laatst gewijzigd op: 21/01/2020

Een dieselwagen kopen : terug een goede optie?

Enkele jaren geleden, ten tijde van het dieselgate-schandaal, werd diesel nog volledig doodverklaard en begonnen we massaal over te schakelen op benzine. Ook de elektrische auto komt zachtjesaan van de grond. En nu zou diesel prima scoren wat betreft uitstoot van stikstofdioxiden! (Lees verder op https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/nieuws/diesel-niet-meer-des-duivels )

Zou je voor een dieselmotor gaan als je een nieuwe auto moet kopen?

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Meld je aan of registreer je gratis

  reacties

User name
EVA GALLOT
12/01/2020

Ik zou terug voor diesel gaan, als PHEV & EV wagens niet goedkoper worden.
De doorbraak qua prijs van de plug-in & elektrisch zou zich vanaf 2023 pas doorzetten. Dus heden diesel voor de komende 4 à 5jaar.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
17/01/2020

We begrijpen je redenering. Bedankt voor je post! ^Bertrand

User name
MARC VAN URSEL
21/01/2020

De nieuwe dieselwagens, Euro 6, beperken hun uitstoot van partikels door ze op te vangen in een filter, die dan om de paar honderd kilometer wordt gereinigd. Uit de metingen van Transport&Environment blijkt echter dat deze filters tijdens hun reinigingscyclus tot 1.000 keer meer fijn stof uitstoten dan wat normaal gezien wettelijk toegelaten is. Op het moment van testen volgens de Europese normen wordt er geen paar honderd kilometer gereden.

User name
WERNER OPRINS
21/01/2020

Ja, dat heb ik gisteren ook met veel verbazing gelezen!! En dan te weten dat er al maandenlang door zowat alle andere media geruststellende informatie over de euro 6d (?) motoren is verspreid.... Een mens zou zich voor minder vragen beginnen te stellen over de manier waarop al die zaken getest worden. Ter info, mijn bron was Vroom www.vroom.be/.../nieuwe-diesels-helemaal-niet-zo-schoon-als-gedacht-22776

User name
karel.tops
21/01/2020

Ik vraag me af waarom er tussen de gewesten zulk verschil in belasting van de verschillende types zitten. Verder is het ook belangrijk te beseffen dat de politieke leiders vandaag sterk onder druk van de autolobby staat. Als je de ALC of all lifetime cycle van de verschillende modellen bekijkt slaat de diesel geen slecht figuur. Door de mythe van de klimaatverandering en het dieselschandaal is de diesel momenteel het zwarte schaap waar het over 10 jaar nog gepromoot werd.Deze motoren evolueren razendsnel. De reden waarom men van de fossiele brandstof af wil is puur economisch, men wil van de afhankelijkheid van fossiele brandstof af. Spijtig dat men dan niet meer inspanningen doet om alternatieve energiebronnen te promoten. Ook hier spelen weer economische motieven. De winstmarges moeten behouden blijven. Daarom dat men het spel smerig speelt en de zaak een ecologische tint meegeeft. Maak mensen bang en ze eten uit je hand. Over vervuiling door schepen en vliegtuigen wordt niet gekikt!! Deze is massaal en veel groter dan die van auto's! Koop dus best een auto naargelang je rijgedrag en vergeet de rest! Testaankoop heeft hiervoor een hulp ontwikkelt.