laatst gewijzigd op: 24/02/2020

Easy Switch: niet zo easy!

Mijn ervaring:

31/12/19: Ik bel nr Proximus om te melden dat ik wens in te gaan op hun promotie ‘Pack Familus Fiber, €29/maand gedurende de 6 eerste maanden’, zonder verdere contractuele verplichtingen inzake duur van het contract. De Proximusmedewerkster brengt mijn dossier in orde en regelt een afspraak voor de installatie van de modem en decoder op 6/1/20.Ik kijk op de site van Scarlet, mijn provider tot dan toe, om te weten te komen of ik hen moet verwittigen: zij melden dat ik vooral niets moet doen, om zo de Easy Switch procedure vlot te laten verlopen.

6/1/20: De technicus van Proximus voert de installatie uit.

13/1/20: Omdat Scarlet geen teken van leven geeft bel ik naar hen met de vraag hoe en wanneer ik hun toestellen moet terugsturen. De Scarlet-medewerker weet van niets: er is geen Easy Switch aanvraag toegekomen. Het enig wat ik kan doen is mijn abonnement via de Scarlet-site nog dezelfde dag stopzetten. Ik zal mijn abonnement een week langer moeten betalen dan ik er gebruik van maakte maar toch nt voor de volledige factuurperiode (24/12/19-23/01/20). Wachtend op de definitieve factuur schort ik mijn domiliciëring bij Scarlet op.

Nog dezelfde dag maak ik gebruik van de Klantenervaring-mail die Proximus mij stuurde om mijn ongenoegen te uiten over deze gang van zaken via de Proximus-site. Nog geen uur later belt een Proximus-medewerkster mij om uitleg hierover te vragen. Zij stelt vast dat bij mijn aanvraag op 31/12 vermeld wordt dat ik ‘van Easy Switch GEEN gebruik wens te maken’. Ik repliceer dat ik de Easy Switch procedure juist zeer positief vind voor de consument en er geen haar op mijn hoofd aan zou denken om hiervan af te zien. De Proximus-medewerkster biedt mij aan om mijn eerste factuur met € 20 te verlagen als compensatie. Voor mij volstaat dit en ik dank haar voor haar begrip.

14/1/20: Ik ontvang een Scarlet-mail: “Je abonnement wordt stopgezet op 13/01/2020. Je ontvangt per post nog een bevestiging van deze opzegging. Opgelet! De datum in de brief is foutief en mag je negeren. (…) Indien je nog een factuur ontvangt voor de periode tussen de vermelde opzegdatum en de datum vermeld op de brief, brengen we het bedrag van 13,34 euro (BTW incl.) voor de periode van 13/01/2020 tot 23/01/2020 in mindering op je laatste Scarlet-factuur. Je mag dit bedrag *** bij de betaling van deze factuur”.

23/1/20:  Ik ontvang via de post een verwittiging van Scarlet voor het niet betalen van een factuur van 26,66 (de normale € 40 van Scarlet Trio, met aftrek van €13,34 voor het stopzetten van mijn abonnement voor het einde van de maandelijkse factuurperiode). Op dat moment heb ik echter nog geen afsluitende eindfactuur ontvangen, enkel een ‘kredietnotificatie’ via mail over de €13,34 die in mindering gebracht wordt. Ik moet een boete van €7,5 betalen. Ik betaal enkel €26,66, dd. 26/1/20. 

27/1/20: Op het einde van een onaangenaam, op onbegrip stuitend telefoongesprek met een Scarlet-medewerker wordt mij meegedeeld dat mij de €7,5 boete zal worden kwijt gescholden. In de namiddag mailt Scarlet mij dat ik €7,5 moet betalen vóór 13 februari 2020; wordt vervolgd.

TIPS: Meld aan je nieuwe provider uitdrukkelijk dat je Easy Switch wil gebruiken en geef jouw persoonlijke Easy Switch-referentie door.Betaal niet zomaar boetes aan jouw ex-provider wanneer de afrekening van de eindfactuur in het honderd loopt maar vraag telefonisch om uitleg hierover.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2020

Op 14 November stap ik een Proximus winkel binnen en schaf me epic combo pack aan en kreeg meteen een Simkaart mee die meegerekend zou worden in het pack van 65 Euro/maand (3maanden korting van 20 Euro). Na meermaals bellen komt de technieker langs op 19 December om mijn modem te plaatsen. Op 21 December de eerste aanrekening van 43.5 Euro en zie dat ik reeds 2.8 TB verbruikt heb. wat recht gezet is. Nu blijkt de 43.5 Euro enkel GSM kosten zijn. Op de aanrekening staat duidelijk easy switch id zoals afgesproken in de winkel, je hoeft niks te doen. De tweede aanrekening 53.5 Euro en 2.3 Euro derde partij kosten gevolgd door een aanrekening van vorige provider. Bel ik naar Proximus waar ik onduidelijk antwoord kreeg en meermaals doorverbonden word, de conclusie na elk gesprek "Wat is nu juist je vraag," Dus zij zien er geen probleem in, ik geloof dat dit nog even gaat aanslepen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/02/2020
, Gereageerd:

Hoi, we komen hier even op terug. Werd er ondertussen een oplossing gevonden voor je probleem? ^Bertrand