelijkt op een gecontroleerde staat met de honderden camera's (Low Emmission - rode lichten - flashen - traject-controles) en dit alles onder de noemer "veiligheid" "gezondheid" "kindvriendelijkheid" en noem maar op. Daar ga je toch niets tégen doen ??? Wat heb ik in een gevaarlijk en ongezond tijdperk geleefd ??? Toch waren wij gelukkig(er). Of maken de gezagsdragers ons héél veel wijs, waar wij als slaafse schaapjes mooi in het gelid meelopen + knikken + zwijgen en BETALEN !!! In de jaren 70 deed men ons opmerken voor het Rode gevaar van de communisten... Wij zitten er nu midden in maar beseffen het niet. Wij noemen dat moderne democratie, waar alles moet verdragen en aanvaard worden. De 30km/u is geen oplossing voor de mobiliteit. Dit is een totale immobiliteit, waar extreem links voor opteert... Ik herinner de slogan "Brussel mijn dorp"? Brussel, de hoofdstad van Europa, is hoe langer hoe meer economisch aan het doodbloeden..., dit voor een groot deel van de immobiliteit van de stad, de opgelegde taksen op alles wat de auto aangaat. Ingebruiksstellingsstaks - rijtaks - gemeentetaksen - duur parkeerbeleid na het aanzienlijk verwijderen van parkeermogelijkheden en nog zoveel meer belastingen allerhande...

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Er worden weer tonnen zand in onze ogen gestort ! Het openbaar was met zijn 50km/u al héél traag. Deze tijd wordt nu practisch verdubbeld door half zo snel te rijden...
Ik wordt ingehaald door fietsers die de verkeersregels aan hun laars lappen gezien zij niet te snappen zijn in hun anonymiteit.
De files worden nog veel langer en de uitstoot vergroot hier alleen maar mee...
Voetgangers (lees kameleons) getooid in de kleuren van de straat, zijn heel dikwijls zéér weinig zichtbaar en menen zelfs, als zij dan nog een koptelefoon opzetten, niet naar het "gevaarlijke" verkeer moeten luisteren ??? Voetgangers zouden verplicht zichtbare kleding moeten dragen (s'avonds zelfs verlichting) willen zij mogen genieten van hun "absolute" voorrang. De Wegcode zegt nog altijd dat je een straat mag over steken, alleen als je dat in alle veiligheid kan doen ... dus, door eerst te KIJKEN. Zoek een oogcontact met de bestuurder, die misschien even verstrooid is als de zwakke weggebruiker. Dan zullen er véééél minder slachtoffers in het verkeer vallen !!!
Een fiets is een voertuig. Laat hier, net als voor een bromfiets, een rijbewijs behalen en geef hen een leesbare nummerplaat en het zal véél veiliger zijn... Pas dan zou ik iedere autobestuurder willen uitnodigen/aanraden om meer de fiets te nemen.
Een fiets rijdt tussen 10km/u en 35km/u. Deze heeft bij gevolg absoluut géén plaats op een voetpad, zigzaggend / slalommend tussen de niets vermoedende voetgangers die zich verplaatsen tussen 1 en 5km/u !!!... Waarom nog luxe fietspaden als de fietser zo snel als een auto rijdt ? Een fietser rijd tot 7 maal sneller dan een voetganger. Kan U zich voorstellen dat auto's aan 7x 35 = meer dan 200km/u naast elkaar zoeven. Dit is wat er gebeurd op gemengde plaatsen voor voetgangers en fietsers gebeurd. Dit is absurd en ongehoord. Dus fietsers terug op de straat naast de trage auto en leer de Wegcode + pas deze toe !

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021

Gewoon schandalig, geen enkele auto is gemaakt om tegen 30 km/u te rijden. Het verbruik wordt verhoogd met minimum 20 tot 35%, bijgevolg ook de uitstoot. Men verkiest dus dat IEDEREEN in het fijnstof en stikstof moet leven, in plaats van 50 km/u te laten rijden. Alle wagens zouden dan op lagere toeren kunnen rijden, door in hogere versnellingen te schakelen. De files zullen veel groter worden, omdat iedereen de meer kost van boetes zal trachten te vermijden. Sommige gaan dan nog trager rijden en voorbij steken is onmogelijk gezien de beperkte snelheid dat niet toelaat. Ook bij het vertrek aan de verkeerslichten, wordt het heel moeilijk het geheel terug aan gang te krijgen. Wees veel strenger naar deze die de opgelegde snelheid niet respecteren, door afwisselende controles en vooral bij herhaalde overtredingen binnen een bepaalde periode de boeten te verhogen. Stop dus met het gebruik van de auto te beperken of te discrimineren, het is een groot voordeel in in tijd voor onze verplaatsingen, werkzaamheden en individuele/familiale vrijheid. Met respect voor alle wandelaars, fietsers en openbaar vervoer, maar gelieve de auto niet als zonderbok te gebruiken of te misbruiken om uw eigen voorkeur of politieke ingesteldheid te bevestigen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021
, Gereageerd:

Beste Arthur, bedankt voor je getuigenis. Verschillende bronnen melden dat 30 km/h inderdaad niet bepaald een optimale snelheid is om uitstoot te beperken. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021

Gewoon Kafka

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021

Stilaan maar zeker gaan we naar een politiestaat, ongelofelijk, blij dat ik al zo oud ben en de allerbeste tijd in de hele wereld die er ooit geweest is heb mogen meemaken, een tijd die ook nooit of nooit meer terugkomt.
Het enige spijtige is dat ik dat toen niet wist.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021
Nuttig

Mijn vader woont in het Gentse in een omgevormde zone 30 en ik kan U zeggen dat het er niet beter is op geworden. Meer lawaai door mensen die in kleine versnelling 30 rijden, als je de deur opent stink het gewoon naar uitlaatgassen. Veiliger is het zeker ook niet, mensen lijken blijkbaar minder op te letten. Maar als voetganger hoor je de wagen duidelijk beter afkomen. Dan zijn er nog de elektrische fietsen die de aan 30 rijdende wagens overal links/rechts voorbijsteken en die hoor je als voetganger niet. Het is dan ook nog eens LEZ zone, maar als je naar het einde van de straat kijkt, heb je een voortreffelijk uitzicht op de haven van Gent met bijhorende enorme rookpluimen. Als de wind dan richting stad zit, kan de hele LEZ wijk volledig genieten van de heerlijke industriegeur. Waarom zou het dan in Brussel anders zijn? Mij zien ze daar alvast nooit meer. En wacht maar tot ze ook op een lumineus idee van knippen komen, dan kan je met je ouders (die in mijn geval niet meer mobiel zijn) niet eens meer tot aan hun arts rijden omdat deze zijn praktijk zich in een knipzone bevindt of je moet er belachelijk veel geld voor betalen. Voor mij zijn al dit soort regels gewoon verdoken belastingen.