laatst gewijzigd op: 06/05/2021

PRO of TEGEN elektrische wagens ?

Heb jij onlangs een elektrische of hybride wagen gekocht? Wat gaf voor jou de doorslag? Of heb je sprong nog niet durven wagen en heb je gekozen voor een benzine- of dieselmodel? Wat hield je tegen? Wat zou er volgens jou nog verbeterd moeten worden om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

Deel je ervaring met onze community!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

29 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Wij kochten een Seat Mii electric. Vanuit Lokeren geraak ik heen en terug zonder bijladen in Brussel, Antwerpen en Gent. Naar de kust en Ardennen moet je onderweg 30 min bijladen. Totaal geen probleem als je een klein beetje plant. En hoe vaak doe je dat ? Het grootste voordeel van deze wagen: de automaat. In vergelijkbare klasse met benzine motoren vind je alleen gerobotiseerde automaten. Maar die schakelen zo traag dat de langere trajecten niet vlot rijden. Je geraakt er wel maar je hebt het gevoel dat je niet meekan of in de weg rijdt van de andere bestuurders. Fileverkeer ergert mij veel minder met deze auto.
Thuis laden is geen probleem omdat we een oprit hebben. Dat dat langt duurt via een gewoon stopcontact stoort me niet. 2 uur of 10 uur opladen, tijdens de nacht rijd je toch niet. Vanaf het capaciteits-tarief zullen wij tijdens de dag laden (zonnepanelen) of ‘s avonds vanaf 19u. Dat vraagt inderdaad een beetje meer planning.
Groene stroom kan je kiezen via de juiste leverancier/contract.
Een vertegenwoordiger moet hiermee niet rijden, maar 80% van de particulieren blijft toch rond de kerktoren.
Ik ben een rustige rijder: in de zomer 12kWh/100km en de winter aan 15kWh/100km. De helft van wat diesel of benzine kosten per 100km.
Door het afschaffen van de terugdraaiende teller voel ik mij bedrogen. Ze wisten op voorhand dat de federale regering de factuur voor een Vlaamse terugdraaiende teller niet ging betalen. Wat had je gedacht?
Maar desondanks ben ik blij met de keuze. Deze wagen kostte 16.000 euro dankzij de Vlaamse premie, ondertussen afgeschaft. 30-40000 zou ik nooit betalen. Het is jammer dat de industrie vooral de duurdere klasse wil verkopen en niet de budget-versies. Een luxe merk met een gewicht van 2 ton dat 70-80000 euro kost heeft van bij de fabricatie al meer vervuild dan de kleine benzine auto. Dat was toch ook niet de bedoeling hoop ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Zou voor elektrische wagens zijn indien deze elektr. afkomstig zou zijn uit volledige groene stroom, nu ben ik dus contra.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/05/2021
Nuttig

Ik ben volledig "tegen". 600kg aan batterij in één enkele wagen om 300km te rijden valt niet te verantwoorden. Met 12kg Diesel rijd ik ook 300km en
de opslagtank weegt amper 1 kg. Snellaadpalen?? ... dan zullen ze het elektriciteitsnet wel degelijk moeten "upscalen" want om je auto in een kwartier op te laden heb je per paal "350kW" nodig. Voor de mensen die
geen kennis hebben over elektriciteit: Een standaard huisaansluiting met 230V / 40A, geeft je een vermogen van max. 10kW wat wil zeggen dat zo één paaltje voor één autootje evenveel vermogen van het net vraagt als 35 gezinnen die allemaal 10kW afnemen. Realistisch is natuurlijk dat elk gezin maar ongeveer 1/3 afneemt van zijn max. vermogen, waarbij we grofweg uitkomen op een 100-tal gezinnen. U weet dat vanaf 2022 het capaciteitstarief in voege gaat, waardoor dat je moet proberen om je
verbruik te spreiden in de tijd. Indien je dit niet doet, kan het zijn dat je kwartierpiekvermogen de hoogte ingaat waardoor je meer moet betalen. De elektriciteitsmaatschappij weet ook dat door de elektrificatie er in de toekomst wel eens een probleem kan optreden met de netstabiliteit waardoor ze dit moet doen. Als je mijn voorbeeld begrijpt voor 1 paal zal je wel begrijpen dat dit praktisch niet haalbaar is voor 10 000-den palen en dan spreken we nog niet over de warmtepompen die ze proberen aan te smeren.

Conclusie: Elektrische wagens met batterijen zullen ons terugbrengen
naar begin 1900 toen ook alle wagens met batterijen waren en waar alleen
de rijken van deze "automobielen" konden genieten. De gewone man moest het stellen met paard en kar als hij geluk had. Denk na beste mensen: "De overheid heeft ons er al altijd bijgelapt en ze zal dit nog steeds blijven doen. Zij zien niet naar Jan met de pet en vullen samen met
de klimaat -en milieulobby gretig hun eigen zakken zonder enige emotie want "hun" toekomst is verzekerd."

Mijn tijd zal het wel uitdoen, maar ik denk hier vooral aan de kinderen van nu die deze foutieve inzichten continu via de media en het school krijgen
naar binnengelepeld. Dus als verantwoordelijke ouder, denk aan de toekomst van je kinderen en koop vooral geen elektrische wagen met batterijen, want alleen zo kan er vooruitgang geboekt worden voor wagens met waterstof (fuelcell) of methanol (verbrandingsmotor). Trouwens de grootste vervuilers zoals vliegtuigen, schepen en vrachtwagens, moet daar ook geen fossielvrije oplossing voor gevonden worden dan ?????

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Ritten van meer dan 200 km doen de meeste mensen zelden. 30 min aan een snellader van 50 kW is voor die enkele ritten voldoende om thuis te geraken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Dat is goed uitgelegd!

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/05/2021

Een aantal jaren geleden kochten wij, omdat we heel wat kilometers reden, een zuinige 1.6 dieselwagen – toen een goede zaak! Na meer dan 300.000 km doet hij nog steeds dienst als tweede wagen, vraagt weinig onderhoud, en verbruikt slechts (gemeten!) 5,57 lit/100 km. Omdat we enkele jaren geleden een nieuwe nodig hadden werd het een bescheiden 1.1 benzine, beter voor het milieu en super 95 zou zeker goedkoper blijven. Vandaag kost diesel nog steeds niet significant meer dan benzine, en de wagen verbruikt meer dan 7,3 liter! We investeerden ook in zonnepanelen, want milieuvriendelijk en voordelig. Vergeet het maar! Onze digitale teller draait nu dus niet meer terug en we mogen extra bijdragen aan vadertje staat en de energieleverancier. Denkt u nu dat een elektrische wagen goedkoper zal rijden dan een andere? Laat u niets wijsmaken! De elektriciteitsmarkt zal steeds meer Europees worden – lees in buitenlandse handen komen, en elk beloofd voordeel is niet permanent. Tenzij men mij een zwart op wit contract kan aanbieden waarin elke opslag terugbetaald wordt voor de volgende twintig jaar, zonder dat ik deze juridisch moet afdwingen, denk ik niet dat er voordeel in zit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021

Ik ben voor elektrische wagens maar zolang er niet voldoende groene energie is zullen ook elektrische wagens vervuilen.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

ik mis iets in deze hele discussie. Ik vrees dat de electrische wagen voor degenen blijft die niet in een rijhuis wonen (of in een hip appartement met ondergrondse garage en laadpalen), door de band de beter begoeden dus. Wie thuis niet kan opladen is immers gedwongen om ergens een openbare laadpaal te nemen. Men kan verwachten dat de prijs van daar opgeladen electriciteit aanzienlijk hoger zal zijn dan wanneer iemand rustig thuis - oprit of garage - zal opladen, op de uren die het goedkoopst zijn en aan een rustig - lees ook goedkoper- tempo.
Aanbieders/plaatsers van laadpalen zijn private ondernemingen die winst willen maken. Bovendien zal de overheid naarstig nieuwe inkomsten zoeken om brandstoftaksen te compenseren. Nu kan ze moeilijk de gewone electriciteitsprijs, om sociale, electorale etc.. redenen - huizenhoog doen stijgen, een fikse taks op laadpalen is echter zeker wel mogelijk. Jan-met-de-pet in zijn rijwoning in de stad lijkt me dan een mogelijke pineut. Gaan ze hem het autorijden in praktijk quasi onmogelijk maken ? Zal hij degene zijn die - zogezegd om ecologische en mobiliteitsredenen - gedwongen wordt om aan autodelen te doen, bij gebrek aan een betaalbaar eigen voertuig ?
Ik vrees een beetje het mattheuseffect: wie er warmer inzit kan de dans ontsnappen, zoals zo vaak... of kan kiezen welke dans hij/zij het leukste vindt.
Ik heb nog nergens in de media hierover bedenkingen of een analyse gelezen. Of wonen al die journalisten en beleidsmakers ook in een vrijstaande woning...

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Damiaan, je hebt daar inderdaad een punt, als thuisopladen mogelijk is, loont het zeker om de overstap naar elektrisch rijden te overwegen. Jammer genoeg heeft onze recente onderzoek in verband met de laadmogelijkheden met de Polestar uitgewezen dat er dringend publieke laadpalen dienen bij te komen, er is dus nog werk aan de winkel. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Warmte is de laagste energievorm en elektriciteit de hoogste. De reden is dat elektriciteit voor 100 % (zonder verlies) kan omgezet naar een lagere energiebron (steenkool, aardgas, groene bronnen, waterstof, warmte, ...). Meestal gaat de overgang van de andere energiebronnen naar elektriciteit over warmte maar telkens met verlies van de energiecapaciteit die eigen is aan elke energiebron (verbrandingswaarde).
Maar: geen enkele energiebron is onbeperkt aanwezig. De groene bronnen ook niet, maar die zijn hernieuwbaar. De vraag in het laatste geval is: kunnen die groene bronnen alleen de vraag naar energie voldoende volgen? Met andere woorden: hoe snel zijn ze hernieuwbaar?
Wat betreft onze klassieke bronnen om ons voort te bewegen (gas, aardolie), weten we zeker dat zij zeer binnenkort zullen uitgeput zijn. Sommigen spreken van 100 jaar. Daarenboven zijn zij ook bronnen van ongelooflijk veel andere producten die we gebruiken in ons dagelijks leven. Kunnen wij het maken dat de latere generaties daar geen gebruik meer zullen kunnen van maken?
Maar als onze elektriciteit - zoals nu gebeurt - uit andere bronnen komt, dan blijven wij die andere bronnen uitputten. Radioactiviteit (kernenergie) is uiteraard nog lang beschikbaar maar heeft één groot nadeel: er zijn te veel gevaarlijke afvalstoffen mee gemoeid.
Waterstof als brandstof (voor wagens) heeft het grote voordeel - tegenover onze huidige brandstoffen - dat de enige afvalstof water is. Het kan uit gelijk welke andere bron gemaakt worden maar ook weer niet met 100 % omzetting. Er is nog een ander probleem waarvoor men nu nog een oplossing zoekt en dat is de opslag. Hoe slaan we het op zonder gevaar voor de mens en de omgeving? Waterstofcellen zijn in de maak maar nog niet helemaal bruikbaar maar er is hoop voor de nabije toekomst.
Wat mij betreft: ik wacht nog wel totdat waterstof kan.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

Elektrische wagen zijn vandaag voor een gemiddeld gezinsinkomen nog veel, veel te duur in vergelijking met niet elektrische wagens. Daarbij komt nog een dure laadpaal thuis als je thuis binnen een beperkte tijdlimiet je wagen wil opladen.
Bovendien zijn et nog veel te weining (al dan niet publieke) laadpalen waar je binnen een beperkte tijdlimiet voldoende kan opladen tgen een schappelijke prijs(zie artikel Testaankoop Maart 2021 met elektr. wagen van Oostende naar Botrange).
Ook wat thuis opladen betreft is mij de situatie mbt de aangekondigde toekomstig aanrekeningswijze (hoogste verbruikspiek of iets dergelijks) niet duidelijk.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Dag Erik, onze roadtrip met de VW Polestar heeft inderdaad aan het licht gebracht dat oa het aantal laadpalen best kan uitgebreid worden. Wat je opmerking betreft over het thuis opladen en het capaciteitstarief in Vlaanderen nog dit: vanaf 2022 wordt het capaciteitstarief ingevoerd voor het grootste stuk van de netkosten die ongeveer een vijfde van de gemiddelde elektriciteitsfactuur bedragen. Voor het deel nettarieven dat wel gebaseerd blijft op kWh, wordt het onderscheid tussen dag- en nacht afgeschaft wegens niet meer aangepast aan het veranderde energielandschap dat gekenmerkt wordt door een toenemend aandeel van decentrale en weersafhankelijke productie. 

Wat betekent deze hervorming nu concreet voor de eigenaar van een elektrisch voertuig? Het voordeel van opladen tijdens daluren zal kleiner worden dan vandaag door de afschaffing van het onderscheid dag/nacht in de component nettarieven. Wie het laden van zijn wagen zal spreiden (in plaats van snel op vol vermogen op te laden), zal zijn elektriciteitsfactuur wel positief kunnen beïnvloeden. Met zonnepanelen loont het bovendien de moeite om de auto op te laden op het moment dat de zon schijnt. Meer info over het capaciteitstarief vind je hier: https://bit.ly/3jzT8Xp  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Ik zou heel graag elektrisch rijden, maar dat wel met batterijen die meer dan 800 km of meer kunnen rijden.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Opladen het grooooote probleem!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Christine, volgens ons zijn er inderdaad te weinig laadpunten van te veel aanbieders, kun je vaak alleen laden als je een abonnement bij die specifieke aanbieder hebt, en kunnen de bedrijven die de abonnementen aanbieden soms van de ene op de andere dag hun reglementen en prijzen aanpassen. Test Aankoop ijvert in elk geval voor een regeling ten voordele van de consument. ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
, Gereageerd:

wat ik vergeten te schrijven , de auto moet wel betaalbaar zijn voor de gewone werkman. Zelfstandige kunnen die 100% inbrengen , dus die wagen is gratis voor hen en wat met de gewone man die krijgt die niet gratis terwijl een gewone werkman minder verdient. eerlijk is wat anders!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Voor een correcte mobiliteit moeten alle vervoersmiddelen mogelijk zijn en dit in een bepaalde verhouding t.o.v. van het aanbod. Zo moeten de huidige diesels mogelijk blijven voor km vreters. Benzine wagens moeten vervangen worden door hybrides en plug-in wagens voor mensen die weinig snelwegen gebruiken. Electrische auto's voor stad en beperkte verplaatsingen in het binnenland.

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
Nuttig

IK STA VOOR DE AANKOOP VAN EEN NIEUWE WAGEN; IK WAS ERVAN OVERTUIGD ELECTRISCH TE GAAN RIJJDEN, MAAR DE BEPERKTE AFSTANDRADIUS EN HET BEPERKTE AANTAL SNELLADERS ONDERWEG BRENGEN ME OP ANDERE GEDACHTEN. IK GA, DENK IK, EERDER VOOR HYBRIDE: VOLDOENDE ELECTRISCHE CAPACITEIT VOOR DAGDAGELIJKS GEBRUIK EN VOOR DE LANGE RITTEN ( 9X/JAAR 700KM HEEN EN 700KM TERUG) GEWOON TANKEN EN GEEN VERLENGING VAN DE REISTIJD. SPIJTIG!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

Beste, tot voor kort beperkte de aankoop van een nieuwe wagen zich tot het kiezen van een merk en een kleur, en misschien een handvol opties. Het was een esthetische keuze, een keuze voor status en een heel klein beetje pragmatiek. Er was één vuistregel: wie weinig rijdt, gaat voor benzine, wie meer kilometers maalt, opteert voor diesel. Het was niet veel meer dan een financiële keuze. Maar vandaag is alles anders. Wil je weten of je best kiest voor hybrides en plug-in-hybrides (allebei benzine en elektrisch), volledig elektrische auto’s (en binnenkort misschien ook waterstof-aangedreven wagens) ?  Elk type heeft zijn voor- en nadelen, meer info hierover vind je in ons uitgebreid dossier via volgende link: https://bit.ly/3vIgRuB  ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Als het voertuigennet hoofdzakelijk elektrisch wordt, dan moet er ook gezorgd worden voor voldoende elektrisch volume. Uit heel wat berichten zijn wij daar momenteel niet voor uitgerust. Ik ben een voorstander van kerncentrales in de loop van de volgende 25 jaar in afwachting van nieuwe economische en zuivere bronnen via kernfusie of waterstof. Ik kan een aantal artikelen aangeven die de kerncentrales positief benaderen vanuit wetenschappelijk standpunt en niet vanuit misplaatste emotie.
Graag gedaan.
Francis

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

zolang er geen betaalbare auto op waterstof beschikbaar komt, wat ongetwijfeld mettertijd de belangrijkste energiebron zal worden, blijf ik dieselen, ik ben nl. al een keer teveel in de zak gezet door de overheid wat betreft elektriciteit

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Onlangs las ik een artikel waaruit bleek dat de batterij van een elektrische wagen ook ingezet kon worden voor de elektriciteit in het huishouden. In dat artikel werd een auto een rijdende batterij voor je zonnepanelen genoemd.
Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn om enkel de autobatterij aan te schaffen, wanneer je zonnepanelen hebt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021
, Gereageerd:

welk nut zou dat hebben, diezelfde batterijen worden onder een andere, meer aangepaste vorm te koop aangeboden als thuisbatterij

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021
, Gereageerd:
Nuttig

Ik dacht dat een autobatterij goedkoper was dan een thuisbatterij. Vandaar mijn opmerking. Op dit moment heb ik nog geen zonnepanelen. Maar ik denk er toch over om ze laten plaatsen, zodra ik de overgebleven energie kan stockeren in een batterij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Erika en Annie, ik ben hiervoor even te rade gegaan bij onze expert van de betrokken dienst. Beide zijn inderdaad mogelijk. Ik leg even uit. 

Eirka heeft alleszins een punt. Enkel de autobatterij aankopen is natuurlijk wat omslachtig, vandaar dat (auto-)fabrikanten dit al aanbieden als thuisbatterij. 

Maar de redenering om je autobatterij van de EV in te zetten houdt ook steek. Men koopt uiteraard geen EV om dienst te doen als thuisbatterij, maar als men dan toch een EV (en batteri) ter beschikking heeft zou die dus idd in sommige gevallen kunnen dienen als soort van thuisbatterij. We hebben hier nog geen testgegevens over, maar in theorie is of wordt dat mogelijk.  

In beide gevallen is dit niet echt te gebruiken als vervanger van zonnestroom maar als buffer of opslag van zonne-energie die men niet nodig heeft tijdens de productie. Als voorbeeld zou men dus ’s nachts kunnen tv kijken met de opgeslagen energie van overdag. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Neen er is geen pro of contra. Dit is een verkeerde houding.
Spijtig, ik heb mijn tekst al tweemaal kwijt om dit te staven. Dus ...

In de toekomst zullen onze mobiliteit anders organiseren. Minder auto's (elektrisch en verbrandingsmotor) maar meer on demand en veel soepeler dan onze openbare vervoersmaatschappijen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Ik heb overwogen om niet over teschakelen naar elektrisch rijden. De wens om een stadswagen + trekhaak te hebben blijkt onmogelijk voor een normale prijs.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

Once you go electric.......

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021

De optelsom van impact op milieu ( winning/ delven/ produceren van metalen en zeldzame mineralenen )en de onmogelijkheid om ooit voldoende "elektriciteit" te produceren komt onvoldoende naar voor in deze overwegingen. Trouwens, eigenlijk is de de discussie bij voorbaat onmogelijk gemaakt. Onder invloed van lobbys, zowel uit milieu- activisten- hoek als uit energie- producenten-hoek, is de verbrandingsmotor gedoemd te verdwijnen. Ook energie dmv waterstof word nauwelijks nog een kans gegeven. Maar ja, wanneer blinden als geleiders worden verkozen, kan je niet verwachten op het goede pad geleid te worden. Mvg