laatst gewijzigd op: 11/05/2021

Wat voor caravan- en boottrekkers?

Ik stel vast dat er meestal weinig of geen aandacht gaat naar de groep chauffeurs die hun voertuig gebruiken om een caravan of boot te trekken.

 

Het vermogen wordt dan plots een belangrijke factor in de aanschaf van een wagen.

 

De overheid en de meeste beoordelingen houden hier met deze groep in geen enkele context rekening mee.

 

Fiscaliteit is gebaseerd op de prestaties van de wagen terwijl een zwaardere motorisatie niet per se een meerverbruik of milieubelasting met zich meebrengt in gebruik zonder die sleep.

Zwaardere motorisatie is de facto maar ten onrechte een luxeartikel en wordt dusdanig overal zo aangerekend.

 

Lichtere motoren gaan dikwijls veel minder lang mee, waardoor de lifecycle van de ganse wagen sterk wordt verkort. De milieukost van de wagen wordt dus duurder omdat die over minder jaren kan gespreid worden.

 

Teveel mensen gaan er ten onrechte van uit dat de meeste kampeerdersvandaag een mobilhome aanschaffen terwijl campers en caravans een totaal ander publiek zijn met verschillend gedachtengoed.

 

Tevens vraag ik me af of al die campers wel zo ecologisch zijn.

 

Ik denk dat die een mooi onderwerp is om even onder de aandacht te brengen, zonder het doel te hebben om over een groep mensen of een manier van vakantie invullen te willen oordelen.

 

Alle meningen welkom

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :
Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/05/2021
Nuttig

Na twee jaar met een oude Ford Transit met alkoof ben ik overgeschakeld naar de Fiat McLouis Nevis Carat. Laadvermogen beloofd: 360 kg; bleek na bezoek aan de controle nog 155kg. Dit is het grote probleem bij vele campers. Ik heb deze wagen dan ook na drie jaar weggedaan. In Frankrijk tot 2 maal toe problemen gehad om hem met airco bij 40 graden de helling op te krijgen. En dat met 8v-automaat en 150pk. Alle elektro moest uit. Nu overgeschakeld op een Elddis caravan van 1.500kg met 290kg laadvermogen, maar heb dat helemaal niet nodig. Ik hou mijn huidige auto tot hij versleten is omdat je vandaag helemaal niet zeker kan zijn van wat je best koopt. De markt is te sterk in beweging. Moest ik een andere auto kopen, wordt het de Toyota Rav-4 4x4 hybride die tot 1675kg mag trekken. Ik ben echter op zoek naar iets Opel Vivaro-achtig om twee volwaardige fietsen eenvoudig in de kofferruimte mee te kunnen nemen. Twee elektrische fietsen op een dissel of achter op de caravan zijn immers levensgevaarlijk (slingeren). Wij hebben echt genoten van onze campers, maar als je motor hapert, ben je alles kwijt en je hebt mogelijk nog een tweede wagen nodig. De caravan is bijgevolg een economischere oplossing.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Bedankt iedereen voor jullie getuigenissen. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

mijn ervaring met de caravan beloopt meer dan 40 jaar. onderweg is er wel wat meer werk wat betreft af- en aankoppelen en opstellen vergeleken met een camper en meestal zal er overnacht worden op een camping waar een camper makkelijker vrij kan overnachten, maar de caravan heeft ook veel voordelen : eens de caravan is opgesteld met luifel of voortent is de auto vrij om er inkopen mee te doen, de verre omgeving te verkennen enz., terwijl men met een camper alles dient op te bergen, de luifel of voortent dient op te breken, tafels en stoelen in moet laden om die inkopen of verkenningstochten te kunnen maken. het is wel een andere manier van reizen met caravan of motorhome en je probeert best eerst uit wat je het best bevalt alvorens iets aan te kopen... .
in 2017 ben ik 3 weken onderweg geweest in Marokko als enige caravan tussen allemaal campers, en dacht onterecht overal te laat te kunnen vertrekken of toekomen tijdens de verplaatsingen. er was echt geen enkel tijdverschil !
de zwaardere motorisatie van de wagen (mercedes 220e diesel) verbruikt op lange trajecten autostrade ongeveer 9.5 l per 100 km met de aanhanger, en zonder de caravan ongeveer 6 l / 100 km, wat dus niet zo duur uitvalt om rond te toeren op je vakantiebestemming en wat wel duurder zal uitvallen met een camper. maar laat ons eerlijk zijn : geen van beiden zijn ecologische verplaatsingsmiddelen,... dan maar terug naar paard- of ossenkar ? (zoals tijdens de bedevaart naar "el rocia" in Huelva, Spanje)
met de huidige trend van toenemende 30 km/ u zones in de steden zal het ons beslist minder snelheidsboetes opleveren !

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Beste Dirk, ik ben niet akkoord met de stelling dat een camperaar alles meesleurt. Onderweg komt men genoeg tegen om zich te bevoorraden. En dat hoeft niet voor meerdere dagen te zijn. Wel klopt het dat de voordelen van een camper ook zijn nadeel is, nl ge sleurt alles mee.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Beste Dirk, ik ben niet akkoord met de stelling dat een camperaar alles meesleurt. Onderweg komt men genoeg tegen om zich te bevoorraden. En dat hoeft niet voor meerdere dagen te zijn. Wel klopt het dat de voordelen van een camper ook zijn nadeel is, nl ge sleurt alles mee.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Didier, Je geeft zelf al aan "een totaal ander publiek" bij caravan en camper. Maar het gaat veel verder : camper rijders hebben meestal nog een tweed wagen. Zij "sleuren" ook hun ganse inboedel mee, terwijl caravan gebruikers die achterlaten om inkopen en zo te doen. Caravan gebruik is dan wel weer een stuk "lastiger" .. geregeld heropstellen, aan en afkoppelen .. enz, waardoor dit eerder voor vaste (langere) periode ter plaatse blijven is. Het zijn dus twee verschillende werelden. Maar rekening houdend met dit alles zal een camper wel minder milieu vriendelijk zijn .. tenzij dat je enige transportmiddel is .. denk ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Wij doen boodschappen voor we met de camper vertrekken en eenmaal ter plaatse alles met fiets of te voet. Als jij met de caravan ter plaatse je auto gebruikt om je te verplaatsen dan zal jij het minst milieuvriendelijk zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021
, Gereageerd:

Mijn 100 andere wagens die in de garage staan hebben geen invloed op de vakantie met camper of caravan. Of misschien wel, want dat zijn er 100 die niet in het verkeer zitten.
Dit is een boutade natuurlijk.
Ik denk dat deze discussie weinig zin heeft. Hoeveel passagiers, hoe groot zijn de camper of caravan/auto, hoe ver gaat de reis, aan welke snelheid wordt er gereden...?
Bij gelijke gegevens denk ik dat het verschil verwaarloosbaar is, maar beiden wel bij de minst vervuilende zijn t.o.v. andere reisformules, met vliegreizen aan het ander eind van het spectrum.