laatst gewijzigd op: 05/10/2021

PRO of TEGEN elektrische wagens ?

Heb jij onlangs een elektrische of hybride wagen gekocht? Wat gaf voor jou de doorslag? Of heb je sprong nog niet durven wagen en heb je gekozen voor een benzine- of dieselmodel? Wat hield je tegen? Wat zou er volgens jou nog verbeterd moeten worden om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

Deel je ervaring met onze community!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

95 reacties

sorteer op :
zie vorige reacties

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Warmte is de laagste energievorm en elektriciteit de hoogste. De reden is dat elektriciteit voor 100 % (zonder verlies) kan omgezet naar een lagere energiebron (steenkool, aardgas, groene bronnen, waterstof, warmte, ...). Meestal gaat de overgang van de andere energiebronnen naar elektriciteit over warmte maar telkens met verlies van de energiecapaciteit die eigen is aan elke energiebron (verbrandingswaarde).
Maar: geen enkele energiebron is onbeperkt aanwezig. De groene bronnen ook niet, maar die zijn hernieuwbaar. De vraag in het laatste geval is: kunnen die groene bronnen alleen de vraag naar energie voldoende volgen? Met andere woorden: hoe snel zijn ze hernieuwbaar?
Wat betreft onze klassieke bronnen om ons voort te bewegen (gas, aardolie), weten we zeker dat zij zeer binnenkort zullen uitgeput zijn. Sommigen spreken van 100 jaar. Daarenboven zijn zij ook bronnen van ongelooflijk veel andere producten die we gebruiken in ons dagelijks leven. Kunnen wij het maken dat de latere generaties daar geen gebruik meer zullen kunnen van maken?
Maar als onze elektriciteit - zoals nu gebeurt - uit andere bronnen komt, dan blijven wij die andere bronnen uitputten. Radioactiviteit (kernenergie) is uiteraard nog lang beschikbaar maar heeft één groot nadeel: er zijn te veel gevaarlijke afvalstoffen mee gemoeid.
Waterstof als brandstof (voor wagens) heeft het grote voordeel - tegenover onze huidige brandstoffen - dat de enige afvalstof water is. Het kan uit gelijk welke andere bron gemaakt worden maar ook weer niet met 100 % omzetting. Er is nog een ander probleem waarvoor men nu nog een oplossing zoekt en dat is de opslag. Hoe slaan we het op zonder gevaar voor de mens en de omgeving? Waterstofcellen zijn in de maak maar nog niet helemaal bruikbaar maar er is hoop voor de nabije toekomst.
Wat mij betreft: ik wacht nog wel totdat waterstof kan.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

Elektrische wagen zijn vandaag voor een gemiddeld gezinsinkomen nog veel, veel te duur in vergelijking met niet elektrische wagens. Daarbij komt nog een dure laadpaal thuis als je thuis binnen een beperkte tijdlimiet je wagen wil opladen.
Bovendien zijn et nog veel te weining (al dan niet publieke) laadpalen waar je binnen een beperkte tijdlimiet voldoende kan opladen tgen een schappelijke prijs(zie artikel Testaankoop Maart 2021 met elektr. wagen van Oostende naar Botrange).
Ook wat thuis opladen betreft is mij de situatie mbt de aangekondigde toekomstig aanrekeningswijze (hoogste verbruikspiek of iets dergelijks) niet duidelijk.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Dag Erik, onze roadtrip met de VW Polestar heeft inderdaad aan het licht gebracht dat oa het aantal laadpalen best kan uitgebreid worden. Wat je opmerking betreft over het thuis opladen en het capaciteitstarief in Vlaanderen nog dit: vanaf 2022 wordt het capaciteitstarief ingevoerd voor het grootste stuk van de netkosten die ongeveer een vijfde van de gemiddelde elektriciteitsfactuur bedragen. Voor het deel nettarieven dat wel gebaseerd blijft op kWh, wordt het onderscheid tussen dag- en nacht afgeschaft wegens niet meer aangepast aan het veranderde energielandschap dat gekenmerkt wordt door een toenemend aandeel van decentrale en weersafhankelijke productie. 

Wat betekent deze hervorming nu concreet voor de eigenaar van een elektrisch voertuig? Het voordeel van opladen tijdens daluren zal kleiner worden dan vandaag door de afschaffing van het onderscheid dag/nacht in de component nettarieven. Wie het laden van zijn wagen zal spreiden (in plaats van snel op vol vermogen op te laden), zal zijn elektriciteitsfactuur wel positief kunnen beïnvloeden. Met zonnepanelen loont het bovendien de moeite om de auto op te laden op het moment dat de zon schijnt. Meer info over het capaciteitstarief vind je hier: https://bit.ly/3jzT8Xp  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Ik zou heel graag elektrisch rijden, maar dat wel met batterijen die meer dan 800 km of meer kunnen rijden.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Opladen het grooooote probleem!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Christine, volgens ons zijn er inderdaad te weinig laadpunten van te veel aanbieders, kun je vaak alleen laden als je een abonnement bij die specifieke aanbieder hebt, en kunnen de bedrijven die de abonnementen aanbieden soms van de ene op de andere dag hun reglementen en prijzen aanpassen. Test Aankoop ijvert in elk geval voor een regeling ten voordele van de consument. ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Duizenden laadpalen bijplaatsen zal ons miljoenen euro's kosten, dit vraagt zware infrastructurele werken, tenzij men erbij wil nemen dat het elektriciteitsnet continu plat ligt.
Bovendien gaat de overheid (!) laadpalen betalen - m.a.w. ongevraagd met belastingsgeld - dit is ongezien. TA zou eens kunnen uitrekenen hoeveel miljoenen euro's dit aan de burgers heeft gekost. Ik denk niet dat tankstations met belastingsgeld zijn gebouwd.
Uiteindelijk is het een verschuiving van het probleem en dat wordt onderbelicht. Dé CO2 is hét toverwoord om elke democratische vrije discussie de pas af te snijden.
Er zijn geen wondermiddelen, helaas wordt dit wel zo voorgesteld en door de strot van bedrijven en consumenten geduwd. De terugkeer van het bolsjewisme.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

De nagel op de kop!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
, Gereageerd:

wat ik vergeten te schrijven , de auto moet wel betaalbaar zijn voor de gewone werkman. Zelfstandige kunnen die 100% inbrengen , dus die wagen is gratis voor hen en wat met de gewone man die krijgt die niet gratis terwijl een gewone werkman minder verdient. eerlijk is wat anders!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Voor een correcte mobiliteit moeten alle vervoersmiddelen mogelijk zijn en dit in een bepaalde verhouding t.o.v. van het aanbod. Zo moeten de huidige diesels mogelijk blijven voor km vreters. Benzine wagens moeten vervangen worden door hybrides en plug-in wagens voor mensen die weinig snelwegen gebruiken. Electrische auto's voor stad en beperkte verplaatsingen in het binnenland.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

IK STA VOOR DE AANKOOP VAN EEN NIEUWE WAGEN; IK WAS ERVAN OVERTUIGD ELECTRISCH TE GAAN RIJJDEN, MAAR DE BEPERKTE AFSTANDRADIUS EN HET BEPERKTE AANTAL SNELLADERS ONDERWEG BRENGEN ME OP ANDERE GEDACHTEN. IK GA, DENK IK, EERDER VOOR HYBRIDE: VOLDOENDE ELECTRISCHE CAPACITEIT VOOR DAGDAGELIJKS GEBRUIK EN VOOR DE LANGE RITTEN ( 9X/JAAR 700KM HEEN EN 700KM TERUG) GEWOON TANKEN EN GEEN VERLENGING VAN DE REISTIJD. SPIJTIG!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Beste, tot voor kort beperkte de aankoop van een nieuwe wagen zich tot het kiezen van een merk en een kleur, en misschien een handvol opties. Het was een esthetische keuze, een keuze voor status en een heel klein beetje pragmatiek. Er was één vuistregel: wie weinig rijdt, gaat voor benzine, wie meer kilometers maalt, opteert voor diesel. Het was niet veel meer dan een financiële keuze. Maar vandaag is alles anders. Wil je weten of je best kiest voor hybrides en plug-in-hybrides (allebei benzine en elektrisch), volledig elektrische auto’s (en binnenkort misschien ook waterstof-aangedreven wagens) ?  Elk type heeft zijn voor- en nadelen, meer info hierover vind je in ons uitgebreid dossier via volgende link: https://bit.ly/3vIgRuB  ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Als het voertuigennet hoofdzakelijk elektrisch wordt, dan moet er ook gezorgd worden voor voldoende elektrisch volume. Uit heel wat berichten zijn wij daar momenteel niet voor uitgerust. Ik ben een voorstander van kerncentrales in de loop van de volgende 25 jaar in afwachting van nieuwe economische en zuivere bronnen via kernfusie of waterstof. Ik kan een aantal artikelen aangeven die de kerncentrales positief benaderen vanuit wetenschappelijk standpunt en niet vanuit misplaatste emotie.
Graag gedaan.
Francis

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Akkoord dat er voldoende elektrische capaciteit moet zijn, of eigenlijk: vele malen meer, énkel en alleen voor elektrische wagens. Maar helemaal NIET akkoord met veel meer kernenergie, dat is dan weer een serieuze stap achteruit. Kernfusie: daar is men al decennia over bezig, het blijft theorie én het blijft - als het zou werken - een zeer gevaarlijke onderneming. Een samenleving zou alle voor- en nadelen van elke energie en mobiliteit moeten kunnen beoordelen en daarin gezamenlijk kunnen beslissen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

zolang er geen betaalbare auto op waterstof beschikbaar komt, wat ongetwijfeld mettertijd de belangrijkste energiebron zal worden, blijf ik dieselen, ik ben nl. al een keer teveel in de zak gezet door de overheid wat betreft elektriciteit

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/08/2021
, Gereageerd:

Maar als je in Brussel woont kan je je voertuig vanaf 1 januari aan de rand parkeren .

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Onlangs las ik een artikel waaruit bleek dat de batterij van een elektrische wagen ook ingezet kon worden voor de elektriciteit in het huishouden. In dat artikel werd een auto een rijdende batterij voor je zonnepanelen genoemd.
Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn om enkel de autobatterij aan te schaffen, wanneer je zonnepanelen hebt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
, Gereageerd:

welk nut zou dat hebben, diezelfde batterijen worden onder een andere, meer aangepaste vorm te koop aangeboden als thuisbatterij

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Ik dacht dat een autobatterij goedkoper was dan een thuisbatterij. Vandaar mijn opmerking. Op dit moment heb ik nog geen zonnepanelen. Maar ik denk er toch over om ze laten plaatsen, zodra ik de overgebleven energie kan stockeren in een batterij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Erika en Annie, ik ben hiervoor even te rade gegaan bij onze expert van de betrokken dienst. Beide zijn inderdaad mogelijk. Ik leg even uit. 

Eirka heeft alleszins een punt. Enkel de autobatterij aankopen is natuurlijk wat omslachtig, vandaar dat (auto-)fabrikanten dit al aanbieden als thuisbatterij. 

Maar de redenering om je autobatterij van de EV in te zetten houdt ook steek. Men koopt uiteraard geen EV om dienst te doen als thuisbatterij, maar als men dan toch een EV (en batteri) ter beschikking heeft zou die dus idd in sommige gevallen kunnen dienen als soort van thuisbatterij. We hebben hier nog geen testgegevens over, maar in theorie is of wordt dat mogelijk.  

In beide gevallen is dit niet echt te gebruiken als vervanger van zonnestroom maar als buffer of opslag van zonne-energie die men niet nodig heeft tijdens de productie. Als voorbeeld zou men dus ’s nachts kunnen tv kijken met de opgeslagen energie van overdag. Mvg, ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/06/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Jullie weten dat hiervoor de auto overdag moet thuis staan om opgeladen te kunnen worden door de zonnepanelen op je dak. In de meeste gevallen staat je auto ergens aan het gebouw waar je op dat moment aan het werken bent en spijtiggenoeg aan een laadpaal waar je volle pot moet betalen. Ondertussen injecteren je zonnepanelen tegen een habbekrats al de energie op het net.

Veel beter zou zijn dat - ongeacht waar je je EV oplaadt - je het equivalent van de geïnjecteerde stroom door je eigen zonnepanelen kan gebruiken om je EV op te laden. Pas als zo'n opzet mogelijk is, kan je zeggen dat je je EV kan gebruiken als "thuisbatterij".

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/06/2021
, Gereageerd:

Dag Frederik, de technologische ontwikkeling staat niet stil, het is misschien toekomstmuziek, maar voorlopig moeten we het inderdaad doen met teruglevercontracten bij je energieleveranciers en/of privé spelers (maar dat moet nog wettelijk worden geregeld) en wie weet kan je ooit je zelfgeproduceerde stroom ook doorverkopen aan je buren en/of familie .. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/08/2021
, Gereageerd:

Sorry An, maar met wie-weet-toekomst-techno-muziekjes kunnen we de discussie niet meer au sérieux nemen. Toch?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/08/2021
, Gereageerd:

Dag Kris, of en hoe je je zelfgeproduceerde stroom kan doorverkopen aan je buren en/of familie is een vraag die voorlopig nog onbeantwoord blijft, maar er wordt in ieder geval over nagedacht, serieus. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Neen er is geen pro of contra. Dit is een verkeerde houding.
Spijtig, ik heb mijn tekst al tweemaal kwijt om dit te staven. Dus ...

In de toekomst zullen onze mobiliteit anders organiseren. Minder auto's (elektrisch en verbrandingsmotor) maar meer on demand en veel soepeler dan onze openbare vervoersmaatschappijen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Ik heb overwogen om niet over teschakelen naar elektrisch rijden. De wens om een stadswagen + trekhaak te hebben blijkt onmogelijk voor een normale prijs.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Once you go electric.......

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021
, Gereageerd:

... you never want those crap cars again.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
Nuttig

De optelsom van impact op milieu ( winning/ delven/ produceren van metalen en zeldzame mineralenen )en de onmogelijkheid om ooit voldoende "elektriciteit" te produceren komt onvoldoende naar voor in deze overwegingen. Trouwens, eigenlijk is de de discussie bij voorbaat onmogelijk gemaakt. Onder invloed van lobbys, zowel uit milieu- activisten- hoek als uit energie- producenten-hoek, is de verbrandingsmotor gedoemd te verdwijnen. Ook energie dmv waterstof word nauwelijks nog een kans gegeven. Maar ja, wanneer blinden als geleiders worden verkozen, kan je niet verwachten op het goede pad geleid te worden. Mvg