laatst gewijzigd op: 20/09/2021

PRO of TEGEN elektrische wagens ?

Heb jij onlangs een elektrische of hybride wagen gekocht? Wat gaf voor jou de doorslag? Of heb je sprong nog niet durven wagen en heb je gekozen voor een benzine- of dieselmodel? Wat hield je tegen? Wat zou er volgens jou nog verbeterd moeten worden om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

Deel je ervaring met onze community!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

96 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021

Na alles wat ik lees, kan ik niet goed meer volgen.... Ik heb onlangs 18 zonnepanelen gelegd en ook een thuisbatterij laten installeren. Ik heb ook een hybride auto aangeschaft en sommigen zullen mij hier dan ook weer onder de categorie "rijke stinkers" plaatsen. Desondanks heb ik zwaar moeten investeren en mijn laatste spaarcenten aangesproken. Ik ben volgens mijn gegevens 98% zelfvoorzienend in mijn energiebehoefte. Mijn woning heeft een EPC van 10. Maar... zonnepanelen produceren zal vervuilend zijn en veel kostbare grondstoffen vragen, idem voor mijn batterijen, idem voor mijn wagen die ik zelf thuis oplaad enz.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/09/2021

Geldklopperij van de hoogste klasse !
Een recyclagepremie voor uw oude wagen geven en hem dan laten verkopen aan de andere kant van de wereld , waar hij dan 10 x zoveel vervuild door gebrek aan onderhoud ! Fraude nr1 van de hoogte graad en puur bedrog naar de consument toe , aanpakken die handel.
Dan het ontginnen van de grondstoffen om een EV te maken zijn gigantisch vervuilend aan de andere kant van de wereld waar er ontbossing en kinderarbeid gebeurd. Het ontginnen van die grondstoffen zorgt er ook voor dat proper water vervuild word op zeer grote schaal. Groen voor uw deur maar de andere kant van de wereld word volledig naar de vaantjes geholpen. Als je hier een grondstaal neemt en het is vervuild krijg je een gepeperde rekening die onbetaalbaar is , maar aan de ander kant van de wereld kan het geen kwaad. Denk allemaal goed na voor je groene producten koopt want zo groen zijn ze niet als je het ganse proces kent. Ze zouden beter bij iedere aankoop van een groen product een productiefilm meegeven van begin tot het einde , er koopt dan waarschijnlijk niemand nog zo een product :) De 1% elite die meer bezit dan de overige 99% maakt ons dagelijks blazen en lucht wijs. Dagelijks brainwashen en overspoelen met veelbelovende reclames en wanneer je dan een product kocht de grootste teleurstelling in je leven blijkt te zijn ! 1% elite heeft het geld om alles te manipuleren en naar hun hand te zetten. Politiek bv dient niet 99% van het volk maar de 1% elite ! Denk daar maar eens goed over na aub mensen. Zoals bitcoin die afgeschreven word als crimineel geld maar de mensen begrijpen dan niet dat het crimineel geld eerst word verworven met CASH. Of Musk die zegt dat bitcoin niet groen genoeg is maar mensen de ruimte inschiet met raketten voor het geld , terwijl die raket mega vervuild ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/09/2021
, Gereageerd:

Zo is het Pascal! Het wordt tijd dat Testaankoop eens werk maakt om de toekomst van
99% van zijn abonnees veilig te stellen. Testaankoop het is 5 voor 12, de mensen die nu nog een abonnement op jullie magazine kunnen kopen zullen in de toekomst genoodzaakt zijn hiermee te stoppen om nog rond te komen in deze fictieve groene wereld! ... en het vertrouwen in de overheid is al weg bij deze mensen. Je weet wat het vervolg is Testaankoop als het volk geen vertrouwen meer heeft.

Jullie komen nu op voor die 1%, die de andere 99% een bepaalde richting wilt opsturen waar ze dan nog rijker en rijker van worden. Het stomme is dat door het kuddegedrag, 90% van die 99%, deze ridicule theorieën als de waarheid aanziet wat dan nog eens bevestigd wordt door een consumentenorganisatie.

Ik moest bijna overgeven toen ik zag hoe er weer 4 rijke stinkerds de lucht werden ingekatapulteerd met een raket van Musk. 50 miljoen € / persoon!!! ... en dan spreken we nog niet over de hoeveelheid aan fossiele brandstoffen die daar zijn opgestookt. Lukt niet met
batterijen hé Elon :) ... maar de bomma mag wel het stad niet meer in met haar oude dieseltje. Zorg toch eens eerst dat we op deze bol alles op orde krijgen dat zal al geld genoeg kosten! Als je een beetje sociaal ingesteld bent en aan de toekomst van je kinderen denkt, dan "moet" je hier toch kotsmisselijk van worden, niet?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021

Ik heb een electrische wagen om naar mijn werk te rijden en mijn 16 jaar oude diesel om lange afstanden te doen. Tot nu toe de beste oplossing voor mij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

We zijn ervan overtuigd dat de technologieën nog met rasse schreden vooruit zullen gaan en dat een elektrische wagen in de toekomst een volwaardig en betaalbaar alternatief zal worden voor je diesel ;-) ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2021
, Gereageerd:

Foute denkpiste Bertrand, de wetenschap moet alles op alles zetten om een degelijke continue elektriciteitsbron te ontwikkelen, zoals kernfusie of kernsplijting. Uw tijd gaan steken in een antieke technologie met batterijen die al 150 jaar bestaat is geen oplossing en is een doodlopende straat als je geen CO2-neutrale elektriciteit kan opwekken als er geen zon of wind is :)

In tussentijd kan je veel beter geoptimaliseerde verbrandingsmotoren blijven gebruiken want deze bol zit nog "vol" gratis energie die miljoenen jaren geproduceerd is door de zon! ... zeer dom om die niet op te gebruiken!

Indien ze de fabrikanten zouden verplichten om auto's te maken met een max. vermogen van 100pk en 130 km/h dan zou dat een reductie geven in uitstoot van
minstens 30%. Dat wil zeggen dat iedereen ook 30% minder benzine gaat gebruiken.
... Simpel gezegd, het beste systeem voor het milieu en de consument is het slechtste systeem voor de overheid. We moeten minder energie consumeren, maar
eigenlijk wil de overheid dit niet vandaar de enige weg van de elektrische wagen met batterijen die de consument moet volproppen met peperdure elektriciteit.

... En de mensen denken dat ze het doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan :) ... Ik denk het niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021
, Gereageerd:

'We'? Wie zijn 'we'? Bovendien moet een moderator neutraal blijven, dat zijn jullie hier helemaal niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

We slaat hier op Test-Aankoop. Voor de rest kunnen we hier alleen nog maar aan toevoegen dat het iedereen uiteraard vrij staat om de keuze te maken die hij/zij het beste acht, maar dat er een push is richting EV's, is duidelijk. Dat deze technologie nog zal evolueren heeft niks met neutraliteit te maken, daar worden nu eenmaal veel resources op ingezet door de sector. Hetzelfde geldt voor een aantal andere 'groene' oplossingen zoals thuisbatterijen en diens meer. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2021

Na het lezen van de reacties heb ik het gevoel dat er voor de keuze van een nieuwe wagen nog veel te veel vragen zijn. Elektrisch rijden blijft te duur en heeft te weinig bereik , Hybride is met een verbrandingsmotor en is dus zelfbedrog ,waterstof heeft bij productie en omzetting naar elektriciteit 70% energieverlies en om methanol te produceren is ook een massa elektriciteit nodig . Over de transmissie kost om al onze energie groen te maken kunnen we best niet nadenken . We lopen het risico dat het grootste gedeelte van onze bevolking het zonder auto zal moeten stellen.
Het tijdperk dat een gezin met twee kinderen vier auto's heeft zal waarschijnlijk afgelopen zijn. Misschien toch aan kernenergie denken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2021
, Gereageerd:

... Inderdaad André, we gaan terug naar de middeleeuwen waar de arme man te poot kon en de rijke xxxxx zich konden "laten" rijden met paard en koets.
Het stomme is dat alles is veranderd en verbeterd nadat we begonnen zijn met fossiele brandstoffen te gebruiken in machines die het hard labeur van de arme man
serieus heeft kunnen overnemen. Fossiele brandstoffen hebben er voor gezorgd dat
we nu staan waar we staan. Het is dus onbegrijpelijk dat we deze weldoener die nog
massaal in de grond steekt, volledig verafschuwen als de duivel.

... We worden massaal bij de neus genomen mensen! ... We verloochenen momenteel
onze weldoener! Batterijen zijn echt niet de oplossing hoor.

... TESTAANKOOP denk aan de toekomst van de consument a.u.b.!




Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/07/2021
Nuttig

Het zou veel helpen moest er eerst een (onafhankelijke) studie zijn over de impact op het milieu van de ganse levensweg van elektrische wagens, verbrandingsmotoren, chemische motoren,...(van fabricage, vervuiling tijdens het gebruik en recyclage op het einde). En eindigen met een cijfer in de rangschikking Totale CO2 uitstoot per wagen.
Er zijn zoveel onbeantwoorde vragen: wat is de impact bv om één liter diesel aan de pomp te krijgen? Gaat een elektrische wagen langer mee? Kunnen windmolens op ieder tankstation langs de autoweg de elektrische vraag (helpen) leveren? Vervuilt een grote pickup meer dan een kleine elektrische wagen? Is het juist dat de batterij later gebruikt kan worden als thuisbatterij? Is een mixed van alle type wagens op onze aardbol een goede oplossing? Werk aan de winkel voor testaankoop?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/08/2021
, Gereageerd:

Dat klopt. Ik heb lang gereden met een Volvo 245 van 1985. Van deze modellen waren er (een aantal jaren terug) nog 70% op de baan. Dus het argument van velen als zou dit een erg vervuilende wagen zijn, zou ik sterk betwijfelen. Moesten alle wagens 35 jaar meegaan, dan denk ik dat dat het milieu ten goede zou komen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/08/2021
, Gereageerd:

Dag Bert, we houden zeker en vast de vinger aan de pols, en zullen hierover nog (blijven) publiceren. Zo ook over de mogelijkheid om de autobatterij van je EV in te zetten als thuisbatterij. Men koopt uiteraard geen EV om dienst te doen als thuisbatterij, maar als men dan toch een EV (en batterij) ter beschikking heeft zou die dus inderdaad in sommige gevallen kunnen dienen als soort van thuisbatterij. We hebben hier nog geen testgegevens over, maar in theorie is of wordt dat mogelijk. Je zou die dan kunnen gebruiken als buffer of opslag van zonne-energie die men niet nodig heeft tijdens de productie. Als voorbeeld zou men dan ’s nachts kunnen tv kijken met de opgeslagen energie van overdag. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021

Een moeilijke keuze? Het ergste vind ik dat Europa zo'n enorme gok waagt door voor één vorm van mobiliteit te gaan. Het alternatief , chemische brandstof wordt genegeerd. Dit zou de oplossing zijn voor onze huidige autos want die kunnen direct op deze brandstof CO2 neutraal rijden. Betekent behoud tankstations en logistiek, de oplossing voor luchtvaart en heel belangrijk: onze Europese autoindustrie heeft veel meer tijd om over te schakelen naar electrisch en dus te overleven.
De electricche auto: prijs ( 30.000 voor Fiat 500), accijnzen wordt niet over gesproken, hoeveel natuur moet er sneuvelen voor al die batterijen en electronica, Tesla's worden waar gebouwd?, waar gaat alle electriciteit vandaan komen, prijsontwikkeling ( iedere ID3 en ID4 die VW verkoopt is verlies), waarde tweede hands? , verkoop overleeft tot nu toe op subsidies, enz..

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/08/2021
, Gereageerd:

Klopt. Elke Tesla die van de band rolt wordt in se met verlies verkocht. Tesla kan zich enkel staande houden door de vele miljoenen die de overheid dit bedrijf schenkt via een vreemd systeem van 'boetes' aan andere bedrijven die nog niet konden/kunnen uitpakken met elektrische wagens. Ongezien.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021

Elektriciteit is niet de oplossing voor mobiliteit. Als iedereen verplicht wordt om elektrisch te rijden dan kunnen er gewoon niet genoeg laadpalen worden geplaatst. Kijk maar hoe er nu al wordt aangeschoven aan tankstations om fosiele brandstoffen te tanken en dit tanken duurt maar 5 minuten. Ik zie de toekomst eerder in waterstof maar dan moet die wel ecologisch worden geproduceerd worden. Ipv windmolens of PV af te koppelen bij teveel aan energie, laat je die waterstof aanmaken.
Ook is er een probleem met die Li batterijen. Bij lichte beschadiging of snelladen kan er overmatige hitte vrijkomen waardoor spontane ontbranding ontstaat. Dit zijn metaalbranden die niet te blussen vallen en serieuze hitte doen ontstaan. Op dit ogenblik zijn er heel wat ondergrondse garages die niet uitgerust met de nodige voorzieningen om dergelijke laadinfrastructuur te herbergen.
Qua verplaatsing zijn er uiteraard de vakantiegangers met caravan of aanhangwagen. Die mensen raken bij elektrisch rijden bijna niet meer op hun bestemming.
Hybridewagens zijn een grote telleurstelling wanneer er lange afstanden moeten afgelegd worden. Dan is het fosiele brandstofverbruik veel groter dan met fosiele brandstof. Dit is misleiding van de consument. Spijtig dat hier nog altijd premies worden gegeven voor dergelijke wagens.
Ik rijd op dit ogenblik met een dieselwagen met adbluetechnologie. Een 2l met een gemiddeld verbruik van 5,3l. Ik doe 36000 km per jaar. Met een elektrische wagen zou ik maar 1 klant per dag kunnen bezoeken. Nu bezoek ik op 1 dag klanten in Mol, Veurne en Gent.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

VoIla, dit is de enige onverbloemde wetenschappelijke waarheid. De rest is de reinste
onzin en prietpraat van watermeloenen ( Groen vanbuiten / rood vanbinnen). Als je al gewoon stilstaat bij het feit dat het snel opladen ( 15 min.) van één EV gebeurt met
een elektrisch vermogen van 350kW dan stopt de discussie al onmiddellijk: dit is het
gemiddeld huishoudelijk verbruik van een "honderd" gezinnen!!!! Een laadpaalstation met 10 palen zou al direkt een aansluitvermogen van 3500kW of 3.5MW nodig hebben!
De VREG wil dat we ons elektriciteitsverbruik stilaan gaan "verminderen" of "spreiden" omdat ze anders in de problemen kunnen komen met de capaciteit van het net. Grote problemen komen op ons af als we de watermeloenen volgen en massaal EV's gaan inpluggen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

Laadpalen met een vermogen van 350kw zijn zeldzaam en heel wat elektrische wagens kunnen dat vermogen niet aan. Meer gebruikelijk zijn laadpalen van 50 kW en op gelijkstroom ipv wisselstroom. Verwar vermogen niet met verbruik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

Wie zegt dat ik vermogen verwar met verbruik of arbeid of energie. P = U.I en W = U.I.t = P.t , ik verklaar me nader: Als jij die batterij met een energie-inhoud van 80kWh op een tijd van een kwartier volledig wilt opladen dan heb je een vermogen P nodig van 80kWh/ 0,25h = 320kW (laadverlies niet meegeteld). Een halve lading van 40kWh zal dan rond de 7 minuten in beslag nemen. In de huidige tankstations op de autosnelwegen met een pomp of 20 is je wagen volgetankt in 5 à 10 minuten en dat kan onmogelijk verlengt worden naar 1uur als alle pompen worden vervangen door palen. In die infrastructuur moet je minstens per paal een vermogen hebben van 300kW om alle EV's te kunnen bedienen op een tijd die vergelijkbaar is zoals tanken aan de pomp. Ik spreek hier niet over thuis want daar heb je tijd en kan je de batterij eventueel een uurtje of 8 opladen, ik spreek hier over de vervanging van "grote" tankstations. Gelijkstroom of wisselstroom, draai of keer het zoals je wilt , je moet die batterij vullen met een bepaalde energie en hoe sneller dat je dat wil klaarspelen hoe groter het vermogen moet zijn van je paal. U zegt meer gebruikelijk is een publieke laadpaal van 50 kW, akkoord als er dan één vrij is kan je in het beste geval op één uur laden of als je pech hebt en je moet die 50 kW verdelen met nog 4 andere auto's die ook op dat laadsegment hangen zal het ineens "uren" duren. Een systeem waar iedereen met elektrische wagens wil rondrijden is dus technisch en praktisch niet haalbaar want het elektriciteitsnet kan
dit helemaal niet aan! Dit is ook de reden waarom de VREG vanaf 2022 het capaciteitstarief wil introduceren: Zij zien de bui al hangen en weten ook dat door de elektrificatie er een probleem zit aan te komen, met name overbelasting van het net en hebben er voor gekozen om niet te investeren in uitbreiding van de upgrading van de infrastructuur wegens te duur, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de burgers door ze te beboeten met het capaciteitstarief als ze hun piekvermogen niet onder controle kunnen houden. Elektriciteit wordt 's nachts het duurste van al en dat is dan ook de moment dat de meeste mensen hun wagentje inpluggen :) ... Kortom we moeten ons inderdaad bezighouden met
auto's op waterstof met een fuelcell en niet te vergeten waterstof kan ook gebruikt worden voor het echte grote materiaal: vliegtuigen, schepen, oorlogstanks, raketten. Belangrijk voordeel: waterstof maken we hier in België zelfs!! Misschien geef ik de elektrische wagen nog een toekomst als klein wagentje voor enkel in het dorp of stad wat kleine afstanden af te leggen, maar meer niet. De rest is allemaal niet haalbaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/08/2021
, Gereageerd:

Dit is volgens mij ook de juiste piste. In Zwitserland en in de VS rijden er nu al tientallen Hyundia tientonners, actieradius 400 km in EU en 800 km in de VS. Op waterstof. De beloofde vrachtwagens van Elon Musk zijn er nog steeds niet. Dat kan tellen.
Zich obsessief en bijna dictatoriaal richten op accu elektrische wagens gaat de verkeerde richting uit. We weten dat nu al.
Ik moet niet uitleggen wellicht dat wagens op waterstof eigenlijk ook elektrische motoren hebben, alleen de energie-opslag is anders - dat maakt een enorm verschil.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021
, Gereageerd:

We denken hier ook zo over. Zelfs zonder de 4 wielen zijn de batterijen even gevaarlijk(thuisbatterijen op lithium bv). Maar laat de subsidies maar vloeien. Er is duidelijk nog werk aan het beleid om die lobby van lithium te stoppen en wijze beslissingen te nemen alvorens er ongelukken gebeuren. Ze zouden beter subsidies verhogen voor de brandweer. Die gaan het nog nodig hebben met al die batterijbranden

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021

Rijden op waterstof is heden ten dagen het meest ecologische op oudere wagens en vrachtwagens toepasbaar metToekomst mogelijkheden van oude wagens en oldtimers mogelijkheid van aanpassen aan Haalbare toekomstig milieunormen en minder verbruik. Zo hoeven deze voor de liefhebbers niet te verdwijnen om milieuvriendelijk te rijden.

www.meerkilometers.nl/services.html.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/06/2021

PRO elektrische wagens en moto's en brommers en snorrers en ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/06/2021

Het is een absolute noodzaak over te schakelen naar elektrisch rijden teneinde ons milieu leefbaar te houden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/07/2021
, Gereageerd:

Feiten verdwijnen niet als ze worden genegeerd. De grootste vervuilers op deze planeet zoals VLIEGTUIGEN,SCHEPEN, VRACHTWAGENS en andere mobiliteit zoals RAKETTEN, STRAALJAGERS en TANKS bestaan precies niet meer in dit toekomstig verhaal. Gaan wij nu allemaal die prietpraat blijven slikken over het feit dat wijzelf als kleine man met ons "speelgoedautootje" op fossiele brandstof de oorzaak zijn van een klimaatverandering die ons allemaal binnen enkele jaren zal uitroeien?? Wij zijn maar een zandkorreltje in de duinen. Deze grote vervuilers kunnen "niet" overschakelen op batterijen omwille van de "VEEL" en "VEEL" te kleine energie-inhoud van batterijen en dat zal zo blijven omdat men een batterij niet kleiner kan blijven maken omwille van het feit dat ze zichzelf intern zou kortsluiten en spontaan kan ontploffen (en dat zie je liever niet gebeuren). Draai of keer het, batterijen hebben alleen een toekomst in de kleine draagbare apparatuur en voor de rest is dit praktisch niet rendabel en ecologisch onverantwoord. Momenteel wordt er fel nagedacht over "methanol" als toekomstige brandstof en dat is een degelijke kanshebber! Methanol kan gebruikt worden in gewone verbrandingsmotoren en aan heel de infrastructuur van transport en tankstations moet eigenlijk niets veranderd worden. Wat is de techniek: POWER TO
METHANOL d.w.z. Je gaat simpel gezegd met overtollige elektriciteit eigenlijk een reactie op gang brengen tussen CO2 en H2 waardoor we methanol bekomen. Bij de verbranding van methanol krijgen we natuurlijk ook uitstoot van CO2 maar we zitten dan wel in een kringloop omdat deze CO2 dan weer gebruikt wordt voor de produktie van methanol :). Dus methanol is een verbeterde versie van waterstof zonder dat je dus heel uw mobiliteit en infrastructuur moet gaan aanpassen. Als je hier over nadenkt weet je dat een toekomst waar overal laadpalen staan en de afvalberg met batterijen elke dag toeneemt met honderden tonnen per dag echt niet iets is waar iemand naar toe wil die aan het milieu denkt. Dus wil je de toekomst praktisch en leefbaar houden voor arm en rijk kies er dan zeker niet voor om uw geld te investeren in 600 kg batterijen. Denk aan uw kinderen a.u.b. en maak jezelf geen blaasjes wijs want we zitten momenteel in een periode van middeleeuwse wetenschap waar de kerk oordeelde of een bepaalde visie niet tegengesproken werd door het "heilige boek" en moest aanzien worden als "ketterij" of "hekserij".

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Denk dat je niet echt goed geinformeerd bent wat de meeste electricteit word opgewekt met diesel of kolen en de productie van een batterij is vervuilender dan een diesel van 30 jaar geleden die 10 jaar rond rijd en vergeet niet tot nu toe kan geen enkele batterij gerecicleerd worden

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021
, Gereageerd:

Hallo Peter, volgens ons zal een EV een veel grotere restwaarde hebben dan een voertuig met fossiele brandstof. De ontwikkeling van de batterijen is nu al zover dat ze voorzien zijn om de levensduur van een wagen mee te kunnen gaan. Meer dan 95 % van het initiële rijbereik na 5 jaar wordt naar voor geschoven. Een replacementbatterij is niet goedkoop, maar dat is -in principe- niet nodig, net zoals het -in principe- ook niet nodig is om een verbrandingsmotor te ververvangen (wat soms ook moet gebeuren en evenmin goedkoop is …) ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021
, Gereageerd:

Beste Peter, hier moet ik u dan ook correct informeren dat er wel batterijen zijn die 100% recycleerbaar zijn die ook kunnen gebruikt worden voor EV. Er valt eenmaal meer winst te halen uit vervuilende batterijen dan alternatieven. De milieuimpact aan de andere kant van de planeet beschouwt men niet en na 20 jaar zijn we op die manier geen stap verder als het op CO2 aankomt. Maar er zijn dus wel alternatieven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021
, Gereageerd:

Beste An, het is zeer gevaarlijk om te gokken op grondstofwaarde die mogelijk in de toekomst gaat stijgen als men nu nog niet eens technologie heeft om het te verwijderen. laat staan om deze dan veilig te gaan stockeren voor lange tijd tot het er wel is. gelukkig bestaan er wel veilige en duurzame alternatieven. De wagens zullen niet meer de prestaties hebben van een formule 1 wagen maar eerder die van een 'platte' diesel. wat niet erg is want tenslotte staan we vaak genoeg in de file

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Als men afgaat op de beweringen van bedrijven rond levensduur van de batterijen, dan volgt men klakkeloos die beweringen. De praktijk zal uitwijzen of ze gelijk hebben - meestal blijkt dat dan een serieuze overschatting.
Een batterij is geen motor en niet te vergelijken. Vroeg of laat laat de batterij het afweten, minstens deels, het zijn geen wonderdingen.
De ervaringen met 2de hands Tesla's zijn niet zo goed, niemand is erin geïnteresseerd, dus restwaarde? Vooralsnog kan TA niet in een glazen bol kijken, mijn vooruitzicht is dat de restwaarde van EV's zeer slecht zal scoren.
Het ziet er naar uit dat TA zelf de EV's wil pushen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021
, Gereageerd:

Beste Kris, het aantal EV’s groeit maar nog steeds redelijk langzaam. Het zal trouwens nooit zover komen dat ALLE voertuigen op de weg elektrisch zullen zijn, de mix met andere brandstoffen zal zeker nog decennia blijven bestaan.  

Waarom dus niet zoeken naar meerdere oplossingen om bij te dragen tot de klimaattransitie ... Waarom niet de energievraag voor andere doeleinden proberen te verminderen, en waarom niet de EV’s mee inschakelen als element van de bevoorrading ... ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/08/2021
, Gereageerd:

Voor mij niet gelaten, maar men moet dan ook niet vanuit TA doen alsof elektrisch rijden op accu het walhalla is, en deze indruk krijg ik nu wel. TA pleit o.a. voor meer laadpalen. Maar heeft TA al eens berekend wat dat allemaal kost? En wie dat moet betalen? Bovendien zien we in welke richting het uitgaat: fossiele brandstof wagens worden serieus belast, elektrische wagens krijgen voorkeursbehandelingen (op niveau van burger en op niveau van bedrijven wordt het gepusht op straffe ván). Waar zijn de alternatieven zoals waterstof of nog andere? Waarom gaat TA niet wat dieper graven in de milieurampen die lithium ontginning met zich meebrengt? Enz. Welke energievorm men ook kiest: het zal altijd vervuilen, men moet zich niet in illusies wentelen. Een auto-accu als huis-accu gebruiken en dies meer, dat zijn zo van die voorstellingen die in de praktijk amper zullen voorkomen en dus eerder randverschijnselen die precies hét argument moeten vormen om te kiezen voor elektrisch rijden. Nogal pover.
Men stort zich veel te snel in een avontuur waarvan men niet goed weet waar het op zal uitdraaien. Ondertussen mag de gewone burger het gelag betalen, dit terwijl miljardairs voor de 'fun' een paar minuten durende ruimtereisje maken met een verbruik aan brandstof waar men achterover van slaat.
Het ziet er naar uit dat het CO2-verhaal - voor zover dat überhaupt wetenschappelijk correct zou zijn - uitdraait op een pervers verdienmodel. Alles voor hét klimaat. Ook al is het ondoordacht.
TA zou de consument moeten verdedigen en rechtuit moeten zeggen hoe de vork in de steel zit. TA doet alsof er niks aan de hand is. Jammer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/08/2021
, Gereageerd:

Dag Kris, waterstof lijkt ons zeker een optie voor de toekomst maar het is volgens ons belangrijk dat die waterstof op een ecologische manier wordt geproduceerd, of dat nu door fusie is of iets anders, dat zal die toekomst moeten uitwijzen. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/08/2021
, Gereageerd:

Maar sedert wanneer wordt elektriciteit, nodig voor het opladen van de auto accu's, milieuvriendelijk geproduceerd? of denkt men echt dat het beetje % aan geproduceerde elektriciteit via 'alternatieve energie' zo rechtstreeks naar de accu vloeit? Denk het niet he. Men moet dan de lat even hoog leggen en dat doet TA ook hier weer niet. M.a.w. met twee maten en twee gewichten werken en zo wordt de discours eigenlijk scheef getrokken. Vind ik jammer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/09/2021
, Gereageerd:

Er wordt sowieso gepushed richting elektrische wagens en groene energie, een evolutie die zich in de toekomst alleen maar verder zal zetten of we dat nu willen of niet. Vandaar dat wij pleiten voor een betere laadpaalinfrastructuur. Uiteraard houden we alle nieuwe technologische ontwikkelingen in de gaten en zullen we daar in de toekomst ook over publiceren. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/09/2021
, Gereageerd:

Punt is dat jullie dat gepush klakkeloos volgen. M.a.w. de neutraliteit is weg. Een consument mag toch verwachten van een consumentenvereniging dat ze deze zaken kritisch bekijkt? En niet in de zin van: "oh, er moeten meer laadpalen komen". Elektrische wagens in de zin van elektrische motoren, elkeen zal daar wellicht kunnen inkomen. Maar de energiedrager, dat is andere materie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2021
, Gereageerd:

Hoi Kris, we volgen niet klakkeloos dat gepush, integendeel. We zijn er wel om de consumenten te informeren en raad te geven, vooral als men beseft dat de aankoop van een EV toch een stevig prijskaartje heeft, kan je beter vooraf weten wat er allemaal meespeelt. We leiden dus niemand in deze of gene richting, we gaan er nog steeds vanuit dat een geïnformeerde consument zelf wel in staat is om een verantwoorde keuze te maken afhankelijk van het totale kostenplaatje en onze tips en tricks, uiteraard. Over laadpalen zelf dan nog, daarover hebben we tot op heden nog geen vergelijkende test uitgevoerd. Dat staat wel op de planning, wordt vervolgd dus. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021
, Gereageerd:

0,04 % van onze atmosfeer is co2…. Lijkt me duidelijk dat men hier letterlijk gebakken lucht verkoopt om ons een fake fantasie klimaatmodel in de strot te duwen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Dit heeft weinig vandoen met de milieuproblemen waar we momenteel mee te maken krijgen. Het gaat over de verhoudingen, teveel zuurstof in de lucht is ook problematisch. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2021
, Gereageerd:

Bertrand, je begrijpt het niet goed hoor: Heel de energietransitie draait om het feit
dat we (lees de kleine man) teveel CO2 aan het uitstoten zijn en dat we daardoor binnenkort allemaal in een zwembroek op een woonboot zullen moeten gaan leven
omdat het hier te warm zal worden. ... enfin, losstaand van deze linkse theorie, zou het veel erger zijn als we naar een ijstijd zouden gaan. Adapteren is de boodschap en geloven in het onmogelijke, met name CO2-neutraal energie opwekken en stockeren
met windmolens, zonnepanelen en batterijen alleen is niet mogelijk! ... We hebben
een continue energiebron nodig die onafhankelijk is van wind en zon. 80% van de elektriciteit die geproduceerd wordt moet afkomstig zijn van een onafhankelijke bron
zoals kernenergie, want van waar gaat al die elektriciteit komen als iedereen 's nachts zijn batterijwagen wilt opladen en het huis wilt verwarmen met de warmtepomp terwijl er geen zon of wind is???
... kopen in andere landen zoals Frankrijk (slimme mensen) waar het nog vol kerncentrales staat zal de enige uitweg zijn.

Het gaat hier dus totaal niet over andere uitstoot die een probleem is voor het milieu want dat is al ettelijke malen verbeterd t.o.v. de jaren zeventig waar je de gele rook nog uit de schouwen zag komen van de fabrieken en waar het geloosde afvalwater nog alle kleuren van de regenboog had. CO2 is een levensnoodzakelijk gas dat de planten gebruiken om d.m.v. fotosynthese, te groeien en zuurstof te fabriceren voor andere dieren die dat dan weer gebruiken als brandstof! Opgroeiende kinderen krijgen in de scholen een beeld mee van CO2 alsof het een groot vergif is dat ons naar een grote
hel zal leiden terwijl dankzij dit gas er leven op aarde is mogelijk geworden. Zonder
broeikasgassen zou het op deze bol -18°C zijn geweest, een grote ijsbal dus.

...en Bertrand als je het hebt over milieuproblemen: Als je in dit kunstmatig batterij-model instapt, dan zal je pas enorme bijkomende milieuproblemen gaan creëren die
er nu niet zijn. 600 kg batterij in één auto die nadien moet gerecycleerd worden daar
kan je niet lichtjes overgaan want die mensen kopen echt een "paard van Troje" met als verrassing een aanslag op het milieu in de toekomst.







Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021
, Gereageerd:

Klopt. Het is een van de grootste scams ooit in de geschiedenis. Alsof 1 enkele molecule verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het ganse milieuprobleem. Daar is niks wetenschappelijk aan. Hier zit dus iets achter dat stinkt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/06/2021

Ik ben totaal tegen een elektrische auto, de grondstoffen voor de productie van deze auto's zijn hetzelfde als wagens op fossiele brandstof,
alleen is voor het vervaardigen van de batterijen cobalt nodig eveneens een fossiele grondstof, een batterij haar levensduur is eerder beperkt en zeer duur. De actieradius van elektrische auto's is eerder beperkt.
De elektriciteit moet ook gewonnen worden, van waar of wat ze ook komt, of het zou kernenergie moeten zijn, de windturbines moeten ook vervaardigd worden, en zijn qua geluid milieu onvriendelijk !
Wetenschappelijk is reeds aangetoond dat de nieuwste diesel aangedreven auto's nog steeds de milieuvriendelijkste zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

100% gelijk en vergeet ook niet dat de versleten wieken van een windturbine nooit vergaan en zomaar in de grond gestopt worden

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/06/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Helemaal mee eens. Komt daar nog bij dat elektrisch rijden door de overheid gepusht en door de strot wordt. Het vervoermiddel is veel te duur voor de modale gebruiker. Zie eerder veel meer voordeel met waterstofgas. Men wil en zal dit toepassen bij grote voertuigen (vrachtwagens enz..) schepen ... Als de technologie hier is voor hen, waarom niet voor personenwagens ? Wat met mensen die een caravan trekken? of aanhangwagens en grotere afstanden afleggen VB 1000 km/reis ? Men wil niet redelijk zijn voor de bevolking. Enkel maar voor voordelen voor de overheid (taksen) en reeds rijkeren (Privé en bedrijven)

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/06/2021
, Gereageerd:

Bedankt William en Henri voor jullie interessante bijdragen. 

Het werkelijke rijbereik van EV’s wijkt inderdaad (sterk) af van de waarden opgegeven door de constructeur, en meer nog dan bij het verbruik van benzine of diesel zijn de heel sterk afhankelijk van andere omstandigheden zoals snelheid, temperatuur, acceleratie, wielgrootte, etc. Sommige range calculatoren (bv Polestar) passen het rijbereik aan afhankelijk van die omstandigheden. 

In verschillende artikelen hebben we dit al aangekaart, zoals ook nog recent in onze langere roadtrip met een EV die heel veel stof heeft doen opwaaien. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/cars/na-de-elektrische-roadtrip-welke-conclusies-zijn-echt-van-belang ^An 

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021
Nuttig

HI,ik heb er nog niet met gereden maar dat zoek in juni juli of augustus eens doen Ik ben bij cambio sinds Januari ' 21.
De slogan gaat niet op een auto waar en wanneer je wil????
En je moet zeker een maand op voorhand bestellen en -of vastzetten anders moet op een andere standplaats een auto nemen en-of moet je een duurdere prij klasse aannemen.
Als je een boet krijgt bv:voor te snel rijden komt dat via hun cambio stuurt dit door naar u en je moet 10 euro kosten betalen voor cambio dit vind ik niet correct en denk dat dit niet wettelijk is

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/06/2021
, Gereageerd:

Hallo Frank, bedankt voor je getuigenis, in de voorwaarden van het contract ga je de details hierover terugvinden. Mocht het dus niet kloppen dan kan je gerust via onze site een klacht indienen, ik geef je even de link mee: https://www.test-aankoop.be/klagen ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/05/2021

Wij rijden sinds juli 2020 met een 100% elektrische auto met name een Kia e-niro 64 Kw.
We hebben zonder bijladen reeds 480 km gereden. We zijn nu ook geen mensen die met een auto ooit naar Zuid Frankrijk, Spanje of andere verre afstand hebben gereden en zullen dat ook nooit doen.
Ik rijd al zo´n 41 jaar met een auto, van diesels, benzine, hybride en nu elektrisch.
De luxe en het aangenaam rijden met een e-wagen is niet te evenaren, en geloof me, we hebben al auto's gehad van degelijke merken. Er is ook een waarschuwingssignaal voor de voetgangers of fietsers.
Deze auto is onze beste koop ooit., en wat ook leuk is, dat je, in ons geval nooit meer moet gaan tanken. We rijden nooit zeer ver, en dan nog is laden aan een laadpaal geen straf hoor.
Bijladen gebeurd in onze garage met een wallbox.
We steken de stekker thuis in wanneer het nodig is en wanneerwe zelf willen. Zo makkelijk.
Je moet het wel eerst zelf ervaren wil je erover kunnen mee praten.
Ik wil nooit meer een andere auto dan elektrisch.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/05/2021

Ben totaal tegen elektrische wagens.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Wij kochten een Seat Mii electric. Vanuit Lokeren geraak ik heen en terug zonder bijladen in Brussel, Antwerpen en Gent. Naar de kust en Ardennen moet je onderweg 30 min bijladen. Totaal geen probleem als je een klein beetje plant. En hoe vaak doe je dat ? Het grootste voordeel van deze wagen: de automaat. In vergelijkbare klasse met benzine motoren vind je alleen gerobotiseerde automaten. Maar die schakelen zo traag dat de langere trajecten niet vlot rijden. Je geraakt er wel maar je hebt het gevoel dat je niet meekan of in de weg rijdt van de andere bestuurders. Fileverkeer ergert mij veel minder met deze auto.
Thuis laden is geen probleem omdat we een oprit hebben. Dat dat langt duurt via een gewoon stopcontact stoort me niet. 2 uur of 10 uur opladen, tijdens de nacht rijd je toch niet. Vanaf het capaciteits-tarief zullen wij tijdens de dag laden (zonnepanelen) of ‘s avonds vanaf 19u. Dat vraagt inderdaad een beetje meer planning.
Groene stroom kan je kiezen via de juiste leverancier/contract.
Een vertegenwoordiger moet hiermee niet rijden, maar 80% van de particulieren blijft toch rond de kerktoren.
Ik ben een rustige rijder: in de zomer 12kWh/100km en de winter aan 15kWh/100km. De helft van wat diesel of benzine kosten per 100km.
Door het afschaffen van de terugdraaiende teller voel ik mij bedrogen. Ze wisten op voorhand dat de federale regering de factuur voor een Vlaamse terugdraaiende teller niet ging betalen. Wat had je gedacht?
Maar desondanks ben ik blij met de keuze. Deze wagen kostte 16.000 euro dankzij de Vlaamse premie, ondertussen afgeschaft. 30-40000 zou ik nooit betalen. Het is jammer dat de industrie vooral de duurdere klasse wil verkopen en niet de budget-versies. Een luxe merk met een gewicht van 2 ton dat 70-80000 euro kost heeft van bij de fabricatie al meer vervuild dan de kleine benzine auto. Dat was toch ook niet de bedoeling hoop ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Zou voor elektrische wagens zijn indien deze elektr. afkomstig zou zijn uit volledige groene stroom, nu ben ik dus contra.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/05/2021
Nuttig

Ik ben volledig "tegen". 600kg aan batterij in één enkele wagen om 300km te rijden valt niet te verantwoorden. Met 12kg Diesel rijd ik ook 300km en
de opslagtank weegt amper 1 kg. Snellaadpalen?? ... dan zullen ze het elektriciteitsnet wel degelijk moeten "upscalen" want om je auto in een kwartier op te laden heb je per paal "350kW" nodig. Voor de mensen die
geen kennis hebben over elektriciteit: Een standaard huisaansluiting met 230V / 40A, geeft je een vermogen van max. 10kW wat wil zeggen dat zo één paaltje voor één autootje evenveel vermogen van het net vraagt als 35 gezinnen die allemaal 10kW afnemen. Realistisch is natuurlijk dat elk gezin maar ongeveer 1/3 afneemt van zijn max. vermogen, waarbij we grofweg uitkomen op een 100-tal gezinnen. U weet dat vanaf 2022 het capaciteitstarief in voege gaat, waardoor dat je moet proberen om je
verbruik te spreiden in de tijd. Indien je dit niet doet, kan het zijn dat je kwartierpiekvermogen de hoogte ingaat waardoor je meer moet betalen. De elektriciteitsmaatschappij weet ook dat door de elektrificatie er in de toekomst wel eens een probleem kan optreden met de netstabiliteit waardoor ze dit moet doen. Als je mijn voorbeeld begrijpt voor 1 paal zal je wel begrijpen dat dit praktisch niet haalbaar is voor 10 000-den palen en dan spreken we nog niet over de warmtepompen die ze proberen aan te smeren.

Conclusie: Elektrische wagens met batterijen zullen ons terugbrengen
naar begin 1900 toen ook alle wagens met batterijen waren en waar alleen
de rijken van deze "automobielen" konden genieten. De gewone man moest het stellen met paard en kar als hij geluk had. Denk na beste mensen: "De overheid heeft ons er al altijd bijgelapt en ze zal dit nog steeds blijven doen. Zij zien niet naar Jan met de pet en vullen samen met
de klimaat -en milieulobby gretig hun eigen zakken zonder enige emotie want "hun" toekomst is verzekerd."

Mijn tijd zal het wel uitdoen, maar ik denk hier vooral aan de kinderen van nu die deze foutieve inzichten continu via de media en het school krijgen
naar binnengelepeld. Dus als verantwoordelijke ouder, denk aan de toekomst van je kinderen en koop vooral geen elektrische wagen met batterijen, want alleen zo kan er vooruitgang geboekt worden voor wagens met waterstof (fuelcell) of methanol (verbrandingsmotor). Trouwens de grootste vervuilers zoals vliegtuigen, schepen en vrachtwagens, moet daar ook geen fossielvrije oplossing voor gevonden worden dan ?????

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2021
, Gereageerd:

hoi wim meeus famieli meeus uit schide graat gezin jaren 70' school schoten jou vader waarschijlijk

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/06/2021
, Gereageerd:

Ik begrijp echt niet wat je wil zeggen, sorry.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/05/2021
, Gereageerd:

“het gewicht van de benzine of diesel die verbruikt wordt tijdens de gemiddelde levensduur van een klassieke wagen is ongeveer 300 tot 400 keer groter. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto met verbrandingsmotor bijna 17.000 liter benzine, wat overeenkomt met een stapel olievaten van 90 meter hoog.” (HLN)
Hoe denk je dat die benzine tot hier geraakt?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/05/2021
, Gereageerd:

... Beste Lars, een typische fout door te denken dat elektriciteit uit de grond wordt gepompt en dat batterijen aan de bomen groeien ergens in China. Denk je dat je onrechtstreeks die 17000 l brandstof niet nodig hebt gehad om die elektriciteit te produceren die je gebruikt om de batterij op te laden??? Ik z

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/05/2021
, Gereageerd:

... Beste Lars, een typische fout door te denken dat elektriciteit uit de grond wordt gepompt en dat batterijen aan de bomen groeien ergens in China. Denk je dat je onrechtstreeks die 17000 l brandstof niet nodig hebt gehad om die elektriciteit te produceren die je gebruikt om de batterij op te laden??? Ik z

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/06/2021
, Gereageerd:

Beste Wim, ik reageerde op het argument in verband met het gewicht. Ook olie dient te worden verplaatst. En ja, het converteren van olie naar electriciteitsnet in een fabriek, zelfs met netverliezen is minder vervuilend. Ik geloof zelfs dat dat veel minder vervuilend is, maar dat is een opinie. Het proces kan immers worden geoptimaliseerd terwijl er nog veel oude versleten motoren blijven rondpuffen. Op een zeker moment moeten die van de straat. En nee, mijn zonnepanelen volstaan om een groot deel van onze kilometers te dekken. Niet uit de grond maar toch uit de lucht. Maar goed, dat is niet noodzakelijk waar voor iedereen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

En hoe denk jij dat ze aan de electriciteit komen
Cenrale van luik bv werkt op kolen die uit rusland en china komen met schepen op diesel dus ......

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Ritten van meer dan 200 km doen de meeste mensen zelden. 30 min aan een snellader van 50 kW is voor die enkele ritten voldoende om thuis te geraken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/05/2021
, Gereageerd:

... Het einde van de caravan reiscultuur dan en een verplaatsing van het probleem naar
de meer vervuilende vliegreiscultuur die de kerosine met honderdduizenden liters in de lucht boven ons hoofd verbrandt. Een snellader van 50 kW verbruikt trouwens evenveel elektrische energie op dat half uur als gemiddeld 20 gezinnen in hun woning verbruiken aan elektriciteit. Als je hier over nadenkt dan moet je beseffen dat dit voor het elektriciteitsnet op termijn niet houdbaar is met als gevolg een regelmaat aan "black outs" ofwel torenhoge prijzen waardoor we met z'n allen terugkeren naar de middeleeuwen. Met deze "watermeloen" energierevolutie zijnde "groen" van buiten en "rood" van binnen wordt het voor zowel het milieu als de kleine man "slechter". De drijvende kracht achter dit systeem zal er beter van worden. Daarom moet je twee keer nadenken als je dit "trojaans paard" gaat kopen onder het mom dat je uw steentje bijdraagt voor een beter milieu. Natuurlijk Lars, alle respect voor jou mening als je misschien zelf in de sector zit die dit systeem moet aanwakkeren en aanmoedigen. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt maar denk na over de toekomst en de impact op de mensen die nu amper nog maar een autootje kunnen onderhouden en hun energierekening kunnen betalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Dat is goed uitgelegd!

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/05/2021
Nuttig

Een aantal jaren geleden kochten wij, omdat we heel wat kilometers reden, een zuinige 1.6 dieselwagen – toen een goede zaak! Na meer dan 300.000 km doet hij nog steeds dienst als tweede wagen, vraagt weinig onderhoud, en verbruikt slechts (gemeten!) 5,57 lit/100 km. Omdat we enkele jaren geleden een nieuwe nodig hadden werd het een bescheiden 1.1 benzine, beter voor het milieu en super 95 zou zeker goedkoper blijven. Vandaag kost diesel nog steeds niet significant meer dan benzine, en de wagen verbruikt meer dan 7,3 liter! We investeerden ook in zonnepanelen, want milieuvriendelijk en voordelig. Vergeet het maar! Onze digitale teller draait nu dus niet meer terug en we mogen extra bijdragen aan vadertje staat en de energieleverancier. Denkt u nu dat een elektrische wagen goedkoper zal rijden dan een andere? Laat u niets wijsmaken! De elektriciteitsmarkt zal steeds meer Europees worden – lees in buitenlandse handen komen, en elk beloofd voordeel is niet permanent. Tenzij men mij een zwart op wit contract kan aanbieden waarin elke opslag terugbetaald wordt voor de volgende twintig jaar, zonder dat ik deze juridisch moet afdwingen, denk ik niet dat er voordeel in zit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021

Ik ben voor elektrische wagens maar zolang er niet voldoende groene energie is zullen ook elektrische wagens vervuilen.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

ik mis iets in deze hele discussie. Ik vrees dat de electrische wagen voor degenen blijft die niet in een rijhuis wonen (of in een hip appartement met ondergrondse garage en laadpalen), door de band de beter begoeden dus. Wie thuis niet kan opladen is immers gedwongen om ergens een openbare laadpaal te nemen. Men kan verwachten dat de prijs van daar opgeladen electriciteit aanzienlijk hoger zal zijn dan wanneer iemand rustig thuis - oprit of garage - zal opladen, op de uren die het goedkoopst zijn en aan een rustig - lees ook goedkoper- tempo.
Aanbieders/plaatsers van laadpalen zijn private ondernemingen die winst willen maken. Bovendien zal de overheid naarstig nieuwe inkomsten zoeken om brandstoftaksen te compenseren. Nu kan ze moeilijk de gewone electriciteitsprijs, om sociale, electorale etc.. redenen - huizenhoog doen stijgen, een fikse taks op laadpalen is echter zeker wel mogelijk. Jan-met-de-pet in zijn rijwoning in de stad lijkt me dan een mogelijke pineut. Gaan ze hem het autorijden in praktijk quasi onmogelijk maken ? Zal hij degene zijn die - zogezegd om ecologische en mobiliteitsredenen - gedwongen wordt om aan autodelen te doen, bij gebrek aan een betaalbaar eigen voertuig ?
Ik vrees een beetje het mattheuseffect: wie er warmer inzit kan de dans ontsnappen, zoals zo vaak... of kan kiezen welke dans hij/zij het leukste vindt.
Ik heb nog nergens in de media hierover bedenkingen of een analyse gelezen. Of wonen al die journalisten en beleidsmakers ook in een vrijstaande woning...

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Damiaan, je hebt daar inderdaad een punt, als thuisopladen mogelijk is, loont het zeker om de overstap naar elektrisch rijden te overwegen. Jammer genoeg heeft onze recente onderzoek in verband met de laadmogelijkheden met de Polestar uitgewezen dat er dringend publieke laadpalen dienen bij te komen, er is dus nog werk aan de winkel. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/07/2021
, Gereageerd:

Als die publieke laadpalen op kosten van de burger worden geplaatst, is men fout bezig.