laatst gewijzigd op: 09/01/2021

Euro-4 wagens met een Euro-5 motor (bj 2010)

Beste,

Ik bezit sinds enkele jaren een VW transporter type 5 GP 2.0 diesel met een 1ste inschrijvingsdatum van maart 2010.

Bij de aankoop ervan vond ik het  vreemd dat deze wagen nog een EURO-4 vermelding had op zijn "EG-Certificaat van Overeenstemming", maar had er verder geen aandacht voor.  LEZ waren op dat moment nog niet common sense.

1 maand geleden zag ik echter een vergelijkbare vw transporter die enkele maanden later ingeschreven was, en die toch een EURO-5 vermelding had.  Tot dan veronderstelde ik dat EURO-5  per definitie toegekend werd vanaf jaartal 2011.

Na verder onderzoek de voorbije weken kom ik tot de ontdekking dat:

1) het type motor in mijn auto (2.0l CFCA) eveneens in andere modellen van VW als EURO-5 wordt geregistreerd.

2) bij de sticker met mijn wagengegevens de optiecode "7MG" vermeld is.  De optiecode of PRcode geeft als vermelding: "Emission standard EU5"  (info  op website prsearch.planetvag.com )

 Zijn er nog mensen in dezelfde situatie die een wagen hebben van een EURO-5 model  die als EURO-4 zijn ingeschreven ?

Zou het mogelijk zijn om dit soort wagens alsnog te laten corrigeren met een EURO-5 certificaat ?  of om de wagengegevens (vb PRcodes) als bewijs te hanteren in de Lage Emissie Zones in Belgié ?  idem als bewijs in de andere landen van de EU ?

Met vriendelijke groeten,

Dirk Michielsen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/01/2021

Ik heb euro 4 met commonreel en roetfilter bj 2010 landcruiser V8 diesel

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021

Goedendag,

Ik ben er zeker van dat veel mensen dit ook voor hebben. Er zijn zelfs enkele forums hierover op het internet…


Dit is ook bij de auto van mijn vader het geval. Dat is een BMW E60 (5-serie) met een N47 motor uit 2008. Het model is geproduceerd tot midden 2010, de laatste twee jaren hadden deze een euro 5 vermelding.

Deze week heb ik zelfs een BMW 420d f36 (184pk) met een euro 6- vermelding te koop zien staan (zonder AdBlue dacht ik). Deze had tot mijn verbazing ook dezelfde N47 motor.

Ik vind het verschrikkelijk dat mijn vader zijn auto de Lage Emissie Zone niet meer in mag. Zijn voertuig heeft ook een gesloten roetfiltersysteem zoals de euro 5 variant. De Roetfilter werkt perfect (ongeveer 2 jaar geleden vervangen).

Tot nu toe kan geen enkele garage mij vertellen waarom deze euro 4 wagen meer zou vervuilen dan de andere BMW’s met dezelfde motor (euro 5 / 6).

Moest het een softwarematig probleem zijn (motormanagement) dan verwacht ik niet dat dit erg moeilijk kan zijn. Aangezien de wagens die later zijn gebouwd dezelfde onderdelen zouden gebruiken.

Bij mijn weten is het niet mogelijk om een voertuig te laten corrigeren met een EURO-5 of EURO-6 certificaat. Laat het me weten indien dit wel kan.

Door de huidige situatie worden veel mensen waaronder mijn vader verplicht een nieuwe wagen te kopen die voldoet aan een hogere euronorm.


Misschien niet helemaal passend bij dit gespreksonderwerp maar…

Ze zouden beter de Lage Emissie zone anders aanpakken.
Bevoordeeld: Alle wagens met gesloten roetfilter die correct functioneren krijgen overal toegang. Voertuigen met een defecte filter moeten dit zo snel mogelijk repareren en zij mogen enkel naar de garage, woonst en autokeuring gaan.

Met vriendelijk groet,

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2020

Beste Dirk, bedankt voor de interessante vraag. Het klopt dat de euronorm overeenkomt met het moment waarop de wagen werd verkocht/ingeschreven werd.
Het is eveneens mogelijk dat eenzelfde motor op een ander moment een andere norm verkreeg.
Uiteraard is niet alleen de motor zelf bepalend, maar bijvoorbeeld ook het motormanagement (via de software), eventuele opties en dergelijke meer.
Wij hebben geen weet van andere soortgelijke gevallen, maar het lijkt ons wel de moeite om de verkoper/dealer te contacteren, en indien nodig je vraag door te sturen naar d’Ieteren. De kans is groot dat het voor hen niet de eerste dergelijke vraag is. ^Bertrand