laatst gewijzigd op: 03/03/2021

Sluiting van NMBS-loketten

Zoals aan het begin van elk jaar heeft de NMBS gisteren (1 februari 2021) haar tarieven verhoogd, waardoor passagiers die niet over een smartphone of computer beschikken, benadeeld worden.

Daarnaast heeft de nationale spoorwegmaatschappij gisteren ook de sluiting aangekondigd van 44 loketten tegen eind 2021.

Heb jij het gevoel dat je voor een voldongen feit wordt gesteld door het verdwijnen van de loketten?

Denk je dat deze beslissing onvermijdelijk was, of vind je dit net onaanvaardbaar?

Heb jij ooit problemen gehad tijdens het boeken/valideren van jouw ticket (geen internetverbinding, smartphone met lege batterij, ticketautomaat buiten dienst, ...) en hoe ben je vervolgens te werk gegaan?

Deel jouw mening hieronder.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

16 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

Vooral heel erg voor de ouderen ! Die kunnen geen ticket online kopen !

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/02/2021

Net als het verdwijnen van bankfilialen staan wij als consument voor een voldongen feit en moeten we het verdwijnen van de loketten accepteren.
Enerzijds is het voor de NMBS kostenbesparend maar ik denk vooral gemakzucht.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021
Nuttig

Je kan je treintickets betalen met Ecocheques, maar alleen aan het loket.
De mogelijkheden om uw Ecochecques nog ten gelde te maken verminderen met deze maatregel nog maar eens. Binnenkort kunnen we ze gewoon weggooien! Sic.
Bij de lijn is het nog erger: die willen ze niet eens aanvaarden.
Dat is toch kafka ten top hier in België...

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Beste, bedankt voor jullie getuigenissen. Wij van onze kant verzetten ons tegen dit oneerlijke prijsbeleid van de NMBS. Treinreizigers die hun tickets graag kopen op de traditionele manier aan het loket worden tegen eind dit jaar zelfs extra getroffen, want vanaf dan kunnen zij zich enkel richten tot een beperkt aantal treinloketten. Voor al wie niet meesurft op de digitale golf is dit een slag in het gezicht. In een wereld waar het bezit van een smartphone of computer nog helemaal niet voor elke Belg vanzelfsprekend is, vraagt Test Aankoop de NMBS nadrukkelijk om meer begrip en extra maatregelen ten voordele van de consument. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021

Een dienstverlenend bedrijf zonder loketten...dat kan je nog moeilijk een dienstverlenend bedrijf noemen. Ouderen staan in de kou...ondervonden met mijn 86jarige vader. Maar deze trend is al een tijdje aan de gang. Kleine haltes worden afgeschaft, eerst in het weekend, nadien tijdens de week. Bij de verlenging van je abonnement moeten ze je doorsturen naar de automaat (de bediende aan het loket mocht me deze service niet meer geven!), vandaag de dag worden er minder conducteurs ingezet, en dat allemaal om binnen x-aantal jaar ook daar te kunnen zeggen dat ze ook de conducteurs niet meer nodig hebben....geen volk aan de loketten, geen conducteurs,...raak maar nog eens thuis als het tegen zit. Raad vragen, aan wie? Het openbaar vervoer promoten als groen vervoersmiddel? Dan moet de overheid dringend inspanningen leveren en het openbaar vervoer opnieuw voor iedereen toegankelijk maken! In elk klein dorp, op elk moment. Een dagelijkse gebruiker, Nadine

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/02/2021

Wij gebruiken steeds de NMBS app, om tickets te boeken. Dit werkt perfect, nog nooit een probleem ondervonden. Volgens mij is dit de evolutie en worden de loketten in kleine stations en haltes overbodig. De stationsgebouwen moet men wel trachten de valoriseren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/02/2021

proximus vorderingen ?

Als gewezen Proximus personeelslid beschikken wij jaarlijks over vorderingen Proximus . Bij gebruik ervan dient men zich aan te melden aan het NMBS-loket , om deze vordering te laten valideren door de loketbediende . Dit gebeurde zonder problemen tijdens de openingsuren van het station te Sint Genesius Rode . Ook dit station zal gesloten worden , en de NMBS ticketautomaat is niet geprogrammeerd om de proximus vorderingen te herkennen . Op welke wijze kan ik op voorhand mijn reistraject dan invullen , zonder het gevaar te lopen aanvullende "schrijfkosten" te moeten betalen ????

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021
, Gereageerd:

Beste Andre ik zal u vraag eens stellen aan HR er moet ergens wel een oplossing zijn. Mss moet proximus dit aanpassen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/03/2021
, Gereageerd:

BESTE RONNY,

Bedankt voor uw vlugge reactie. Het argument dat u aanhaalt om in overleg de NMBS en Proximus een oplossing te bedenken , zal spijtig nooit plaatsvinden . Als u even doordenkt werden de automaten reeds geruime tijd ingezet en dit vooraleer men het idee van de afschaffing van bepaalde stations vooropstelde .
Men heeft dus hoegenaamd niet nagedacht - waarschijnlijk vergeten of onkunde - om de automaten met deze bijhorende link uit te rusten. Dit is voor mij al een signaal dat de gedachte toen reeds ontbrak om een polyvalente automaat voor ALLE mogelijkheden van ticketaanvragen om te ruilen en/of af te drukken.
Dezelfde vraag heb ik ondertussen reeds aan HR Proximus gesteld en daar "draait men even hard rond de pot " . Maar een beter voorstel zou eventueel zijn : beperkte stations openingsuren op bepaalde dag(en) van de week in de voormiddag in stand te houden om de mogelijkheid te bieden aan zowel de "grijze eminenties" die het moeilijk hebben met al dat digitaal gedoe en de automaat ontbrekende "speciallekes" , dit ,om - op voorhand - hun reisbiljet aan te vragen en/of om te ruilen.
Dat resulteert dus in een beperkte dienstverlening .... maar met een resultaat met goede afloop .
Iedereen tevreden ... iedereen gelukkig !!!!

Mvg

A. Huysmans

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/02/2021

De sluiting komt eraan, en dat was te verwachten. Ook in overheidsbedrijven wil men besparen, besparen, besparen. Maar een goede zaak is het natuurlijk niet, voor de klantvriendelijkheid en de communicatie niet en voor de werkzekerheid (toekomstige loketbedienden) niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/02/2021

Dit is zeker geen reclame voor de NMBS. Niet klantvriendelijk, vooral voor mensen die niet mee zijn met al die nieuwe technologie, oudere mensen en toeristen. Er kan zich trouwens steeds een probleem voordoen bv. defect van toestel. Ook minder veiligheidsgevoel. Beangstigend als men denkt aan ouderen vooral. Die kunnen enkel omwille van automatisatie niet meer alleen op stap. :( Automatisatie mag maar enkel in combinatie met mogelijkheid menselijk contact voor hulp.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021
, Gereageerd:

Beste Christine. Je hebt ergens een punt. Maar de NMBS stond al ff op pauze en dit zat er zoiezo aan te komen denk ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/02/2021

Er gaat niets boven persoonlijke service, zeker voor wat de dienstensector betreft. Wat voor meerwaarde krijgt men met een doe-het-zelf maatschappij, zeker als de prijzen het zelfde blijven als voorheen. Bovendien daalt het veiligheidsgevoel als niemand aanwezig is die de spoorwegmaatschappij vertegenwoordigt. Ook voor toeristen is het niet bepaald een visitekaartje als men nergens meer om raad kan vragen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/02/2021

Kosten baten analyse. De voor & nadelen afwegen. Misschien een "dienst" voorzien op de trein. Nu ziet men dikwijls op uw traject geen personeel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/02/2021

Elk jaar minder service, en toch stijgen jaarlijks de prijzen van abonnementen en tickets. Wanneer gaat de NMBS eindelijk eens een modern klantgericht bedrijf worden? En schaf al die politieke zitjes in de Raad Van Bestuur per direct af aub: hoog tijd voor een professioneel management!

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/02/2021

Men wil iedereen verplichten om elektronisch ticketten te nemen, niet iedereen en vooral ouderen zijn daar niet altijd goed in thuis. Ik vind de maatregel discriminatie t.o.v. vooral ouderen. Het is ook niet de goede manier om het openbaar vervoer te promoten bij deze bevolkingsgroep.