laatst gewijzigd op: 17/10/2020

De mobiliteit van de toekomst (Approved by Tomorrow)

De huidige crisis heeft een grote impact gehad op onze manier van leven. Ze heeft de consument ertoe aangezet zijn gewoontes te veranderen en de problemen in te zien rond mobiliteit in België. Vandaag de dag zijn er minder auto’s in ons straatbeeld, er is een tekort aan fietsen in gespecialiseerde winkels en er worden minder, maar meer weloverwogen verplaatsingen gedaan. Staan we aan het begin van een ingrijpende verandering qua mobiliteit?  

In het kader van Approved by Tomorrow , vragen wij jouw mening! 

Je mening telt: Moeten we de post-Covid-situatie aangrijpen om mobiliteit te herevalueren in de brede zin van het woord? Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit? 

Wat betekent dit vandaag voor jou? Neem je liever niet het openbaar vervoer uit angst voor het coronavirus en verkies je daarom de wagen? Stap je vaker op je fiets? 

En hoe zit het met de toekomst, wanneer het virus eenmaal volledig is ingedamd? Zou je dan bereid zijn om je wagen definitief op te geven voor een "zachte" mobiliteit (bedrijfsfietsen, treinritten, enz.)?  

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

11 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/10/2020

Waar ik woon in Westende ben ik zonder wagen niets. Als al 35 jaar werkende gehandicapte aan onderste ledematen ben ik zonder wagen in de steden niets, ook niet op uitstap of.... openbaar vervoer is totaal niet aangepast om met mijn krukken te lopen (spreek nog zelf niet over rolstoel). Dit geldt ook voor kinderkoetsen, mensen met valiezen etc... En fietsen kan ik ook niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2020

Het is een utopie te denken dat in onze complexe wereld één vervoermiddel de persoonlijke mobiliteit kan oplossen. De dagelijkse rit naar het werk, de kinderen naar school, sportclubs. In de WE en vakantie naar hartenlust rondrijden, op zoek naar de gepast ontspanning......
Stap 1 houdt in dat we ons hierover bezinnen (om deze te verminderen/optimaliseren).
Stap 2 is de zoektocht naar de geschikte verplaatsingsmiddelen rekening houdend met milieu en duurzaamheid.
Zoals hieronder vermeld, is zich met de trein verplaatsen comfortabel (zeker over langere afstand), maar met de bus blijft een ramp.
De technologie evolueert in sneltempo. Zo maar (moderne) dieselwagen of wagens op benzine afschrijven is te eenvoudig. Voor langere afstanden geeft een moderne dieselwagen die strikt wordt onderhouden (zeker de dure katalysatoren) of een (plug-in) hybride benzinewagen een grotere betrouwbaarheid/zekerheid. Het (Elec) herladen blijft het probleem.
Voor kortere (dagelijkse) afstanden (in stedelijke omgeving) kan men een elektrische wagen overwegen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020

Waarom wil men altijd van een eenvoudige oplossing altijd naar een ingewikkelde? Al deze complexe oplossingen om toch maar de wagen niet te gebruiken, lijken mij een brug te ver. Als je naar een verdere bestemming wil zonder de auto te gebruiken, dan moet je zeker gebruik maken van fiets en openbaar vervoer zoals trein, tram en bus, en dan ben je misschien nog niet op je bestemming. Bovendien verspilt het veel tijd om over te schakelen tussen de verschillende voertuigen. Hetzelfde geldt dan ook voor de terugreis. Efficiënter is toch, je stapt in je auto en je rijdt rechtstreeks naar je eindbestemming, niet?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020

Vaststelling vandaag: er rijden te veel auto's rond op onze wegen, zowel buiten als binnen de stedelijke agglomeraties. Voor dat laatste probleem kunnen de lokale overheden aangepaste plannen uitwerken (zie het circulatieplan van o.m. de stad Gent). Remedie: niet één, maar een combinatie van maatregelen. Het blijft moeilijk opboxen tegen machtige lobby's (petroleum- en automobielsector, om ze niet te noemen), maar laten we voluit gaan voor de installatie van de zgn. mobipunten, m.a.w. naar multimodaal verplaatsingsgedrag. Ik denk dat anders ooit de dag komt dat de slogan "mijn auto, mijn vrijheid" definitief tot het verleden gaat behoren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020

Ik werk nu ook van thuis uit en doe aan videoconferencing waardoor ik bijna niet meer de ideur uit moet. Voor Corona reed ik regelmatig met de trein. Ik rij graag met de trein, het is comfortabel en je bent sneller ter plaatse en met minder stress. Er mag wel in geïnvesteerd worden: personeel, onderhoud... Ik zou dus meer treingebruik willen zien. Zeker voor buitenlandse reizen. Waarom is het quasi onmogelijk om met de trein naar andere landen te reizen. Vliegen is ongezond en onaangenaam.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Pre-corona nam ik dagelijks de trein om in Brussel te gaan werken. Tegenwoordig werk ik voornamelijk thuis. De dagen dat ik naar kantoor ga, doe ik dat met de auto.

Post-corona is het koffiedik kijken, maar ik vermoed toch dat thuiswerken meer ingeburgerd is. En op een (overvolle) trein zien me alvast niet meer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Ik vind het zelf heel jammer, maar hoe meer ik met het openbaar vervoer rij, en in het bijzonder met deLijn, hoe meer begrip ik kan opbrengen voor mensen die liever in hun comfortable auto in de file aanschuiven.
Zelf vermijd ik bussen, maar de tram neem ik wel af en toe. Voor Corona reed ik veel met de trein en betaalde de toeslag voor 1ste klasse uit eigen zak zodat de treinreis een stuk aangenamer werd. Verder ben ik een enthousiaste early adaptor van de Antwerpse deelfietsen Velo-Antwerpen. Ik gebruik ze vanaf het eerste dag en heb al bijna 10000 ritten achter de rug. Heb ook een tijdje cambio gebruikt, maar ben toch terug overgestapt naar een eigen wagen die ik graag zou vervangen door een volledig elektrische. cambio heeft heel wat beperkingen en bezorgen stress. Men moet de ritten goed plannen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Het begrip openbaar vervoer en privé vervoer zijn tot nu toe gescheiden en geen van beide deugd. In mijn toekomstvisie smelten deze beide samen. Mijn betoog zou te lang worden als ik hier in detail alles moet motiveren, maar de kerngedachte is: Eenmaal op het openbaar wegennet ben je een deel van het geheel en valt individualisme weg. In de toekomst vraag je via internet een verplaatsing aan en wordt je volledig begeleid van vertrekpunt tot aankomst door geautomatiseerde systemen die rekening houden met drukte, energie consumptie, veiligheid en milieu. Ook het vervoermiddel wordt automatisch toegekend.
De auto zoals we hem nu kennen heeft volledig afgedaan en wordt vervangen door modules die eindeloos electronisch kunnen gekoppeld worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

ik smeek om een regelmatig, proper en laagdrempelig (letterlijk) openbaar vervoer in Antwerpen, je kan niet op je gemak instappen of uitstappen naar aanleiding van de verschillende hoogte van de perrons, waar de tramsporen liggen op grote oversteekplaatsen moet je over schots en scheef liggende kasseien (ik loop met een stok)

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

De trein heeft meermaals bewezen dat dit vervoermiddel in België onbetrouwbaar is .

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Mijn mening als 82 jarige fietser heeft natuurlijk niet veel belang meer. Maar een kleine anekdote mag wel: toen ik in de jaren '60 begon als jonge wiskunde leraar keken de leerlingen wat meewarig neer op mijn rit met de fiets naar school, zeker toen ik mijn fiets moest/kon stallen bij de leerlingen. In deze 21e eeuw en 40 jaar later keek men op naar die oude leraar die zonder file naar school kwam, langs alle wagens heen fietste en zijn bewegingstijd precies kon bepalen. Toen kon ik al enkele jaren mijn fiets ook veiliger stallen in een overdekte leraren-fietsplaats. Richard Sweldens, Sint-Truiden en geboren 1938!!